Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Anti-woke

Wie hier vindt het een complete nonsens hoe men tegenwoordig praat over gender, hoe mensen zich in een slachtofferrol duwen, hoe men teksten wil laten aanpassen omdat ze enkelen zouden schaden...
Ik ben  woke:

Peiling

Ik ben woke
106 stemmen
34%
66%

Vond dit wel interessant om te lezen;

https://www.sampol.be/2024/04/het-is-veel-te-stil-over-de-gevaren-van-anti-woke
Het is veel te stil over de gevaren van anti-woke

  • JAN ZIENKOWSKI - Professor strategische communicatie, Université Libre de Bruxelles (UL
  • 17 april 2024

Een scenario zoals dat in Hongarije, waarin genderstudies verboden worden met het argument dat het hier niet om ‘wetenschap’ maar om ‘ideologie’ zou gaan, wordt in Vlaanderen stilaan zeer reëel.

vlag_vlaams_belang.jpg

twitterfacebooklinkedinmailprint

Het wordt tijd dat media en opiniemakers het discours over ‘woke’ bij het grof huisvuil zetten. Het is een sloganeske term die naadloos aansluit bij globaal circulerende samenzweringstheorieën waarin linkse en/of liberale elites de fundamenten van de westerse samenlevingen zouden ondergraven. Dergelijke elites en hun ideeën moeten volgens conservatieve en reactionaire stemmen kost wat kost bestreden worden.

De recente publicatie van de Vlaams Belang-brochure Cultuurstrijd is een typisch doorslagje van dit discours. In zijn voorwoord kadert voorzitter Tom Van Grieken zijn aanval op de Vlaamse universiteiten als een noodzakelijke maatregel in de strijd van Vlaams Belang voor ‘vrije meningsuiting’ en ‘academische vrijheid’. Maar over wiens vrijheid gaat het dan? Zeker niet om de vrijheid van diegenen die een meer egalitaire samenleving voorstaan.

Vlaams Belang beweert dat academici multiculturele ideeën en andere ‘woke onzin’ trachten op te leggen aan de Vlaming.

De partij beweert dat academici multiculturele ideeën en andere ‘woke onzin’ trachten op te leggen aan de Vlaming. Ze pleit voor een ‘ideologisch neutrale’ universiteit die niet aan ‘positieve discriminatie’ zou doen. Onze universiteiten moeten namelijk gezuiverd worden van ‘critical race theory’ en ‘gender-ideologie’. De universiteit wordt dus voorgesteld als een propaganda-apparaat, centraal aangestuurd door cultuurmarxistische elites die burgers hun way of life op totalitaire wijze opleggen.

In dezelfde beweging neemt Vlaams Belang de term ‘ideologisch pluralisme’ in de mond. In een pseudo-democratisch argument stelt de partij dat ‘de cultuursector’ het ‘ideologisch pluralisme’ in Vlaanderen moet weerspiegelen. De partij gebruikt de term pluralisme op cynische wijze in haar zoektocht naar meer ruimte voor de propagatie van haar eigen anti-egalitair en onliberaal discours.

Het cynische karakter van de oproep van Vlaams Belang voor ideologisch pluralisme wordt loepzuiver wanneer blijkt dat de partij subsidiecommissies wil inzetten als politieke instrumenten tegen zogezegd ‘discriminerende woke-praktijken’ in selectieprocedures, en als bescherming tegen een vermeende ‘woke-beeldenstorm’ binnen de culturele sector.

De term ‘woke’ verwees nog niet zo lang geleden naar een vorm van politiek bewustzijn ontwikkeld door Amerikaanse minderheden ten aanzien van discriminerende denkbeelden en praktijken. Vandaag dient de term vooral om politieke projecten die streven naar een meer egalitaire samenleving onderuit te halen. Elke individu en elke middenveldorganisatie die streeft naar een samenleving met voldoende ruimte voor identiteiten die afwijken van de nationalistische norm moeten het daarbij ontgelden. Ironisch genoeg ‘importeert’ Vlaams Belang hiermee de logica van de Amerikaanse ‘culture wars’, een ‘buitenlands conflict’ als het ware.

