Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Cambridge 1:1 dieet 2021

Dag dames,
Wat een positief topic. Ik ben sinds deze week ook weer bezig met minder eten. Rond de jaarwisseling ging het nog aardig, maar daarna werd een familielid ziek en overleed en sindsdien is het bal. Er moeten eigenlijk 10kg af (vrijdag 92kg ) maar het wilde steeds maar niet. Nu al een aantal dagen verstandige keuzes aan het maken en hopelijk op weg naar minder op de weegschaal. Ik ben niet aan de maaltijdvervangers, maar zou ik misschien toch ook mee mogen schrijven? 

Daar ben ik weer!

Drie weken vakantie gehad, heerlijk! Wel druk geweest met verbouwen en verhuizen.
Daarnaast heb ik in die weken ook geen cracker aangeraakt. Heb gewoon heerlijk genoten van alles. Gisteren had ik mijn weegmoment, en ik ben maar 1kg aangekomen. Dus dat viel me gelukkig alles mee! Nu weer terug in het ritme, wat ik toch ook wel weer heerlijk vind. 

Wauw Caroline, je gaat goed zeg! Ik ga even kijken of het me lukt om de tabel bij te werken voor je.

Zo herkenbaar Honing. Als je het eenmaal weer gegeten hebt, wilt je lichaam meer meer meer. En dan is het zo lastig om weer doorheen te komen! Wat je hebt gedaan met de bbq is al een goed. Dan is het helemaal niet zo erg om meer vlees te pakken, als je de koolhydraten dan netjes laat staan. Hoe gaat het nu?

Pytha123 schreef op 06-09-2021 om 08:27:

Dag dames,
Wat een positief topic. Ik ben sinds deze week ook weer bezig met minder eten. Rond de jaarwisseling ging het nog aardig, maar daarna werd een familielid ziek en overleed en sindsdien is het bal. Er moeten eigenlijk 10kg af (vrijdag 92kg ) maar het wilde steeds maar niet. Nu al een aantal dagen verstandige keuzes aan het maken en hopelijk op weg naar minder op de weegschaal. Ik ben niet aan de maaltijdvervangers, maar zou ik misschien toch ook mee mogen schrijven?

Voor mij geen probleem! We zijn allemaal in hetzelfde proces om naar een gezond gewicht te gaan. 

Lastig lijkt me inderdaad om na zo'n periode weer de boel op te pakken. Wat doe je precies, of heb je niet een echte methode om gewicht te verliezen?

1op1dieetViva

1op1dieetViva

09-09-2021 om 09:39 Topicstarter

OneTrickPony schreef op 19-08-2021 om 15:56:

Hoe was het wegen Caroline?

Ik dacht inderdaad dat ik mijn mindset had veranderd, maar ‘eenmaal slank’ denk je toch snel “ach dat compenseer ik morgen wel weer”. En door suikers krijg je ook weer cravings en dips, zeker als je dan iets lekkers wordt aangeboden is het lastig nee te zeggen.
Ook alcohol is een groot struikelblok. Ik neem nooit een glas wijn maar een fles. Nu is dat zeker niet dagelijks of zelfs wekelijks, maar dan is de rem om niet te veel kaasjes en toastjes te eten wel snel weg.

Ik ben inmiddels weer een kilo van de twee die ik er af wil alweer kwijt. De afgelopen dagen op 1200-1300 kcal geleefd dus probeer ik door te zetten tot ik weer op de 63-63,5 zit.

Oh dit is nu ook zo herkenbaar voor mij OTP! Ik zit nu zo lekker in m'n vel (met kleren aan dan hahah) dat ik nu de vakantie voorbij is, denk ach die ene reep chocolade kan ik best hebben. Zo dom! Ik had afspraken met mezelf gemaakt, en die kom ik dus blijkbaar niet na. Ik ga toch maar kijken naar die repen waar je het eerder over heb gehad, zodat ik die kan nemen in de avond. Ik merk dat ik die repen van het dieet zo gewend ben, dat wanneer ik ze niet pak, ik andere slechtere dingen ga eten tijdens tv kijken (wat ik dus altijd gewend was). Maar heb je met die repen net zo'n vol gevoel als de repen van het dieet? 

