Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

ScarceKudu74

ScarceKudu74

22-04-2022 om 21:29

Waar vind je een goede hulp voor in huis?

Ik kan mijn huishouden niet meer zelf doen, dus ga op zoek naar een hulp in huis.  Maar waar vind je een betrouwbare?

Ik denk dat mijn voorkeur zou uitgaan naar een hulp via een organisatie, maar wil dan wel graag kunnen beslissen wie hier komt schoonmaken.  Of zou een particuliere hulp dan beter zijn?

Hebben jullie ideeën waar ik moet starten met zoeken? Via via ken ik niemand.


EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

22-04-2022 om 22:07

Heb je al een indicatie?

als je een indicatie voor hulp in de huishouding (bij gemeente aanvragen) dan krijg je hulp via een organisatie en kan je zelf niet kiezen.  Meer dankbaar zijn als er überhaupt iemand is

als je het zelf gaat betalen, goed om je heenvragen wie je kent die een hulp heeft , kijk op prikbord in supermarkt, zet een oproepje op marktplaats enz enz

ik heb het een paar jaar via een organisatie gedaan, maar dat beviel heel slecht. Elke paar maanden een andere studente die duidelijk nog nooit had gepoetst, zich om de haverklap ‘ziek’ meldde en net als ze een beetje was ingewerkt op stage ging. En de organisatie deed niets, want dat was een zaak tussen klant en hulp. Dan kun je beter zelf iemand zoeken. 

Het beste is via via. Maar als dat niet kan heb ik toch ook best goeie hulpen gehad via MP of een briefje in de supermarkt. Helaas ook minder goeie. Het blijft uitproberen. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

22-04-2022 om 22:17

absor schreef op 22-04-2022 om 22:09:

als je een indicatie voor hulp in de huishouding (bij gemeente aanvragen) dan krijg je hulp via een organisatie en kan je zelf niet kiezen. Meer dankbaar zijn als er überhaupt iemand is

als je het zelf gaat betalen, goed om je heenvragen wie je kent die een hulp heeft , kijk op prikbord in supermarkt, zet een oproepje op marktplaats enz enz

Ze kan ook kiezen voor een pgb, dan regelt ze het zelf. Uiteraard met een toegewezen budget.

Tickel schreef op 22-04-2022 om 22:17:

[..]

Ze kan ook kiezen voor een pgb, dan regelt ze het zelf. Uiteraard met een toegewezen budget.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar mijn moeder had destijds een PGB en het is een hele administratie. Want je moet alle bonnetjes hebben van wat je met dat PGB hebt gedaan, aangifte doen bij de belasting, verantwoording afleggen aan de instanties, enz.

Ik weet niet wat je onder 'betrouwbare' verstaat. Bedoel je daarmee dat het iemand is die je huis niet leeghaalt terwijl ze komt poetsen? Ik denk  dat zoiets nog wel meevalt. Dat het eerder uitzonderingen zijn die niet te vertrouwen zijn. Want, eens ze gekend zijn voor diefstal kunnen ze wel een kruis over werken voor die organisatie zetten.

'Betrouwbaar' kan ook bedoeld worden richting: hoe doet ze haar werk? Ik ben Belgisch dus ik heb geen ervaring hoe het in Nederland is. Maar ik denk dat bepaalde thema's over de grenzen heen toch min of meer hetzelfde zijn. Je mag niet verwachten dat er op dezelfde manier gepoetst zal worden zoals je het zelf deed/doet. Die mensen moeten op een bepaalde tijd een aantal ruimtes schoonmaken en dat moet economisch verantwoord zijn. Ikzelf poets een halve dag op mijn badkamer. Daar heeft een hulp de tijd niet voor want er moeten nog andere kamers gedaan worden. Als de hulp ook een halve dag op een badkamer poetst, dan wordt ze onbetaalbaar. Hou er dus rekening mee dat de grondigheid gaat inboeten. Daarmee val ik alle huishoudhulpen in Nederland of België niet aan, dat is gewoon de realiteit.

Ik heb ook verschillende hulpen in huis gehad, maar doe het op dit ogenblik opnieuw zelf. Niet iedereen is even gemotiveerd en zoals iemand schreef: frequent ziek, te laat, ..., het is niet allemaal rozengeur en maneschijn.  Werk jij alle dagen? Als dat niet zo is, kan je misschien een hulp laten komen op een dag dat je zelf thuis bent. En jij ook een beetje voor je rekening nemen.

Tot slot: als je een particuliere hulp neemt, denk er dan aan om die te verzekeren. Je wil niet dat zo iemand bij een klus bij jou thuis haar arm, been of rug breekt en dat jij moet opdraaien voor de gemaakte ziekenhuiskosten en het verlies aan inkomsten.