Diegenen die de (mensen)rechten van etnische, culturele of religieuze minderheden verdedigen, zijn voor Vlaams Belang geen democratische en geëngageerde burgers maar autoritaire would-be dictators in geitenwollen sokken die het aandurven om de medemens op gelijke voet te behandelen. Het conservatieve anti-woke discours schept een kader waarin de verdediging van de rechten van de ander geframed wordt als een aanval op de eigen – doorgaans eng ingevulde – nationale identiteit. Alsof de emancipatie van een groep de onderdrukking van een andere groep impliceert.

Het anti-woke discours schept een kader waarin de verdediging van de rechten van de ander geframed wordt als een aanval op de eigen nationale identiteit.

Onze kinderen wordt zogezegd een gender-ideologie ingelepeld, terwijl het er in het onderwijs vaak slechts om gaat ook niet heteronormatieve relaties een legitieme plaats te gunnen in de samenleving. Onderzoekers die racistische denkbeelden en praktijken in kaart brengen, worden gelabeld als ideologen die moedwillig of onbewust een grand remplacement organiseren of enablen. De decennia oude verdachtmaking van ‘politieke correctheid’ is dan ook vaak niet meer dan een nauwelijks verhulde aanval op eenieder die een emancipatorische strijd voert.

Het feit dat relatief nieuwe labels als LGBTQ+ ingang vinden in het beleid is geen gevolg van een elite die bepaalde denkbeelden op ondemocratische wijze oplegt. Het is het resultaat van een harde politieke en emancipatorische strijd gevoerd door individuen en groepen die eeuwen van symbolische en fysieke repressie ondergingen. De multiculturele en superdiverse samenleving is een realiteit die enkel doorheen massale deportaties, ‘remigratie’, genocide en andere vormen van geweld bestreden kan worden.

Wat Vlaams Belang voorstelt, is een soort van McCarthiaanse heksenjacht in het onderwijs en andere culturele instellingen.

Wat Vlaams Belang voorstelt, is een soort van McCarthiaanse heksenjacht in het onderwijs en andere culturele instellingen. Het is een verdachtmaking van democratische vormen van politiek onder het mom van een bijzonder enge invulling van ‘vrijheid’. De anti-woke strijders claimen de ‘vrijheid’ om een ongelijke samenleving te legitimeren. Een samenleving waarin de rechten van ‘de Vlaming’ primeren op die van wie geen echte Vlaming of Europeaan zou zijn. Een samenleving ook waarin het recht om de vrijheid en gelijkheid van anderen te verdedigen gecriminaliseerd wordt.

Hogescholen en universiteiten die zich nog illusies maken over de plannen van Vlaams Belang zetten zich maar beter schrap. Een scenario zoals dat in Hongarije – waarin pakweg genderstudies verboden worden met het argument dat het hier niet om ‘wetenschap’ maar om ‘ideologie’ zou gaan – wordt stilaan zeer reëel.

Wat zijn onze onderzoekers, professoren, decanen en rectoren van plan wanneer de overheid begint te censureren?

Wat zijn onze onderzoekers, professoren, decanen en rectoren van plan wanneer de overheid begint te censureren? Wat gaan ze doen wanneer de overheid hun ‘politiek correcte’ theorieën verbiedt? Wanneer ‘gender-ideologie’ verboden wordt? Hoe zullen ze reageren wanneer een extreemrechtse en reactionaire overheid de hogescholen en universiteiten doorlicht op ‘woke’ ideeën en personeel? Wanneer die overheid daar financiële gevolgen aan koppelt? Wat doen ze wanneer sommige studenten deelnemen aan de heksenjacht op hun personeel? Het is veel te stil.

Het is tijd om het anti-woke discours te ontmaskeren voor wat het is: een vehikel voor een ideologie die liberaal-democratische waarden en instituties onderuit wilt halen. Wie ingaat tegen de anti-woke strijders wordt dan ook voorgesteld als een wannabe dictator die stiekem zijn of haar totalitair gedachtegoed wil opleggen.

Linkse en/of liberale ideeën worden daarbij systematisch voorgesteld als futiel. Wie gelooft dat ongelijkheid natuurlijk voortvloeit uit een hogere natuurlijke, economische of spirituele orde, zal elke poging om een meer gelijke samenleving te verwezenlijken wegzetten als contraproductief en gevaarlijk. Het nastreven van vrijheid en gelijkheid zou zo onvermijdelijk leiden tot het tegenovergestelde van deze waarden.

