Huis, tuin en keuken
Regendrup.
08-07-2021 om 18:16
Wat valt je op op Funda! (Gesloten)
Altijd leuk, pareltjes van Funda.
Post alle gekke, leuke, bizarre, maffe, mooie dingen die je tegenkomt op Funda!
Infobericht, praat hier verder:
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/wat-valt-je-op-op-funda-deel-2
Moosey
08-12-2021 om 13:23
Wat een maf voorportaal zit er aan dit huis. Alsof het er later aangeplakt is, met die ramen in de binnenmuren. Verder wel echt een plaatje, als ik het geld had trok ik er zo in
https://www.funda.nl/koop/zaltbommel/huis-42541789-gamerschestraat-61/
(hoe doen jullie dat met plaatjes vanaf Funda hier plakken? Op m’n telefoon lukt me dat zo niet..)
Wattenbolleke
08-12-2021 om 13:40
Moosey schreef op 08-12-2021 om 13:23:
Wat een maf voorportaal zit er aan dit huis. Alsof het er later aangeplakt is, met die ramen in de binnenmuren. Verder wel echt een plaatje, als ik het geld had trok ik er zo in
(hoe doen jullie dat met plaatjes vanaf Funda hier plakken? Op m’n telefoon lukt me dat zo niet..)
WAt een beeldje 🥰
EnchantedDragonfly18
08-12-2021 om 15:19
Afbeelding openen in nieuw tabblad of link van afbeelding kopiëren, dan krijg je een link (als het goed gaat) die eindigt op jpg of jpeg. Die plak je in het venstertje van het schilderijtje.
Geweldig huis trouwens! Helemaal "mijn stijl".
BrightEchidna89
08-12-2021 om 15:25
Wattenbolleke schreef op 08-12-2021 om 13:40:
[..]
WAt een beeldje 🥰
Nog maar eens duidelijk dat smaken erg kunnen verschillen. Ik zie een kleine, vervallen, koude woning, met sterk verouderde elektriciteit, niet functionele badkamer, lage plafonds en een postzegel tuin voor een stevige prijs.
EnchantedDragonfly18
08-12-2021 om 16:15
Valdemar schreef op 08-12-2021 om 15:25:
[..]
Nog maar eens duidelijk dat smaken erg kunnen verschillen. Ik zie een kleine, vervallen, koude woning, met sterk verouderde elektriciteit, niet functionele badkamer, lage plafonds en een postzegel tuin voor een stevige prijs.
Hoe oud de elektra is kun je niet zien. In heel oude huizen zie je vaak dat het opbouw is en leiding niet ingefreesd omdat elektriciteit pas eeuwen later beschikbaar kwam voor huizen.
En ik begrijp ook niet zo goed waar de rest vandaan komt. Waar baseer je klein, vervallen, koud en niet functioneel op?
Friezinnetje
08-12-2021 om 17:19
Het voorportaal was ws vroeger de winkel? En ramen erin, zodat je in de woning of opslag ook licht binnen kreeg.
Madamecannibale
08-12-2021 om 17:29
Valdemar schreef op 08-12-2021 om 15:25:
[..]
Wij kijken hetzelfde naar die woning. Ik vind het er op foto’s mooi uitzien hoor maar zou er nooit willen wonen. Ik krijg het al koud als ik naar de foto’s kijk van dat voorportaal en die zolder. Doe mij maar nieuwbouw
Ysenda
08-12-2021 om 17:36
Friezinnetje schreef op 08-12-2021 om 17:19:
Het voorportaal was ws vroeger de winkel? En ramen erin, zodat je in de woning of opslag ook licht binnen kreeg.
Dit is idd een vrij normale middeleeuwse indeling van een gilde pand. In het voorportaal was de werkplaats/winkel en daarachter het woon gedeelte. De ramen zijn er voor het licht maar ook als beveiliging, San kon je je klanten zien maar het hield ook de warmte van het woondeel binnen.
Ik vind het een mooi pand, hoe de vaatwasser en het mooie fornuis toch in deze klassieke setting hebben weggewerkt.
De kleuren vind ik heel mooi en ook klassiek.
Rondstruiner
08-12-2021 om 17:55
Geweldig, echt geweldig!
BrightEchidna89
08-12-2021 om 20:37
Tickel schreef op 08-12-2021 om 16:15:
[..]
Hoe oud de elektra is kun je niet zien. In heel oude huizen zie je vaak dat het opbouw is en leiding niet ingefreesd omdat elektriciteit pas eeuwen later beschikbaar kwam voor huizen.
En ik begrijp ook niet zo goed waar de rest vandaan komt. Waar baseer je klein, vervallen, koud en niet functioneel op?
Misschien heb ik te snel gesproken voor de elektra, maar daarbij ga ik af op het aantal zichtbare stopcontacten, hun positie en de lichtschakelaars. Zou me niets verbazen als je in die woningen nog leidingen aantreft met stoffen isolatie.
Vervallen komt mede door het uitzicht van de tuin, de ruwe deuren en het overige ruwe houtwerk van de ingebouwde kasten.
Niet functionele badkamer: toilet tussen douche en bad geperst, geen opberg ruimte, plaatsing stopcontacten bij wastafel, koude tegelvloer.
Koud door de dimensionering van de radiatoren, de tegelvloer, het enkel glas aan de straatkant (mag je dit vervangen bij een monumentaal pand?) en het energielabel weergegeven in de beschrijving.
