Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Weekend zonder bezoek

elk weekend. Ik heb geen vrienden. Soms ha ik naar mijn ouders, maar dit is niet elk weekend 

Wij proberen daarin ook balans te houden.  We hebben ongeveer de helft van de weekenden wel iets geplands en de helft niets. In die niets weekenden zijn er wel heel regelmatig spontane dingen met vrienden of familie.  Wanneer er vanmiddag opeens een idee ontstaat kan het zomaar zijn dat er een spelletjesavond komt met een groepje eters erbij. Doordat man alle woensdagen vrij is en omdat ik altijd vrij ben en omdat op maandag ons huis wordt gepoetst ervaar ik het als rustig..

Zelden iets te doen. Zowat altijd thuis. Of man op zijn fiets. 
De belangrijkste to do is meestal een rondje "wat eten we" en boodschappen bij de supermarkt om de hoek.

Als er toch op dag 1 iets gepland staat gebeurt er meestal op dag 2 niets. En 5 dingen na elkaar op 1 dag is ook mijn ding niet. Als ik sommige dagprogramma's hoor van anderen krijg ik het Spaans benauwd.
Het mag best drukker hier, maar er zijn grenzen. En geen massa's vrienden of familie.

Dingen lijken hier gewoon ook langer te duren dan bij anderen.
"Even naar een verjaardag van een nichtje" is hier gewoon een activiteit die zowat de hele dag in beslag neemt. Waar het niet logisch is - gezien de afstand en gezien hoe weinig we elkaar zien - dat je na 2 uur alweer wegrent. Dan is net de taart boven water en moeten de cadeaus nog uitgepakt worden  .

Door de afstanden - en iedereens agenda - doen we niet aan spontaan. Ik kan niet spontaan in de auto springen, een uur rijden (of 2 uur met openbaar vervoer) en dan vaststellen dat mijn ouders niet thuis zijn. Er is meestal ook eten mee gemoeid, dat moet gekocht en klaargemaakt worden. Ik heb niet effe standaard voor X man een heel menu liggen.

Wij hebben jarenlang hele drukke weekenden gehad. Sport kinderen, mantelzorg en andere sociale verplichtingen. We vonden het ook lekker om de natuur in te gaan en het was vaak lastig om dat in te plannen.
Ik ben blij dat het de laatste jaren een stuk rustiger is. Lekker tijd om de natuur in in te gaan, museumbezoek en golf heerlijk eindelijk tijd voor ons zelf. Natuurlijk plannen we nog wel sociale activiteiten in het weekend maar veel minder we hebben nu echt hele weekenden voor ons zelf.

Het is veranderd, toen de kinderen kleiner waren, was er meer familiebezoek en activiteiten van de kinderen. Die zijn het huis uit en die vrijgekomen tijd besteed ik aan fulltime time werken + een studie. En ik sport veel. En ik heb een vriendlief. Mantelzorg voor moeder. Dan is mijn tijd wel behoorlijk op, dus ik ga niet naar ‘familieverplichtingen’ zoals verjaardagen; je zult mij niet zien op dergelijke kringgesprekken. Zonde van mijn tijd.

Ik had altijd al veel behoefte aan me-time. Maar ik merk, nu ik ouder word, dat sociale interactie me steeds meer energie lijkt te kosten. Ik las laatst iets over de (peri)menopauze en het schijnt dat je als vrouw in die fase(s) van je leven opvallend minder behoefte lijkt te krijgen aan sociale/drukke dingen. En juist meer hang naar rust zonder input van andere mensen.

Zo herkenbaar! Ik had dat dus altijd wel een beetje maar ik merk de laatste tijd dat het me gewoon tegen gaat staan en ik bij voorbaat al moe ben als ik denk aan een hele dag waarin ik ‘aan’ moet staan.

Vera8 schreef op 01-09-2024 om 12:49:

Ik had altijd al veel behoefte aan me-time. Maar ik merk, nu ik ouder word, dat sociale interactie me steeds meer energie lijkt te kosten. Ik las laatst iets over de (peri)menopauze en het schijnt dat je als vrouw in die fase(s) van je leven opvallend minder behoefte lijkt te krijgen aan sociale/drukke dingen. En juist meer hang naar rust zonder input van andere mensen.

Zo herkenbaar! Ik had dat dus altijd wel een beetje maar ik merk de laatste tijd dat het me gewoon tegen gaat staan en ik bij voorbaat al moe ben als ik denk aan een hele dag waarin ik ‘aan’ moet staan.

Ik heb eens gelezen dat het 'zorg-gen' op een bepaalde leeftijd op is. Het zou samen hangen met de leeftijd dat de kinderen doorgaans uit huis gaan. Vrouwen hebben dan genoeg gezorgd en raken er klaar mee. En dat hangt weer samen met meer rust en minder activiteit. 

Maar het hangt ook weer af van hoe je bent als persoon en waar je je plezier uit haalt. 

