Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wie hier is linkshandig en waar loop je in het dagelijks leven tegenaan?


Zorroo schreef op 23-01-2024 om 16:16:

[..]

Ik sta helemaal alleen hierin merk ik

Ik herken je "strijd" wel.  Mijn zoon is kleurenblind op het niveau dat hij de rode lijnen in het kunstgrasveld op moderne sportparken met multivelden niet ziet. Hij heeft ook aanpassingen op school. Inmiddels is hij 18 en doet hij het zelf maar tot een jaar of 6 geleden moest ik anderen overtuigen dat die velden toch echt wel een probleem waren. De voetbal is overal wit maar korfbal is overal een andere kleur en er is echt niemand die het snapt. 

Om reden van snelheid heb ik op mijn werk heel goed geoefend met rechts op het numerieke toetsenbord. Dat zit voor de echt linkse mensen op een onbereikbare plek. 
Ik was dan de enige collega die bij het invoeren van stapels data op het numerieke toetsenbord altijd warme thee kon drinken,  links mijn beker naar mijn mond slok nemen, terwijl ik rechts doorrammelde met de getallen.  Beker neerzetten, bovenste formulier wegleggen en hup volgende formulier tikken terwijl ik thee dronk.

Zorroo

Zorroo

23-01-2024 om 16:44 Topicstarter

Ysenda schreef op 23-01-2024 om 16:23:

[..]

Hu, je hebt het kuipje met het deksel aan de bovenkant in je hand en dan draai je het 180 graden, links om of rechts om. Dan zit het lipje of aan de verre kant, of dichterbij je lichaam. Dus geen idee wat je doet maar best moeilijk denk ik.

Nog één poging, maar zonder beeld hier niet adequaat uit te leggen vrees ik. 

Het lipje werkt alleen echt als je het kuipje zo houdt dat het lipje aan de linkerkant dichtbij je lichaam zit (dus niet aan de overkant) als je het met je rechterhand opent. Of rechts dichtbij je lichaam, als je het met je linkerhand opent. Anders kun je er met je duim niet bij. Probeer maar.

Margarinekuiplipjes zitten over het algemeen zo gepositioneerd dat je ze met je linkerhand goed open kunt maken. Dus de meeste kuipjesontwerpers gaat er duidelijk vanuit dat de meerderheid van de mensen (dus de rechtshandigen) dit met de linkerhand doet. Dit moet zijn omdat men graag in de andere hand een mes vasthoudt. 

Heb het net met mijn dochter getest en zij begreep feilloos mijn punt. Mijn verhaal klopt maar is dus lastig uit te leggen. En het blijft voor mij een grote ergernis dat er niet twee lipjes worden gemaakt aan zo'n kuipje.

Ysenda schreef op 23-01-2024 om 09:59:

[..]

ja, maar dat dominante gen zit maar op 1 chromosoom, als ze het chromosoom met het recessieve gen doorgeven en de andere ouder doet hetzelfde komt het recessieve gen naar voren.

En het zijn ook nog eens 9 genen en kun je intermediaire expressie hebben, dus het is nog iets ingewikkelder dan dat. Maar wel grappig om te zien wat voor haar en oogkleur kinders m.b.t ouders hebben.

Zorroo schreef op 23-01-2024 om 16:44:

[..]

Nog één poging, maar zonder beeld hier niet adequaat uit te leggen vrees ik.

Het lipje werkt alleen echt als je het kuipje zo houdt dat het lipje aan de linkerkant dichtbij je lichaam zit (dus niet aan de overkant) als je het met je rechterhand opent. Of rechts dichtbij je lichaam, als je het met je linkerhand opent. Anders kun je er met je duim niet bij. Probeer maar.

Margarinekuiplipjes zitten over het algemeen zo gepositioneerd dat je ze met je linkerhand goed open kunt maken. Dus de meeste kuipjesontwerpers gaat er duidelijk vanuit dat de meerderheid van de mensen (dus de rechtshandigen) dit met de linkerhand doet. Dit moet zijn omdat men graag in de andere hand een mes vasthoudt.

Heb het net met mijn dochter getest en zij begreep feilloos mijn punt. Mijn verhaal klopt maar is dus lastig uit te leggen. En het blijft voor mij een grote ergernis dat er niet twee lipjes worden gemaakt aan zo'n kuipje.

