Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Preppers - ben jij voorbereid als de poep de ventilator raakt?

Ik heb laatst maar weer eens een paar flessen water gehaald en kan nu een week leven op linzen en kikkererwten, maar zonder gas wordt het wel erg koud en koken wordt ook een uitdaging.

Zijn er hier mensen die goed zijn voorbereid op toekomstig onheil en ongemak? Nog tips? Hoe lang zou je het kunnen uithouden bij welke situatie?

rionyriony schreef op 02-01-2025 om 17:04:

[..]

De tweede kamer en de eerste kamer blijven de baas en daar hebben we echt met zijn allen voor gekozen.

Ja dus? Alles is wegbezuinigd. Je zult het van de gemeente of burgerinitiatieven moeten hebben.

pausi schreef op 02-01-2025 om 18:49:

[..]

Ja dus? Alles is wegbezuinigd. Je zult het van de gemeente of burgerinitiatieven moeten hebben.

De gemeenten zullen toch wel het beste op de hoogte zijn wat de mensen ter plaatse nodig hebben? Iemand in Wassenaar of Laren heeft vermoedelijk een ander soort hulp nodig. Dus wel een goed idee dat de gemeente initiatieven neemt. 

Bij mij kwamen vandaag de topics Preppers en Kastje etc Per Dag bij elkaar. Bij het leegruimen van een kast wilde ik wat nuttigs wat uit die kast kwam in een lade leggen en die lade had ik ook al een tijd niet open gehad. In die la bleken een hele serie kaarsen èn een zak met lucifers te liggen.
Hoe goed voorbereid ben je eigenlijk als je vergeten bent dat je je hebt voorbereid? 🤔

rionyriony schreef op 02-01-2025 om 17:28:

[..]

Misschien dat je je toch wel kan afsluiten in noodgevallen zodat het je niet veel meer doet wat mensen zeggen, doen, van je verwachten enz.

Zo werkt het niet met Long Covid. Stel je voor dat je een gigantische jetlag hebt én net bevallen bent, een huilbaby hebt en dus geen slaap, ondertussen minimaal 50 uur in de week werkt met de hele tijd hardcore op standje 10 terwijl een stroboscoop flitst. Allemaal tegelijk he. Dag én nacht. Heb je een beeld?

En dat keer een factor 100. Zo voelt LC. Dit is niet gewoon een beetje moe waar je je overheen kunt zetten, wat je kunt weg denken of wat iedereen wel eens heeft. Pfff. Dit is moe, zo moe dat je niet kunt praten, nauwelijks kunt bewegen. Zo moe dat je alleen maar kan liggen en bidden dat je niet naar de wc moet want dat is al te zwaar. Zo moe, dat je blij bent dat er 'makkelijk' eten is dwz veel calorieën per hap want sla of soep eten kost te veel energie. Zo moe dat je na het douchen voor het afdrogen eerst even moet gaan liggen. Als douchen al lukt.

Echt, je hebt geen idee. Alsof je tegen iemand op de IC zegt, let maar niet op de infusen en de hartbewaking dan gaat het vast allemaal lukken. Sluit je je er maar voor af, dan kan je jezelf wel redden.

Sterkte Fenyw. 🌻

Mijn oom is op zijn buik op de IC overleden. Mijn nichtje zit af en toe in een rolstoel vanwege LC.  Beiden zijn besmet voordat er vaccinaties waren...

En dan zijn er nóg mensen die beweren dat (long) covid niet bestaat en dat het gewoon een gebrek aan liefde is en als je maar veel met de hele wereld knuffelt je nergens ziek van gaat worden want liefde is het enige middel dat mensen gezond houdt en dat ze daarom stiekem feestjes organiseerden met tientallen mensen want de overheid en de big pharma zijn gewoon kl**tzakken. 

Mijn man wilde ook geen spuitjes meer halen, allemaal oplichterij, eigen weerstand, bladiebla. 
Vorig jaar klagen dat hij constant ziek, zwak en misselijk was. Hij moest niet zeuren, hij kon gratis zijn griepspuit en coronaspuit halen. 

Dit jaar heeft hij met hangende pootjes wel zijn spuiten gehaald en we hebben nog geen verkoudheid langs zien komen.

Ik laat altijd alles spuiten dat beschikbaar is, laat mij maar 6G internet en een live verbinding met Elvis ontvangen op mijn vullingen. 🤗

Mijn geprepte spullen zitten in een opvallende tas die altijd voor het grijpen staat op zolder.

Ik overweeg wel om iets te kopen om water te verhitten.

Fenyw schreef op 02-01-2025 om 20:19:

[..]

Zo werkt het niet met Long Covid. Stel je voor dat je een gigantische jetlag hebt én net bevallen bent, een huilbaby hebt en dus geen slaap, ondertussen minimaal 50 uur in de week werkt met de hele tijd hardcore op standje 10 terwijl een stroboscoop flitst. Allemaal tegelijk he. Dag én nacht. Heb je een beeld?

