Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Hoeveel blijft je bij van boeken die je leest?

Hm, ik herinner me minder dan ik zou wensen. Ik houd wel vast wat voor gevoel ik bij een boek had. Maar navertellen, of de plot helder uit de doeken doen, dat lukt meestal niet. Samen met een andere lezer praten over een boek frist de opgedane leeservaring weer op.

@coreopsis @auwereel
Zo veel lees ik bij lange na niet...maar wat tips op basis van wat ik mooie boeken vond zijn altijd welkom. Ik had ook een koboplus abonnement die me tips gaf

Ik lees elke dag wel veel maar voornamelijk tijdschriften. Vroeger op school moest je verplicht boeken lezen voor de boekenlijst. Dat vond ik verschrikkelijk en deed dat ook niet. Ik las verslagen. Het boek wat ik toen wel gelezen heb was: ik was 15 en verslaafd en Turks fruit stond ook op de boekenlijst en mijn moeder keek en wilde niet geloven dat ik voor school bezig was. 

In 2021 had ik mijn enkel gebroken en zat in het gips. Ik kon niet naar boven en heb maanden op de bank beneden geleefd. Toen heb ik een boek besteld waar ik benieuwd naar was. Dat was van Lale Gul, ik ga leven. Ik vond het een verschrikkelijk boek en er was geen doorkomen aan. Mijn schoonzus en vriendinnen hadden het bek al gelezen en zeiden van ben benieuwd wat jij ervan vind. Wij snappen dus nu nog niet dat dit boek hoog op de lijst stond van goeie boeken. Nog nooit zo'n saai en slecht boek gelezen.

Hangt van het boek af, maar als ik de eerste bladzijde weer een lees van een boek dat ik al gelezen heb komt het meeste wel boven.

watertoren schreef op 23-09-2023 om 22:40:

Ik lees elke dag wel veel maar voornamelijk tijdschriften. Vroeger op school moest je verplicht boeken lezen voor de boekenlijst. Dat vond ik verschrikkelijk en deed dat ook niet. Ik las verslagen. Het boek wat ik toen wel gelezen heb was: ik was 15 en verslaafd en Turks fruit stond ook op de boekenlijst en mijn moeder keek en wilde niet geloven dat ik voor school bezig was.

In 2021 had ik mijn enkel gebroken en zat in het gips. Ik kon niet naar boven en heb maanden op de bank beneden geleefd. Toen heb ik een boek besteld waar ik benieuwd naar was. Dat was van Lale Gul, ik ga leven. Ik vond het een verschrikkelijk boek en er was geen doorkomen aan. Mijn schoonzus en vriendinnen hadden het bek al gelezen en zeiden van ben benieuwd wat jij ervan vind. Wij snappen dus nu nog niet dat dit boek hoog op de lijst stond van goeie boeken. Nog nooit zo'n saai en slecht boek gelezen.

Doordat jij "ik was 15 en verslaafd" noemde, breng je me opeens op de gedachte dat ik wèl een aantal boeken heb gelezen die me zijn bijgebleven:  boeken van Yvonne Keuls! Dat is inmiddels erg lang geleden en het was me even ontschoten.

Deze boeken vond ik indrukwekkend en hebben nog lang door mijn hoofd gespookt.

- Het verrotte leven van Floortje Bloem

- Mevrouw mijn moeder

- De moeder van David S

Tegenwoordig lees ik het liefst komische korte verhalen (columns) zoals die van Sylvia Witteman en Youp van 't Hek.

Herfstappeltaart schreef op 24-09-2023 om 07:56:

[..]

Doordat jij "ik was 15 en verslaafd" noemde, breng je me opeens op de gedachte dat ik wèl een aantal boeken heb gelezen die me zijn bijgebleven: boeken van Yvonne Keuls! Dat is inmiddels erg lang geleden en het was me even ontschoten.

- Mevrouw mijn moeder

- De moeder van David S

Daar dacht ik ook aan toen ik Watertoren las! Wie weet zijn die boeken nu alsnog goed om te lezen

madee schreef op 24-09-2023 om 07:58:

[..]

Daar dacht ik ook aan toen ik Watertoren las! Wie weet zijn die boeken nu alsnog goed om te lezen

Dat denk ik zeker. Het zijn nog steeds actuele verhalen.

watertoren schreef op 23-09-2023 om 22:40:

Grappig, ik vond het een heel goed boek.

Auwereel

Auwereel

24-09-2023 om 09:32 Topicstarter

Ik vond het boek van Lale Gul ook matig, teveel herhaling herinner ik me, maar vraag me niet het boek samen te vatten!
Wat ik in mijn jeugd mooi vond en vaak heb herlezen, zijn de boeken van Carry van Bruggen, "Huisje aan de sloot" bijvoorbeeld. Ik lees graag boeken waarin ik het leven van iemand anders stap en had me daarom verheugd in het boek van Lale Gul, maar dat viel me dus tegen.

