Jouw lijf
PhilDunphy
01-01-2023 om 08:40
-10kg starten aan 2024
De jaarwisseling 2022-2023 is nog geen 9 uur oud en toch maakte ik deze titel. Want mijn streven is om over exact 1 jaar, 10kg lichter te zijn. Geen snelle afval wedstrijd dus, maar rustig en gestaag wat kilo's eraf. En vooral ook het eraf houden.
Ik weet het, na een poos is de motivatie wat minder. En er komen moeilijke momenten aan: vakanties, verjaardagen, nieuwe kerstdagen. Ik hoop die mee in te calculeren, dus dat het prima is die dagen je wat meer te laten gaan. Maar daarna de draad weer op te pakken, omdat zowel streng als aardig zijn voor jezelf, past in de route naar -10kg in een jaar.
Wie doet er mee?
Courage
08-01-2023 om 13:32
Poezenmeisje schreef op 08-01-2023 om 12:42:
91 kilo...
Lieve mensen, geef mij een hele harde schop onder mijn reet, ik heb het nodig.
Hier een kickstartje (met dank aan Wandelvrouwtje). Yes you can!
PhilDunphy
08-01-2023 om 13:32
Ik start morgen pas vanwege een waardeloos verlopen kerstvakantie a.g.v. de griep. Wij hebben gisteravond kerstdiner gehouden; eindelijk iedereen beter en het gourmetvlees uit de vriezer kunnen halen. Ook de toetjes die ik nog had liggen zijn opgegaan. Vanavond nog 1x 'slecht' op de planning staan (alles wat voor 2e kerstdag gepland stond ) en dan is het klaar. Ik ben mentaal nu eindelijk in die modus die je ook na kerst hebt waarin je het wel welletjes vindt met al dat gevreet. Dus hopelijk kan ik morgen sterk beginnen.
Ik maak me wel zorgen over de derde helft na het sporten. Ik speel in een competitie, waarbij het verplicht is voor de thuisspelende partij om flink wat hapjes in huis te halen voor de spelende ploegen. Denk dan aan meerdere zakken chips, schalen bittergarnituur, toastjes, etc. En je bent ook 'verplicht' om nog te blijven na het spelen. En de meesten gaan ook aan het bier en wijn. Ik vind het prima te doen om aan de cola zero te blijven, maar van die hapjes afblijven voelt wel onmogelijk zeg. En dat straks al op dag 2!
Kijk daar nu al tegenop.
Ranjemeteenrietje
08-01-2023 om 13:34
Poezenmeisje schreef op 08-01-2023 om 12:42:
91 kilo...
Lieve mensen, geef mij een hele harde schop onder mijn reet, ik heb het nodig.
Bij deze een schop onder je reet!
Kom op, je kan het!
PhilDunphy
08-01-2023 om 14:07
Zijn er meer mensen die werken met een beloningssysteem?
Wat voor beloningen hebben jullie jezelf beloofd?
Ik ben vaak van de 'gamification'. Ik heb op die manier mezelf in het verleden best wat nieuwe gewoontes succesvol kunnen aanleren. Dus ik ga dat nu ook weer doen, het motiveert me. Ik kan punten verdienen en met genoeg punten kan ik een beloning kopen:
- Fruit eten = +0,1
- Extra glas water drinken = +0,1
- 6000 stappen = +1
- Op tijd digitaal boodschappen doen = +1,5
- Snackvrije dag = +2*
- Gesport = +2
- Snacken = -2*
*(zaterdagavond vanaf het eten uitgezonderd. Dat is cheat avond)
En omdat ik ook wil stimuleren dat ik op andere vlakken ook beter voor mezelf zorg, krijg ik ook wat punten voor op tijd naar bed gaan, netjes ontharen en tanden flossen.
En ik heb nu als beloningen dingen als een tijdschrift/puzzelboekje (10 punten), make-up (20 punten), oorbellen (40 punten), boek/plant/puzzel/waterfles/riem (tussen 50 en 100), mooie nieuwe tas of kleding (tussen 100 en 150 punten).
Oké, ik weet het, ik sla door in dit soort dingen
Ben nog wel op zoek naar inspiratie
alhambra
08-01-2023 om 14:49
PhilDunphy schreef op 08-01-2023 om 13:32:
Ik maak me wel zorgen over de derde helft na het sporten. Ik speel in een competitie, waarbij het verplicht is voor de thuisspelende partij om flink wat hapjes in huis te halen voor de spelende ploegen. Denk dan aan meerdere zakken chips, schalen bittergarnituur, toastjes, etc. En je bent ook 'verplicht' om nog te blijven na het spelen. En de meesten gaan ook aan het bier en wijn. Ik vind het prima te doen om aan de cola zero te blijven, maar van die hapjes afblijven voelt wel onmogelijk zeg. En dat straks al op dag 2!
Kijk daar nu al tegenop.
Ik zou dan gewoon wel die hapjes eten. Het gaat om 1x per week, toch?
Dan is dat de uitzondering op je plan.
