Media en cultuur
Yumi
29-02-2024 om 17:53
Eurovisie Songfestival Joost Klein Europapa
De officiële video is uit, en na het bekijken van de video ben ik om
Hij is leuk, blijft hangen en zou zomaar eens kunnen scoren. Opvallen doet hij in ieder geval, daar kan niemand omheen
Het nummer, eindigt met een ode aan zijn ouders. Het lied neemt dan in tempo af en de zanger richt zich direct tot zijn vader. Kleins ouders zijn beiden overleden toen hij nog jong was.
"Mijn papa en mijn mama zijn voor altijd mijn helden", zingt hij aan het einde van Europapa. "Regen op het raam en ik stond huilend bij het venster. Veel te vroeg duister, het is winter in de lente. 'Ik mis je elke dag', is wat ik stiekempjes fluister. Zie je nou wel pa, ik heb naar je geluisterd."
Wat vinden jullie ervan, gaat het nummer op repeat en/of maakt het een kans om het songfestival te winnen?
Het Eurovisie Songfestival vindt dit jaar plaats 7, 9 en 11 mei in het Zweedse Malmö.
Daglichtlamp
11-05-2024 om 16:48
Friezinnetje schreef op 11-05-2024 om 16:20:
ik stem vanavond op het liedje wat de minste kans heeft om te winnen. Alleen al om bv Israël niet te laten winnen.
Oh ik ben zo boos.
Dan kun je beter juist stemmen op een liedje dat wèl veel kans maakt. Als veel mensen uit protest juist stemmen op liedjes die weinig kans maken, dan krijgt Israël relatief juist meer stemmen.
Maar inmiddels was toch duidelijk dat deze schorsing niets met Israël te maken had?
Zilver_gray
11-05-2024 om 16:49
Herfstappeltaart schreef op 11-05-2024 om 16:43:
[..]
[..]
er kunnen niet genoeg statements komen. Wat een bullshit allemaal. Hij is al gestraft voor er behoorlijk onderzoek is gedaan. Douze points voor Joost!
Ja, waarom geven ze ook geen openheid van zaken? Overtrokken gedoe!
Malibu2
11-05-2024 om 16:51
Friezinnetje schreef op 11-05-2024 om 16:23:
[..]
Mooi zo. Hoe meer protest hoe beter.
Diverse landen die niet bij de vlaggeparade waren. Ierland heeft klacht ingediend over Israël ivm wat presentatoren hebben gezegd over hun lied en commentaar hadden op binair zijn.
Waarom?
Volgens RTE hebben die presentatoren het onderstaande gezegd. Met welke zinnen mbt non-binair en het liedje heb je moeite?
The following transcript is based on translations of the commentary for RTÉ News by two native Hebrew speakers.
Commentator 1: Wow, what is about to happen now with Ireland? Wow, wow. What is about to happen now with Ireland?
This is the song Doomsday Blue. They [Ireland] have had a more subtle past with the likes of Johnny Logan, who you will see on stage later. But what’s going to happen this evening?
The song is Doomsday Blue by Bambie Thug, and now is the time to get your children away from the TV screens, because we are about to see the most scary song of the night. There will be a lot of spells and black magic and dark clothing, Satanic symbols, and voodoo dolls, like we are at Cats Square in Jerusalem in the mid-90s.
Commentator 2: Wow, there might be 200 people at most that get this reference
Commentator 1: Anyway, there is some controversy about the song in Ireland, too. There is a petition against Bambie Thug, which claims that they are making a mockery of Irish culture.
Commentator 2: You said ‘they’, as Bambie Thug wants to be referred to in the plural – as part of their non-binary identity.
Commentator 1: They [Bambie Thug] also like to speak negatively about Israel. But we can talk about that later. Prepare your curses.
Commentator 1: Wow, this is a very strange entrant compared to what we are used to from Ireland.
Friezinnetje
11-05-2024 om 16:54
Daglichtlamp schreef op 11-05-2024 om 16:48:
[..]
Dan kun je beter juist stemmen op een liedje dat wèl veel kans maakt. Als veel mensen uit protest juist stemmen op liedjes die weinig kans maken, dan krijgt Israël relatief juist meer stemmen.
