Media en cultuur
Yumi
29-02-2024 om 17:53
Eurovisie Songfestival Joost Klein Europapa
De officiële video is uit, en na het bekijken van de video ben ik om
Hij is leuk, blijft hangen en zou zomaar eens kunnen scoren. Opvallen doet hij in ieder geval, daar kan niemand omheen
Het nummer, eindigt met een ode aan zijn ouders. Het lied neemt dan in tempo af en de zanger richt zich direct tot zijn vader. Kleins ouders zijn beiden overleden toen hij nog jong was.
"Mijn papa en mijn mama zijn voor altijd mijn helden", zingt hij aan het einde van Europapa. "Regen op het raam en ik stond huilend bij het venster. Veel te vroeg duister, het is winter in de lente. 'Ik mis je elke dag', is wat ik stiekempjes fluister. Zie je nou wel pa, ik heb naar je geluisterd."
Wat vinden jullie ervan, gaat het nummer op repeat en/of maakt het een kans om het songfestival te winnen?
Het Eurovisie Songfestival vindt dit jaar plaats 7, 9 en 11 mei in het Zweedse Malmö.
Broodjebrie
09-03-2024 om 09:06
Friezinnetje schreef op 09-03-2024 om 09:05:
[..]
zo treed hij wel vaker op. Het waarom is mij ook een raadsel, maar ja
Oké.. nou ja het zal wel haha
kerstbeer
09-03-2024 om 10:49
Yumi schreef op 08-03-2024 om 23:11:
Wow Joost Klein, in de top 40 en staat meteen op 1
Wat mij betreft heeft hij al gewonnen, dit is nog niet eerder voorgekomen
Unieke prestatie: Joost Klein direct op nummer één in Top 40
Joost Klein, Nederland heeft naar je geluisterd! De 26-jarige muzikant blijft maar scoren met 'Europapa': naast een verbroken Spotify-record levert Joost nu ook een unieke prestatie door het direct tot de eerste plek te schoppen bij binnenkomst in de Top 40. Dat maakte Qmusic zojuist bekend. Nog nooit eerder bereikte een songfestivalnummer al vóór het muziekfestijn plaatsvond de eerste plek van de Nederlandse hitlijst.Het is niet de eerste keer dat een songfestivalnummer bovenaan de Top 40 prijkt, maar dus wel de eerste keer dat zo'n lied er dírect met goud vandoor gaat. Onder anderen Duncan Laurende met Arcade in 2019 en S10 met De Diepte in 2022 wisten die eerste plek pas na enige tijd te bereiken.
Het is bovendien zeldzaam dat een Nederlandstalig nummer direct op nummer één staat in de Top 40. De laatste keer dat dit gebeurde is elf jaar geleden. Toen kwam 'Julia' van Nick & Simon op één binnen.
Wat leuk zeg, Yumi
Yumi
10-03-2024 om 18:34
De draaiorgel versie van Europapa, had voor mij niet gehoeven maar voor de liefhebbers
Draaiorgel van Ronald en Kees draait 'Europapa' op de markt - Omroep West
Yumi
10-03-2024 om 18:47
Onderstaand artikel had ik gemist, het is van 29 februari maar dat maakt het niet minder leuk
‘Welkom in Europa, jonguh’, zegt Gerrie van Boven, één van de zes New Kids uit Maaskantje, ergens halverwege het nummer.
Het leidt tot hilariteit in Noord-Brabant.
‘Mooi man, straks een paar handjes Brabantse pillen die Zweedse zaal in en hakken maar’.
‘Welkom in Europa, jonguh!’ Gaat heel Europa kennismaken met de Brabantse aso’s van New Kids? Het zou zomaar kunnen, nu de culthelden een klein rolletje hebben in het nummer Europapa van Joost Klein. Dat is de Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival van dit jaar. Online wordt alvast dolenthousiast gereageerd. ,,Bedankt voor het vertegenwoordigen van Brabant.’’
Brabanders door het dolle heen na horen Songfestivalnummer Joost Klein: ‘Gewoon ongegeneerd New Kids erin’ | Instagram | bd.nl
Poezenmeisje
12-03-2024 om 22:37
"Naait gek veur een Fraais".
In Groningen is er al een treinstation vernoemd naar het lied.
(www.sikkom.nl)
Yumi
12-03-2024 om 22:51
Poezenmeisje schreef op 12-03-2024 om 22:37:
"Naait gek veur een Fraais".
In Groningen is er al een treinstation vernoemd naar het lied.
(www.sikkom.nl)
Wat leuk!
Ik heb gezocht wat, Naait gek veur een Fraais betekent, maar kan het niet vinden.
Friezinnetje
12-03-2024 om 22:58
Yumi schreef op 12-03-2024 om 22:51:
[..]
Wat leuk!
Ik heb gezocht wat, Naait gek veur een Fraais betekent, maar kan het niet vinden.
Niet gek voor een Fries. Oftewel knap gedaan voor een Fries.
Tussen Groningen en Friesland is altijd wat strijd, vandaar.
Frida-Kahlo
12-03-2024 om 22:58
Het station heet eigenlijk 'Europapark'. 'Naait gek veur een Fraais' = 'Niet gek voor een Fries'. Er is altijd wat 'strijd' tussen Groningers en Friezen. Dat een Fries het nu voor elkaar heeft dat een Gronings station naar hem vernoemd is, is de strekking.
Yumi
12-03-2024 om 23:08
Friezinnetje schreef op 12-03-2024 om 22:58:
[..]
Niet gek voor een Fries. Oftewel knap gedaan voor een Fries.
Tussen Groningen en Friesland is altijd wat strijd, vandaar.
Dus Joost brengt Groningen en Friesland dichter tot elkaar?
Joost Klein (26) merkt momenteel hoe groot de impact van deelnemen aan 't Eurovisie Songfestival kan zijn. ‘Europapa’ galmt nu al in heel Europa door de speakers en is op Youtube 9,8 miljoen keer bekeken. Joost piekt vroeg. In gesprek met buitenlandse media vertelt hij zelf hoe hij de afgelopen dagen beleeft.
Piekt Joost Klein te vroeg met zijn Eurovisie-hit Europapa? | RTL Nieuws
Anfisa
14-03-2024 om 21:58
Een tvp.
Ik vind het helemaal leuk. Geen idee of hij ermee wint maar zou het wel gaaf vinden.
Poezenmeisje
15-03-2024 om 09:07
Haken met Europapa.
https://www.facebook.com/share/v/njoLouhtaKu76nEE/
Yumi
15-03-2024 om 09:45
Poezenmeisje schreef op 15-03-2024 om 09:07:
Haken met Europapa.
https://www.facebook.com/share/v/njoLouhtaKu76nEE/
Dacht even dat je hakken bedoelde
Poezenmeisje
15-03-2024 om 17:04
Ja, écht haken. Ik vond hem wel leuk. Nu zelf nog eens leren haken.