Nu heb ik geen kinderen, maar ik herken wel dat hoe ouder ik wordt, hoe minder ik behoefte heb aan sociale activiteiten. Dat hoor ik meer in mijn omgeving. 

Dat lijkt me erg afhankelijk van of je single bent en met of zonder thuiswonende kinderen.

Wij plannen over het algemeen zeker niet ons hele weekend vol, maar ik onderneem wel graag vanalles met het gezin. Wij hebben een abonnement op een pretpark in de buurt, dus als de kinderen zin hebben en het weer meewerkt, zijn we daar best vaak een middagje te vinden in het weekend. Verder wordt het weekend soms deels door anderen ingevuld, doordat er een kind uitgenodigd wordt voor een kinderfeestje. Deze maand is dat toevallig zelfs al in 3 weekenden, maar dat is gelukkig niet het hele jaar zo vaak. 
Maar als ze moe zijn na de schoolweek, is er ook ruimte genoeg om thuis te blijven.  

als een van m’n mijn volwassen kinderen of een collega de vraag stelt : heb je nog wat leuks gedaan dit weekend- ben ik eventjes verward. Ik heb dan een fijn weekend gevoel, maar kan geen activiteiten noemen die de vraagsteller zal labelen als ‘leuk’. 
Dan vraag ik graag naar de belevenissen van de ander, met in gedachten ‘ Leuk voor jou! Fijn dat ik niet mee hoefde. ‘ 

Anouk1234

Anouk1234

01-09-2024 om 13:46 Topicstarter

Tjilp schreef op 01-09-2024 om 13:34:

als een van m’n mijn volwassen kinderen of een collega de vraag stelt : heb je nog wat leuks gedaan dit weekend- ben ik eventjes verward. Ik heb dan een fijn weekend gevoel, maar kan geen activiteiten noemen die de vraagsteller zal labelen als ‘leuk’.
Dan vraag ik graag naar de belevenissen van de ander, met in gedachten ‘ Leuk voor jou! Fijn dat ik niet mee hoefde. ‘

Ik zou dan gewoon antwoorden dat ik lekker in en om het huis gerommeld heb. Een weekend geen afspraken/bezoek hebben wil nog niet zeggen dat je niets gedaan hebt. 

Ik vind het heerlijk heerlijkals we niets hoeven in het weekend.
Afgelopen 3 weekenden wel steeds wat gehad.
1e weekend was mijn moeder jarig = verplicht opdraven. Maar ik trek mijn broer niet zo, die maakt steeds,vervelende opmerkingen en ook mijn moeder heeft af en toe opmerkingen dat ik denk, laat maar 
2e weekend etentje met schoonfamilie, had ik al geen zin in, hele verhaal heb ik hier op het ergernis topic gezet
3e weekend was onze trouwdag en zijn we met onze kinderen weg geweest.
Ben blij dat er dit weekend niets is.
Vanmorgen heerlijk uitgeslapen 
En daarna een eind te fietsen geweest 
De rest van de middag doe ik niets meer, zoek een plekje in de schaduw en ga zitten lezen.

Op vrijdagavond zijn we meestal weg voor hobby, dit is inclusief sociale contacten. 
Za/zo is wisselend maar brengen we regelmatig enkel met z'n tweeen door. Dit kan zijn met banenzwemmen of wandelen of horeca. Dus niet dat we 2 dagen met z'n tweeën thuis zitten. Dan wil ik er ook echt wel een dag (lees: middag) op uit.

Naast de vrijdagavond vind ik 1 sociale activiteit in het weekend wel voldoende. Een heel weekend volplannrn, zoals ik om mee heen wel zie gebeuren zou ik niet trekken, mocht dit structureel zijn.

Ik heb een collega die op zaterdag soms niet weet hoe ze alle kinderen op tijd op alle sportactiviteiten moet krijgen en de rest van het weekend ook nog vol propt. Ik word al moe als ik haar agenda hoor.
Wij hebben ook regelmatig zeer weinig gepland. Zoon moet op zaterdagochtend even sporten en soms komen er voor hem spontaan vriendjes aanwaaien/waait hij richting vriendjes. Vaak is dat het weekend . Heerlijk. Ik vind het prima als er ook soms wel een (sociale) activiteit gepland staat, maar liefst maximaal 1 avond en 1 middag. Dat is meer dan genoeg. 

Ik ben een enorme huismus. Ik heb regelmatig weekenden dat ik niks heb gedaan/niemand heb gezien. Dan ben ik volledig opgeladen. Of ik trek er alleen op uit. Ook lekker. 

Als ik plannen heb met andere mensen, dan meestal 1 activiteit, max 2, het liefst dan wel op dezelfde dag. Volgende week heb ik een dagje weg gepland met anderen, dan gebruik ik de rest van het weekend voor mezelf. Ik begin tegenwoordig het weekend met sport en boodschappen. En dan lekker een beetje gamen/voetbal kijken/tv kijken/rommelen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.