Nieuws en actueel
Miraval
31-08-2021 om 08:13
2 zussen uit huis gezet door woningstichting
Vol verbazing las ik het verhaal van 2 zussen die uit hun (ouderlijke) woning gezet dreigen te worden na het overlijden van hun moeder in december.
Kennelijk is dat het beleid van woningstichtingen in Nederland. Overlijden de ouders dan hebben de (volwassen) kinderen die nog in het huis wonen geen recht op overname van het huurcontract en komen ze dus op straat te staan. In dit geval gaat het om 2 nog schoolgaande zussen die samen zeggen wel de huurkosten te kunnen betalen.
Waar moeten zij heen? Er is geen urgentie voor hen en met de krapte op de woningmarkt duurt het misschien 10 jaar eer ze in aanmerking kunnen komen voor een sociale huurwoning. Studentenwoningen zijn ook haast niet verkrijgbaar. Ik vind het beleid stuitend hierin. Kan dit niet gewoon anders gergeled worden?
Julali
01-09-2021 om 23:01
De prijzen zijn inderdaad hoog, dat weet ik maar al te goed. Ik heb zelf namelijk in exact dezelfde markt een huis gekocht.
Tover-Feetje
01-09-2021 om 23:12
Of ze er nu wel of niet denken er recht op te hebben ze "ontnemen" niemand die woning.
Die zussen woonde al in dat huis en als hun moeder niet overleden was hadden ze er misschien nog wel 10 jaar gewoond.
Op het moment dat de zussen zelfstandig waren gaan wonen was moeder alleen in de eengezinswoning achtergebleven, had moeder dan ook een brief gekregen dat ze eruit moest?
Die woning was gewoon niet beschikbaar voor een nieuwe huurder.
Waarom moet dat na het overlijden van moeder, mits zussen de huur betalen, wel geforceerd worden?
Granny71 schreef op 01-09-2021 om 20:29:
[..]
Ik zit afgekeurd in de bijstand.
Mijn zoon moest door banenverlies, door corona, helaas weer thuis komen wonen.
Met als gevolg dat ik ruim 300 euro gekort wordt op mijn uitkering en ik mijn huurtoeslag kwijt geraakt ben. We delen nu de kosten dus het is gelukkig niet zo dat hij mij helemaal moet onderhouden.
Dit vind ik ook zo dubbel.
Ik begrijp dat een uitkering gemeenschapsgeld is, dat men dat niet als "gratis" geld moet zien.
Maar als je gekort wordt op je uitkering en huurtoeslag is het onvermijdbaar dat het thuiswonend kind financieel bij moet springen.
Het gevolg hiervan is dat thuiswonend kind vaak niet meer (genoeg) kan sparen om een huis te kunnen kopen en dus ook op de ellenlange wachtlijst voor een huurwoning komt.
Tover-Feetje
01-09-2021 om 23:14
Julali schreef op 01-09-2021 om 23:01:
De prijzen zijn inderdaad hoog, dat weet ik maar al te goed. Ik heb zelf namelijk in exact dezelfde markt een huis gekocht.
Het gaat niet over koop- maar huurwoningen...
Miraval
02-09-2021 om 04:09
Poezie schreef op 01-09-2021 om 22:54:
[..]
Dat wil mijn 20er (27jaar) zeker wel! Hij reageert al 9 jaar nonstop op allerlei woningen maar hij is nog steeds niet aan de beurt gekomen!!
En dat is dus het grote probleem. En als hij dan wel aan de beurt is komt hij weer helemaal onder aan de lijst te staan en moet dus de komende 10 jaar wachten op een grotere woning wanneer hij bijvoorbeeld daaraan toe is of wil samenwonen. Wat hem dus dan alweer 37 maakt. Julali je bent toch met me eens dat dit geen zak met entitled te maken heeft?
Voor een paar jaar in een kleine studio als begin 20er is niks mis mee maar wanneer je tegen de 30 bent wil je denk ik wel wat meer settelen en dat kan dus haast gewoonweg niet. Ik vind dat je er nogal makkelijk over praat hoor. Alsof die 2 zussen verwende nesten zijn...
Miraval
02-09-2021 om 04:18
Julali schreef op 01-09-2021 om 23:01:
En het gaat niet over koopwoningen maar sociale huurwoningen. Daar gaat van alles mis. Trouwens particuliere huurwoningen ook.
En het is voor jongeren scheer onmogelijk haast een starterswoning te kunnen kopen. Wat wil je nou eigenlijk precies zeggen? Dat er niks mis is met het sociale huurstelsel in Nederland? En dat jongeren die nog nauwelijks gewerkt hebben maar moeten aanpakken wat ze aangeboden krijgen? Als je pas vanaf je 18e ingeschreven kunt worden kom je pas vanaf je 28e ofzo in aanmerking voor een woning. Dat slaat toch gewoon he-le-maal nergens op? En dan spreek jij over entitled... wat dat ze tot hun 28e thuis moeten wonen?
