Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Slaan we door in inclusief willen zijn?

Peen schreef op 26-01-2022 om 14:04:

[..]

Tja, als je er een heel ander verhaal van gaat maken moet je het geen Sneeuwwitje noemen. Dat slaat dan ook nergens op.

Ik vind idd ook: maak gewoon nieuwe films met nieuwe verhalen. Dat is toch veel leuker dan al die remakes.

Ik vind inderdaad dat een sprookje als Sneeuwwitje niet meer gemaakt moet worden. We zeuren over kleur, maar ik vind dat je het beter kunt hebben over de rol van de vrouw. Daar hebben alle vrouwen meer aan dan aan inclusiviteit op basis van kleur.

redbulletje schreef op 26-01-2022 om 14:03:

[..]

Ik snap ook niet dat 't überhaupt herfilmd wordt want er zijn al genoeg films van gemaakt. Als je dan al gaat verfilmen doe dan de ruigere versie zoals de schrijver 't bedoeld had.

Precies. Sneeuwwitje wordt ook helemaal niet gered. Hoewel de Grimm-versie ook maar een versie is van de verhalen die eerder verteld werden. Dus wat dat betreft ligt het wel een beetje in de aard van die sprookjes om aan verandering onderhevig te zijn. 

Tuinfluiter schreef op 26-01-2022 om 15:38:

[..]

Ik vind inderdaad dat een sprookje als Sneeuwwitje niet meer gemaakt moet worden. We zeuren over kleur, maar ik vind dat je het beter kunt hebben over de rol van de vrouw. Daar hebben alle vrouwen meer aan dan aan inclusiviteit op basis van kleur.

Daar is in de jaren ‘70 al over gezeurd. 

Als er heel veel verschillende sprookjes zijn, dan past zo’n sprookje als sneeuwwitje er heus wel tussen. Het is niet zo dat alle sprookjes een bepaalde rol van vrouwen opdringen. Sprookjes omvatten veel meer dan de Disney-variant Sneeuwwitje. 

Ik denk ook dat we doorslaan ... 

Aan de ene kant vind ik het heel goed dat er met een  meer inclusieve bril gekeken wordt naar dingen. Neem nu zwarte piet: eerst dacht ik 'blijf van zwarte piet' af, inmiddels ben ik helemaal om. Voortschrijdend inzicht.

Maar het valt me wel op dat er met twee maten en gewichten gemeten wordt: Marieke Lucas Rijneveld mag Amanda Gorman niet vertalen maar een latina mag wel sneeuwwitje vertolken ...? Dat klopt niet. Net zoals het niet klopt dat een witte zangeres (Katy Perry) door het stof moet omdat ze rastavlechtjes draagt (toe-eigening). Mogen 'zwarte' zangeressen dan geen chignon dragen?

Ik ken trouwens twee zusjes, met een zwarte moeder en een witte vader. Het ene zusje is 'zwart' (nu ja, lichtbruin, maar duidelijk met zwarte roots), het andere is witter dan wit. Mag enkel het ene zusje rastavlechtjes dragen? Het is bij allebei deel van hun 'heritage', alleen zie je het maar bij eentje ...   

Meer on topic:

Ik maak ook nog een verschil tussen bv film en theater. Je ziet al veel langer dat bv Shakespeareollen door zwarte acteurs vertolkt worden. Dat vind ik ook heel goed en normaal, bij theater gaat het om gevoel overbrengen. Maar bij film gaat het toch wel voor een groot stuk om de illusie van realiteit, en dan 'wringt' bv een serie als Bridgerton imho enorm. Omdat daar een wereld wordt opgeroepen die nooit bestaan heeft.

Tegelijk ben ik me ervan bewust dat er iets wringt aan mijn redenering. Wanneer ben je bijvoorbeeld 'wit' genoeg om Anna Boleyn geloofwaardig te spelen? In mijn soms wat utopische wereldbeeld zou je niet binair moeten denken over 'ras' (vreselijk woord): wit OFzwart. Het gaat immers om een continuüm; mensen worden geleidelijk donkerder naarmate ze van origine afkomstig zijn van een plek met een bepaalde breedtegraad.

Maar ja, in een wereld waarin mensen soms hun 'ras' moeten aanduiden op formulieren (VS), en waar je 'zwart' bent, zodra je 'zwart' bloed in je aderen bent, is er nog veel werk aan de winkel ...

Kortom, ik begijp de gevoeligheden, maar ja, hier en daar denk ik toch dat we doorslaan.  

Nog iets anders: ik las eens dat in een bepaald literair werk 'slaaf' moest worden vervangen  door 'tot slaaf gemaakte'. Dan raak je dus echt aan kunst/literatuur, want dat klinkt voor geen meter. En de term 'slaaf' behelst sowieso het (vreselijke) gegeven dat iemand ooit tot slaaf gemaakt is ... Dat geldt voor elke slaaf in elke periode van  de geschiedenis ... 