Voor wie dacht dat het extreemrechts enkel te doen is om een – niet bestaand – open grenzenbeleid te bevechten, is het tijd om ruw wakker te worden. Beleidsmakers, media en burgers die democratische waarden en instituties willen verdedigen, kunnen zich dus maar beter bezinnen over een collectieve strategie.



Resumerend: Wie mag dan zeggen dat hij/zij/hen woke is? Wat is de definitie daar precies van, of beter gezegd wat zijn de voorwaarden als je jezelf woke noemt? Doe en laat je alles om eraan te voldoen? Of maakt ieder z’n eigen keuzes afhankelijk van van alles en nog wat? Het laatste denk ik meestal. En is dat dan wel woke…..?

bieb1963 schreef op 09-05-2024 om 15:27:

Resumerend: Wie mag dan zeggen dat hij/zij/hen woke is? Wat is de definitie daar precies van, of beter gezegd wat zijn de voorwaarden als je jezelf woke noemt? Doe en laat je alles om eraan te voldoen? Of maakt ieder z’n eigen keuzes afhankelijk van van alles en nog wat? Het laatste denk ik meestal. En is dat dan wel woke…..?

Ik ben woke in de oorspronkelijke betekenis van woke. Ik maak graag mijn eigen gefundeerde keuzes en ga mij niet in een keurslijf wringen omdat links of rechts er zo tegen aan kijkt.

Wat een akelig vooruitzicht schetst het artikel van Zilvergray over Vlaams Belang.
Het gaat veel en veel verder dan alleen de keuze tussen links en rechts.
Onze vrije keuze om te leven zoals we willen komt met deze ideeen ter discussie te staan.
Ook in Nederland gaan we die kant op.  Polarisatie wordt steeds sterker.
Als je niet PVV stemt neemt men aan dat je pro-Timmermans bent. Een andere mogelijkheid wordt over het hoofd gezien.
Ik zie als tikkie linkse humanist , pro-europese,  vrijzinnig protestantse de aankomende Europese verkiezingen somber in.
En de Amerikaanse presidentsverkiezingen nog veel somberder.
Waar moet het met de wereld naar toe als iemand wederom president wordt die die niets geeft om stabiliteit in de wereld, niets doet aan armoedebestrijding, wapenbezit goedkeurt enz enz....  Veel Trumpstemmers vinden anti-abortuswetgeving het allerbelangrijkste. Dat zegt veel over hun (zeer) beperkte kijk op de wereld.


amarna schreef op 09-05-2024 om 16:49:

Wat een akelig vooruitzicht schetst het artikel van Zilvergray over Vlaams Belang.
Het gaat veel en veel verder dan alleen de keuze tussen links en rechts.
Onze vrije keuze om te leven zoals we willen komt met deze ideeen ter discussie te staan.
Ook in Nederland gaan we die kant op. Polarisatie wordt steeds sterker.
Als je niet PVV stemt neemt men aan dat je links bent. Een andere mogelijkheid wordt over het hoofd gezien.
Ik zie als iets linkse humanist, , pro-europese, vrijzinnig protestantse de aankomende Europese verkiezingen somber in.
En de Amerikaanse presidentsverkiezingen nog veel somberder.
Waar moet het met de wereld naar toe als iemand wederom president wordt die die niets geeft om stabiliteit in de wereld, niets doet aan armoedebestrijding, wapenbezit goedkeurt enz enz....

Nou dat inderdaad!

Ik had me eigenlijk ook nooit zo verdiept in anti woke (ook niet in woke eigenlijk). Door dit topic ben ik gaan googlen, en wat ik allemaal las was niet gezellig. Ik herken veel punten uit het artikel met wat er hier op het forum geschreven werd. 

Het is natuurlijk veel omvangrijker dan dat, net als jou zie ik de verkiezingen somber in zowel de Europese als de Amerikaanse.

