Huis, tuin en keuken
Wieder
22-10-2021 om 18:16
Wat ik me al heel lang afvraag...
... waar moet je eigenlijk een keukenmes weggooien? Ik woon al enige decennia op mezelf en heb in die tijd het een en ander aan messen versleten. Die staan in de keuken in een pot helemaal niks te doen omdat ik ze niet meer gebruik, maar ook niet weet wat ik ermee moet. Wat doen jullie met messen die je niet meer gebruikt?
BumpyGrasshopper95
23-10-2021 om 10:18
Herfstappeltaart schreef op 23-10-2021 om 10:14:
[..]
Hier betalen we nog niks extra's voor het ophalen. We hebben een groene en een grijze kliko en die worden per week om en om opgehaald.
Hier 4 containers: grijs, groen, PMD en papier. Als je het met 2 containers moet doen, dan snap ik wel dat die vaker geleegd moeten worden. Als ik zie hoeveel plastic, metaal en drankenkartons er in mijn PMD container gaan... Daar bespaar ik enorm veel ruimte mee voor de grijze container.
Ik ben nu vele malen goedkoper uit, dan met het oude systeem.
Bakblik
23-10-2021 om 10:23
Wat ik mij al heel lang afvraag: Als ik het afval goed scheid, dat wil zeggen glas apart, papier apart, pmd in de daarvoor bestemde zakken, gft in de bruine bak en af en toe de olie uit de frituurpan, overgebleven medicijnen en klein chemisch afval naar de werf breng kan ik met mijn 140 l.container voor restafval 2 maanden doen. Hoe komen anderen met een kleiner of vergelijkbaar huishouden iedere maand aan een volle bak met een kop erop?
Zakken naast de container worden hier ook niet meegenomen.
Goed scheiden is een gewoonte die even in moet slijten maar dat gaat vanaf 2022 hier geld opleveren. Dan wordt er betaald per keer dat de restafvalbak aan de straat staat. Bij 6 keer in plaats van 12 keer ben je voordeliger uit dan nu het geval is staat in de papieren die we in maart (toen de proefperiode begon) gekregen hebben.
Nou heb ik redelijk makkelijk praten, de milieustraat is hier dichterbij dan de supermarkt. Dus als ik toch ga voor glas, frituurvet en wat kca dan neem ik ook gelijk mijn gebroken wasmand mee. Die gaat dan niet in de restafval bak.
Herfstappeltaart
23-10-2021 om 10:25
Mallebeppie schreef op 23-10-2021 om 10:18:
[..]
Hier 4 containers: grijs, groen, PMD en papier. Als je het met 2 containers moet doen, dan snap ik wel dat die vaker geleegd moeten worden. Als ik zie hoeveel plastic, metaal en drankenkartons er in mijn PMD container gaan... Daar bespaar ik enorm veel ruimte mee voor de grijze container.
Ik ben nu vele malen goedkoper uit, dan met het oude systeem.
Ik doe plastic niet in de grijze container. Ik breng dat elke week weg naar een bak bij het winkelcentrum. Net als papier en glas.
watertoren
23-10-2021 om 10:26
Ik vind het geen verbetering. Sinds er hier betaald moet worden voor het restafval hebben we veel last van zwerfvuil. De gemeente ruimt het wel op maar vaak ligt het er wel een aantal dagen. Sommige mensen zijn zo asociaal. Hier bij de supermarkt staat er een container van de Kringloop voor inzameling van kleding. Er staat een bord bij: alleen kleding GEEN restafval.
Herfstappeltaart
23-10-2021 om 10:26
watertoren schreef op 23-10-2021 om 10:26:
Ik vind het geen verbetering. Sinds er hier betaald moet worden voor het restafval hebben we veel last van zwerfvuil. De gemeente ruimt het wel op maar vaak ligt het er wel een aantal dagen. Sommige mensen zijn zo asociaal. Hier bij de supermarkt staat er een container van de Kringloop voor inzameling van kleding. Er staat een bord bij: alleen kleding GEEN restafval.
Dat vind ik een hele trieste ontwikkeling. Net als dumpingen in de natuur, bah!
Bakblik
23-10-2021 om 10:30
watertoren schreef op 23-10-2021 om 10:26:
Hier zitten we nog in een proefperiode maar nu neemt het zwerfafval al flink toe. Bij de flat tegenover mijn huis staat iedere week zooi op de stoep tot bedden en koelkasten aan toe. Mijn buurvrouw en ik zijn fanatieke melders bij de gemeente en ik ga die tot ze er een structurele oplossing voor gaan bedenken.
watertoren
23-10-2021 om 10:31
Herfstappeltaart schreef op 23-10-2021 om 10:26:
[..]
