Huis, tuin en keuken
Bakblik
14-11-2024 om 06:32
Vochtig wc papier doorspoelen
Ik kwam net dir filmpje tegen op nos.nl.
https://nos.nl/
Bij ons in de straat zijn er al jaren problemen met de riolering en dan gaat het bij ons blok vaak fout en komt de drab in mijn wc omhoog of net bij de buren maar dan loopt het bij ons wel slechter door.
De man van het rioolbedrijf zegt dan dat het komt door die vochtige doekjes. Vaak last hij dat dan zien met zo'n camera waarmee ze het riool bekijken. Als hij dan zegt dat het van die doekjes zijn dan geloof ik dat ik herkende ze nooit op die beelden maar nu in dit filmpje zie ik ze echt.
Peiling
Spoel jij vochtig toiletpapier door?
wild-flower
14-11-2024 om 07:54
Ik gebruik ze af en toe , maar die gaan daarna in het wc-prullenbakje .
Bakblik
14-11-2024 om 08:00
Ysenda schreef op 14-11-2024 om 07:54:
nee, want hoewel er opstaan dat ze afbreken gaat dat niet zo snel als dat toiletpapier dat doet. Toiletpapier is zo ontwikkeld dat het snel uit elkaar valt, niet eens vergaan maar uit elkaar valt en geen verstopping veroorzaakt in de afvalwaterstroom: afvoer, rioolbuizen, pompstations en afvalwaterverwerking.
Zo'n doekje breekt uiteindelijk wel af, maar niet zo snel als op het lab onder ideale omstandigheden. Want dan testen ze 2 doekjes, roerend, in relatief warm water en niet 2000+ op elkaar geduwde exemplaren die tegen een rooster geduwd zijn in koud vervuild water.
En daarom zou niet op die pakjes mogen staan dat ze door het toilet mogen.
Dus voor alle mensen die denken het geldt niet voor mijn doekjes: daar geldt het ook voor: niet doorspoelen!
Dank voor je heldere uitleg! Ik was daar vanochtend niet zo goed in. Baal echt zo erg als de boel binnenkort weer verstopt zit
Happyapple
14-11-2024 om 08:08
Zelf gebruik ik ze eigenlijk niet, man en (voor) de kinderen wel, maar ze worden zeker niet doorgespoeld.
Schommelstoel
14-11-2024 om 08:30
BlairW schreef op 14-11-2024 om 07:48:
[..]
Bij die van ons staat er bij dat ze biologisch afbreekbaar zijn. Gemaakt van bomen uit een duurzaam beheerd bos. En er staat dus ook bij dat je deze wel gewoon kan doorspoelen.
Leg zo'n doekje maar eens een dag in een bak met water, af en toe even roeren...
Het duurt waarschijnlijk verrassend lang voor dat doekje is afgebroken.
Moederkareltje
14-11-2024 om 08:33
Nooit bij stilgestaan. Ik gebruik ze elke dag om me na wc papier op te frissen. Dan gebruik ik voortaan wel de waterbillendoekjes van de kinderen en gooi die in de prullenbak naast de wc. Ook weer opgelost.
Venusss
14-11-2024 om 08:57
Moederkareltje schreef op 14-11-2024 om 08:33:
Nooit bij stilgestaan. Ik gebruik ze elke dag om me na wc papier op te frissen. Dan gebruik ik voortaan wel de waterbillendoekjes van de kinderen en gooi die in de prullenbak naast de wc. Ook weer opgelost.
Dat kan toch ook met vochtig toiletpapier?
Ik gooi ze nooit in het toilet, altijd verpakt in een schoon stukje wc papier in het prullenbakje.
Luttjetrut
14-11-2024 om 09:13
BlairW schreef op 14-11-2024 om 07:48:
[..]
Bij die van ons staat er bij dat ze biologisch afbreekbaar zijn. Gemaakt van bomen uit een duurzaam beheerd bos. En er staat dus ook bij dat je deze wel gewoon kan doorspoelen.
Een appel is ook biologisch afbreekbaar. Toch spoel ik hem niet door de wc. Volgens mij is het toch al jaren algemeen bekend dat producenten graag beweren dat je die doekjes kan doorspoelen maar dat dat volgens de loodgieters vooral een heel erg slecht idee is?
Als kind heeft mijn moeder ooit vochtig toiletpapier in huis gehaald en wij kregen er beiden onwijze jeuk van. Dus die zijn sindsdien de deur niet meer in gekomen. Als het nodig is dep ik gewoon toiletpapier even vochtig in het fonteintje.
