Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024


Friezinnetje schreef op 28-07-2024 om 18:17:

Harris heeft ruim 200 miljoen dollar opgehaald voor haar campagne. Dat in 1 week tijd.

Dat is een flink bedrag! 

Blijf het een gek systeem vinden. En dan vraag ik me ook af waar de partijen al dat geld aan gaan besteden, maar dat is ongetwijfeld wel online te vinden. 

Ik heb het eens vergeleken met de financiële cijfers van de VVD in het verkiezingsjaar 2021. Die hebben toen ruim € 3,3 miljoen uitgegeven aan de verkiezingscampagne, totale kosten waren dat jaar € 8,4 miljoen. Trek dat eens door naar het inwonertal van de VS (grofweg 20x Nederland) en je zit op €66 miljoen aan kosten voor de verkiezingscampagne... Ik vraag me dan af waaraan ze het in de VS besteden, maar dat is wellicht een gevalletje beroepsdeformatie 

kerstbeer schreef op 28-07-2024 om 09:28:

Wat goed nieuws.

"The villages" in Florida is een gemeenschap voor 55+ en daarmee gewoonlijk nogal conservatief. Zelfs daar worden nu events voor Harris georganiseerd.
In golf carts natuurlijk :

https://twitter.com/mmpadellan/status/1817263402751852895

https://twitter.com/Out5p0ken/status/1817260182923350445

Grappig om te zien. 

Is leuk om wel eens gezellig verkiezingsnieuws te lezen.  

EnglishmaninNewYork schreef op 28-07-2024 om 10:01:

En meer goed nieuws, de tendens is aan het veranderen:

https://www.politico.com/news/2024/07/26/trump-vance-weird-00171470

"In the days since Vice President Kamala Harris has taken over the campaign against former President Donald Trump and his running mate JD Vance, Democrats are leaning into a new attack line against the Republican ticket: that they’re just really weird."

"As this simple and quintessentially Midwestern description of Trump and Vance catches on, it marks a notable rhetorical shift — away from Biden’s apocalyptic, high-minded messaging toward a more gut-level vernacular that may better capture how many voters react to far-right rhetoric of the kind Vance in particular trades in."

Laten we eerlijk zijn: ze zijn ook best 'weird'

Friezinnetje schreef op 28-07-2024 om 18:17:

Harris heeft ruim 200 miljoen dollar opgehaald voor haar campagne. Dat in 1 week tijd.

EnglishmaninNewYork schreef op 28-07-2024 om 18:55:

[..]

En heel veel ervan is van mensen die kleine donaties hebben gedaan. 

Ik zag heel even dat de Republikeinen een verhaal begonnen rond te bazuinen dat er geen enthousiasme voor haar was, maar dat wordt aan alle kanten van de tafel geveegd. 

VanLotje schreef op 28-07-2024 om 18:59:

[..]

En heel veel ervan is van mensen die kleine donaties hebben gedaan.

Ik zag heel even dat de Republikeinen een verhaal begonnen rond te bazuinen dat er geen enthousiasme voor haar was, maar dat wordt aan alle kanten van de tafel geveegd.

Eerder het tegenovergestelde. Het zal ongetwijfeld ook een stukje mediahype zijn, maar laat het maar in het voordeel van de democratie(n) werken! 

https://edition.cnn.com/2024/07/28/us/black-women-kamala-harris-campaign/index.html

Groeperingen zijn zich juist aan het verenigen om zich verenigd achter Kamala Harris te schalen. 

Ik vermoed ook dat Trump daarom openlijk heeft gezegd dat er niet meer gestemd hoeft te worden als ze voor hem kiezen. Dit wordt geen gewone stemronde en heeft tot nu toe een behoorlijk duidelijke aanloop naar een burgerconflict. 

Als burgers zich onderling gaan verenigen is dat over het algemeen geen voorteken van een rustig verloop van verkiezingen. 

Ik hoop dat die Trump en Vance zo’n electorale rotschop krijgen dat de Republikeinse Partij ze met pek en veren de deur uit smijt en weer een beetje een normale partij wordt. 
Het zijn een stel enorme griezels die The Handmaids Tale als een utopie zien in plaats van de dystopie die het is. 

