Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wie hier is linkshandig en waar loop je in het dagelijks leven tegenaan?


Rechtshandig64 schreef op 09-07-2024 om 00:10:

[..]

Nee hoor is niet nodig. Ik ben er gelukkig mee dat ik straks links ben.

 Het is wel een hele transitie. Accepteert je omgeving het?

Bakblik schreef op 08-07-2024 om 10:33:

[..]

Bij een linkshandige schaar zitten de bladen anders gemonteerd waardoor je beter kunt zien waar je knipt. Als ik met een rechtshandige schaar knip met een groot handvat voor meerdere vingers en een gat voor de duim zie je de lijn niet waar je op knipt. Vooral voor het uitknippen van figuren van belang, voor het openknippen van een zak friet hoeft het resultaat niet extreem netjes te zijn.

Ik heb inderdaad een linkshandige schaar nodig voor het uitknippen van figuren. Iets doorknippen of inderdaad een verpakking openknippen, lukt tegenwoordig ook wel met links (of rechts) met een schaar van de action. Maar met de scharen van vroeger, lukte mij dat totaal niet, toen moest ik echt iets doorknippen met rechts. Een figuur met rechts knippen, lukt mij ook echt niet fatsoenlijk trouwens.  

Rechtshandig64 schreef op 08-07-2024 om 13:47:

[..]

Oké dat kan ook met de schaar uit de

Keuken la. Ik vind het wel leuk dat je hier alles kunt delen. Maar ik blijf mijn best doen om te leven met mijn linkshandigheid.😉

je dramt naar ons en jezelf om links te zijn terwijl je dat niet bent en nu probeer je te leven met je niet bestaande linkshandigheid?

oke! 👍️

ik schrijf het liefste met rechts maar kan bijna alles met beide handen. En dat is echt heel handig, bijvoorbeeld met boren of schroeven in een hoekje omdat je Jezelf dan niet in een lastige hoek hoeft te draaien. Opstappen op een fiets, stokbrood snijden, strijken, hoe het op dat moment staat of ligt gebruik ik het ook. Ik was me er nooit zo bewust van totdat mijn linkerhand maanden in het gips zat. Toen besefte ik me pas hoeveel ik ook met links doe. Overigens is maar één hand kunnen gebruiken pas echt onhandig…..

Happyapple schreef op 09-07-2024 om 07:10:

[..]

Ik heb inderdaad een linkshandige schaar nodig voor het uitknippen van figuren. Iets doorknippen of inderdaad een verpakking openknippen, lukt tegenwoordig ook wel met links (of rechts) met een schaar van de action. Maar met de scharen van vroeger, lukte mij dat totaal niet, toen moest ik echt iets doorknippen met rechts. Een figuur met rechts knippen, lukt mij ook echt niet fatsoenlijk trouwens.

Hoe kan dat dan? Dat veel linkshandige totaal niet kunnen knippen? 
Ik weet dat de bladen rechtsom zitten, maar als peuter/kleuter krijg je toch gewoon een schaar in je handen en dan doe je maar wat en komt er een techniekje uit. Dat techniekje is linkshandig (met een rechtshandige schaar) iets anders, de een duwt, de ander trekt de bladen naar elkaar, maar ik denk dat iedereen dat voor zichzelf ooit wel een beetje heeft uitgevogeld. 

Ik weet dat het zo is, maar ik kan me gewoon niet zoveel voorstellen dat zoiets kleins bij zovelen zulke grote problemen oplevert. 

GrowingQuelea86

GrowingQuelea86

09-07-2024 om 08:04

Wieder schreef op 09-07-2024 om 07:01:

[..]

Het is wel een hele transitie. Accepteert je omgeving het?

Ik denk van wel en ik wil het graag 🥰

Rechtshandig64 schreef op 09-07-2024 om 08:04:

[..]

Ik denk van wel en ik wil het graag 🥰

Jij zit wel heel erg om aandacht verlegen zeg. En dan bewust linkshandig worden om daarna te kunnen klagen hoe lastig linkshandig zijn is? Nog meer aandacht!  Neem een hobby of ga sporten. Dit is niet gezond. 

GrowingQuelea86

GrowingQuelea86

09-07-2024 om 08:12

MissBobby schreef op 09-07-2024 om 08:02:

ik schrijf het liefste met rechts maar kan bijna alles met beide handen. En dat is echt heel handig, bijvoorbeeld met boren of schroeven in een hoekje omdat je Jezelf dan niet in een lastige hoek hoeft te draaien. Opstappen op een fiets, stokbrood snijden, strijken, hoe het op dat moment staat of ligt gebruik ik het ook. Ik was me er nooit zo bewust van totdat mijn linkerhand maanden in het gips zat. Toen besefte ik me pas hoeveel ik ook met links doe. Overigens is maar één hand kunnen gebruiken pas echt onhandig…..