BlairW
Ik ga ze echt niet in een prullenbak gooien. Vind dat zo smerig. En als er op staat dat ze doorgespoeld mogen worden, ga ik er van uit dat dat ook gewoon kan en de bedoeling is. Prima dat anderen dat niet doen hoor, moet iedereen voor zichzelf weten.
Bakblik
ik zie nu dat mijn link niet direct linkt naar het filmpje als ik zo klaar ben bij de fysio probeer ik even een betere link te plaatsen.
Mayosate
14-11-2024 om 09:17
nee wij spoelen ze nooit door, we hebben het zelfde probleem als bakblik. En er is 1 gezin dat echt elke keer een mega verstopping veroorzaakt (daar komt het wc papier dan ook naar buiten in de put op straat). Met als gevolg dat wij (en alle buren) dan dagenlang onze wc niet kunnen doorspoelen, niet kunnen wassen en niet kunnen douchen omdat het water niet meer weg kan.
Het is al in de duizenden euro’s opgelopen voor de gemeente maar ze hebben echt schijt aan alle buren.
We moeten dan verplicht bij ouders, familieleden of hotel slapen om überhaupt gewoon normaal naar de wc te kunnen en te douchen. En dit gebeurt gek genoeg altijd met kerst. Ben nu al bang voor aankomende kerst want de loodgieters werken niet met kerst en oud en nieuw, en de gemeente wil ook geen hoog tarief betalen voor zo’n noodgeval loodgieter. Vorig jaar hebben we 2 weken niet in ons huis kunnen wonen, dat was de ergste kerst. De keer daarvoor was het 23 december en kon het net voor kerstavond worden opgelost om vervolgens op 31 december weer een verstopping te hebben, dat kon toen pas 4 januari worden opgelost. Dat is echt niet leuk. En alleen maar omdat 1 gezin alles met vochtig wc-papier doet en teveel doorspoelt. Vind het gewoon debielen, en egoïstisch
Sassenach
14-11-2024 om 09:19
Ik gebruik ze niet, want ik krijg er vreselijke jeuk van. Dus doe ik nu aan het eind wat water en zeep op mijn wc papier en maak ik daarmee de boel fris schoon. Goedkoper en geen verstopping.
BlairW
Mayosate schreef op 14-11-2024 om 09:17:
nee wij spoelen ze nooit door, we hebben het zelfde probleem als bakblik. En er is 1 gezin dat echt elke keer een mega verstopping veroorzaakt (daar komt het wc papier dan ook naar buiten in de put op straat). Met als gevolg dat wij (en alle buren) dan dagenlang onze wc niet kunnen doorspoelen, niet kunnen wassen en niet kunnen douchen omdat het water niet meer weg kan.
Het is al in de duizenden euro’s opgelopen voor de gemeente maar ze hebben echt schijt aan alle buren.
Als ik dat soort problemen zou hebben, zou ik ze ook niet doorspoelen nee. Maar dat is bij ons nog nooit aan de orde geweest. Sowieso worden bij ons elke 2 jaar uit voorzorg de riolen al doorgespoten enz. Ik heb bij ons in de omgeving nog nooit iemand over verstopping gehoord gelukkig.
Bakblik
BlairW schreef op 14-11-2024 om 09:13:
Ik ga ze echt niet in een prullenbak gooien. Vind dat zo smerig. En als er op staat dat ze doorgespoeld mogen worden, ga ik er van uit dat dat ook gewoon kan en de bedoeling is. Prima dat anderen dat niet doen hoor, moet iedereen voor zichzelf weten.
Dus je vindt het niet erg als jouw doekjes ergens blijven hangen en in mijn toilet omhoog komen waardoor ik de riooldienst moet bellen en jouw doekjes op moet ruimen?
Dat is zo smerig dat wij inmiddels een overloopventiel in de tuin hebben. Als ik merk dat de boel niet meer goed doorloopt draai ik dat open en dan loopt de boel in mijn tuin over in plaats van met achter de voordeur in mijn wc.
Mayosate
14-11-2024 om 09:22
Bakblik schreef op 14-11-2024 om 09:19:
[..]
Dus je vindt het niet erg als jouw doekjes ergens blijven hangen en in mijn toilet omhoog komen waardoor ik de riooldienst moet bellen en jouw doekjes op moet ruimen?
Dat is zo smerig dat wij inmiddels een overloopventiel in de tuin hebben. Als ik merk dat de boel niet meer goed doorloopt draai ik dat open en dan loopt de boel in mijn tuin over in plaats van met achter de voordeur in mijn wc.
Wij hebben ook zo’n ventiel moeten plaatsen…