Ja het wordt er niet beter op ben ik bang. 

amarna schreef op 09-05-2024 om 16:49:

Wat een akelig vooruitzicht schetst het artikel van Zilvergray over Vlaams Belang.
Het gaat veel en veel verder dan alleen de keuze tussen links en rechts.
Onze vrije keuze om te leven zoals we willen komt met deze ideeen ter discussie te staan.
Ook in Nederland gaan we die kant op. Polarisatie wordt steeds sterker.
Als je niet PVV stemt neemt men aan dat je pro-Timmermans bent. Een andere mogelijkheid wordt over het hoofd gezien.
Ik zie als tikkie linkse humanist , pro-europese, vrijzinnig protestantse de aankomende Europese verkiezingen somber in.
En de Amerikaanse presidentsverkiezingen nog veel somberder.
Waar moet het met de wereld naar toe als iemand wederom president wordt die die niets geeft om stabiliteit in de wereld, niets doet aan armoedebestrijding, wapenbezit goedkeurt enz enz.... Veel Trumpstemmers vinden anti-abortuswetgeving het allerbelangrijkste. Dat zegt veel over hun (zeer) beperkte kijk op de wereld.


Dat staat het (helaas) al. Vandaar ook de gevaren van de stilte eromheen, ik denk dat de meeste mensen nog denken dat het 'zo'n vaart niet zal lopen', terwijl de mensen die bezig zijn met het onderuit (willen) halen van de democratie ondertussen sprintjes aan het maken zijn. En ik zou eerlijk gezegd ook niet goed weten hoe je die ontwikkeling actief tegengaat anders dan actiever de polarisatie kant op.

amarna schreef op 09-05-2024 om 16:49:

Wat een akelig vooruitzicht schetst het artikel van Zilvergray over Vlaams Belang.
Het gaat veel en veel verder dan alleen de keuze tussen links en rechts.
Onze vrije keuze om te leven zoals we willen komt met deze ideeen ter discussie te staan.
Ook in Nederland gaan we die kant op. Polarisatie wordt steeds sterker.
Als je niet PVV stemt neemt men aan dat je pro-Timmermans bent. Een andere mogelijkheid wordt over het hoofd gezien.
Ik zie als tikkie linkse humanist , pro-europese, vrijzinnig protestantse de aankomende Europese verkiezingen somber in.
En de Amerikaanse presidentsverkiezingen nog veel somberder.
Waar moet het met de wereld naar toe als iemand wederom president wordt die die niets geeft om stabiliteit in de wereld, niets doet aan armoedebestrijding, wapenbezit goedkeurt enz enz.... Veel Trumpstemmers vinden anti-abortuswetgeving het allerbelangrijkste. Dat zegt veel over hun (zeer) beperkte kijk op de wereld.


Ik maak me hier ook serieus zorgen over. Als ik op nu.nl (waar flink gemodereerd wordt) bij de reacties lees: "wacht maar af tot het volk er genoeg van krijgt", dan krijg ik nachtmerries van "eigen rechter" spelen. Jacht op anders denkenden, op mensen die niet bij "de Nederlandse cultuur" passen... 

Dat soort dingen krijg je dus. Het zwart/wit woke/anti-woke. De meesten mensen zullen het voor zichzelf best nuanceren en de bedoeling is dat iedereen zich wat bewuster wordt en wat bewuster keuzes maakt. Maar dit soort termen… dan krijg je dit soort toestanden, mensen gaan zich aangevallen voelen enz..
Als voorbeeld: een buurvrouw van mij is behoorlijk mulieubewust, denkt daar over na, laat er ook dingen voor enz. Maar ze koopt wel elke week een bloemetje voor zichzelf omdat ze daar blij van wordt, in haar nogal moeilijke bestaan en situatie. En dan wordt ze op de vingers getikt door een ander me buurvrouw. Dat is het punt een beetje

bieb1963 schreef op 09-05-2024 om 18:14:

Dat soort dingen krijg je dus. Het zwart/wit woke/anti-woke. De meesten mensen zullen het voor zichzelf best nuanceren en de bedoeling is dat iedereen zich wat bewuster wordt en wat bewuster keuzes maakt. Maar dit soort termen… dan krijg je dit soort toestanden, mensen gaan zich aangevallen voelen enz..
Als voorbeeld: een buurvrouw van mij is behoorlijk mulieubewust, denkt daar over na, laat er ook dingen voor enz. Maar ze koopt wel elke week een bloemetje voor zichzelf omdat ze daar blij van wordt, in haar nogal moeilijke bestaan en situatie. En dan wordt ze op de vingers getikt door een ander me buurvrouw. Dat is het punt een beetje

Ik denk niet dat de term 'woke', dit soort toestanden uitlokt. Woke lijkt mij simpelweg een andere benaming voor het 'je bewust zijn van maatschappelijke onrecht.' 

