Nieuws en actueel
Lollypopje
15-01-2022 om 14:09
BOOS en het misbruik bij TVOH (gesloten)
naar aanleiding van dit nieuwsbericht
RTL legt The Voice stil na beschuldigingen seksueel grensoverschrijdend gedrag - https://nos.nl/l/2413158
Ik vind het schokkend, zeker als het waar is dat dit al jaren bekend was.
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
Mija
20-01-2022 om 21:29
Bijzonder programma! Dat gesprek met John de Mol vond ik nog het meest fascinerend. Eerst vond ik hem oprecht overkomen. Daarna werd hij ongeloofwaardig. En daarna kreeg ik zo gaandeweg het gesprek in de gaten dat hij echt gelooft wat hij zegt maar dat hij volkomen het inzicht lijkt te missen hoe ongelofelijk veel ruimte er is vrijgelaten voor deze misbruikers. Hij denkt: je tuigt iets officieels op. Je zegt: doe je mond open. En klaar. “We hebben alle loketten” Maar dat is natuurlijk niet zo. Er is tekst en subtekst. Want vertaald ‘zegt’ hij dus ook met zoveel woorden: als een vrouw geen nee zegt (niet meldt) is er dus geen misbruik. En laat dat precies zijn wat hier is misgegaan. Mannen kiezen vrouwen waarvan ze weten dat die tegen ze opkijken en drijven die nog eens extra in een machteloze positie (bijv ‘s nachts ophalen - geen eigen vervoer, onbekende omgeving, afhankelijke positie, beloften) en slaan dan hun slag. De vrouwen die geen nee zeggen, worden vergaand misbruikt en voelen zich zelf verantwoordelijk. De vrouwen die wel nee zeggen, raken er met flinke moeite vanaf. Maar als je er vanaf bent, ben je er ook wel klaar mee. Waarom een hele shitstorm over je afroepen? Iedereen gaat zich met jouw kwetsbare ervaring bemoeien! “Waarom doe je je mond niet open?” Ja, duh! Uit angst! Dat is overduidelijk. Ook al wordt dat nooit uitgesproken. Maar zo’n dader verschuilt zich daarachter. Die Ali B. Is gewoon gevaarlijk! Zo’n Jeroen Rietbergen kickt er waarschijnlijk gewoon op grenzen te overschrijden, te kijken hoe ver hij kan gaan, te duwen en zijn macht te laten gelden. Misschien vindt hij het zelfs ook nog wel lekker als zo’n vrouw een beetje tegenstribbelt. All in the game! Bah, bah, bah! Het is smerige, sluwe manipulatie! Waarom doet John de Mol zijn ogen niet open? Die man heeft, wat iemand hier eerder al zei een plaat van monumentale proporties voor zijn kop. Het is bijna niet voor te stellen dat iemand die bekend staat als harde, slimme, succesvolle zakenman zo naïef kan zijn als hoe hij zich hier heeft laten zien. En toch sluit ik het niet helemaal uit. Wat hij zegt: dat hij het zich niet kan voorstellen en uit alles wat hij zegt blijkt: dat hij het zich niet kan voorstellen. En in die zin vond ik zijn verhaal consistent. Maar man, man, man, wat een gebrek aan diepgang, aan analytische kracht, in machtsverhoudingen, m/v-verhoudingen, verantwoordelijkheid voor gedrag etc. Echt schokkend. Als dat het niveau is, snap ik wel dat slimme, handige, narcistische misbruikers een fieldday hebben in jouw bedrijf. Want dan ga je, zelfs met goede bedoelingen, volkomen de mist in. Hij snapt er helemaal niks van. Ongelofelijk!
Aviendha
20-01-2022 om 21:31
Lollypopje schreef op 20-01-2022 om 21:26:
[..]
Ja, best wel. Ik heb het zelf nooit meegemaakt als minderjarige, misschien dat ik het daarom zo schokkend vind. Hoe kun je als volwassen vent het in je hoofd halen om met de poten aan de billen van een kind te zitten.
Ik wil daar ook gewoon niet aan wennen.
