Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wasmachine ontkalker/reiniger . Wat gebruiken jullie ?

Mij is door de verkoper aangeraden eens per maand een 90 graden was te draaien met paar schepjes soda. 

ik was standaard met azijn ipv wasverzachter. Heb je geen ontkalker nodig.

Ik gebruik nooit wasverzachter, maar ALTIJD een scheutje azijn (overigens geen schoonmaak azijn, dat is funest voor je wasmachine....). En verder ca. 1x per 1 of 2 maanden een kookwas (honden handdoeken enzo).

Treurniet schreef op 05-08-2023 om 13:34:

Mij is door de verkoper aangeraden eens per maand een 90 graden was te draaien met paar schepjes soda.

Dat helpt niet tegen kalkaanslag. Hoe meer je het water verwarmt, hoe meer kalkaanslag. Warm wassen, 60 graden of meer, zo nu en dan is wel goed voor het reinigen van je wasmachine, bijvoorbeeld om vetluis te voorkomen.

ik was regelmatig op 90 ( schoonmaakdoekjes, theedoeken, handdoeken etc) en af en toe met 2 vaatwastabletten ( dan leeg). 

En voor je wat dan ook gaat gebruiken tegen 'hard' water is het de moeite waard om eerst bij je waterbedrijf te controleren of je water eigenlijk wel hard is. Wellicht is het waar jij woont wel helemaal niet nodig om iets te doen tegen kalkaanslag.

De badhanddoeken en de beddenlakens worden standaard gewassen op 90 graden.

"Helpt het?" Geen flauw idee, maar na 10 jaar werkt de machine wel nog altijd.

Joszy schreef op 05-08-2023 om 10:25:

ik draai zo af en toe een hete was met alleen een flinke slok schoonmaakazijn. Om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe ik kan zien of de wasmachine schoon is of niet maar de was komt er altijd schoon en fris uit...

Je wasmachine rubbers gaan stuk van schoonmaakazijn, gewone azijn kan wel

Herfstappeltaart schreef op 05-08-2023 om 12:54:

Ik doe zo eens in de 2 maanden een kookwas met een handje soda. Nooit problemen met stinkende was.

Soda is dan weer niet goed als er een aluminium trommel/trommelkruis in zit. Dat tast het aluminium aan, waardoor dit sneller kapot gaat. 
Ik gebruik gewoon helemaal niks, alleen een kookwas eens per maand met de handdoeken, vaatdoeken enz. 

ik gebruik altijd natuurazijn, geen schoonmaakazijn dus.

Voor kalkaanslag doen we niets want hij is aangesloten op regenwaterput. 
Tegen vetluis en geurtjes, om de twee maand het schoonmaakprogramma met soda, en zowat tweemaal per jaar de filter schoonmaken. 

absor schreef op 05-08-2023 om 11:18:

[..]

Ik weet niet wie ons is maar mij is aangeleerd dat azijn ontkalkt. Mijn vorige wasmachine is intensief gebruikt en 15 geworden

Gewone azijn, sommigen hebben het over schoonmaakazijn dat is heel wat anders

BlairW schreef op 05-08-2023 om 19:16:

[..]

Soda is dan weer niet goed als er een aluminium trommel/trommelkruis in zit. Dat tast het aluminium aan, waardoor dit sneller kapot gaat.
Ik gebruik gewoon helemaal niks, alleen een kookwas eens per maand met de handdoeken, vaatdoeken enz.

Ik heb eigenlijk geen idee of er aluminium inzit. Ik heb de machine inmiddels al een jaar of zeven en er gebeurt niks geks tot nu toe.

wild-flower schreef op 05-08-2023 om 10:56:

[..]

Ons is juist verteld dat azijn niet goed is in de wasmachine .
De bijtende stoffen in azijn zorgen er onder andere voor dat de rubbers
uitdrogen. Op den duur kunnen daar lekkages door ontstaan.

Dat is zo volkomen flauwekul.

Calgon is ook zuur en nog meer zuur dan er in ern hele fles azijn zit.

Kalk los je op met zuur, eenvoudige scheikunde. 

Azijn is 4 (levensmiddel) tot 12% (schoonmaakazijn) de rest is water dat verdun je dan ook nog met liters water. Kijk gebruik je geconcentreerd azijnzuur 37% en verdun je dat niet, ja daar kunnen dingen niet tegen.

Als je wasmachine daar niet tegen kan is er wel meer aan de hand .

Miepjecody schreef op 05-08-2023 om 22:24:

[..]

Gewone azijn, sommigen hebben het over schoonmaakazijn dat is heel wat anders

Schoonmaakazijn is niet heel wat anders, iets maar niet verl geconcentreerder 4 VS 12%, alleen het voldoet niet aan de eisen voor levensmiddelen, daar wordt het gewoon niet op geproduceerd en geanalyseerd. Dus geen controle op zware metalen of andere contaminatie, verder gewoon het zelfde.

Ander productieproces dat wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.