SuzyQFive schreef op 26-01-2022 om 13:01:

[..]

Heb het zelf alleen maar met Sneeuwwitje eigenlijk. Of Belle paars, bruin of groen is zal me een worst wezen.

Als je het zo verfilmt dat iemand zich moet kunnen herkennen in de hoofdfiguur dan ga je voorbij aan een heleboel mensen eigenlijk. En waag het niet een latina, native Amerikaan of Chinees te vervangen voor een wit persoon in Coco, Pocahontas of Mulan.
De verhalen zijn mooi, juist omdat het ook in de context van het land speelt met bijbehorende historie.

Ik heb soms een beetje het idee dat vooral de witte heerschappij nu even flink de kop ingedrukt moet worden, het wordt enorm gekunsteld.

Vetgedrukte is zo vaak gebeurd, sinds het begin van de film tot nu, dat het een naam heeft: whitewashing. Dat jij je daar niet eens van bewust bent, laat zien hoe groot het probleem is.

https://en.wikipedia.org/wiki/Whitewashing_in_film#:~:text=Whitewashing%20is%20a%20casting%20practice,people%3A%20such%20as%20...

Ik vind het niet snel doorslaan en juist goed dat in films gemengde koppels of niet hetero stellen voorkomen zonder dat het daarom gaat. Sneeuwwitje van kleur en in een wit jurkje, of broekpak, helemaal prima.

Rondstruiner schreef op 26-01-2022 om 18:32:

[..]

Vetgedrukte is zo vaak gebeurd, sinds het begin van de film tot nu, dat het een naam heeft: whitewashing. Dat jij je daar niet eens van bewust bent, laat zien hoe groot het probleem is.

https://en.wikipedia.org/wiki/Whitewashing_in_film#:~:text=Whitewashing%20is%20a%20casting%20practice,people%3A%20such%20as%20...

Ik zou het volstrekt normaal vinden als ze in bijv China een versie van sneeuwwitje maken met enkel Aziatische acteurs.

Maar zoiets hier doen voelt 't als blackwashing. 

redbulletje schreef op 26-01-2022 om 19:27:

[..]

Ik zou het volstrekt normaal vinden als ze in bijv China een versie van sneeuwwitje maken met enkel Aziatische acteurs.

Maar zoiets hier doen voelt 't als blackwashing.

Maar wat bedoel je met 'hier'? Zo'n productie is toch super internationaal? Net zoals het publiek dat ernaar zal kijken heel divers zal zijn. 

Ik heb intussen Rachel Zegler eens opgezocht en ze ziet er toch uit zoals ik me Sneeuwwitje voorstel hoor, ook al is ze dan niet lelieblank 🤪

Het dwergen-vraagstuk is lastiger, netjes van Disney dat ze te rade zijn gegaan bij mensen met dwerggroei, maar vermoedelijk zijn die ook niet allemaal dezelfde mening toegedaan ...    

Clothilde schreef op 27-01-2022 om 15:58:

Ik heb intussen Rachel Zegler eens opgezocht en ze ziet er toch uit zoals ik me Sneeuwwitje voorstel hoor, ook al is ze dan niet lelieblank 🤪

Adelijk, maar ook iets poppigs. Een combi die wel bij de rol past.

VO1220_WestSideStory_01.jpg

Lollypopje schreef op 27-01-2022 om 16:07:

[..]

nu nog de geel met blauwe jurk    

Dat is zeker een passende rol voor deze vrouw! Komt helemaal goed. Sneeuwwitje is gered. 

Clothilde schreef op 27-01-2022 om 15:58:

Het dwergen-vraagstuk is lastiger, netjes van Disney dat ze te rade zijn gegaan bij mensen met dwerggroei, maar vermoedelijk zijn die ook niet allemaal dezelfde mening toegedaan ...

Ze ontnemen dwergen de kans om acteur te worden als de dwerg in de ban wordt gedaan. 

Lollypopje schreef op 27-01-2022 om 16:07:

[..]

Wel een klassiek mooie vrouw. 

redbulletje schreef op 27-01-2022 om 17:33:

[..]

Ze ontnemen dwergen de kans om acteur te worden als de dwerg in de ban wordt gedaan.

Komop zeg, alsof mensen met dwerggroei enkel geschikt zijn om dwergen te spelen. Bij hoeveel rollen maakt de lengte van de acteur daadwerkelijk uit?

Kijk naar Peter Dinklage. Ja in een deel van zijn werk is zijn lengte onderdeel van de rol, maar het is niet het hoofd thema van de rol. Die man is doorgebroken om zijn kwaliteiten, niet om het spelen van dwergen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.