Ik ook niet als kind hoor. Maar als jongvolwassene wel. Ik denk dat bij veel mannen de grens niet zo duidelijk bij 18 ligt. Ze zien gewoon tieten en een kont. En ik denk ook dat veel mannen van zichzelf aanrakerig zijn en handen dan heel terloops verkeerd belanden. Op zo'n manier dat je niet zeker weet of het expres was.
WickedCurlew89
Aviendha schreef op 20-01-2022 om 21:15:
Net BOOS gekeken. En heb alleen de laatste paar pagina's gelezen hier (vanaf de uitzending dus) want ik had geen zin in al dat gespeculeer en meningen over wat is grensoverschrijdend en wat niet wat ik al honderd keer gelezen heb.
Anyway. Was echt geschrokken van de verhalen over Ali B. Vooral dat meisje in de studio, kreeg echt kippenvel daarvan. Dat andere meisje in die villa vond ik maar een wazig verhaal, dat klonk als één grote orgie.
knip
Laat ik het heel simpel en platvloers benoemen: als een vrouw (of man) tijdens een of ander feestje 5 mannen pijpt en nee zegt tegen de zesde dan heeft de zesde dat gewoon te accepteren, of 'ie dat nou verder snapt of niet.
redbulletje
Mija schreef op 20-01-2022 om 21:29:
Bijzonder programma! Dat gesprek met John de Mol vond ik nog het meest fascinerend. Eerst vond ik hem oprecht overkomen. Daarna werd hij ongeloofwaardig. En daarna kreeg ik zo gaandeweg het gesprek in de gaten dat hij echt gelooft wat hij zegt maar dat hij volkomen het inzicht lijkt te missen hoe ongelofelijk veel ruimte er is vrijgelaten voor deze misbruikers. Hij denkt: je tuigt iets officieels op. Je zegt: doe je mond open. En klaar. “We hebben alle loketten” Maar dat is natuurlijk niet zo. Er is tekst en subtekst. Want vertaald ‘zegt’ hij dus ook met zoveel woorden: als een vrouw geen nee zegt (niet meldt) is er dus geen misbruik. En laat dat precies zijn wat hier is misgegaan. Mannen kiezen vrouwen waarvan ze weten dat die tegen ze opkijken en drijven die nog eens extra in een machteloze positie (bijv ‘s nachts ophalen - geen eigen vervoer, onbekende omgeving, afhankelijke positie, beloften) en slaan dan hun slag. De vrouwen die geen nee zeggen, worden vergaand misbruikt en voelen zich zelf verantwoordelijk. De vrouwen die wel nee zeggen, raken er met flinke moeite vanaf. Maar als je er vanaf bent, ben je er ook wel klaar mee. Waarom een hele shitstorm over je afroepen? Iedereen gaat zich met jouw kwetsbare ervaring bemoeien! “Waarom doe je je mond niet open?” Ja, duh! Uit angst! Dat is overduidelijk. Ook al wordt dat nooit uitgesproken. Maar zo’n dader verschuilt zich daarachter. Die Ali B. Is gewoon gevaarlijk! Zo’n Jeroen Rietbergen kickt er waarschijnlijk gewoon op grenzen te overschrijden, te kijken hoe ver hij kan gaan, te duwen en zijn macht te laten gelden. Misschien vindt hij het zelfs ook nog wel lekker als zo’n vrouw een beetje tegenstribbelt. All in the game! Bah, bah, bah! Het is smerige, sluwe manipulatie! Waarom doet John de Mol zijn ogen niet open? Die man heeft, wat iemand hier eerder al zei een plaat van monumentale proporties voor zijn kop. Het is bijna niet voor te stellen dat iemand die bekend staat als harde, slimme, succesvolle zakenman zo naïef kan zijn als hoe hij zich hier heeft laten zien. En toch sluit ik het niet helemaal uit. Wat hij zegt: dat hij het zich niet kan voorstellen en uit alles wat hij zegt blijkt: dat hij het zich niet kan voorstellen. En in die zin vond ik zijn verhaal consistent. Maar man, man, man, wat een gebrek aan diepgang, aan analytische kracht, in machtsverhoudingen, m/v-verhoudingen, verantwoordelijkheid voor gedrag etc. Echt schokkend. Als dat het niveau is, snap ik wel dat slimme, handige, narcistische misbruikers een fieldday hebben in jouw bedrijf. Want dan ga je, zelfs met goede bedoelingen, volkomen de mist in. Hij snapt er helemaal niks van. Ongelofelijk!
