Huis, tuin en keuken

Fiorah
28-01-2025 om 12:07
Welk 'luxe'-voorwerp zou je houden als je moest minimaliseren?
Soms droom ik van een relaxt minimalistisch huis. Weinig spullen, weinig onderhoud, weinig ruis. Welk 'luxe' (dus niet noodzakelijk, maar wel comfortabel) voorwerp zou jij in huis willen houden, ook als je ging minimaliseren?

rionyriony
28-01-2025 om 12:48
Kerst (sier-) verlichting zou ik niet graag willen missen, hoewel iedereen zonder dat prima kan overleven.

Ysenda
28-01-2025 om 12:49
Herfstappeltaart schreef op 28-01-2025 om 12:43:
[..]
Dat zit niet erg comfortabel
![]()
bij een echte minimalist mag het schuren. Want dat wordt dan gezien als het minimum.

Herfstappeltaart
28-01-2025 om 12:50
@Fiorah: het onderscheid tussen noodzakelijk en luxe is ook best lastig te maken.

Herfstappeltaart
28-01-2025 om 12:51
Ysenda schreef op 28-01-2025 om 12:49:
[..]
bij een echte minimalist mag het schuren. Want dat wordt dan gezien als het minimum.
Snap ik. Maar mijn minimum is waarschijnlijk anders dan jouw minimum. Als ik hele dagen op een sinaasappelkistje moet zitten krijg ik zo'n rugpijn dat ik niet meer kan lopen denk ik.

oudmaarnognietkoud
28-01-2025 om 12:54
Mijn vaatwasser zou ik niet graag willen missen. Verder heb ik vooral heel veel dingen níet.
TV is wel gezellig, een stereo heb ik niet. Droger is wel makkelijk maar ik zou best zonder kunnen. Ik doe ook niet alles in de droger.
Telefoon vind ik tegenwoordig niet echt een luxe. Ik woon alleen en dan is een telefoon best fijn/handig/noodzakelijk.

Ysenda
28-01-2025 om 12:58
Herfstappeltaart schreef op 28-01-2025 om 12:51:
[..]
Snap ik. Maar mijn minimum is waarschijnlijk anders dan jouw minimum. Als ik hele dagen op een sinaasappelkistje moet zitten krijg ik zo'n rugpijn dat ik niet meer kan lopen denk ik.
ja, en dat maakt het juist leuk vind ik dan. Ik vind dat wel een uitdaging, want waar schuurt het dan voor mij. Of ben ik nog niet kritisch genoeg en kan er nog wel een uienschil af. En het kan heel basaal zijn: ik heb dus geen knoflookpers meer, en nog maar 2 aardappelschilmesjes. Die laatste zou er ook nog 1 kunnen zijn wat mij betreft maar zoon wenst toch echt soms samen met mij te koken en toen kwam er weer 1 bij.

Herfstappeltaart
28-01-2025 om 13:00
Ysenda schreef op 28-01-2025 om 12:58:
[..]
ja, en dat maakt het juist leuk vind ik dan. Ik vind dat wel een uitdaging, want waar schuurt het dan voor mij. Of ben ik nog niet kritisch genoeg en kan er nog wel een uienschil af. En het kan heel basaal zijn: ik heb dus geen knoflookpers meer, en nog maar 2 aardappelschilmesjes. Die laatste zou er ook nog 1 kunnen zijn wat mij betreft maar zoon wenst toch echt soms samen met mij te koken en toen kwam er weer 1 bij.
Als je zo gaat kijken kan er bij mij inderdaad ook behoorlijk wat af.

Ysenda
28-01-2025 om 13:01
Herfstappeltaart schreef op 28-01-2025 om 13:00:
[..]
Als je zo gaat kijken kan er bij mij inderdaad ook behoorlijk wat af.
kunnen en willen zijn verschillende dingen, net zo als willen en moeten.

Moederkareltje
28-01-2025 om 13:06
ik wil de wasmachine, gasstel, koelkast en mijn telefoon houden. Voor de rest kan alles weg. Verder staat er ook niet veel.

Dolfje
28-01-2025 om 13:16
Fiorah schreef op 28-01-2025 om 12:28:
Wat vind je echt het voordeel aan een AirFryer, Dolfje? Ten opzichte van een oven en een gasfornuis? Ik heb er nooit eentje gehad en ook nog nooit de verleiding gehad er eentje aan te schaffen, maar ik hoor het zo veel in mijn omgeving!
Nou het gaat veel sneller dan de oven. Ik gebruik hem steeds meer. Gasfornuis ( hier inductie) en oven schaar ik niet onder luxe maar basis items.

Rockstar
28-01-2025 om 13:30
Wat ik zie als nodig en niet luxe:
- Koelkast met minimaal een klein vriezertje
- Kookplaat
- Wasmachine
- Smartphone
En dan wat luxe is maar wat ik zou willen houden:
Een wifi muziekspeler.

Blauwe_Regen86
28-01-2025 om 14:13
luxe die ik niet wil missen:
- blender / staafmixer
- droger
- haardroger
- gereedschap. Ja je kan het lenen maar ik vind het zoooo veel handiger om toch zelf te hebben! En ik ben er stiekem ook trots op dat ik het allemaal zelf heb en er zelf goed mee kan klussen (slaat nergens op, I know)

Rozi
28-01-2025 om 14:26
Ik vind de airfryer ook ideaal. Ik maak er vaak worstjes in klaar. In de pan kan ook maar dan spettert het zoveel. Of van die Aviko maaltijden of aardappeltjes ofzo. Ik gebruik alleen nog de oven als het daar niet in past.

Bakblik
28-01-2025 om 14:33
Mijn vouwwagen blijft. Veel andere dingen zou ik zonder kunnen. Ik kom en bak graag maar als de oven weg zou moeten dan niet dat maar.
Die vouwwagen is een vrij basic ding waarmee ik echt een vakantiegevoel kan creëren al ga ik naar naar een camping 2 dorpen verderop.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.