Sorry ik snap deze ook niet. Ik pak zo'n kuipje met rechts vast en trek het met links open volgens mij. Voelt voor mij zelfs gewoon logisch, maar goed ik heb dat ongetwijfeld dan gewoon onbewust rechtshandig geleerd,  ik ben geen extreme linkspoot.  

Edit: heb t net even voor je getest en Becel heeft het lipje inderdaad rechtsonder zitten om met links open te trekken. Maar waarschijnlijk heb ik er dus juist geen last van, omdat ik het kuipje juist met links open wil maken. Dat mes ligt dan nog op het aanrecht of heb ik evt toch al vast in mijn linkerhand, dat lukt ook wel tussen mijn middelvinger tm pink terwijl ik dan dat ding open maak met duim en wijsvinger.  

Fenyw schreef op 23-01-2024 om 16:25:

Ik heb last van linialen. Ik trek de lijn van rechts naar links maar de nummering is van links naar rechts.
Ik kan ook niet goed knippen. Ik knip rechts maar ik kan niet netjes op de lijntjes knippen. Ik kan ook niet goed snijden op zo'n groot snijapparaat.
Koffiemokken en pennen zijn allemaal verkeerd bedrukt al heb ik daar nou niet zo'n last van.
Boeken en brochures doorbladeren wel: als je het door je hand laat flippen dan ga je dus van achteren naar voor.

Bedenk me nu ineens dat ik de krant bij voorkeur van achteren naar voren lees..zou dat linkshandigheid zijn of gewoon een rare afwijking? Die spaar ik nl ook..

Happyapple schreef op 23-01-2024 om 11:34:

[..]

Ja ik ook! Mijn ouders hebben er vroeger ook echt op gelet dat ik mijn bestek 'netjes' leerde vasthouden. Nu is dat voor mij ook oprecht geen probleem, maar een stokbrood snijden doe ik ook wel echt met links. Bij mijn rechtshandige broer hebben ze er niet op gelet en die is dus van het vork en mes afwisselend in de rechterhand nemen

Ja dat heb ik ook, met warm eten heb ik altijd mijn mes rechts. Dan snijd ik dus met rechts.
Ga ik brood smeren dan links.

Ik telefoneer ook met mijn linkerhand aan mijn linkeroor.
Als ik iets moet opschrijven gaat de luidspreker aan.

over dat kuipje; ik zal wel heel lomp zijn maar ik houd het kuipje in mijn rechterhand en trek met linkerhand aan de lange rand van het deksel. Het lipje zit dat rechts voor mij maar vind ik juist niet fijn om te gebruiken. 

Ik heb een ouderwetse metalen botervloot met een handgreepje in het midden. 
Probleem opgelost 

goh. Realiseer me pas nu dat mijn eeuwige gehannes met ov poortjes  veroorzaakt wordt door mn linkshandigheid....

GrowingQuelea86

GrowingQuelea86

01-07-2024 om 21:10

hoi ik zelf ben rechtshandig. En ben voor de aardigheid aan het oefenen met links te schrijven, gaat op zich goed ook afwassen tandenpoetsen en brood smeren gaat best goed. Ik oefen elke avond een half uur. En ik moet zeggen het gaat langzaam de goede kant op, ik denk als ik een paar weken vol hou dat ik een mooier handschrift krijg dan dat ik rechts schrijf, mijn handschrift wordt boller en best mooi. Dus ik blijf oefenen. 

GrowingQuelea86

GrowingQuelea86

01-07-2024 om 21:43

Ambra schreef op 23-01-2024 om 14:54:

[..]

Ha ha ja dat doe ik ook, wisselen en snijden en weer wisselen.

Ik ben nu een paar dagen aan het oefenen met linkshandig te worden, brood smeren en snijden gaat best goed. Ook eten met links en verder doe ik ook andere handelingen met links zoals afdrogen poetsen en strijken.

GrowingQuelea86

GrowingQuelea86

01-07-2024 om 21:44

IngridT schreef op 25-01-2024 om 00:21:

goh. Realiseer me pas nu dat mijn eeuwige gehannes met ov poortjes veroorzaakt wordt door mn linkshandigheid....

Daar heb ik geen problemen mee doe ik gewoon met rechts

Zorroo

Zorroo

01-07-2024 om 22:09 Topicstarter

Neem jij je ov-kaart dan ook uit je zak of portemonnee met rechts? Of pak je snel over? Ik pak mijn kaart met links en scan ook met links, waarbij ik met mijn linkerarm een heel stuk naar rechts reik. Blijkbaar vind ik het overpakken vervelender dan die overkruis-move.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.