Is het je overigens opgevallen dat je enkel in de badkamer stromend warmwater hebt?
Neen, voor zo'n woning zou ik dadelijk passen, zeker aan die prijs.
Ysenda
08-12-2021 om 20:54
Valdemar schreef op 08-12-2021 om 20:37:
[..]
Misschien heb ik te snel gesproken voor de elektra, maar daarbij ga ik af op het aantal zichtbare stopcontacten, hun positie en de lichtschakelaars. Zou me niets verbazen als je in die woningen nog leidingen aantreft met stoffen isolatie.
Vervallen komt mede door het uitzicht van de tuin, de ruwe deuren en het overige ruwe houtwerk van de ingebouwde kasten.
Niet functionele badkamer: toilet tussen douche en bad geperst, geen opberg ruimte, plaatsing stopcontacten bij wastafel, koude tegelvloer.
Koud door de dimensionering van de radiatoren, de tegelvloer, het enkel glas aan de straatkant (mag je dit vervangen bij een monumentaal pand?) en het energielabel weergegeven in de beschrijving.
Is het je overigens opgevallen dat je enkel in de badkamer stromend warmwater hebt?
Neen, voor zo'n woning zou ik dadelijk passen, zeker aan die prijs.
In de keuken zit een geiser, dan hoeft het warme water niet helemaal van boven te komen.
Hoge stopcontacten horen erbij. Die van mij zitten ook op 3 meter, juist omdat de elektriciteit later is aangelegd dan kon de stekker van de lamp daar in.
Die ruw houten kasten in de keuken zijn onderdeel van de monument status en zullen niet verwijderd mogen worden.
Waar had je die wc anders willen hebben in de badkamer? Die van mij zit klem tussen deur en wastafel. 5cm na de wastafel is bij mij de douche.
Mijn huis heeft geen monumentale status masr is wel een samenraapsel van aan- en opbouw uit verschillende perioden. De stijlen van de bedstee zijn er nog, de originele rieten plafonds ook. En ook een 110 jaar oude bel. Mijn voorkamer heeft een kast die toegevoegd is want de meterkast is later aangelegd. Ik vind mijn huis geweldig leuk, jij zult het niks vinden denk ik.
EnchantedDragonfly18
08-12-2021 om 21:02
Valdemar schreef op 08-12-2021 om 20:37:
[..]
Vervallen komt mede door het uitzicht van de tuin, de ruwe deuren en het overige ruwe houtwerk van de ingebouwde kasten.Ik zie op maps dat 1 van de tuinmuren de buitenmuur van de buren is. Vind het verder niet heel schokkend, niets wat een stukadoor niet op kan lossen.
De ruwe deuren zie ik niet zo, wel wat barsten door uitgedroogd oud hout. De inbouwkasten hebben kierende deuren, maar dat wijt ik aan de leeftijd. Ik vermoed origineel of minimaal 100 jaar oud.
Koud door de dimensionering van de radiatoren, de tegelvloer, het enkel glas aan de straatkant (mag je dit vervangen bij een monumentaal pand?) en het energielabel weergegeven in de beschrijving.Helaas geen plattegrond, maar de badkamer zou ikzelf ook anders indelen. Glas mag je vervangen voor speciaal monumentenglas. Vaak is daar ook subsidie voor beschikbaar. Elektriciteit in Nederlandse huizen was er niet in 1750, dat kwam pas 150 jaar later, net zoals waterleidingen naar en in huizen.
Maar nog vind ik 173 m² niet klein.
Is het je overigens opgevallen dat je enkel in de badkamer stromend warmwater hebt?In de keuken middels geiser, maar ik heb ook alleen maar warmwater in mijn badkamer en keuken. Is dat zo gek?
Neen, voor zo'n woning zou ik dadelijk passen, zeker aan die prijs.Volgens mij ben jij meer van de "nieuwbouw"
EnchantedDragonfly18
08-12-2021 om 21:26
Ik hou gewoon van "ouwe meuk" merk ik. Dan zie ik een huis waar ze een gipsplaat van de deur hebben getrokken en dan zit dit er onder. Dat vind ik dus prachtig.
Ik hoop altijd dat de nieuwe eigenaar dat soort oude dingen laat zitten of in ere hersteld.
https://www.funda.nl/koop/leeuwarden/huis-42443772-verlengde-schrans-48/
Aaaanne
09-12-2021 om 08:49
Tickel schreef op 08-12-2021 om 09:43:
Voormalig onderstation voor de elektriciteitsvoorziening.
Vind het erg mooi gedaan.
https://www.funda.nl/koop/amsterdam/huis-42447978-eerste-helmersstraat-21/
[.... ]
Mooi ja
Ik zit weer op het dak, de Eerste Helmerstraat beneden..
https://youtu.be/aAH2P1Z_0sQAaaanne
09-12-2021 om 09:00
Ohhh dat huis in Zaltbommel
Ik vind ze prachtig zulke huizen. Heb als student in een erg mooi oud huis gewoond. Jammergenoeg zijn oude huizen hier of echt iniminie (wat niet praktisch is met kinderen) of onbetaalbaar. Dus wonen we nu in iets veel nieuwers (geen nieuwbouw gelukkig, dat dan weer niet). Maar ik kijk graag in huizen zoals deze 😊