Dat vind ik een hele trieste ontwikkeling. Net als dumpingen in de natuur, bah!
Ze zouden eigenlijk beter camera's op moeten hangen zodat men ziet wie er restafval dumpt en dan een flinke boete geven.
MMcGonagall
23-10-2021 om 12:03
Bakblik schreef op 23-10-2021 om 10:30:
[..]
Hier zitten we nog in een proefperiode maar nu neemt het zwerfafval al flink toe. Bij de flat tegenover mijn huis staat iedere week zooi op de stoep tot bedden en koelkasten aan toe. Mijn buurvrouw en ik zijn fanatieke melders bij de gemeente en ik ga die tot ze er een structurele oplossing voor gaan bedenken.
Ik heb een bank en twee fauteuils die ik naar het grof vuil wil hebben. Dat is gratis tot 1 kuub, dus een halve bank. Voor de rest komt er volgens mij 60 euro per kuub bij. Ophalen kost ook veel geld. Ik ben er nog niet aan toe om 300 euro te betalen voor het afvoeren van wat meubels en ben echt benieuwd hoe anderen dat doen. Dat dumpen snap ik wel. Ook niet iedereen heeft een trekhaak en aanhanger, of 300 euro extra voor het netjes weggooien.
Het mag in principe weg. De bank is uit 2004 en de fauteuils nog ouder, dus qua milieu heb ik er lang genoeg op gezeten
redbulletje
23-10-2021 om 12:37
MMcGonagall schreef op 23-10-2021 om 12:03:
[..]
Ik heb een bank en twee fauteuils die ik naar het grof vuil wil hebben. Dat is gratis tot 1 kuub, dus een halve bank. Voor de rest komt er volgens mij 60 euro per kuub bij. Ophalen kost ook veel geld. Ik ben er nog niet aan toe om 300 euro te betalen voor het afvoeren van wat meubels en ben echt benieuwd hoe anderen dat doen. Dat dumpen snap ik wel. Ook niet iedereen heeft een trekhaak en aanhanger, of 300 euro extra voor het netjes weggooien.
Het mag in principe weg. De bank is uit 2004 en de fauteuils nog ouder, dus qua milieu heb ik er lang genoeg op gezeten
De kettingzaag er doorheen en het in compactere vorm in je grijze kliko proppen
Bakblik
23-10-2021 om 12:42
[..]
In mijn gemeente die valt onder meerlanden betaal je 20 euro per kuub en de eerste kuub is gratis. Dus 300 euro zou het niet moeten kosten, dat is wel heel veel geld om een bankstel af te voeren.
Onze oude matrassen werden in 2019 trouwens meegenomen door de leverancier van de nieuwe matrassen, voor hergebruik van materialen.
BumpyGrasshopper95
23-10-2021 om 12:42
[..]
Ik zou iemand zoeken met een trekhaak en een aanhanger huren voor een paar uurtjes en dan naar de stort rijden.
Mijn hele zolder ontdaan van allerlei troep. Auto van familie met trekhaak geregeld, aanhanger gehuurd en voor 55 euro was ik klaar.
Bakblik
23-10-2021 om 12:43
redbulletje schreef op 23-10-2021 om 12:37:
[..]
De kettingzaag er doorheen en het in compactere vorm in je grijze kliko proppen
Dat is ook een optie, iedere maand een stukje, maar dan staat die zooi wel een jaar in je tuin.😭 Daar zou ik niet blij van worden.
Apiejapie
23-10-2021 om 13:18
redbulletje schreef op 23-10-2021 om 10:05:
[..]
Oh wow, da's wel heel weinig! Hier gelukkig wekelijks, maar wij hebben alleen maar een grijze kliko waar alles in gaat. In het buitengebied wordt het als bedrijfsafval opgehaald.
In tijden van veel tuinafval zoals in de herfst en/of snoei/maaiperiode zitten de kliko's allemaal overvol.
Wekelijks? Jee wat vaak. Wij hebben hier met 6 mensen maar 4 kliko's per jaar. Wel wordt plastic apart opgehaald, weet niet of jij dat in de grijze moet doen?
Wat ik me altijd afvraag: waarom rijstevlaai? Vind dat zo'n gekke combinatie. Je eet toch ook geen bamivlaai of couscousvlaai?
Lollypopje
23-10-2021 om 13:23
rijst kan ook als zoetgerecht bereid worden. Bijvoorbeeld ook rijstepudding
Lollypopje
23-10-2021 om 13:25
couscous kan ook zoet, maar ik weet niet of het qua textuur lekker zou zijn in vlaai
https://foodbyfadoua.nl/hoofdgerechten/seffa-marokkaanse-zoete-couscous-met-rozijnen-en-amandelen/
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.