Auditor schreef op 28-07-2024 om 19:28:

Ik hoop dat die Trump en Vance zo’n electorale rotschop krijgen dat de Republikeinse Partij ze met pek en veren de deur uit smijt en weer een beetje een normale partij wordt.
Het zijn een stel enorme griezels die The Handmaids Tale als een utopie zien in plaats van de dystopie die het is.

Zou dat nog een optie zijn denk je? Dat ze afdruipen?

Edit: of liever gezegd: dat Trump afdruipt? Hij heeft de aanhang. 

EnglishmaninNewYork schreef op 28-07-2024 om 19:34:

[..]

Zou dat nog een optie zijn denk je? Dat ze afdruipen?

Edit: of liever gezegd: dat Trump afdruipt? Hij heeft de aanhang.

Het zal helaas waarschijnlijk een mooie droom blijven. 
Ik denk alleen als Trump verliest dat hopelijk een deel van de Republikeinen er klaar mee is. Wellicht scheurt de partij in een nog radicalere Trump-party en de oude Republikeinen.
Daarbij is Trump ook 78, die legt een keer het loodje. Benieuwd of er dan nog mensen zijn die het Trump-vuurtje brandend kunnen houden.

In Nederland was het met de LPF snel gedaan na de dood van Fortuijn. 
Zonder de charismatische figuur is het snel voorbij.

Maar goed, eerst moet Harris het waar gaan maken.  

EnglishmaninNewYork schreef op 28-07-2024 om 19:13:

[..]

Eerder het tegenovergestelde. Het zal ongetwijfeld ook een stukje mediahype zijn, maar laat het maar in het voordeel van de democratie(n) werken!

https://edition.cnn.com/2024/07/28/us/black-women-kamala-harris-campaign/index.html

Groeperingen zijn zich juist aan het verenigen om zich verenigd achter Kamala Harris te schalen.

Ja is leuk om te zien: allerlei groepen mensen die zich organiseren.

Ik zag ook allerlei dingen in het verlengde van "Childless catladies", zoals "Childless dogladies for Harris", "Turtleowners for Harris", maar ook serieuze groepen zijn bezig natuurlijk.

De Democratische conventie moet ook nog komen, en meestal geeft dat de partij die aan de beurt is een boost. 

Dit omdat ze dan veel in het nieuws komen met enthousiaste mensen, een gevoel van saamhorigheid, sprekers etc. 

De Republikeinen zijn al geweest, nu de Democraten nog van 19-22 augustus.

Vance was echt een miskoop van Trump. Hij jaagt allerlei mensen tegen zich in het harnas: 

https://www.newsweek.com/conservative-women-jd-vance-childless-democrats-kamala-harris-1930239

Ik hoop dat Harris met wat beters komt.


Auditor schreef op 28-07-2024 om 19:51:

[..]

Het zal helaas waarschijnlijk een mooie droom blijven.
Ik denk alleen als Trump verliest dat hopelijk een deel van de Republikeinen er klaar mee is. Wellicht scheurt de partij in een nog radicalere Trump-party en de oude Republikeinen.
Daarbij is Trump ook 78, die legt een keer het loodje. Benieuwd of er dan nog mensen zijn die het Trump-vuurtje brandend kunnen houden.

In Nederland was het met de LPF snel gedaan na de dood van Fortuijn.
Zonder de charismatische figuur is het snel voorbij.

Maar goed, eerst moet Harris het waar gaan maken.


Harris heeft in ieder geval een goede start gemaakt, dat vind ik al een hele opluchting

Als Trump de verkiezingen wint, denk ik dat  een dictatuur een feit zal zijn. Ook als hij op korte termijn zou komen te overlijden. De overname zal dan binnen de familie blijven of iig zeer beperkte kring om machtsbehoud te garanderen. Gezien de banden met o.a. Rusland en het Midden-Oosten kan de familie Trump daarbij wel op enig bijval rekenen (beide had Fortuyn naar mijn weten niet: een familielid om zijn plaats in te nemen bij overlijden en betwijfelbare contacten en geldtransacties met Rusland en het Midden-Oosten) . 

Als Trump niet wint, denk ik dat een 2e coup plaats zal vinden. Ze zijn nu zo openlijk bezig met hun einddoel dat het alles of niets is voor Trump, ook vanwege zijn leeftijd. Nog 4 jaar lang de boel opnaaien is geen reëele optie meer. 

