Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

1971


GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

19-06-2022 om 12:22

willem1959 schreef op 19-06-2022 om 12:18:

[..]

Ik kan het verhaal ook omdraaien. Daar waar na de oorlog vrouwen de bh afwierpen en topless op de stranden te vinden waren gaven ze een signaal af. Kijk, mijn borsten zijn voor iedereen te aanschouwen. Uiterst emancipatorisch en onafhankelijk.

Nu zijn we weer terug bij het bedekken van de borsten. Die mogen alleen aanschouwd worden door de enige die dat mag. De eigen partner en niemand anders. De vrouw als eigendom van de eigen man.

Wat een trieste constatering.


Bedoel je dit serieus?

Dan heb je er weinig van begrepen. Ik heb nog steeds alle gelegenheid en vrijheid om mijn borsten ten toon te spreiden. Geen hond die mij een strobreed in de weg legt.

willem1959

willem1959

19-06-2022 om 12:26 Topicstarter

Thursday schreef op 19-06-2022 om 12:22:

[..]


Bedoel je dit serieus?

Dan heb je er weinig van begrepen. Ik heb nog steeds alle gelegenheid en vrijheid om mijn borsten ten toon te spreiden. Geen hond die mij een strobreed in de weg legt.

Alle gelegenheid ja. Maar het gebeurt niet meer. En we hebben het natuurlijk over de wet van de grote getallen. Een zonderlinge eenling telt niet.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

19-06-2022 om 12:37

willem1959 schreef op 19-06-2022 om 12:26:

[..]

Alle gelegenheid ja. Maar het gebeurt niet meer. En we hebben het natuurlijk over de wet van de grote getallen. Een zonderlinge eenling telt niet.


Ja, maar waarom schuif je dit allemaal op het conto van verpreutsing? In de jaren 80 werd je volgens mijn moeder ook al van verpreutsing beticht als je niet topless ging. Er was toen, voor zover ik begrepen heb, een ongezonde groepsdruk op vrouwen om dat te doen. 

eigenlijk ook best tragikomisch dat willem met zijn reactie ook dat hele male gaze ding fijn illustreert. 

Thursday schreef op 19-06-2022 om 12:37:

[..]


Ja, maar waarom schuif je dit allemaal op het conto van verpreutsing? In de jaren 80 werd je volgens mijn moeder ook al van verpreutsing beticht als je niet topless ging. Er was toen, voor zover ik begrepen heb, een ongezonde groepsdruk op vrouwen om dat te doen.

Zo heb ik dat ook ervaren. Ik ging topless omdat mijn vriendinnen dat ook deden maar ik voelde me daar eigenlijk niet prettig bij. Ik zag mannen ook verlekkerd naar mijn borsten kijken en dat nam ik ze niet kwalijk hoor want dan had ik er maar niet zo te koop mee moeten lopen. Ik was ook blij dat het bij ons in het zwembad verboden was om topless te zonnen en zwemmen. 

willem1959

willem1959

19-06-2022 om 12:50 Topicstarter

Thursday schreef op 19-06-2022 om 12:37:

[..]


Ja, maar waarom schuif je dit allemaal op het conto van verpreutsing? In de jaren 80 werd je volgens mijn moeder ook al van verpreutsing beticht als je niet topless ging. Er was toen, voor zover ik begrepen heb, een ongezonde groepsdruk op vrouwen om dat te doen.

Groepsdruk? Nooit iets van gemerkt. Als je het niet wilde hield je gewoon je bovenstukje aan. Kom op zeg, groepsdruk. De mensen is nu eenmaal een kuddedier en groepsdruk is een ondefinieerbaar begrip. Waarom lopen nu (bijna) alle jongeren met tattoos? Ook dat is groepsdruk. En waarom wil iedereen na de middelbare school studeren? Ook dat is groepsdruk. En waarom lopen alle vrouwen met een geschoren venusheuvel? Ook dat is groepsdruk. Alles wat we doen is in zekere zin het resultaat van groepsdruk.

Nee, het topless zonnen op de Nederlandse stranden was een verworvenheid. Door vrouwen. Passend in het grotere geheel van vrouwenemancipatie. En niet omdat mannen dat wilden.

willem1959

willem1959

19-06-2022 om 12:51 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 19-06-2022 om 12:46:

eigenlijk ook best tragikomisch dat willem met zijn reactie ook dat hele male gaze ding fijn illustreert.

Male gaze bestaat niet. Zo kun je alles in een vreemde context trekken.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

19-06-2022 om 12:59

willem1959 schreef op 19-06-2022 om 12:50:

[..]

Groepsdruk? Nooit iets van gemerkt. Als je het niet wilde hield je gewoon je bovenstukje aan.

Eh, je bent toch een man? Hoe kun je hier dan überhaupt over meepraten?

Ik heb mijn tienerdochters dit laten zien als mooi staaltje van mansplaining. 

Voordeel van de jaren 80 was dat vrijwel niemand met 'n camera rondliep op het strand. En ik ging nog wel 'ns in m'n uppie naar Dishoek maar werd niet lastig gevallen door mannen. De sfeer is er gewoon niet meer naar dat je als vrouw topless kunt zonnen in 't openbaar.

willem1959

willem1959

19-06-2022 om 13:12 Topicstarter

Thursday schreef op 19-06-2022 om 12:59:

[..]

Eh, je bent toch een man? Hoe kun je hier dan überhaupt over meepraten?