Ik wens je een betrouwbare, degelijke huishoudhulp en een spic en span huis.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

23-04-2022 om 10:21

Pejeka1 schreef op 23-04-2022 om 07:34:

[..]

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar mijn moeder had destijds een PGB en het is een hele administratie. Want je moet alle bonnetjes hebben van wat je met dat PGB hebt gedaan, aangifte doen bij de belasting, verantwoording afleggen aan de instanties, enz.

Je kunt de SVB ook de verloning laten doen. Maar urenbriefjes inleveren ontkom je niet aan.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

23-04-2022 om 10:30

letterkoekje schreef op 23-04-2022 om 09:33:

Ik weet niet wat je onder 'betrouwbare' verstaat. Bedoel je daarmee dat het iemand is die je huis niet leeghaalt terwijl ze komt poetsen? Ik denk dat zoiets nog wel meevalt. Dat het eerder uitzonderingen zijn die niet te vertrouwen zijn. Want, eens ze gekend zijn voor diefstal kunnen ze wel een kruis over werken voor die organisatie zetten.

'Betrouwbaar' kan ook bedoeld worden richting: hoe doet ze haar werk? Ik ben Belgisch dus ik heb geen ervaring hoe het in Nederland is. Maar ik denk dat bepaalde thema's over de grenzen heen toch min of meer hetzelfde zijn. Je mag niet verwachten dat er op dezelfde manier gepoetst zal worden zoals je het zelf deed/doet. Die mensen moeten op een bepaalde tijd een aantal ruimtes schoonmaken en dat moet economisch verantwoord zijn. Ikzelf poets een halve dag op mijn badkamer. Daar heeft een hulp de tijd niet voor want er moeten nog andere kamers gedaan worden. Als de hulp ook een halve dag op een badkamer poetst, dan wordt ze onbetaalbaar. Hou er dus rekening mee dat de grondigheid gaat inboeten. Daarmee val ik alle huishoudhulpen in Nederland of België niet aan, dat is gewoon de realiteit.

Ik heb ook verschillende hulpen in huis gehad, maar doe het op dit ogenblik opnieuw zelf. Niet iedereen is even gemotiveerd en zoals iemand schreef: frequent ziek, te laat, ..., het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Werk jij alle dagen? Als dat niet zo is, kan je misschien een hulp laten komen op een dag dat je zelf thuis bent. En jij ook een beetje voor je rekening nemen.

Tot slot: als je een particuliere hulp neemt, denk er dan aan om die te verzekeren. Je wil niet dat zo iemand bij een klus bij jou thuis haar arm, been of rug breekt en dat jij moet opdraaien voor de gemaakte ziekenhuiskosten en het verlies aan inkomsten.

Ik wens je een betrouwbare, degelijke huishoudhulp en een spic en span huis.

Zeer goede post en zeker de tip om te verzekeren.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

23-04-2022 om 10:33

Tickel schreef op 22-04-2022 om 22:07:

Heb je al een indicatie?

Nee. Ik heb geen recht op hulp vanuit de WMO, omdat ik een man en volwassen kinderen thuis heb wonen. Zij moeten dan het huishouden doen. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

23-04-2022 om 10:36

Ginevra schreef op 22-04-2022 om 22:10:

ik heb het een paar jaar via een organisatie gedaan, maar dat beviel heel slecht. Elke paar maanden een andere studente die duidelijk nog nooit had gepoetst, zich om de haverklap ‘ziek’ meldde en net als ze een beetje was ingewerkt op stage ging. En de organisatie deed niets, want dat was een zaak tussen klant en hulp. Dan kun je beter zelf iemand zoeken.

Het beste is via via. Maar als dat niet kan heb ik toch ook best goeie hulpen gehad via MP of een briefje in de supermarkt. Helaas ook minder goeie. Het blijft uitproberen.

Hier ben ik dus idd bang voor. Zo'n student die er helemaal geen zin in heeft. Hm, dan ga ik inderdaad maar zelf iemand zoeken. 

Ik zie ze weleens bij Nextdoor of op MP staan, maar was een beetje huiverig om daarop te reageren. Toch maar wel gaan doen dus. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

23-04-2022 om 10:44

letterkoekje schreef op 23-04-2022 om 09:33:

Ik weet niet wat je onder 'betrouwbare' verstaat. Bedoel je daarmee dat het iemand is die je huis niet leeghaalt terwijl ze komt poetsen? Ik denk dat zoiets nog wel meevalt. Dat het eerder uitzonderingen zijn die niet te vertrouwen zijn. Want, eens ze gekend zijn voor diefstal kunnen ze wel een kruis over werken voor die organisatie zetten.

