Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


wat is LC?


BritgetJones007 schreef op 05-01-2024 om 11:36:

wat is LC?

Ah ja sorry, heb het er zelf zo vaak over dat ik het vaak afkort maar was niet zo duidelijk natuurlijk…  Long covid inderdaad.


Ik heb net een bakplaat vol groenten en kikkererwten gegrild en een deel als lunch gegeten. Heerlijk! En nog wat over voor morgen. Ik wil proberen meer groenten bij mijn lunch te eten, maar vind nu helaas dingen heel snel inspannend, dus zelf iets als dit of soep of omelet enzo en dat lukt me dus ook vaak niet. Hoe doen jullie dat? Wat tomaat en komkommer bij brood kan natuurlijk altijd maar dat vind ik in dit jaargetijde nogal koud… Ik eet ook graag een kliekje van het avondeten als lunch, maar dat moeten we maar met hebben.


Azalea747 schreef op 05-01-2024 om 13:01:


[..]

Ah ja sorry, heb het er zelf zo vaak over dat ik het vaak afkort maar was niet zo duidelijk natuurlijk… Long covid inderdaad.


Ik heb net een bakplaat vol groenten en kikkererwten gegrild en een deel als lunch gegeten. Heerlijk! En nog wat over voor morgen. Ik wil proberen meer groenten bij mijn lunch te eten, maar vind nu helaas dingen heel snel inspannend, dus zelf iets als dit of soep of omelet enzo en dat lukt me dus ook vaak niet. Hoe doen jullie dat? Wat tomaat en komkommer bij brood kan natuurlijk altijd maar dat vind ik in dit jaargetijde nogal koud… Ik eet ook graag een kliekje van het avondeten als lunch, maar dat moeten we maar met hebben.


Ik vind het erg lekker om gebakken champignons met ui op brood te eten. Maar dat is wellicht ook wat teveel inspanning voor je. Misschien kun je op een goede dag een groentespread maken? Of op zo'n dag een hele grote hoeveelheid soep. Dan hoef je het alleen nog maar uit de vriezer te halen en op te warmen.

RaSa schreef op 05-01-2024 om 13:50:

[..]

Ik vind het erg lekker om gebakken champignons met ui op brood te eten. Maar dat is wellicht ook wat teveel inspanning voor je. Misschien kun je op een goede dag een groentespread maken? Of op zo'n dag een hele grote hoeveelheid soep. Dan hoef je het alleen nog maar uit de vriezer te halen en op te warmen.

Van tevoren (laten)maken is denk ik ook de beste oplossing. Mijn collega met een beperking doet dat ook. Ze kookt met een zorgverlener en vriest het dan in kleine porties in. Dan kan ze het makkelijk zelf uit de vriezer halen en opwarmen of mee nemen naar het werk. Broccoli wafels of groente muffins werken bij haar heel goed, omdat je die makkelijk per stuk kunt invriezen. 

Vandaag niet helemaal gelukt om niks extra's te eten. Samen met mijn collega naar de kantine geweest. Ik heb het gehouden bij een salade en een gekookt ei, dus dat valt mee, maar ik had gewoon brood mee en dat is ook op. Misschien moet zelf een gekookt eitje mee gaan nemen als extra tussendoortje en dan de kantine weerstaan. Het hielp vandaag niet dat het ontzettend saai is op kantoor en weinig te doen. Collega heeft het zelfde als ik. Uit verveling beginnen we dan te vroeg onze broodtrommel leeg te eten. 

Dolfje schreef op 05-01-2024 om 11:28:

[..]

Nee ik weet niet of dat iets voor mij is en hoe te beginnen. Vind dat ook lastig met werk denk ik maar misschien denk ik er te moeilijk over of zo.

Over IF

Ik doe het normaal gesproken altijd sinds een jaar of 12. Helaas nu even niet sinds een paar maanden, maar wil er wel weer naar terug. Lichamelijk en ook psychisch went het echt snel. Even wennen mss om niet een ontbijtje te nemen, maar als je die uitstelt en later lekker(der) kan eten, en er ook mee afvalt dan went het zo. Het zal je verbazen hoeveel energie je in de ochtend hebt zonder input van eten. (ik sportte nuchter en dat ging echt heerlijk) Zeker wanneer je beseft dat je vet aan het verbranden bent aan het einde van je vast.😊

alhambra

alhambra

05-01-2024 om 18:50 Topicstarter

Ben vandaag onverwachts al ongesteld geworden. Zou daar die trek van gisteren door gekomen zijn?

Vandaag tot nu toe een goede dag. We waren een dagje uit maar brood en water mee. Uiteindelijk alleen een warme chocolademelk gedronken daar.

Tara82 schreef op 05-01-2024 om 07:50:

[..]