Ik lees veel detectives en onthoud wel wie er vermoord wordt, en wie daarna, maar absoluut niet wie het gedaan heeft. Ik lees ook veel, Pride and prejudice lees ik elk jaar opnieuw. Sommige boeken blijven hangen, andere totaal niet. Soms is er een stukje van een boek blijven hangen maar weet ik totaal niet hoe de rest ging. En ik weet nooit hoe het boek heet dat ik aan het lezen ben. Dat heb ik al sinds ik puber ben dus de aftakeling (ben 45) zal het niet zijn! 

Cala schreef op 23-09-2023 om 15:29:

Ik heb daar moeite mee, ik onthou niet veel, tenzij het een boek is uit mijn top 5 of 10 van dat jaar. Maar anders onthou ik echt niet alles, ik lees daar te veel voor en ik lees puur voor ontspanning, dus ik vergeet ook een hoop weer als het boek uit is en ik in een volgende ben begonnen. De meeste boeken zijn niet zo goed of maken niet zulke indrukken en zeker als we een paar jaar verder zijn weet ik het echt niet meer. Aan de hand van de voorkant of tekst achterflap lukt het me soms wel weer om iets voor de geest te halen. Komt ook bij dat ik veel fantasy en detectives lees en dat lijkt toch allemaal op elkaar (om het maar even respectloos te zeggen), dus dan moet het wel een goed/spannend/uniek verhaal zijn dat ik er een half jaar later nog een gesprek over kan hebben.

ja precies dit. Geen fantasy en detectives maar feelgood romans en thrillers en die lijken ook vaak op elkaar.

Ik sla de gelezen boeken op op Hebban en op Pinterest maak ik elk jaar een bord maar ik kan ze niet na vertellen.

Aviendha schreef op 23-09-2023 om 16:40:

Van sommige boeken kan ik je tot in detail alles vertellen. En van andere niet. Meestal blijft de grote lijn wel hangen maar ik zie in Hebban ook dat ik boeken 4 sterren heb gegeven en kan het me amper herinneren. De 5 steren kan ik me altijd goed herinneren

Ik geef bijna nooit 4 of 5 sterren. Op Hebban verbaas ik me erover dat sommige /veel boeken 4/5 sterren krijgen terwijl ik het vaak prima boek vond maar inwisselbaar met een hele hoop.

Auwereel

Auwereel

24-09-2023 om 10:21 Topicstarter

"Welk boek ben je nu aan het lezen" als mijn man dat vraagt, sta ik vaak met de mond vol tanden als ik titel en schrijver wil zeggen. Verhaal kan ik wel vertellen. Als mijn man het boek in de afgelopen jaren heeft gelezen, zegt hij, o, je bedoelt die! En dan zegt hij titel en schrijver. Bewonderenswaardig.
Met het boek wat ik nu aan het lezen ben, heb ik dat probleem niet, Thor Heyerdahl "Kon-Tiki", want ik ben afgelopen vakantie naar het bijbehorende museum in Noorwegen geweest.

Herfstappeltaart schreef op 24-09-2023 om 07:56:

[..]

Doordat jij "ik was 15 en verslaafd" noemde, breng je me opeens op de gedachte dat ik wèl een aantal boeken heb gelezen die me zijn bijgebleven: boeken van Yvonne Keuls! Dat is inmiddels erg lang geleden en het was me even ontschoten.

- Mevrouw mijn moeder

- De moeder van David S

Tegenwoordig lees ik het liefst komische korte verhalen (columns) zoals die van Sylvia Witteman en Youp van 't Hek.

Misschien is Gemmetje Victoria van Yvonne Keuls nog iets? Is uit 2021. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

24-09-2023 om 10:30

Auwereel schreef op 24-09-2023 om 10:21:

"Welk boek ben je nu aan het lezen" als mijn man dat vraagt, sta ik vaak met de mond vol tanden als ik titel en schrijver wil zeggen. Verhaal kan ik wel vertellen. Als mijn man het boek in de afgelopen jaren heeft gelezen, zegt hij, o, je bedoelt die! En dan zegt hij titel en schrijver. Bewonderenswaardig.
Met het boek wat ik nu aan het lezen ben, heb ik dat probleem niet, Thor Heyerdahl "Kon-Tiki", want ik ben afgelopen vakantie naar het bijbehorende museum in Noorwegen geweest.

Dat herken ik wel, maar komt ook doordat ik op een e-reader lees. Dan zie je de voorkant van het boek niet zo vaak (zeker niet met een sleepcover). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.