Jouw lijf
Friezinnetje
19-08-2022 om 09:07
Maagverkleining, wie heeft er ervaring?
Ik ben eigenlijk mijn hele leven al te zwaar. Verschillende diëten gedaan, ook via diëtiste. 5 jaar geleden ben ik 40 kilo kwijt geraakt. Achteraf ging dit veel te snel, want dit was ik in iets meer dan een half jaar kwijt. En niet het beste dieet, met shakes en repen. Maar goed, op dat moment natuurlijk ontzettend blij.
Maar mijn eetpatroon veranderde daarna niet, en na een half jaar, verviel ik geleidelijk aan weer in mijn oude gewoontes. Door coronaperiode, niet goed in mijn vel zitten op het werk, ben ik die 40 kilo er weer bij. Ik sportte nog wel, 2 keer per week. En probeer zo veel mogelijk op de fiets naar het werk te gaan.
Door artirtis psoriatica ben ik ook niet altijd even mobiel en heb ik ook vaak klachten, de afgelopen 4-5 jaar bijna continu bij de fysio. Van de ene slijmbeursontsteking in de andere, een frozen shoulder, naar een knie die niet meer alles wil. En tuurlijk weet ik dat mijn gewicht hier niet positief aan bij draagt. Maar ik krijg de knop niet om, en ik weet niet wat ik moet.
Gisteren met mijn zusje hier over gehad en er zijn in mijn omgeving een aantal die een maagverkleining hebben gedaan. Nu ben ik me aan het oriënteren of dit ook iets voor mij zal zijn.
Bij deze dus de vraag of iemand hier ervaring heeft met een maagverkleining. En wat vond je lastig, en waar ben je heel blij mee? Wat moet je laten?
Wallie79
02-11-2024 om 17:57
Friezinnetje schreef op 02-11-2024 om 09:05:
[..]
ja, je boert en laat scheten de eerste dagen. En ik heb wat last van mijn linkersleutelbeen. Dat komt daar ook door.
Multivitamines gaan bij mij goed, maar na de operatie nog niet gehad. Ga ik morgen proberen. Ze vallen altijd wat zwaar bij mij, maar niet misselijk of zo ervan. En vloeibare vitamines, heb je die al geprobeerd of kauwtabletten?
Wat een geluk dat de vitamines bij jou goed vallen, het beperkt me echt helaas. Ik heb nu de kauwtabletten besteld dus hopelijk kan ik die volgende week proberen, daar zit geen ijzer in dus dat kan verschil maken 🤞🏻
Ik dacht dat je pas na een week weer moest beginnen met de multivitamines.
Hopelijk heb je er nu ook geen last van.
Lukt het ook wat om te bewegen? Dat gaven ze bij ons bij de Leefstijlbijeenkomst duidelijk aan, dat ze graag willen dat je direct elke dag probeert te bewegen.
Friezinnetje
02-11-2024 om 18:33
Wallie79 schreef op 02-11-2024 om 17:57:
[..]
Wat een geluk dat de vitamines bij jou goed vallen, het beperkt me echt helaas. Ik heb nu de kauwtabletten besteld dus hopelijk kan ik die volgende week proberen, daar zit geen ijzer in dus dat kan verschil maken 🤞🏻
Lukt het ook wat om te bewegen? Dat gaven ze bij ons bij de Leefstijlbijeenkomst duidelijk aan, dat ze graag willen dat je direct elke dag probeert te bewegen.
multivitamines heb ik nog niet gehad, die ga ik volgende week weer doen. En bewegen gaat goed, elke dag er al uit geweest en blokje is al groter geworden. Ik stond woensdag, een uur nadat ik op zaal was, al weer op benen en stukje gelopen gisteren 2 keer een stukje gelopen en vanmorgen ook al weer. Mss ga ik zo nog even
Yumi
02-11-2024 om 18:51
[..]
Sommige vitamine tabletten kan je het beste innemen halverwege de maaltijd.
Friezinnetje
02-11-2024 om 19:05
Yumi schreef op 02-11-2024 om 18:51:
[..]