Wat voor iets doe je dan voor de tv? Ik heb ooit zumba geprobeerd, maar daar ben ik echt niet geschikt voor. We hadden toen een hond die het ook maar niks vond en ging blaffen. Ik denk dat kleuter het wel leuk vind om samen te sporten voor de tv. Samen door het huis dansen vind ze ook erg leuk. We hebben op zolder ook nog een hometrainer staan. Ik heb alleen nooit zin om daar op te gaan zitten, omdat het zo saai is. Eigenlijk gewoon onzin, want muziekje op een gewoon doen natuurlijk.

Ik heb gewoon op youtube wat gezocht naar beginner workout dumbell (heb 2 dumbells) en beginner workout krachttraining. Ik weet niet meer precies waar ik op uit kwam, maar het zag er toegankelijk uit en bleek uiteindelijk zwaar genoeg om mij 3 dagen spierpijn te bezorgen
Vandaag het plan om naar de sportschool te gaan laten varen. Ik heb 2 dagen achter elkaar geklust en alle spieren voelen stram en pijnlijk (ook nog van dat sporten) en ik wilde met dat klussen nog even doorpakken. Denk dat het geen ramp is, want ik heb zat beweging gehad dus afgelopen dagen. En ik heb mij wel keurig aan het niet-snoepen dieet gehouden. Nu nog deze vrijdagavond doorkomen. 

alhambra

alhambra

05-01-2024 om 23:13 Topicstarter

Ik heb in coronatijd op aanraden van iemand hier op het forum de dansworkoutfilmpjes van sharona hill gedaan. Dance workout.
Soms mis ik het nog!

alhambra schreef op 05-01-2024 om 18:50:

Ben vandaag onverwachts al ongesteld geworden. Zou daar die trek van gisteren door gekomen zijn?

Vandaag tot nu toe een goede dag. We waren een dagje uit maar brood en water mee. Uiteindelijk alleen een warme chocolademelk gedronken daar.

Oh, daar kun je donder op zeggen Alhambra. Elke keer dat ik denk: oh, ik ben nou toch wel weer wat veel aan het eten, de rem moet er weer een beetje op’ word ik 1-2 dagen later ongesteld. Fijn dat t verder lekker gaat! 

Intermittent fasting kun je juist heel makkelijk zelf mee beginnen. Ik doe het al jaren. De eerste week was het zwaar, daarna is het nooit meer zwaar geweest. 



Poison schreef op 06-01-2024 om 08:29:

Intermittent fasting kun je juist heel makkelijk zelf mee beginnen. Ik doe het al jaren. De eerste week was het zwaar, daarna is het nooit meer zwaar geweest.



Zo ervaar ik het ook. De coach van het GLItraject trok haar wenkbrauw al op bij het intakegesprek, maar het werkt wel voor mij. Ik heb minder honger. De behoefte aan snaaien had ik ook al voor ik met IF startte.

alhambra

alhambra

06-01-2024 om 10:20 Topicstarter

Moosey schreef op 06-01-2024 om 07:55:

[..]

Oh, daar kun je donder op zeggen Alhambra. Elke keer dat ik denk: oh, ik ben nou toch wel weer wat veel aan het eten, de rem moet er weer een beetje op’ word ik 1-2 dagen later ongesteld. Fijn dat t verder lekker gaat!

Ja het is gisterenavond goed gegaan! Even een dip om 21:05 maar toen toch kunnen doorzetten. Een half uur later had ik al geen trek meer.

Poison schreef op 06-01-2024 om 08:29:

Intermittent fasting kun je juist heel makkelijk zelf mee beginnen. Ik doe het al jaren. De eerste week was het zwaar, daarna is het nooit meer zwaar geweest.



Moyrrie schreef op 06-01-2024 om 10:01:

[..]

Zo ervaar ik het ook. De coach van het GLItraject trok haar wenkbrauw al op bij het intakegesprek, maar het werkt wel voor mij. Ik heb minder honger. De behoefte aan snaaien had ik ook al voor ik met IF startte.

Hoe zien jullie IF-patronen er uit?

Het kan ook anders vallen, ik kwam aan van IF omdat ik meer begon te eten in de tijd dat het "mocht", tussen 12-19 u. Niets meer eten na het avondeten helpt bij mij wel. Dus kennelijk heb ik ontbijt nodig...

Auwereel schreef op 06-01-2024 om 10:35:

Het kan ook anders vallen, ik kwam aan van IF omdat ik meer begon te eten in de tijd dat het "mocht", tussen 12-19 u. Niets meer eten na het avondeten helpt bij mij wel. Dus kennelijk heb ik ontbijt nodig...

Ik denk dat ik ook zo ben, dat ik in de uren dat het mocht juist ongezonde keuzes ga maken daarom " durf" ik er eigenlijk niet aan te beginnen.
Gisteren, wil eigenlijk zeggen ben ik de fout in gegaan maar ik ga zeggen " heb ik ervoor gekozen om nootjes te eten "
Had ook al wat plakken kaas genaaid, dat is mijn valkuil.
Straks gaan we naar de sportschool, vandaag egym en ik wil even crosstrainen of op de loopband net wat er vrij is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.