Maar inmiddels was toch duidelijk dat deze schorsing niets met Israël te maken had?
Israël hoort er, imo, niet te zijn. En staat 2e bij de bookmakers. Door juist op een laag geplaatst liedje te stemmen, krijgen zij, hopelijk, minder punten en winnen ze niet.
Daglichtlamp
11-05-2024 om 16:56
Friezinnetje schreef op 11-05-2024 om 16:54:
[..]
Israël hoort er, imo, niet te zijn. En staat 2e bij de bookmakers. Door juist op een laag geplaatst liedje te stemmen, krijgen zij, hopelijk, minder punten en winnen ze niet.
Ja maar zij hadden jouw punten toch al niet gekregen. Dus als je verschil wilt maken moet je strategisch stemmen, en dat is dan op een lied dat kan winnen van Israël. (maar goed als ik zou stemmen zou ik gewoon stemmen op een liedje dat ik leuk vond, het songfestival wordt veel te veel politiek gemaakt dit jaar).
Muurbloem1985
11-05-2024 om 17:00
krulliebollie schreef op 11-05-2024 om 16:28:
[..]
God wat een onzin.. er is weer eens een boze boomer hoor.. vroeger was alles beter, gedroeg iedereen zich netjes.. Tuurlijk!
Dat zegt die niet maar echt luisteren is blijkbaar moeilijk.
VanLotje
11-05-2024 om 17:00
Friezinnetje schreef op 11-05-2024 om 16:23:
[..]
Mooi zo. Hoe meer protest hoe beter.
Diverse landen die niet bij de vlaggeparade waren. Ierland heeft klacht ingediend over Israël ivm wat presentatoren hebben gezegd over hun lied en commentaar hadden op binair zijn.
Wat een clusterf*ck.
Israel hoorde er mijns inziens ook niet bij.
VanLotje
11-05-2024 om 17:05
Friezinnetje schreef op 11-05-2024 om 16:54:
[..]
Stemmen op 1 zal meer helpen dan stemmen op lagergeplaatst. Ik denk wel dat het hek van de dam is nu en er misschien wel meer landen iets uit protest kunnen gaan doen en niks meer geven om de competitie
CharlieB
11-05-2024 om 17:40
Friezinnetje schreef op 11-05-2024 om 16:20:
ik stem vanavond op het liedje wat de minste kans heeft om te winnen. Alleen al om bv Israël niet te laten winnen.
Oh ik ben zo boos.
Dan moet je juist gaan stemmen op Kroatie toch? En verder alles zo in de top 10, uitgezonderd Israel. Maar minste kans om te winnen doet helemaal niets toch?
HAHA!wait..what
11-05-2024 om 17:42
De diskwalificatie van Joost Klein op het Eurovisie Songfestival is vanwege een "dreigende beweging naar een camera". Dat meldt AVROTROS zaterdag in de eerste uitgebreide reactie na de diskwalificatie van de Nederlandse artiest.
HAHA!wait..what
11-05-2024 om 17:43
Nou poeh poeh.. Niet netjes maar het is ook niet netjes dat ze bleef filmen na herhaaldelijk vragen of ze wilde stoppen
Friezinnetje
11-05-2024 om 17:48
oh werkelijk? Is dat de reden? nou nooit weer mee doen met zoiets. Achterlijk
HAHA!wait..what
11-05-2024 om 17:50
https://www.nu.nl/songfestival/6312499/avrotros-diskwalificatie-joost-klein-vanwege-dreigende-beweging-naar-camera.html
Link van nu.nl van het artikel. Hij heeft haar niet aangeraakt en lijkt me ook echt geen reden om politie erbij te halen en hem te diskwalificeren
Herfstappeltaart
11-05-2024 om 17:51
HAHA!wait..what schreef op 11-05-2024 om 17:43:
Nou poeh poeh.. Niet netjes maar het is ook niet netjes dat ze bleef filmen na herhaaldelijk vragen of ze wilde stoppen
Precies. Belachelijk gewoon en buiten proportioneel.