Hoe dan ook, het worden interessante tijden.

Malibu2 schreef op 28-07-2024 om 18:42:

[..]

Dat is een flink bedrag!

Blijf het een gek systeem vinden. En dan vraag ik me ook af waar de partijen al dat geld aan gaan besteden, maar dat is ongetwijfeld wel online te vinden.

Ik heb het eens vergeleken met de financiële cijfers van de VVD in het verkiezingsjaar 2021. Die hebben toen ruim € 3,3 miljoen uitgegeven aan de verkiezingscampagne, totale kosten waren dat jaar € 8,4 miljoen. Trek dat eens door naar het inwonertal van de VS (grofweg 20x Nederland) en je zit op €66 miljoen aan kosten voor de verkiezingscampagne... Ik vraag me dan af waaraan ze het in de VS besteden, maar dat is wellicht een gevalletje beroepsdeformatie

Ik denk dat je dat niet met elkaar kan vergelijken. Als je alleen al bedenkt hoeveel ze in Amerika het hele land door (moeten) vliegen. En met welke hoeveelheid mensen dat moet gebeuren. De grootte van de evenementen, de beveiliging. 

En daarnaast is het natuurlijk een heel andere manier van campagne voeren. Lijkt in de verste verte niet op onze 'zaterdagmiddag op het marktplein roosjes uitdelen', wat kartonnen borden ophangen of een spotje maken voor ditisdezendtijdvoorpolitiekepartijen. Al vind ik het best bizar dat je in Amerika dus überhaupt pas mee kan doen als je beschikking hebt over dit soort idiote bedragen. Dan wordt het voor de jongere generatie eb de gemiddelde inwoner ook wel verdomd lastig natuurlijk.

Gsleutel schreef op 28-07-2024 om 21:02:

[..]

Ik denk dat je dat niet met elkaar kan vergelijken. Als je alleen al bedenkt hoeveel ze in Amerika het hele land door (moeten) vliegen. En met welke hoeveelheid mensen dat moet gebeuren. De grootte van de evenementen, de beveiliging.

En daarnaast is het natuurlijk een heel andere manier van campagne voeren. Lijkt in de verste verte niet op onze 'zaterdagmiddag op het marktplein roosjes uitdelen', wat kartonnen borden ophangen of een spotje maken voor ditisdezendtijdvoorpolitiekepartijen. Al vind ik het best bizar dat je in Amerika dus überhaupt pas mee kan doen als je beschikking hebt over dit soort idiote bedragen. Dan wordt het voor de jongere generatie eb de gemiddelde inwoner ook wel verdomd lastig natuurlijk.

Het gaat om de machtigste functie van het land. Dan moet je behoorlijk boven gemiddeld zijn natuurlijk. 
in de USA zijn er trouwens heel veel functies waar je voor gekozen moet worden. Van Openbaar Aanklager tot 'Gemeentelijke hondenvanger'

Chantal2022 schreef op 28-07-2024 om 21:08:

[..]

Het gaat om de machtigste functie van het land. Dan moet je behoorlijk boven gemiddeld zijn natuurlijk.
in de USA zijn er trouwens heel veel functies waar je voor gekozen moet worden. Van Openbaar Aanklager tot 'Gemeentelijke hondenvanger'

Maar om bovengemiddeld te zijn. Een goede leider te zijn. Betekent niet automatisch dat je ook extreem rijk bent...

Je kan de Amerikaanse verkiezingen (en de kosten daarvan) gewoon niet vergelijken met de Nederlandse denk ik.

Gsleutel schreef op 28-07-2024 om 21:21:

[..]

Maar om bovengemiddeld te zijn. Een goede leider te zijn. Betekent niet automatisch dat je ook extreem rijk bent...

Je kan de Amerikaanse verkiezingen (en de kosten daarvan) gewoon niet vergelijken met de Nederlandse denk ik.

Interessant, vermakelijk en leerzaam boek over de financiering van verkiezingen in de USA:

"Vos in de VS"   van Michiel Vos, journalist en schoonzoon van Nancy Pelosi

Trump zou best wel eens een gematigdere toon kunnen gaan aanslaan. Vooral wat betreft abortus. En angstzaaien over de aantallen verkrachtingen door migranten. Om twijfelende democraten en vrouwen over te halen. En zo de verkiezingen winnen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.