Ik heb mijn tienerdochters dit laten zien als mooi staaltje van mansplaining.

Mansplaining? Dat zijn wel hele grote woorden zeg. Maar goed dat ik niet een verklikker ben want anders zou ik je zomaar kunnen melden.

Maar hoe ik er over kan meepraten? Ik heb vrouwen om mij heen. De een deed het graag, zonder dwang. De ander deed het niet. Gewoon eigen beslissingen.

Mijn mening als mansplaining uitleggen is gewoon schandelijk.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

19-06-2022 om 13:15

willem1959 schreef op 19-06-2022 om 13:12:

[..]

Mansplaining? Dat zijn wel hele grote woorden zeg. Maar goed dat ik niet een verklikker ben want anders zou ik je zomaar kunnen melden.

Maar hoe ik er over kan meepraten? Ik heb vrouwen om mij heen. De een deed het graag, zonder dwang. De ander deed het niet. Gewoon eigen beslissingen.

Mijn mening als mansplaining uitleggen is gewoon schandelijk.


Waarom is dat schandelijk? En waar zou je me voor kunnen melden en vooral bij wie?


willem1959 schreef op 19-06-2022 om 11:35:

[..]

Tut tut tut, wat een aannames toch. Bloot nooit normaal geweest in onze maatschappij? Over hoeveel jaar terug heb je het? Ooit die Romeinse beelden gezien? En Da Vinci? Heel normaal allemaal. Of spreek je daar ook schande van?

Ik zou de Italiaanse 1 euromunt maar afplakken als ik jou was.

1-Euro-Vitruvian-Man---drawing-by-Leonardo-da-Vinci.jpg

Ik heb het over onze westerse maatschappij, die wij zelf kennen, niet over de romeinen. je kunt er wel van alles bij blijven slepen, maar het blijft allemaal onzin.

En je bent continu aan het mansplainen ja. In tegenstelling tot jij durven wij wel gewoon te zeggen wat we bedoelen. Meld het vooral als je daar blij van word, ik sta achter mijn woorden en ben niet laf.

willem1959

willem1959

19-06-2022 om 13:25 Topicstarter

redbulletje schreef op 19-06-2022 om 13:09:

Voordeel van de jaren 80 was dat vrijwel niemand met 'n camera rondliep op het strand. En ik ging nog wel 'ns in m'n uppie naar Dishoek maar werd niet lastig gevallen door mannen. De sfeer is er gewoon niet meer naar dat je als vrouw topless kunt zonnen in 't openbaar.

Het heeft hoegenaamd niets met camera's te maken. Want anders zou je nu ook mensen zien die foto's maken van vrouwen in bikini.

Nee, het heeft te maken dat mannen vrouwen (zelfs in bikini) uitmaken voor hoer. En hun melden dat ze ze wel zouden willen neuken. Het is het in Nederland ontstane klimaat.

Durf jij nog in je bikini over het strand te lopen? is een heden ten dage terechte vraag. 

Durf jij nog in bikini over het strand te lopen? | Praat Mee | Telegraaf.nl

Scheveningse vrouwen demonstreren tegen intimidatie: 'Dochters durven niet over straat' | RTL Nieuws


En nu begint de Gemeente Den Haag zelfs de campagne #gedraag je.

Campagne #gedraagje gaat van start op Scheveningen: sissen, naroepen en aanraken moet stoppen | Den Haag | AD.nl

willem1959

willem1959

19-06-2022 om 13:29 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 19-06-2022 om 13:19:

[..]

Ik heb het over onze westerse maatschappij, die wij zelf kennen, niet over de romeinen. je kunt er wel van alles bij blijven slepen, maar het blijft allemaal onzin.

En je bent continu aan het mansplainen ja. In tegenstelling tot jij durven wij wel gewoon te zeggen wat we bedoelen. Meld het vooral als je daar blij van word, ik sta achter mijn woorden en ben niet laf.

Ik meld helemaal niks. zo ben ik niet. Ik smeer mensen geen ban of waarschuwing aan, in tegenstelling tot anderen die dat als ultieme bewijs van hun eigen gelijk zien.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

19-06-2022 om 13:29

Coreopsis schreef op 19-06-2022 om 09:47:

[..]

Ik denk dat het probleem vooral zit in dat veel mensen bijna 50 weken per jaar weinig buiten komen en vervolgens 3 weken de hele dag, inclusief de middaguren, in badkleding vol in de zon gaan zitten.

'S Ochtends een half uurtje onbeschermd in de zon kan voor de meesten weinig kwaad. Maar daarna of bedekken of flink smeren.

Recent nog las ik een interview met een oncoloog die stelde dat zonnecrèmes de slechtste bescherming boden tegen huidkanker omdat ze mensen een vals gevoel van veiligheid gaven. Hij pleitte er vooral voor om het gezond verstand te gebruiken en de zon te mijden tijdens de warmste uren van de dag.

@Watertoren: 
Ik ga regelmatig naar sauna's en volgens mij is dat bekijken en bekeken worden vrij normaal en komt het bij beide geslachten voor. Zelf kreeg ik ooit bij het verlaten van een cabine ook de opmerking van een vrouw dat ze het spijtig vond dat ik net vertrok; zag het eigenlijk als een compliment ipv een ongepaste opmerking.
Denk dat vrouwen hier compleet anders mee omgaan dan mannen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.