Of hij heeft dit trucje van Rutte afgekeken. Die komt er immers ook nog steeds gewoon mee weg met dat gaslightgedrag.
Aviendha
20-01-2022 om 21:34
Hetvrijewoord schreef op 20-01-2022 om 21:31:
[..]
Laat ik het heel simpel en platvloers benoemen: Als een vrouw (of man) tijdens een of ander feestje 5 mannen pijpt en nee zegt tegen de zesde dan heeft de zesde dat gewoon te accepteren, of 'ie dat nou verder snapt of niet.
Klopt, heb je helemaal gelijk in hoor, ik praat het ook niet goed. Maar het hele sfeertje in dat verhaal was wel heel raar, daarom raakte het mij minder dan het studiovoorbeeld.
Mija
20-01-2022 om 21:36
redbulletje schreef op 20-01-2022 om 21:31:
[..]
Of hij heeft dit trucje van Rutte afgekeken. Die komt er immers ook nog steeds gewoon mee weg met dat gaslightgedrag.
Dat zou kunnen. Maar Rutte houdt de deur potdicht. Die laat zich niet in de kaart kijken. Deze man heeft niet eens in de gaten hoeveel hij van zichzelf laat zien. Hoe blind, doof en dom hij zich toont. Ik vond het heel onthullend. Dat gevoel heb ik bij Rutte nou nog nooit gehad 😂.
WickedCurlew89
20-01-2022 om 21:36
Ik had het er met mijn man over en ineens komt er een hoop boven bij mij aan ervaringen... bizar eigenlijk. Hoe je sommige dingen bijna als 'hoort erbij' gaat zien...
Lollypopje
20-01-2022 om 21:37
Aviendha schreef op 20-01-2022 om 21:34:
[..]
Klopt, heb je helemaal gelijk in hoor, ik praat het ook niet goed. Maar het hele sfeertje in dat verhaal was wel heel raar, daarom raakte het mij minder dan het studiovoorbeeld.
En toch kan dat ook heftig zijn. Zeker omdat zij niet eens wist dat het zo'n feestje was en daardoor waarschijnlijk sowieso nogal overvallen door de situatie.
SuzyQFive
20-01-2022 om 21:37
Mijn dochter van 13 net na het lezen van Ali’s insta: Ja! Nou weet ik niet meer wat ik moet geloven hoor!
Hoe zouden jullie daarop reageren naar je dochter toe?
redbulletje
20-01-2022 om 21:39
SuzyQFive schreef op 20-01-2022 om 21:37:
Mijn dochter van 13 net na het lezen van Ali’s insta: Ja! Nou weet ik niet meer wat ik moet geloven hoor!
Die zou ik die filmpjes laten zien van zijn agressief gedrag op de set.
Aviendha
20-01-2022 om 21:40
Geen idee. Op zich logisch dat ze ook Ali's reactie wil weten. Misschien kun je haar eraan herinneren dat hij de vraag of hij ooit seks gehad heeft met kandidaten als "niet relevant" bestempelde. Dat vond ik zelf een extra bevestiging dat het dus waar is.
Aviendha
20-01-2022 om 21:41
redbulletje schreef op 20-01-2022 om 21:39:
[..]
Die zou ik die filmpjes laten zien van zijn agressief gedrag op de set.
Oja dit was ook zo raar, was ik al bijna vergeten.
LittleIbex87
20-01-2022 om 21:46
Ik zou er niet op in gaan, ze is nog maar 13.
Ginevra
20-01-2022 om 21:50
Reficul schreef op 20-01-2022 om 21:46:
[..]
Ik zou er niet op in gaan, ze is nog maar 13.
waarom niet? Lijkt me een uitstekende leeftijd om in gesprek te gaan over wat je wel en niet gelooft als/omdat een BNer het zegt, wat acceptabel gedrag is en wat er gebeurt als onbekende mensen iets zeggen over een bekend of machtig iemand.