Een studentenwoning is ook haast niet te vinden en die prijzen zijn ook nog eens belachelijk. Lekker 400/500 per maand voor een kamer van 8m2 met gedeelde keuken en badkamer. Hoe moet je dan als jongere nog kunnen sparen naast je studie?
Julali
02-09-2021 om 07:58
Miraval schreef op 02-09-2021 om 04:09:
[..]
En dat is dus het grote probleem. En als hij dan wel aan de beurt is komt hij weer helemaal onder aan de lijst te staan en moet dus de komende 10 jaar wachten op een grotere woning wanneer hij bijvoorbeeld daaraan toe is of wil samenwonen. Wat hem dus dan alweer 37 maakt. Julali je bent toch met me eens dat dit geen zak met entitled te maken heeft?
Voor een paar jaar in een kleine studio als begin 20er is niks mis mee maar wanneer je tegen de 30 bent wil je denk ik wel wat meer settelen en dat kan dus haast gewoonweg niet. Ik vind dat je er nogal makkelijk over praat hoor. Alsof die 2 zussen verwende nesten zijn...
Of je regelt zelf woonruimte. Je hoeft niet eindeloos op een wachtlijst te staan. Een beetje eigen initiatief mag je echt wel verwachten van een volwassen man.
Ik weet precies hoe het is, want ik woon al 20 jaar op mezelf en heb in veel verschillende woningen gewoond, zowel huur als koop.
Piratenkoningin
02-09-2021 om 08:11
Julali schreef op 02-09-2021 om 07:58:
[..]
Of je regelt zelf woonruimte. Je hoeft niet eindeloos op een wachtlijst te staan. Een beetje eigen initiatief mag je echt wel verwachten van een volwassen man.
Ik weet precies hoe het is, want ik woon al 20 jaar op mezelf en heb in veel verschillende woningen gewoond, zowel huur als koop.
Hoe regel je zelf woonruimte als je met 27 jaar niet studeert, een laag inkomen hebt (t.g.v. dat niet studeren) en geen rijke ouders? Voor studentenkamers moet je veelal hospiteren, als niet-student van 27 heb je erg weinig kans om daar tussen te komen. Misschien ben je langzamerhand wel aan kinderen toe, dan is een studentenkamer helemaal geen optie en wordt anti-kraak in de meeste gevallen ook lastig of onwenselijk. Voor vrije huur heb je te weinig geld, idem voor kopen. Dan zit er niet heel veel anders op dan die eindeloze wachtlijst voor een sociale huurwoning toch?
er.is.maar.1.Pino
02-09-2021 om 08:12
Tover-Feetje schreef op 01-09-2021 om 23:12:
Of ze er nu wel of niet denken er recht op te hebben ze "ontnemen" niemand die woning.
Die zussen woonde al in dat huis en als hun moeder niet overleden was hadden ze er misschien nog wel 10 jaar gewoond.
Op het moment dat de zussen zelfstandig waren gaan wonen was moeder alleen in de eengezinswoning achtergebleven, had moeder dan ook een brief gekregen dat ze eruit moest?
Die woning was gewoon niet beschikbaar voor een nieuwe huurder.
Waarom moet dat na het overlijden van moeder, mits zussen de huur betalen, wel geforceerd worden?
[..]
(…)
Het gaat erom op wiens naam het huurcontract staat, wie de huurder was. In dit geval was dat moeder. Indien dochters een verzoek doen om ook huurder (medehuurder) te worden zal dat in de meeste gevallen worden afgewezen want je kunt alleen medehuurder worden wanneer je relatie “duurzaam op samenwoning is gericht”. En ten aanzien van kinderen geldt dat die samenwoning in de meeste gevallen niet als duurzaam bedoeld zijn (want kinderen gaan op zichzelf wonen). Ik begrijp die regel wel (want het werkt “doorgeven” van woningen en ander misbruik in de hand) maar in het geval van ouders die overlijden en jonge kinderen hebben, pakt het nogal cru uit omdat er van misbruik oid geen sprake is maar botte pech dat de ouder vroegtijdig overlijdt.
Poezie
02-09-2021 om 08:13
[..]
Ja tuurlijk, woonruimte die er niet is.
Wat denk je nou, dat hij op de bank gaat zitten wachten op een woning?! Ik heb echt zin om je uit te schelden, je lult zo ongelooflijk dom! Jij weet zogenaamd overal alles van, maar als puntje bij paaltje komt lul je uit je nek om jezelf weer eens even lekker op de borst te kloppen. Wie denk je wel dat je bent dat je jonge mensen op deze manier weg denkt te mogen zetten?! Ja, jij hebt het allemaal goed voor elkaar maar zo te lezen is dat meer geluk dan wijsheid.