1op1dieetViva schreef op 09-09-2021 om 09:39:

[..]

Oh dit is nu ook zo herkenbaar voor mij OTP! Ik zit nu zo lekker in m'n vel (met kleren aan dan hahah) dat ik nu de vakantie voorbij is, denk ach die ene reep chocolade kan ik best hebben. Zo dom! Ik had afspraken met mezelf gemaakt, en die kom ik dus blijkbaar niet na. Ik ga toch maar kijken naar die repen waar je het eerder over heb gehad, zodat ik die kan nemen in de avond. Ik merk dat ik die repen van het dieet zo gewend ben, dat wanneer ik ze niet pak, ik andere slechtere dingen ga eten tijdens tv kijken (wat ik dus altijd gewend was). Maar heb je met die repen net zo'n vol gevoel als de repen van het dieet?

Oeps, vergeten uit te loggen!

Hoi allemaal! Ik schreef op Viva al een update (dit forum zit nog niet echt in mijn systeem) maar ik zag dat er hier toch nog gekletst wordt dus hier ook maar even

Hier gaat het nog steeds heel goed! Vanochtend was ik 63,6 kilo, wat betekent dat ik sinds eind juni dit gewicht heb. Sinds ik helemaal ben afgebouwd dus. Ik heb daarna nog een kleine daling gehad tot begin in de 62, maar blijf nu schommelen tussen de 63,5 en 65,5. Dat laatste is vooral als ik ongesteld moet worden of veel heb gegeten en tot nu toe trekt dat zich altijd weer recht. Ik weeg me nog dagelijks en heb inmiddels ook gezien dat deze schommelingen erbij horen. Er zit nu ook een stemmetje in mijn hoofd dat als ik de 65 heb gezien op een dag ik nog iets bewuster probeer keuzes te maken, maar vaak is dit niet eens echt nodig.

Ik tel sinds een paar weken geen kcal meer en weeg alleen nog de dingen af waar ik anders heel erg mee uitschiet en waarbij een beetje meer een bom aan extra kcal oplevert. Ook eet ik meestal, als ik wat lekkers eet, kleinverpakkingen en normale porties. Het is wat minder obsessief: een mini reep Tony Chocolonely in plaats van een grote reep, 1 ijsje, of als ik patat eet 1 snack nemen in plaats van 2 wat ik vroeger altijd deed. Maar het komt ook wel voor dat ik veel toastjes met kaas eet of 6 biertjes drink op één avond. Maar niet meer elke avond of drie dagen achter elkaar in het weekend.

Ik verbaas me over de kleine uitspattingen die ik kan hebben zonder dat dit definitief invloed heeft op mijn gewicht en wat ik ook niet heel hard hoef te compenseren met heel veel minder kcal de dagen erna. Dat was even proberen en toch wel angstig zijn maar ik denk dat ik het nu wel onder de knie heb. En het voelt goed om te kunnen genieten van alles waar ik zin in heb. 

Mijn slechte eetgewoontes van hiervoor waren, zoals ik het hierboven al benoem, vaak obsessief. Grote porties, altijd hoofdhonger, pasta kon niet zonder kaas én brood. Ik besef nu meer dat 1 koekje net zo lekker is als 10 koekjes en het niet altijd feest hoeft te zijn. Bovendien: dat feest niet altijd veel eten hoeft te betekenen. Ik heb geen honger en eet waar ik zin in heb maar na een paar ongezonde maaltijden mis ik ook groenten en fruit. 

Ik zie 1op1 als een grote reset van die slechte gewoontes wat je echt laat nadenken over waarom je bepaalde dingen eet. Ook heeft het me laten inzien wat normale porties zijn. Dus aan de dames die nog bezig zijn wil ik vooral meegeven dat slank worden en blijven echt een gedragsverandering behoeft. Durf je valkuilen onder ogen te zien: het is geen Quick fix. Gun het jezelf en een keer van de wagen vallen betekent niet dat alles verpest is. Het wordt makkelijker en vanzelfsprekender!