Dat klopt zeker als jou hand in het gips hebt gezeten is het wel makkelijk dat je toch dingen ook met links kunt doen. Jij hebt het  dan ook best snel aangeleerd. Daarom is het toch makkelijk als je het kunt. En waarom moet je dan je id veranderen als je meer met links werkt? In het begin

Is het best moeilijk dat was bij mij ook. Bedankt voor je reactie. 😉

GrowingQuelea86

GrowingQuelea86

09-07-2024 om 08:15

Bakblik schreef op 09-07-2024 om 08:10:

[..]

Jij zit wel heel erg om aandacht verlegen zeg. En dan bewust linkshandig worden om daarna te kunnen klagen hoe lastig linkshandig zijn is? Nog meer aandacht! Neem een hobby of ga sporten. Dit is niet gezond.

Sporten doe ik al en ja ik kan ook dingen met rechts gaan doen. Het is gewoon makkelijk als je met beide handen kunt werken. 
mij hoor je niet klagen hoor. 🥰

Mevrouw75 schreef op 09-07-2024 om 08:03:

[..]

Hoe kan dat dan? Dat veel linkshandige totaal niet kunnen knippen?
Ik weet dat de bladen rechtsom zitten, maar als peuter/kleuter krijg je toch gewoon een schaar in je handen en dan doe je maar wat en komt er een techniekje uit. Dat techniekje is linkshandig (met een rechtshandige schaar) iets anders, de een duwt, de ander trekt de bladen naar elkaar, maar ik denk dat iedereen dat voor zichzelf ooit wel een beetje heeft uitgevogeld.

Ik weet dat het zo is, maar ik kan me gewoon niet zoveel voorstellen dat zoiets kleins bij zovelen zulke grote problemen oplevert.

Als je met je linkerhand met een rechtshandige schaar precies op een lijntje moet knippen (bijv. bij het uitknippen van een naaipatroon)  kun je de lijnen niet goed zien want daar zit het snijblad van de schaar in de weg.

GrowingQuelea86

GrowingQuelea86

09-07-2024 om 08:17

Broadway schreef op 09-07-2024 om 07:34:

[..]

je dramt naar ons en jezelf om links te zijn terwijl je dat niet bent en nu probeer je te leven met je niet bestaande linkshandigheid?

oke! 👍️

Klopt het is toch mijn leven? 🥰

Ik heb tot een jaar geleden altijd met een gewone schaar geknipt. Dan zie je inderdaad niet precies op de millimeter waar je knipt omdat het blad ervoor zit. Dan kan je wel je hand verder naar rechts houden zodat je vanaf de andere kant kan kijken, maar die houding voelt voor mij niet logisch en veel minder precies dan aan de ‘goede’ kant kunnen kijken.

Jaar geleden linkshandige stofschaar gekocht en dat bleek superfijn! Bij grotere lappen stof kan je ook dat trucje van de andere kant kijken niet doen omdat je het liggend knipt en te groot is.
Toen ook maar paar gewone linkshandige scharen gekocht en die gebruik ik nu voor priegelwerk. 

Viel me op dat ik echt in één keer goed kon knippen, terwijl ik had verwacht dat ik dat even moest aanleren omdat je denk ik toch net de schaar ook anders vasthoudt.

Heb ook het idee dat ik ‘scherper’ kan knippen. Dat door de rechtshandige bladen het papier eerst (onmerkbaar) ‘dubbelgevouwen’ werd en dat het nu met linkse schaar meteen geknipt wordt. Als een schaar vroeger oud/bot was had ik ook wel eens dat het papier echt dubbelvouwde ipv knipte.

oh nog een leuke: een rolmes. niet te doen als linkshandige. 

Mevrouw75 schreef op 09-07-2024 om 08:03:

[..]

Hoe kan dat dan? Dat veel linkshandige totaal niet kunnen knippen?
Ik weet dat de bladen rechtsom zitten, maar als peuter/kleuter krijg je toch gewoon een schaar in je handen en dan doe je maar wat en komt er een techniekje uit. Dat techniekje is linkshandig (met een rechtshandige schaar) iets anders, de een duwt, de ander trekt de bladen naar elkaar, maar ik denk dat iedereen dat voor zichzelf ooit wel een beetje heeft uitgevogeld.

Ik weet dat het zo is, maar ik kan me gewoon niet zoveel voorstellen dat zoiets kleins bij zovelen zulke grote problemen oplevert.

Ik heb de reden ook nooit gesnapt, maar de verklaring die ik hier net las, dat je de lijntjes dan niet zo goed kunt zien, klinkt plausibel.  

amarna schreef op 09-07-2024 om 08:15:

[..]

Als je met je linkerhand met een rechtshandige schaar precies op een lijntje moet knippen (bijv. bij het uitknippen van een naaipatroon) kun je de lijnen niet goed zien want daar zit het snijblad van de schaar in de weg.

Die kun je wel zien. Ik heb die schaar gewoon recht voor me en zie precies de lijn. Via de andere kant dan bedoeld denk ik, maar ik zie hem wel. 

(Het wordt me altijd uitgelegd alsof ik rechts knip, maar dat is dus niet zo). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.