Tover-Feetje
02-09-2021 om 08:25
[..]
En iedereen zich maar druk maken over de woningnood....
Blijkt de oplossing helemaal niet zo ingewikkeld, Je regelt zelf woonruimte
Tover-Feetje
02-09-2021 om 08:28
er.is.maar.1.Pino schreef op 02-09-2021 om 08:12:
[..]
Het gaat erom op wiens naam het huurcontract staat, wie de huurder was. In dit geval was dat moeder. Indien dochters een verzoek doen om ook huurder (medehuurder) te worden zal dat in de meeste gevallen worden afgewezen want je kunt alleen medehuurder worden wanneer je relatie “duurzaam op samenwoning is gericht”. En ten aanzien van kinderen geldt dat die samenwoning in de meeste gevallen niet als duurzaam bedoeld zijn (want kinderen gaan op zichzelf wonen). Ik begrijp die regel wel (want het werkt “doorgeven” van woningen en ander misbruik in de hand) maar in het geval van ouders die overlijden en jonge kinderen hebben, pakt het nogal cru uit omdat er van misbruik oid geen sprake is maar botte pech dat de ouder vroegtijdig overlijdt.
Ik begrijp de regels en ben er ook zeker niet op tegen.
Maar in sommige gevallen zouden de regels wel wat gebogen mogen worden.
er.is.maar.1.Pino
02-09-2021 om 08:30
Julali, jij weet altijd alles zo precies van alle onderwerpen en ik lees in je berichten ook vaak dat je er ervaring mee hebt maar moeiteloos door die situaties bent heengerold. Misschien moet je eens een zelfhulpboek voor ons gaan schrijven, kunnen wij ook door het leven glijden op jouw succesvolle en superieure manier
PinkFlower
02-09-2021 om 08:32
Tover-Feetje schreef op 02-09-2021 om 08:25:
[..]
En iedereen zich maar druk maken over de woningnood....
Blijkt de oplossing helemaal niet zo ingewikkeld, Je regelt zelf woonruimte
Nou idd. Al dat volk dat maar lui op de bank blijft zitten tot ze een woning krijgen op een zilveren schaal.
Echt wat ontzettend krom praten. Julali volgens mij heb jij nog niet op een echte wachtlijst van een woningcorporatie gestaan anders wist je wel beter. Die lijsten zijn lang en je "regelt niet even een huis". Vrije huur is duur en je krijgt geen toeslag, voor veel mensen niet te betalen. Koop prijzen rijzen de pan uit. Wij verdienen niet veel maar ook niet slecht: Funda resultaat in mijn woonplaats: 1! Woning in ons budget. In een buurt waar je echt niet wilt wonen en ook nog een huis "met mogelijk heden" oftewel:. Lekker klussen.
PinkFlower
02-09-2021 om 08:33
er.is.maar.1.Pino schreef op 02-09-2021 om 08:30:
Julali, jij weet altijd alles zo precies van alle onderwerpen en ik lees in je berichten ook vaak dat je er ervaring mee hebt maar moeiteloos door die situaties bent heengerold. Misschien moet je eens een zelfhulpboek voor ons gaan schrijven, kunnen wij ook door het leven glijden op jouw succesvolle en superieure manier
Goede tip. Want blijkbaar doen we een hoop fout. Het is eigenlijk heel makkelijk.
Julali
02-09-2021 om 08:42
PinkFlower schreef op 02-09-2021 om 08:32:
[..]
Nou idd. Al dat volk dat maar lui op de bank blijft zitten tot ze een woning krijgen op een zilveren schaal.
Echt wat ontzettend krom praten. Julali volgens mij heb jij nog niet op een echte wachtlijst van een woningcorporatie gestaan anders wist je wel beter. Die lijsten zijn lang en je "regelt niet even een huis". Vrije huur is duur en je krijgt geen toeslag, voor veel mensen niet te betalen. Koop prijzen rijzen de pan uit. Wij verdienen niet veel maar ook niet slecht: Funda resultaat in mijn woonplaats: 1! Woning in ons budget. In een buurt waar je echt niet wilt wonen en ook nog een huis "met mogelijk heden" oftewel:. Lekker klussen.
Ik heb meer dan 10 jaar op de wachtlijst gestaan. Nooit aan de beurt gekomen.
In de tussentijd heb ik eigen woonruimte geregeld. Dat was erg moeilijk, maar het nodig, dus het moest wel lukken, want anders stond ik op straat. Mijn ouders woonden niet meer in Nederland, dus wat had je dan gewild dat ik deed?
Niet iedereen heeft de keuze om tot z'n 30e bij z'n ouders te zitten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.