1op1dieetViva schreef op 09-09-2021 om 09:39:

[..]

Ik vind ze juist heel erg vullen door de eiwitten. Omdat er weinig suiker in zit heb je ook geen pieken en dips. Je moet even proberen welke je lekker vindt (mijn favoriet is de Choco Chip Salted Caramel maar Caramel Chaos en Peanut Nutter vind ik ook lekker. Er zitten wel veel kcal in: 220 per stuk. Ook zijn ze niet goedkoop. Bij Holland&Barret hebben ze vaak een actie van de 2e halve prijs, en bij Body&Fit zijn vrijwel altijd kortingscodes te vinden. Ik eet nog steeds bijna elke dag zo'n reep en stop ze vaak in mijn tas als ik lang van huis ben zodat ik altijd een goed vullende snack bij me heb.

Misschien ter inspiratie, zo ziet een reguliere dag voor mij er uit:

Ontbijt 8.30: 25-30 gram havermout met amandelmelk (warm) een banaan/mango en wat aardbeien of blauwe bessen, 2 walnoten en een klein schepje pitten en zaden
Tussendoor 10.30:
een Carb Killa reep of een appel
Lunch 12.30:
2-3 boterhammen met roomboter en kaas, of pindakaas, of hagelslag (als ik er zin in heb). Soms een vers soepje erbij, vaak ook een gebakken ei
Tussendoor 15.00:
een carb killa reep of een appel
Diner 18.00: 
veel groenten, 100-125 gram vlees/vis en OF brood OF pasta OF rijst. Van de koolhydraten halve porties en bij voorkeur meergranen/volkoren
Avond 19.30: 100 gram Oppo ijs, een mini Tony reep (altijd iets zoets!)

Ook heb ik als weekendsnack de zoute popcorn ontdekt. Half zoveel kcal als chips en ik eet er rustig een hele (magnetron)zak van. Zo zijn er heel veel alternatieven die op zichzelf maar een klein verschil maken maar alles bij elkaar toch ervoor zorgen dat je regelmatig wat extra's kunt nemen zonder consequenties. Een paar voorbeelden:
- als je een ijsje haalt, geen hoorntje nemen maar een bakje
- 2 boterhammen in plaats van 3 en daarnaast snackworteltjes, komkommer of verse soep
- als je een luxe broodje neemt, neem er dan 1
- als ik uiteten ga, of buiten de deur lunch, of naar vrienden ga waar ik waarschijnlijk wat lekkers krijg eet ik daarvoor soberder. Bijvoorbeeld 20 gram havermout bij het ontbijt en geen banaan erdoor maar blauwe bessen
- 1 koekje of bonbon leidt bij mij bijna altijd tot meer. Soms kun je dan beter niets nemen. Achteraf voelt dat altijd goed. 

Ik probeer actief te zijn waar ik kan: neem vaker de fiets als de auto, verkies de trap boven de lift of roltrap en loop overal heen waar het kan. 

Al met al dus bewuster met dingen omgaan en beseffen waar veel kcal in zitten of wat je valkuilen zijn.

Wat fijn om even van je te horen OTP!
En bedankt Ik heb zojuist de Chocolade zeezout besteld. Hopelijk smaken ze een beetje naar mijn favoriet van Tony! 

Hier gaat het sinds vorige week dus gigantisch mis (ik was maar 1kg aangekomen na vakantie, dus ik werd te makkelijk). Waar ik bang voor was, gebeurd. Bijna elke avond zit ik te snoepen op de bank.. En dan eet ik zo een reep Tony op. Het ergste nog, ik voel me er niet eens rot onder nadien. Ik heb daarom dus besloten om de repen van het dieet op te gaan maken, en daarna die van B&F te gaan nemen. Hopelijk kom ik dan niet meer in de verleiding om een andere reep te nemen! 