Sommige vitamine tabletten kan je het beste innemen halverwege de maaltijd.
na een maagverkleining mag je tijdens het eten niet drinken en ook een half uur voor of na de tijd niet.
Wallie79
02-11-2024 om 19:44
Friezinnetje schreef op 02-11-2024 om 19:05:
[..]
na een maagverkleining mag je tijdens het eten niet drinken en ook een half uur voor of na de tijd niet.
Ik kreeg de tip om de multi in te nemen met een lepel appelmoes, dus dan kan het wel bij de maaltijd.
Ik heb de multivitamine nuchter, bij de maaltijd, een half uur na de maaltijd, ‘s ochtends en ‘s avonds geprobeerd, maar helaas, elke keer misselijk en duizelig 🥴
Dolfje
02-11-2024 om 20:02
Friezinnetje schreef op 02-11-2024 om 19:05:
[..]
Ja dat zien we bij onze vriendin wel eens dat het dan niet zo goed valt als ze dat wel doet.
Friezinnetje
02-11-2024 om 20:31
Wallie79 schreef op 02-11-2024 om 19:44:
[..]
Ik kreeg de tip om de multi in te nemen met een lepel appelmoes, dus dan kan het wel bij de maaltijd.
Ik heb de multivitamine nuchter, bij de maaltijd, een half uur na de maaltijd, ‘s ochtends en ‘s avonds geprobeerd, maar helaas, elke keer misselijk en duizelig 🥴
ja lepel appelmoes zou wel kunnen idd. Ik krijg ze daar niet mee weg
krulliebollie
03-11-2024 om 11:01
Ik heb gemerkt dat 1 slokje om een vitamine pil mee weg te krijgen geen probleem geeft. Verder hou ik mij na 5 jaar ook altijd nog aan het niet eten en drinken tegelijk behalve als ik ga uiteten. Dan wil ik nog wel eens mijn drankje tussen door opmaken als ik hem niet leeg heb voor het eten. Een half uur voor het eten is niet zo strak omdat het zo snel je maag uitloop dat het na 5 minuten wel echt weg is en dan blijft het eten in je maag zonder verdund te worden. Soms is het ook een beetje zoeken naar ‘hoe kan ik zo goed mogelijk eten en leven ook al pas ik het hier en daar een beetje aan’.
SuzyQFive
03-11-2024 om 11:46
[..]
Misschien een tip:
Je kan bij veel bedrijven en apotheken ook proefmonsters krijgen van dit soort vitamines. Dan hoef je niet elke keer kapitalen uit te geven aan potjes waar je maar een paar uit neemt.
Wallie79
03-11-2024 om 12:26
SuzyQFive schreef op 03-11-2024 om 11:46:
[..]
Misschien een tip:
Je kan bij veel bedrijven en apotheken ook proefmonsters krijgen van dit soort vitamines. Dan hoef je niet elke keer kapitalen uit te geven aan potjes waar je maar een paar uit neemt.
Dankjewel voor de tip, via het ziekenhuis kregen we folders mee dus van die leveranciers heb ik proefpakketten. Heb nu 4 verschillende merken en heb nu ook nog 2 pakketjes kauwtabletten aangevraagd 🤞🏻
Friezinnetje
03-11-2024 om 12:31
Wallie79 schreef op 03-11-2024 om 12:26:
[..]
Dankjewel voor de tip, via het ziekenhuis kregen we folders mee dus van die leveranciers heb ik proefpakketten. Heb nu 4 verschillende merken en heb nu ook nog 2 pakketjes kauwtabletten aangevraagd 🤞🏻
ik heb via Flindall besteld
Grietje2
03-11-2024 om 14:51
Kan je een beetje slapen? Ik had in het begin wat last van de wondjes en zo. Ben geen rugslaper 😀
Friezinnetje
03-11-2024 om 15:01
Grietje2 schreef op 03-11-2024 om 14:51:
Kan je een beetje slapen? Ik had in het begin wat last van de wondjes en zo. Ben geen rugslaper 😀
ik ben een zijslaper en ik kan prima slapen. Lig net op de andere kant, waar maar 1 kleine wond zit.