Media en cultuur
Leslie_Knope
10-11-2024 om 09:45
Compleet a-muzikaal persoon wil een liedje spelen, help!
Oké, ik weet dat ik me iets belachelijks op de hals heb gehaald, maar ik ga het proberen.
Ik heb een orgel geërfd, een echt, mooi, oud Hammondorgel. In eerste instantie wilde ik hem gewoon neerzetten om naar te kijken, maar wat komt er een fantastisch geluid uit dat ding. Nu heb ik besloten dat ik er eind 2025 een liedje op wil kunnen spelen. Ik kan geen noot lezen, weet niets over orgelspelen, of pianospelen of wat dan ook. Maar ik wil het.
Nou gaat het om 1 liedje, dus ik denk niet dat ik er noten voor moet leren lezen. Ik vind het prima om stickertjes op toetsen te plakken enzo. Wie vind het leuk om me op weg te helpen met tips en ideeën? Ik heb echt geen idee waar te beginnen...
Leslie_Knope
10-11-2024 om 09:50
Misschien handig om mee te beginnen, werkt een orgel hetzelfde als een piano qua hoe het 'toetsenbord' in elkaar zit? En zitten er dezelfde noten onder? Mijn orgel heeft 2 rijen met toetsen (schuin) onder elkaar. Ik heb ze geteld, het zijn er 88. (zwart en wit samen)
En heeft er iemand ervaring met Tomplay? Ik heb daar mijn liedje gevonden en zoals ik het zie lijkt het me zinnig om daar de bladmuziek te kopen. Maar dan zit ik dus met bladmuziek met noten waarvan ik niet weet bij welke toetsen ze horen. Bestaat er wellicht een website waarop je noten aan de juiste toetsen kan linken?
Gsleutel
10-11-2024 om 09:54
Waarom neem je niet gewoon een paar lessen? Zeker als het gaat om een specifiek lied hoeft dat helemaal geen eindeloos traject te zijn (maar misschien vindt je het wel zo leuk dat je op les wil blijven).
Vf_Watervrouw
10-11-2024 om 09:58
Uiterst links op de notenbalk is wat me ooit de centrale C is genoemd. De middelste C op een piano toetsenbord. Of dat bij een orgel ook de middelste is en bij allebei de toetsenborden weet ik helaas niet.
Dit geldt voor de notenbalk met vioolsleutel:
Leslie_Knope
10-11-2024 om 10:12
Gsleutel schreef op 10-11-2024 om 09:54:
Waarom neem je niet gewoon een paar lessen? Zeker als het gaat om een specifiek lied hoeft dat helemaal geen eindeloos traject te zijn (maar misschien vindt je het wel zo leuk dat je op les wil blijven).
Dat is inderdaad altijd nog een optie, maar ik vind het ook heel erg leuk om zelf te priegelen. Mocht het niet lukken, dan ga ik lessen. Ik vind het vooral wat spannend omdat mijn geheugen niet zo lekker werkt en ik niet denk veel te kunnen onthouden van de lessen.
It's a Sin (Easy Level, Solo Piano) (Pet Shop Boys ) - Piano Sheet Music
Dit het liedje trouwens.
Twinski
10-11-2024 om 10:17
Je kunt pingelen zonder nootjes lezen met Synthesia. Een leuk programma wat al 20 jaar bestaat.
Vf_Watervrouw
10-11-2024 om 10:21
Heb je al op YouTube gekeken? Soms zijn er tutorials dan zie je welke toetsen gebruikt worden bij welke noot/klank.
Wel vaker piano/keyboard dan orgel denk ik...
Leslie_Knope
10-11-2024 om 10:23
Daar ga ik me in verdiepen Twinski, dank je!
Jij ook bedankt Watervrouw, ik ga Youtube ook eens op. Heb dit gisteren pas bedacht, dus heb nog van alles uit te zoeken. Ze denken hier allemaal dat ik knettergek ben geworden, reden te meer om het wel te doen.
Leslie_Knope
10-11-2024 om 10:27
De onderste toetsen van mijn orgel zijn lage tonen en de bovenste hoog, dus misschien hebben ze gewoon een piano/keyboard in tweeën gesplitst. Ik kan straks wel eens kijken of ik een foto kan uploaden.
Vf_Watervrouw
10-11-2024 om 10:46
Dan zal de bovenste vioolsleutel zijn en de onderste bassleutel.
Wellicht begint de bovenste dan met 'centrale C' zoals mijn voorbeeld plaatje.
Maar het kan ook net iets anders zijn: ik heb nooit orgel gespeeld.... !!
Schemerlampje
10-11-2024 om 10:47
Ik denk dat het bovenste toetsenbord de noten in de G sleutel zijn. Dus vanaf de centrale C naar rechts.
Het onderste toetsenbord zal dan in de F sleutel staan, dus vanaf de centrale C naar links.
Maar dit weet ik niet zeker.
Vf_Watervrouw
10-11-2024 om 10:53
Dat denk ik ook (maar). Ik ben opgevoed met de termen viool en bas
https://www.muzieklerenlezen.nl/Les-9-De-G-sleutel-en-F-sleutel-vergelijken/
Schemerlampje
10-11-2024 om 10:56
https://hammondclub.nl/nl/menu/Muziek/Spelen-op-een-Hammond/Gratis-Les-Op-Het-internet
Misschien heb je hier iets aan?
Zeespiegel
10-11-2024 om 11:04
Leslie_Knope schreef op 10-11-2024 om 10:12:
[..]
Dat is inderdaad altijd nog een optie, maar ik vind het ook heel erg leuk om zelf te priegelen. Mocht het niet lukken, dan ga ik lessen. Ik vind het vooral wat spannend omdat mijn geheugen niet zo lekker werkt en ik niet denk veel te kunnen onthouden van de lessen.
It's a Sin (Easy Level, Solo Piano) (Pet Shop Boys ) - Piano Sheet Music
Dit het liedje trouwens.
Een piano is geen orgel. Heeft eigen muziek bladen.
haarklover
10-11-2024 om 11:07
Als je gewoon een melodietje wilt pingelen:
probeer maar!
Het toonverschil tussen twee toetsen die naast elkaar liggen is altijd hetzelfde.
(het maakt dus niet uit of de toets ernaast wit of zwart is).
Veel simpele liedjes kun je spelen op alleen de witte toetsen.
De truc is dat het liedje dan moet eindigen op een C-toets.
haarklover
10-11-2024 om 11:12
Waarom ze niet gewoon witte en zwarte toetsen afwisselen, zal wel een historische reden hebben.
Notenschrift is niet moeilijk om te begrijpen: de hoogte van een noot geeft de toon aan (als het de zwarte toets rechts moet zijn, komt er een # voor. Als er een "b" voor staat, moet het de zwarte toets links zijn. Waarom er twee tekens voor dezelfde toets zijn, is een lang verhaal dat ik niet helemaal weet).
En de vorm van de noot geeft aan hoe lang hij duurt: een open rondje duurt 4 tellen, een rondje met een stok 2, een dichtrondje met een stok 1 tel, en als er een vlaggetje bij komt wordt het de helft.
Maar je moet natuurlijk oefenen om het echt te leren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.