Het gaat verder overdag gewoon heel goed. Ene dag drink ik meer water als de andere, qua koolhydraten en suikers zit ik ook nog steeds goed. Het zit bij mij echt in de avonden, alleen op de bank met een heerlijke serie. Dit is altijd al een groot struikelblok geweest. En ik wil écht niet meer zo zwaar worden als ik geweest was. Dus even een schop onder m'n kont!

Lovely89 schreef op 09-09-2021 om 09:34:

[..]

Voor mij geen probleem! We zijn allemaal in hetzelfde proces om naar een gezond gewicht te gaan.

Lastig lijkt me inderdaad om na zo'n periode weer de boel op te pakken. Wat doe je precies, of heb je niet een echte methode om gewicht te verliezen?

Ik ga uit van kcal en probeer dingen te eten die iets toevoegen voor mijn lijf. Dus niet 1500 kcal aan suikerspinnen zeg maar. Meeste dagen volle yoghurt met fruit en havermout, ergens tussen de 2 en 4 volkoren boterhammen, 2 stuks fruit en een gewone avondmaaltijd met wat minder aardappels, zilvervliesrijst of volkorenpasta dan normaal en wat meer groentes. S avonds als ik nog ruimte heb soms 2 stukjes pure chocolade en tussendoor als het past nog een handje nootjes. Geen honger en tot nu toe in 2 weken ruim 3kg kwijt dus het doet wel wat. 

Lovely89 schreef op 14-09-2021 om 12:21:

Wat fijn om even van je te horen OTP!
En bedankt Ik heb zojuist de Chocolade zeezout besteld. Hopelijk smaken ze een beetje naar mijn favoriet van Tony!

Hier gaat het sinds vorige week dus gigantisch mis (ik was maar 1kg aangekomen na vakantie, dus ik werd te makkelijk). Waar ik bang voor was, gebeurd. Bijna elke avond zit ik te snoepen op de bank.. En dan eet ik zo een reep Tony op. Het ergste nog, ik voel me er niet eens rot onder nadien. Ik heb daarom dus besloten om de repen van het dieet op te gaan maken, en daarna die van B&F te gaan nemen. Hopelijk kom ik dan niet meer in de verleiding om een andere reep te nemen!

Het gaat verder overdag gewoon heel goed. Ene dag drink ik meer water als de andere, qua koolhydraten en suikers zit ik ook nog steeds goed. Het zit bij mij echt in de avonden, alleen op de bank met een heerlijke serie. Dit is altijd al een groot struikelblok geweest. En ik wil écht niet meer zo zwaar worden als ik geweest was. Dus even een schop onder m'n kont!

Lekker! Ik ben benieuwd wat je er van vindt

Wat rot dat je weer in de voedingsvalkuil ( ) bent getrapt. Zou het helpen om het gewoon niet meer in huis te halen, want dan kun je het ook niet pakken? En dat je kcal gaat tellen als je dat nog niet doet? Er zitten 1000 kcal in zo'n reep, die wil je echt niet op je lijstje hebben.

OneTrickPony schreef op 16-09-2021 om 13:30:

[..]

Lekker! Ik ben benieuwd wat je er van vindt

Wat rot dat je weer in de voedingsvalkuil ( ) bent getrapt. Zou het helpen om het gewoon niet meer in huis te halen, want dan kun je het ook niet pakken? En dat je kcal gaat tellen als je dat nog niet doet? Er zitten 1000 kcal in zo'n reep, die wil je echt niet op je lijstje hebben.

Kcal tellen kan ik inderdaad beter ook weer gaan doen. Dan ben ik me er gewoon meer bewust van! Toen ging het ook veel beter. Zaterdag heb ik de repen in huis, dus ik ben benieuwd! 

Pytha123 schreef op 16-09-2021 om 12:00:

[..]

