Media en cultuur
Joszy
01-10-2021 om 08:10
70 jaar TV in Nederland. Wat is jouw hoogtepunt?
Dit weekend bestaat de Nederlandse tv 70 jaar. De NPO besteedt het hele weekend aandacht aan de hoogtepunten van 70 jaar tv. Wat mag volgens jou echt niet ontbreken?
redbulletje
02-10-2021 om 12:07
Nimlot schreef op 02-10-2021 om 09:35:
mijn favo’s van vroeger: Dagboek van een Herdershond, Hamelen, Oebele, Stuif ‘es in, Medisch centrum West. Ik vergeet bijna Sil de Strandjutter. 💕
Dagboek van 'n Herdershond heb ik op dvd gekeken een aantal jaar terug. Die kon nog prima.
Auwereel
02-10-2021 om 12:43
Dat alles zo traag overkomt, wat zou nou het verschil in snelheid tussen tv en samenleving zelf zijn? Is het medium nu veel sneller dan de samenleving, of waren de mensen vroeger zoveel slomer?
Hanke321
03-10-2021 om 18:44
Ik keek in mijn jonge jaren veel tv. En heb er goede herinneringen aan.
Ik houd van verbaal gepingong, zoals Babellonië en de voorwerpenronde in de Wiekentkwis. Een melige Albert Mol in Wie van de 3, Willem Ruis die kibbelde met zijn kandidaten, de Showbizzquiz met de handpop die Ron Brandsteder bij de strot greep, André van Duin die Corrie van Gorp in een vijver duwde, de Mispoes van de 1-2-3 show...
Series als Dossier Verhulst, met amoureuze escapades (geen voorlichtingsboekjes meer nodig) en lekker valse personages. Die ik ook zag bij Dallas en Dynasty.
Ik ben auditief ingesteld en genoot erg van intromuziek tunes, bijv. die van het Wassende Water, of De Fabriek.
Ik heb me verkneukeld bij programma's van Frits Bom, waarbij halve straten op zoek waren naar één of andere mand, waar een prijs in zat.
Ook Dat Nog vond ik geweldig, maakte dat ik enthousiast werd over consumentenrechten en voorlichting.
Ook de actualiteiten programma's zoals brandpunt waren mijn licht op de wereld, veel interessante items gezien.
Fleece
03-10-2021 om 19:11
Hanke321 schreef op 03-10-2021 om 18:44:
Ik ben auditief ingesteld en genoot erg van intromuziek tunes, bijv. die van het Wassende Water, of De Fabriek.
O dat had/ heb ik bij Baantjer. Circle of smile van Toots Thielemans
Auwereel
03-10-2021 om 19:34
Hanke321 schreef op 03-10-2021 om 18:44:
[...]
Ook Dat Nog vond ik geweldig, maakte dat ik enthousiast werd over consumentenrechten en voorlichting.
Ook de actualiteiten programma's zoals brandpunt waren mijn licht op de wereld, veel interessante items gezien.
O ja, Ook Dat Nog! Ik lag in een deuk en was verontwaardigd tegelijkertijd!
Herfstappeltaart
04-10-2021 om 15:07
Auwereel schreef op 02-10-2021 om 12:43:
Dat alles zo traag overkomt, wat zou nou het verschil in snelheid tussen tv en samenleving zelf zijn? Is het medium nu veel sneller dan de samenleving, of waren de mensen vroeger zoveel slomer?
Slomer=relaxter. Het fenomeen rat-race bestond nog niet. De maatschappij was minder opgefokt als nu. Maar ook de techniek is natuurlijk enorm veranderd. Computers, alle communicatie is veel sneller geworden.
Nimlot
04-10-2021 om 15:36
Auwereel schreef op 02-10-2021 om 12:43:
In ieder geval relaxter doordat het rustiger op straat, op de weg was. Minder 24/7 economie, minder lichtmasten, reclamemasten en je wist veel minder want de media was natuurlijk niet zo modern en uitgebreid als nu dus mensen stonden veel onbezorgder in het leven.
Er was veel minder druk en prestatiegerichtheid.
Auwereel
04-10-2021 om 17:38
Misschien is het ook onze ervaring met de media, dat vroeger mensen meer moesten uitgelegd krijgen, terwijl we nu aan een half woord (film shot) genoeg hebben en kan daarom de opvolger van Derrick sneller door.
LydiaDietz
04-10-2021 om 17:45
Telekids. Ik vind het oprecht jammer dat mijn kinderen niet kunnen genieten van de megablubberpowerrace op zondagochtend. En pittige tijden. Plus al die leuke tekenfilms. En Carlo en Irene waren toch ook gewoon schatten zeg.
Fort Alpha vond ik (later) ook heel leuk. Ben benieuwd of dat de tand des tijds heeft overleefd.
Rondstruiner
04-10-2021 om 18:07
Als kleintje Ome Willem met zijn geitebreiers. Ren je rot. Tita tovenaar. Wie-kent-kwis. Pippi Langkous!
Schaatsen en songfestival was ook altijd een hele happening, met scores en tijden bijhouden.
Oh, en Stuif es in, met Ria Bremer ! En dan hopen dat jouw brief of kaart van de balk werd getrokken.
Toppop natuurlijk. Zoveel eigenlijk!
Rondstruiner
04-10-2021 om 18:12
Auwereel schreef op 04-10-2021 om 17:38:
Misschien is het ook onze ervaring met de media, dat vroeger mensen meer moesten uitgelegd krijgen, terwijl we nu aan een half woord (film shot) genoeg hebben en kan daarom de opvolger van Derrick sneller door.
Ik weet het niet, ik merk bij mezelf vooral dat ik geen geduld meer heb en een veel kortere concentratiespanne dan voorheen. Komt door de afstandbediening, internet en smartphone denk ik. Als het te langzaam gaat ben ik weg. Vroeger niet, want Derrick vond ik leuk!
Jammer vind ik het.
LydiaDietz
04-10-2021 om 18:14
Ik keek laatst een stukje vrienden voor het leven terug. Dat vond ik vroeger hilarisch. Ik had het beter kunnen laten om het mooie beeld te behouden.
Rondstruiner
04-10-2021 om 18:17
LydiaDietz schreef op 04-10-2021 om 18:14:
Ik keek laatst een stukje vrienden voor het leven terug. Dat vond ik vroeger hilarisch. Ik had het beter kunnen laten om het mooie beeld te behouden.
Ja, dat vond ik ook geweldig vroeger, ga het maar niet terugkijken dan .
Ik vind Oppassen en Zeg eens aaa ook echt zo flauw en niet grappig nu, terwijl we dat vroeger toch echt leuk vonden. Dat wordt nu weer uitgezonden.
Grappig dat humor zo kan veranderen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.