'Betrouwbaar' kan ook bedoeld worden richting: hoe doet ze haar werk? Ik ben Belgisch dus ik heb geen ervaring hoe het in Nederland is. Maar ik denk dat bepaalde thema's over de grenzen heen toch min of meer hetzelfde zijn. Je mag niet verwachten dat er op dezelfde manier gepoetst zal worden zoals je het zelf deed/doet. Die mensen moeten op een bepaalde tijd een aantal ruimtes schoonmaken en dat moet economisch verantwoord zijn. Ikzelf poets een halve dag op mijn badkamer. Daar heeft een hulp de tijd niet voor want er moeten nog andere kamers gedaan worden. Als de hulp ook een halve dag op een badkamer poetst, dan wordt ze onbetaalbaar. Hou er dus rekening mee dat de grondigheid gaat inboeten. Daarmee val ik alle huishoudhulpen in Nederland of België niet aan, dat is gewoon de realiteit.

Ik heb ook verschillende hulpen in huis gehad, maar doe het op dit ogenblik opnieuw zelf. Niet iedereen is even gemotiveerd en zoals iemand schreef: frequent ziek, te laat, ..., het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Werk jij alle dagen? Als dat niet zo is, kan je misschien een hulp laten komen op een dag dat je zelf thuis bent. En jij ook een beetje voor je rekening nemen.

Tot slot: als je een particuliere hulp neemt, denk er dan aan om die te verzekeren. Je wil niet dat zo iemand bij een klus bij jou thuis haar arm, been of rug breekt en dat jij moet opdraaien voor de gemaakte ziekenhuiskosten en het verlies aan inkomsten.

Ik wens je een betrouwbare, degelijke huishoudhulp en een spic en span huis.

Met betrouwbaar bedoel ik idd dat ze wel integer zijn, niet te lomp waardoor vanalles stuk gaat en gewoon elke week op de afgesproken tijd komen opdagen en fatsoenlijk hun werk doen.

Ik begrijp ook heus dat het niet zo zal zijn zoals ik zelf doe, maar momenteel zou ik met de helft al blij zijn . Als zij alles gedaan heeft en ik zie nog wat, kan ik het zelf nog wel bijwerken evt. Als al het grote zware werk maar gedaan is. 

Ik werk helemaal niet meer, dat kan ik niet, dus ze komt sowieso als ik thuis ben. Dat scheelt weer. 

Verzekeren is zeker een goede tip, daar zou ik niet aan gedacht hebben. 

Viavia is inderdaad hoe ik de beste hulpen heb gekregen. Gelukkig heb ik altijd trouwe hulpen, die jaren en jaren blijven. Maar ik zorg ook altijd voor een extraatje met kerst en pasen, of als ze met vakantie gaan, en als ik zelf met vakantie ga, krijgen ze doorbetaald. Het enige dat ik dan vraag is of ze voordat ik thuiskom, de boel nog even fris en aan kant willen maken.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

23-04-2022 om 11:03

Pejeka1 schreef op 23-04-2022 om 10:57:

Viavia is inderdaad hoe ik de beste hulpen heb gekregen. Gelukkig heb ik altijd trouwe hulpen, die jaren en jaren blijven. Maar ik zorg ook altijd voor een extraatje met kerst en pasen, of als ze met vakantie gaan, en als ik zelf met vakantie ga, krijgen ze doorbetaald. Het enige dat ik dan vraag is of ze voordat ik thuiskom, de boel nog even fris en aan kant willen maken.

Tijdens de vakantie doorbetalen had ik nog niet over nagedacht,  is dat normaal om te doen?

Met bv kerst een extraatje is indrrdaad leuk, dat kon ik bij mijn werkgever ook altijd waarderen. Dat ga ik ook doen. 

Peen schreef op 23-04-2022 om 10:44:

[..]

Met betrouwbaar bedoel ik idd dat ze wel integer zijn, niet te lomp waardoor vanalles stuk gaat en gewoon elke week op de afgesproken tijd komen opdagen en fatsoenlijk hun werk doen.

Kortom, betrouwbaar in alle opzichten en de beste hulp (langs deze kant van de oceaan) 

Als je er zo eentje hebt, bel me dan even: mijn nr is +32 04 .... ....

Peen schreef op 23-04-2022 om 11:03:

[..]

Tijdens de vakantie doorbetalen had ik nog niet over nagedacht, is dat normaal om te doen?

Met bv kerst een extraatje is indrrdaad leuk, dat kon ik bij mijn werkgever ook altijd waarderen. Dat ga ik ook doen.

Ik weet niet of het normaal is, maar mijn redenering is dan: het is sneu als ze haar geld mist omdat IK afzeg, misschien heeft ze het hard nodig, dus dan betaal ik gewoon, en zij zorgt dan dat ik in een schoon, gelucht en opgefrist huis thuiskom.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.