Huis, tuin en keuken
kerst
30-01-2024 om 17:28
Waar halve Siamees kopen
Ik heb een Siamese poes van 2 jaar.
Er is mij door een raskenner van Siamesen geadviseerd om er een poes bij te nemen.
En dan een volbloed Siamees of een halve Siamees ( dit is moeder Siamees en vader huiskat).
(De kat waar ik eerder een topic over starte was volgens verkoper niet geschikt helaas)
Liefst zou ik een halve Siamees erbij nemen, maar waar vind ik die behalve op Marktplaats.nl?
Beterlaat2021!
30-01-2024 om 17:38
In de dierenasiels vind ik geen siamezen. (op www.ikzoekbaas.nl), nog niet gekeken op www.dierenasiels.com
Je hebt ook www.verhuisdieren.nl en daar vind ik deze : (en nog 873 andere katten...)
https://verhuisdieren.nl/plaatsprofiel/169324-adoptiekat-zoekt-baasje-siameesbalinees-montfoort/
https://verhuisdieren.nl/plaatsprofiel/168758-adoptiekat-zoekt-baasje-cross-siamese-tilburg/
Goed lezen, want ze hebben wel vaak een rugzakje bij zich.
Dweedledee
30-01-2024 om 20:06
Waarom geen volbloed Siamees? Die kun je gewoon bij een goede fokker vinden. Weet je ook zeker dat je een gezonde kat in huis neemt en niet van een broodfokker.
kerst
30-01-2024 om 20:20
Dweedledee schreef op 30-01-2024 om 20:06:
Waarom geen volbloed Siamees? Die kun je gewoon bij een goede fokker vinden. Weet je ook zeker dat je een gezonde kat in huis neemt en niet van een broodfokker.
Is dat je eigen ervaring?
Waaraan herken je een goede fokker?
kerst
30-01-2024 om 20:23
Beterlaat2021! schreef op 30-01-2024 om 17:38:
In de dierenasiels vind ik geen siamezen. (op www.ikzoekbaas.nl), nog niet gekeken op www.dierenasiels.com
Je hebt ook www.verhuisdieren.nl en daar vind ik deze : (en nog 873 andere katten...)
https://verhuisdieren.nl/plaatsprofiel/169324-adoptiekat-zoekt-baasje-siameesbalinees-montfoort/https://verhuisdieren.nl/plaatsprofiel/168758-adoptiekat-zoekt-baasje-cross-siamese-tilburg/
Goed lezen, want ze hebben wel vaak een rugzakje bij zich.
dankjewel , maar dat wordt hem niet helaas.
Dweedledee
30-01-2024 om 20:51
kerst schreef op 30-01-2024 om 20:20:
[..]
Is dat je eigen ervaring?
Waaraan herken je een goede fokker?
Ja, helaas wel
Mijn eigen raskat (sphynx) is gelukkig nog in leven, maar kampt wel met gezondheidsproblemen. De andere diertjes uit het nest (die naar meerdere vrienden van mij zijn gegaan) zijn inmiddels overleden, helaas.
Ik heb ook een sphynx via een goede fokker aangeschaft (vind dat zo’n raar woord als het over beestjes gaat, maar goed) Het beestje is echt sterk, gezond en je merkt gewoon echt verschil.
Broodfokkers nemen net niet zo nauw met alles. Vaak kun je het beestje veel te vroeg komen ophalen. Mijn broodfok-sphynx had ontstoken oogjes. Ze kunnen ook geen stamboom overleggen (al vind ik dat zelf niet zo belangrijk) of testresultaten van moeder- en vaderpoes tonen. Broodfokkers doen het voor het geld. En dat merk je gewoon meteen, aan de manier van doen. Ze zijn vaak te vinden op Marktplaats trouwens.
Een goede fokker heeft vaak een cattery en een website. En een wachtlijst.
Maar je hebt ook echt wel particulieren die verantwoord fokken. Maar deze mensen zijn wel schaars.
Wil je een kitten of is een volwassen Siamees ook een optie?
Wel gezelliger, een maatje voor je huidige poekebeest trouwens
IngridT
30-01-2024 om 22:50
mijn ervaring: echte rasdieren ( zowel honden als katten) willen nog wel eens genetische zwakke puntjes hebben. Ooit hadden we volbloed abessijnen . Alle 3 dood voir ze 6 waren. Daarna uit een nestje van een particulier waar per ongeluk iets gebeurde een mixkst.. half abessijn. Half boskat. Kerngezond en oersterk. ( En prachtig!)!
Mevrouw75
31-01-2024 om 08:26
IngridT schreef op 30-01-2024 om 22:50:
mijn ervaring: echte rasdieren ( zowel honden als katten) willen nog wel eens genetische zwakke puntjes hebben. Ooit hadden we volbloed abessijnen . Alle 3 dood voir ze 6 waren. Daarna uit een nestje van een particulier waar per ongeluk iets gebeurde een mixkst.. half abessijn. Half boskat. Kerngezond en oersterk. ( En prachtig!)!
Oh, dat is niet mijn ervaring.
Dweedledee
31-01-2024 om 09:56
Mevrouw75 schreef op 31-01-2024 om 08:26:
[..]