Het voorbeeld wat je geeft is eerder een kwestie van de tijd en ruimte nemen om je persoonlijke mening te pas en onpas te ventileren, iemand de maat nemen gewoon omdat het kan. 

Maar ja, als het zo doorgaat komt aan de mogelijkheid ten alle tijden je persoonlijke mening te uiten toch een einde. Dan wordt het gewoon weer ouderwets uitkijken wat je zegt en tegen wie.

bieb1963 schreef op 09-05-2024 om 18:14:

Dat soort dingen krijg je dus. Het zwart/wit woke/anti-woke. De meesten mensen zullen het voor zichzelf best nuanceren en de bedoeling is dat iedereen zich wat bewuster wordt en wat bewuster keuzes maakt. Maar dit soort termen… dan krijg je dit soort toestanden, mensen gaan zich aangevallen voelen enz..
Als voorbeeld: een buurvrouw van mij is behoorlijk mulieubewust, denkt daar over na, laat er ook dingen voor enz. Maar ze koopt wel elke week een bloemetje voor zichzelf omdat ze daar blij van wordt, in haar nogal moeilijke bestaan en situatie. En dan wordt ze op de vingers getikt door een ander me buurvrouw. Dat is het punt een beetje

Wat is het punt een beetje? Ik begrijp het niet geloof ik? 

OmaVan2 schreef op 09-05-2024 om 17:59:

[..]

Ik maak me hier ook serieus zorgen over. Als ik op nu.nl (waar flink gemodereerd wordt) bij de reacties lees: "wacht maar af tot het volk er genoeg van krijgt", dan krijg ik nachtmerries van "eigen rechter" spelen. Jacht op anders denkenden, op mensen die niet bij "de Nederlandse cultuur" passen...

Hier ben ik dus ontzettend bang voor in het geval Wilders nu niet gaat deelnemen aan het kabinet. Ik ben heel bevreesd voor een soort volksopstand door allerlei gevaarlijke individuen. Dus laat hem het alsjeblieft maar proberen. Een dergelijk kabinet zal toch geen lang leven beschoren zijn.

Herfstappeltaart schreef op 09-05-2024 om 19:36:

[..]

Hier ben ik dus ontzettend bang voor in het geval Wilders nu niet gaat deelnemen aan het kabinet. Ik ben heel bevreesd voor een soort volksopstand door allerlei gevaarlijke individuen. Dus laat hem het alsjeblieft maar proberen. Een dergelijk kabinet zal toch geen lang leven beschoren zijn.

Daar ben ik het helemaal mee eens, ik vrees echter een beetje dat of Geert of Pieter alsnog de plug er uittrekt.

OmaVan2 schreef op 09-05-2024 om 19:45:

[..]

Daar ben ik het helemaal mee eens, ik vrees echter een beetje dat of Geert of Pieter alsnog de plug er uittrekken.

Ik ook.

Herfstappeltaart schreef op 09-05-2024 om 19:36:

[..]

Hier ben ik dus ontzettend bang voor in het geval Wilders nu niet gaat deelnemen aan het kabinet. Ik ben heel bevreesd voor een soort volksopstand door allerlei gevaarlijke individuen. Dus laat hem het alsjeblieft maar proberen. Een dergelijk kabinet zal toch geen lang leven beschoren zijn.

Waarom ben je daar eigenlijk zo bang voor? 

Dietloverzzz schreef op 09-05-2024 om 19:47:

[..]

Waarom ben je daar eigenlijk zo bang voor?

Is dat een serieuze vraag? Waarom denk je zelf? Heb je iets meegekregen van de toestanden in de USA, aangewakkerd door Trump?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.