Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Dees! schreef op 31-12-2024 om 17:20:

[..]

Met vuurwerk, oliebollen en mooi maandoverzicht op tv?
Nou best een goed idee eigenlijk.

Jij vindt dus dat, omdat je de kleine dingen niet viert, je de grote zaken ook niet hoeft te vieren? Immers je viert je vermaanddag ook niet, toch?

Dat is een stropopredenering.

Het verschil in beleving is misschien dat ik het geen groot ding vind. Het is maar een keer per jaar 2 februari en dat vier ik ook niet. Ik ben een ochtendmens en oud en nieuw vind ik een temptatie. Nog een geluk dat het maar één keer per jaar is 😄

Friezinnetje schreef op 31-12-2024 om 16:07:

[..]

van mij ook hoor. Hier zijn ze de hele dag al weer aan het carbid schieten. Vind ik er echt bij horen. Dat hele zware kaboemmmm . Dat is oudjaarsdag.

Dat vind ik dan weer raar. Dat mensen carbid schieten leuk vinden...

Inderdaad irritant dat vuurwerk lawaai als je lekker wilt slapen. 
Verjaardagen zeggen mij ook weinig.
En kerstdagen schijnen niet samen te vallen met de echte datum van Jezus ' geboorte. ..

Maar heel veel mensen geloven ook niet dat Jezus echt is, dat scheelt dan weer

Ik vind het echt raar dat vuurwerk nog steeds niet verboden is in ons land...

Ik vind het raar dat er ieder jaar weer een discussie op gang komt over vuurwerk. 

Picunia schreef op 01-01-2025 om 10:43:

Ik vind het raar dat er ieder jaar weer een discussie op gang komt over vuurwerk.

Ik niet. Wat mij betreft is het net zoiets als vrij verkrijgbare vuurwapens in Amerika. Een groot deel van de wereld zit met verbazing te kijken dat elke idioot hier zomaar explosieven kan aanschaffen en dat het er kennelijk bij hoort dat er kinderen doodgaan en mensen de rest van hun leven gehandicapt raken. 

En hopelijk zullen we er over tien jaar net zo naar kijken als we nu doen bij roken in de klas: hoe bestaat het dat we dat ooit normaal hebben gevonden. 

Ginevra schreef op 01-01-2025 om 11:06:

[..]

Ik niet. Wat mij betreft is het net zoiets als vrij verkrijgbare vuurwapens in Amerika. Een groot deel van de wereld zit met verbazing te kijken dat elke idioot hier zomaar explosieven kan aanschaffen en dat het er kennelijk bij hoort dat er kinderen doodgaan en mensen de rest van hun leven gehandicapt raken.

En hopelijk zullen we er over tien jaar net zo naar kijken als we nu doen bij roken in de klas: hoe bestaat het dat we dat ooit normaal hebben gevonden.

Precies! 

Ginevra schreef op 01-01-2025 om 11:06:

[..]

ja, maar dat klopt dus niet. het meeste vuurwerk is namelijk al verboden en het afsteken zwaar gereguleerd tot een paar uur. 

alles daarbuiten is al verboden, het wordt alleen totaal niet gehandhaafd. dan is het dus compleet zinloos om nóg meer te verbieden. want met de toegestane uren en spullen is het probleem al zo goed als opgelost. 

Tango schreef op 31-12-2024 om 21:03:

[..]

Dat vind ik dan weer raar. Dat mensen carbid schieten leuk vinden...

waarom vind je dat raar? Is iets heel anders dan vuurwerk

Broadway schreef op 02-01-2025 om 13:39:

[..]

ja, maar dat klopt dus niet. het meeste vuurwerk is namelijk al verboden en het afsteken zwaar gereguleerd tot een paar uur.

alles daarbuiten is al verboden, het wordt alleen totaal niet gehandhaafd. dan is het dus compleet zinloos om nóg meer te verbieden. want met de toegestane uren en spullen is het probleem al zo goed als opgelost.

Ik snap je gedachte maar volgens de meeste deskundigen is het veel makkelijker te handhaven bij een totaalverbod, dan mag het ook niet verkocht worden en is de norm ook veel duidelijker. 
bij roken dachten een hoop mensen ook dat al die verboden geen verschil zouden maken, want wie wil roken rookt toch wel. Nu zijn alle scholen en ziekenhuizen en restaurants rookvrij en is de norm helder. En dat maakt wel degelijk uit. Dertig jaar geleden werd het ook zinloos en onmogelijk geacht om allerlei plaatsen rookvrij te maken. 

Door een vuurwerkverbod stel je de norm dat het niet normaal is om als consument vrijelijk vuurwerk te kunnen kopen en af te steken. Dat went op den duur vanzelf. 

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/tijd-voor-een-vuurwerkverbod-met-poll?page=4#64
We kunnen hier verder praten over een vuurwerkverbod, dan kunnen we in dit draadje weer dingen posten die we raar vinden.

Ginevra schreef op 02-01-2025 om 16:59:

[..]

Ik snap je gedachte maar volgens de meeste deskundigen is het veel makkelijker te handhaven bij een totaalverbod, dan mag het ook niet verkocht worden en is de norm ook veel duidelijker.
bij roken dachten een hoop mensen ook dat al die verboden geen verschil zouden maken, want wie wil roken rookt toch wel. Nu zijn alle scholen en ziekenhuizen en restaurants rookvrij en is de norm helder. En dat maakt wel degelijk uit. Dertig jaar geleden werd het ook zinloos en onmogelijk geacht om allerlei plaatsen rookvrij te maken.

Door een vuurwerkverbod stel je de norm dat het niet normaal is om als consument vrijelijk vuurwerk te kunnen kopen en af te steken. Dat went op den duur vanzelf.

Controleren of iemand in jouw eigen café staat te roken is natuurlijk veel makkelijker te handhaven dan Jan en alleman die overal in Nederland vuurwerk staan af te schieten. Je kan als politie niet op elke straathoek zijn met oud & nieuw. En als ik het nu afsteek, komt de politie over 10 minuten aan kakken en ben ik alweer klaar. Dus die vergelijking met roken in een restaurant of café gaat wat mij betreft niet helemaal op qua handhaving. En zelf dan wordt er bij diverse indoor feesten nog steeds gewoon gerookt door diverse mensen en is dat ook nog steeds niet te handhaven blijkbaar. Ik sta regelmatig bij bijvoorbeeld de foute party in de rook van mensen hoor. 

ik doe het zelf ook, de wandklok vooruit zetten om nooit te laat te komen 

Friezinnetje schreef op 02-01-2025 om 15:21:

[..]

waarom vind je dat raar? Is iets heel anders dan vuurwerk

Ik snap het leuke aan carbidschieten ook niet hoor. Steeds die harde knallen... vuurwerk kan ik dan nog beter begrijpen, siervuurwerk vind ik dan wel mooi. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.