Oh, dat is niet mijn ervaring.
Mijne ook zeker niet. Denk dat Ingrid vooral pech heeft gehad. En geluk met het laatste poezebeest
Want juist katten die ontstaan zijn uit twee verschillende raskat-ouders, hebben nóg meer risico op erfelijke aandoeningen vanuit beide rassoorten om dat ze vanuit twee kanten erven en dus dubbel genetisch belast zijn.
Juist bij dit soort kruisingen is er vaak sprake van broodfok (kittens van ras-mixjes, zien er vaak heel mooi uit, dus dat verkoopt goed). Dat moet je maar net willen. Ik zou het zelf nooit doen.
Beterlaat2021!
31-01-2024 om 12:39
Ik vind wel dat er op Marktplaats absurde prijzen worden gevraagd - met name voor gewone huiskatten, of kruisingen met een raskat.
Laatst zag ik zoiets, een raskat was ongepland drachtig geworden van een onbekende kater... . Wordt er voor de kittens gauw een paar honderd € per stuk gevraagd!
Kataravrouw
31-01-2024 om 14:15
IngridT schreef op 30-01-2024 om 22:50:
Dit is echt een hartnekkig fabeltje dat de wereld maar niet uit wil. Ik heb dan wel geen katten, maar wel honden. Erg veel verschil zal er niet zijn qua fokken.
Een stamboom is niet meer dan een afstammingsbewijs. Je kunt zo de voorouders van je kat/hond makkelijk achterhalen en eventueel de daarbij behorende gezondheidstesten enz. Veel mensen denken dat een kat/hond met stamboom iets sjieks heeft of heel bijzonder is. Nee dus. Het is gewoon een goed gefokte kat/hond, onderzocht op erfelijke gebreken behorende bij het ras. En idd zoals iemand al zei, met een mix loop je risico dat het belast is met genetische afwijkingen van beide ouders. Dubbel belast dus.
Ik zou TO eens goed rondzoeken naar goede raskatten fokkers voor het ras dat jij wil. Ga op bezoek, vraag naar gezondheidsuitslagen. Laat je goed voorlichten. En laat je plaatsen op de wachtlijst. Kan mss even duren voor je de kat in huis hebt, maar dan heb je ook wat.
Succes!
kerst
31-01-2024 om 16:18
Beterlaat2021! schreef op 31-01-2024 om 12:39:
Ik vind wel dat er op Marktplaats absurde prijzen worden gevraagd - met name voor gewone huiskatten, of kruisingen met een raskat.
Laatst zag ik zoiets, een raskat was ongepland drachtig geworden van een onbekende kater... . Wordt er voor de kittens gauw een paar honderd € per stuk gevraagd!
Soms durven ze er 500 euro voor te vragen. Volgens mij is het gewoon een manier om snel veel geld te verdienen.
Loulou39
31-01-2024 om 17:24
De twee (volbloed) Siamezen die ik ken, hebben het allebei niet zo op andere katten, en trekken meer naar mensen, maar dat kan uiteraard helemaal toeval zijn.
Ze zijn allebei wel heel sociaal. Ik heb een keer een week op eentje gepast en hij kon uren op schoot liggen, spelen en m’n haar likken 😁 heel gezellig
Beterlaat2021!
31-01-2024 om 17:28
kerst schreef op 31-01-2024 om 16:18:
[..]Soms durven ze er 500 euro voor te vragen. Volgens mij is het gewoon een manier om snel veel geld te verdienen.
Zeker weten. Daar gaat de belasting binnenkort achteraan denk ik.
IngridT
31-01-2024 om 17:31
Dweedledee schreef op 31-01-2024 om 09:56:
[..]
Mijne ook zeker niet. Denk dat Ingrid vooral pech heeft gehad. En geluk met het laatste poezebeest
Want juist katten die ontstaan zijn uit twee verschillende raskat-ouders, hebben nóg meer risico op erfelijke aandoeningen vanuit beide rassoorten om dat ze vanuit twee kanten erven en dus dubbel genetisch belast zijn.
Juist bij dit soort kruisingen is er vaak sprake van broodfok (kittens van ras-mixjes, zien er vaak heel mooi uit, dus dat verkoopt goed). Dat moet je maar net willen. Ik zou het zelf nooit doen.
even gegoogeld en de eerste hit van een dierenarts site hieronder:
https://vanschotenmane.nl/een-kruising-gezonder-dan-een-ras/
Da's in lijn met mijn gedachte van eerder. Ik ben geen bioloog, maar wel beta, en wat ik nog weet van genetica strookt aardig met mijn eerder geschreven idee dat een kruising oha ''sterker'' is.
IngridT
31-01-2024 om 17:31
IngridT schreef op 31-01-2024 om 17:31:
[..]
even gegoogeld en de eerste hit van een dierenarts site:
https://vanschotenmane.nl/een-kruising-gezonder-dan-een-ras/
Da's in lijn met mijn gedachte van eerder. Ik ben geen bioloog, maar wel beta, en wat ik nog weet van genetica strookt aardig met mijn eerder geschreven idee dat een kruising/mix over het algemeen ''sterker'' is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.