Schemerlampje
08-01-2023 om 14:59
Vandaag bijna 5 km gefietst en 1,6 km gewandeld. Nu lui op de bank kijken naar anderen die zich inspannen (EK schaatsen) Heb de lekkere koek bij de thee na de kerk niet genomen. En zal zometeen ook proberen me te beheersen. Zondagmiddag is onze chips/lekkers middag.
Myrdal
08-01-2023 om 15:23
Gisteren was ook niet mijn beste dag, we waren op bezoek en die hadden erg lekkere hapjes in huis gehaald. Maar tot mijn verrassing geen verandering op de weegschaal vanmorgen. Erg blij mee en een goed stimulans voor zometeen want dan hebben we weer een sociaal iets met eten. Ik ga met mate aanhouden en hoop zo zonder al te veel schade door het weekend heen te rollen.
Ik ben niet van de punten, maar wel van het belonen, zo blijft het ook nog een beetje leuk. Maar dat zit meer vast aan volhouden en daarvoor belonen dan aan resultaat.
PerfumedAlpaca84
08-01-2023 om 15:29
PhilDunphy schreef op 08-01-2023 om 14:07:
Zijn er meer mensen die werken met een beloningssysteem?
Wat voor beloningen hebben jullie jezelf beloofd?
Ik ben vaak van de 'gamification'. Ik heb op die manier mezelf in het verleden best wat nieuwe gewoontes succesvol kunnen aanleren. Dus ik ga dat nu ook weer doen, het motiveert me. Ik kan punten verdienen en met genoeg punten kan ik een beloning kopen:
- Fruit eten = +0,1
- Extra glas water drinken = +0,1
- 6000 stappen = +1
- Op tijd digitaal boodschappen doen = +1,5
- Snackvrije dag = +2*
- Gesport = +2
- Snacken = -2*
*(zaterdagavond vanaf het eten uitgezonderd. Dat is cheat avond)
En omdat ik ook wil stimuleren dat ik op andere vlakken ook beter voor mezelf zorg, krijg ik ook wat punten voor op tijd naar bed gaan, netjes ontharen en tanden flossen.
En ik heb nu als beloningen dingen als een tijdschrift/puzzelboekje (10 punten), make-up (20 punten), oorbellen (40 punten), boek/plant/puzzel/waterfles/riem (tussen 50 en 100), mooie nieuwe tas of kleding (tussen 100 en 150 punten).
Oké, ik weet het, ik sla door in dit soort dingen
Ben nog wel op zoek naar inspiratie
Oooh dit vind ik leuk. Ga ik mee bezig, want dit werkt echt fantastisch voor mij. Dankje!!
stokstaart
08-01-2023 om 18:20
Ik ben wel van de beloning maar meer van, weeg ik 3kg minder dan mag ik chips.
Friezinnetje
08-01-2023 om 18:26
haha dat klinkt bekend, stokstaartje
Ik was vanmiddag bij een sporttoernooi, en iedereen aan het bier of de wijn, maar ik heb het gehouden bij een cola zero. Bitterballen ook overgeslagen.
En nu ben ik bezig met het eten voor morgen. Ben later thuis, dus dan kan het zo de oven in en hoef ik niks meer voor te bereiden.
watertoren
08-01-2023 om 18:28
Bij mij moest er 3 kilo af. Ik ben nog niet begonnen met lijnen omdat ik nogal wat feestjes had deze week. Ik ben wel op de weegschaal gaan staan en tot mijn verbazing weeg ik een kilo minder dan vorige week. Dus nu nog maar 2 kilo die eraf moeten. Ik snap er niks van want heb veel wijn en cocktails gedronken.
Dolfje
08-01-2023 om 19:29
Ik ben vanmiddag de fout in gegaan met 2 biertjes. Hadden consumptiebonnen gekregen en hadden geen zin in thee fris etc.
Poezie
08-01-2023 om 22:16
watertoren schreef op 08-01-2023 om 18:28:
Bij mij moest er 3 kilo af. Ik ben nog niet begonnen met lijnen omdat ik nogal wat feestjes had deze week. Ik ben wel op de weegschaal gaan staan en tot mijn verbazing weeg ik een kilo minder dan vorige week. Dus nu nog maar 2 kilo die eraf moeten. Ik snap er niks van want heb veel wijn en cocktails gedronken.
Bij mij 1,5 kilo eraf sinds 1 januari. Verschil met jou is dat ik er wel mijn best voor heb gedaan.
Myrdal
08-01-2023 om 22:47
Zo, toch wel trots, ik heb de verleiding vandaag weerstaan. Alleen water gedronken op het feestje en qua avondeten voornamelijk salade gehad. Een mooie tegenhanger van gisteren, kan ik morgen met een goed gevoel op de weegschaal gaan staan!
Wat een mooi resultaat Poëzie, daar mag je trots op zijn!
watertoren
08-01-2023 om 23:05
Ik ga morgen beginnen met Koolhydraat arm dieet. Het voordeel hierbij is dat ik dan in het weekend toch wijn drink en af val. Er hoeft bij mij ook niet zo veel af. Ik doe dit al zo lang om op gewicht te blijven maar het word steeds moeilijker. Steeds als ik iets aan kom dan moet dat eraf zodat ik weer niet een kilo of 12 te zwaar ben. Ik wil de 6 op mijn weegschaal niet meer zien.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.