Ik ga uit van kcal en probeer dingen te eten die iets toevoegen voor mijn lijf. Dus niet 1500 kcal aan suikerspinnen zeg maar. Meeste dagen volle yoghurt met fruit en havermout, ergens tussen de 2 en 4 volkoren boterhammen, 2 stuks fruit en een gewone avondmaaltijd met wat minder aardappels, zilvervliesrijst of volkorenpasta dan normaal en wat meer groentes. S avonds als ik nog ruimte heb soms 2 stukjes pure chocolade en tussendoor als het past nog een handje nootjes. Geen honger en tot nu toe in 2 weken ruim 3kg kwijt dus het doet wel wat.

Dat klinkt heel goed! Lijkt een beetje de laatste stap in het 1 op 1 dieet. 

Weeg jij ook af? Zoals je kunt lezen, deed ik dat eerst wel. En dat gaf me een goeie kijk op wat ik nu eet. Ik heb weer even een schop nodig, dus ik ga weer terug in kcal tellen. Even weer die bewustwording. Zo nam ik bijv 100gr pasta/aardappels. Groente en vlees weeg ik nooit.. 

Ik kijk in de supermarkt al naar de hoeveelheden. Wij zijn met zijn tweeën thuis, dus als ik bijvoorbeeld vlees koop, is een pak van 400 gram voor zo'n 2 dagen. Heb ik een dikke zalmfilet (veel vetten en kcal) gekocht van 180 gram eten we die samen op in plaats van ieder een moot. Ook per productsoort kan er heel veel verschil in het aantal kcal zitten en pak ik de magerste variant. Bij voorgemaakte hamburgers bijvoorbeeld kan dit zo 75-100 kcal schelen. Dit zelfde geldt voor zuivel. Ik gebruik alleen vervangers, maar sojamelk zit veel minder hoog in de kcal dan havermelk. 

Ik heb zoveel afgewogen en etiketten gelezen de laatste tijd dat ik nu ongeveer weet hoe veel in een portie zit. Rijst/pasta/aardappelen weeg ik af, dat zijn vaak de kcal bommen van de maaltijd en neem ik meestal een 0,5 tot 0,75 van de aangeduide porties op het pak. Zelfs pindakaas en brood woog ik af in het begin om een idee te krijgen van de porties die ik kon nemen. 

Het gaat om balans. Let je op die kleine dingen (die samen behoorlijk optellen) en neem je een keer een glas cola zero in plaats van een versgeperst sapje kun je in de avond weer wat meer chocolade eten. 

Ik probeer 400 kcal per hoofdmaaltijd aan te houden en nog eens 400 kcal voor tussendoortjes. 

Lovely89 schreef op 16-09-2021 om 13:56:

[..]

Dat klinkt heel goed! Lijkt een beetje de laatste stap in het 1 op 1 dieet.

Weeg jij ook af? Zoals je kunt lezen, deed ik dat eerst wel. En dat gaf me een goeie kijk op wat ik nu eet. Ik heb weer even een schop nodig, dus ik ga weer terug in kcal tellen. Even weer die bewustwording. Zo nam ik bijv 100gr pasta/aardappels. Groente en vlees weeg ik nooit..

Alle nieuwe dingen en moeilijk in te schatten dingen weeg ik af. Veel dingen eet ik elke dag die weet ik ondertussen wel. Wel snap ik het afwegen van pasta en rijst nooit zo goed. Op de verpakking staat vaak droog. Terwijl ik voor 4 kook dus graag bereid zou willen weten, dat vind ik echt onhandig.  

Pytha123 schreef op 16-09-2021 om 17:16:

[..]

Alle nieuwe dingen en moeilijk in te schatten dingen weeg ik af. Veel dingen eet ik elke dag die weet ik ondertussen wel. Wel snap ik het afwegen van pasta en rijst nooit zo goed. Op de verpakking staat vaak droog. Terwijl ik voor 4 kook dus graag bereid zou willen weten, dat vind ik echt onhandig.

Ik doe dat door het vooraf af te wegen en dan weeg ik na koken het geheel opnieuw en deel ik het door het aantal porties dat ik in gedachten had. Een volgende keer kun je dan gewoon daar vanuit gaan  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.