En dat keer een factor 100. Zo voelt LC. Dit is niet gewoon een beetje moe waar je je overheen kunt zetten, wat je kunt weg denken of wat iedereen wel eens heeft. Pfff. Dit is moe, zo moe dat je niet kunt praten, nauwelijks kunt bewegen. Zo moe dat je alleen maar kan liggen en bidden dat je niet naar de wc moet want dat is al te zwaar. Zo moe, dat je blij bent dat er 'makkelijk' eten is dwz veel calorieën per hap want sla of soep eten kost te veel energie. Zo moe dat je na het douchen voor het afdrogen eerst even moet gaan liggen. Als douchen al lukt.

Echt, je hebt geen idee. Alsof je tegen iemand op de IC zegt, let maar niet op de infusen en de hartbewaking dan gaat het vast allemaal lukken. Sluit je je er maar voor af, dan kan je jezelf wel redden.

Jij hebt toch ook geen idee of mensen ziektes hebben waardoor ze ook doodmoe etcetera zijn? Misschien heeft zij, of anderen,  welzeker een idee. Er bestaat meer buiten LC, hoe klote die ziekte ook kan zijn. 

Strijkstok schreef op 02-01-2025 om 22:29:

[..]

Jij hebt toch ook geen idee of mensen ziektes hebben waardoor ze ook doodmoe etcetera zijn? Misschien heeft zij, of anderen, welzeker een idee. Er bestaat meer buiten LC, hoe klote die ziekte ook kan zijn.

Ik reageerde op iemand die -even samengevat, te moe om terug te lezen- zei dat als Lollypopje zich zou vermannen het best allemaal kon lukken. Gewoon doen of het niet bestaat.

Je moeten 'vermannen' is in mijn ogen in dit geval iemand niet serieus nemen, ongeacht wat iemand heeft. Als iemand zegt dat iets in een noodsituatie niet kan, is het zaak degene serieus te nemen. Letterlijk van levensbelang. 

Fenyw schreef op 02-01-2025 om 22:43:

[..]

Ik reageerde op iemand die -even samengevat, te moe om terug te lezen- zei dat als Lollypopje zich zou vermannen het best allemaal kon lukken. Gewoon doen of het niet bestaat.

Je moeten 'vermannen' is in mijn ogen in dit geval iemand niet serieus nemen, ongeacht wat iemand heeft. Als iemand zegt dat iets in een noodsituatie niet kan, is het zaak degene serieus te nemen. Letterlijk van levensbelang.

Dat zegt Rionyriony helemaal niet. Ze heeft het niet over vermannen en dat alles dan wel zou lukken. Ze zegt dat als het echt niet anders kan het misschien lukt om je af te sluiten voor alle prikkels. En dat is wellicht verkeerd ingeschat van haar, maar het is niet wat jij er nu van maakt.

Schemerlampje schreef op 02-01-2025 om 23:17:

[..]

Dat zegt Rionyriony helemaal niet. Ze heeft het niet over vermannen en dat alles dan wel zou lukken. Ze zegt dat als het echt niet anders kan het misschien lukt om je af te sluiten voor alle prikkels. En dat is wellicht verkeerd ingeschat van haar, maar het is niet wat jij er nu van maakt.

Dit inderdaad. 

Schemerlampje schreef op 02-01-2025 om 23:17:

[..]

Dat zegt Rionyriony helemaal niet. Ze heeft het niet over vermannen en dat alles dan wel zou lukken. Ze zegt dat als het echt niet anders kan het misschien lukt om je af te sluiten voor alle prikkels. En dat is wellicht verkeerd ingeschat van haar, maar het is niet wat jij er nu van maakt.

Zo las ik het zelf ook overigens. Al snap ik de interpretatie van Fenyw ook wel, omdat je als een LC patiënt heel veel van dat soort s*** over je heen krijgt soms. Gelukkig ben ik ook nog niet zo ziek als zij beschrijft, maar ik ken helaas wel mensen met LC/ME waar dit voor geld. En zolang ik mijn achteruitgang niet kan stoppen is het niet onrealistisch dat dit ook ooit voor mij gaat gelden

@Riony begrijp je na mijn uitleg beter wat ik bedoel? Want daar heb je volgens mij niet meer op gereageerd, of ik heb het gemist dat kan natuurlijk ook

Zullen we gewoon weer on topic gaan i.p.v. andere af te vallen?

rionyriony schreef op 02-01-2025 om 16:07:

[..]

Kan me voorstellen dat iemand spullen gaat kopen die lang houdbaar zijn terwijl met aan iets anders de voorkeur geeft.

[..]

Dat vroeg GeenStijl zich ook af; daarom plaatsten ze die link. Denk dat de gegevens er waren dus dat men dacht: waarom maken we hier met één druk op de knop geen prachtige kaart van?

Bovendien weet je dan waar je na een regenbui niet moet gaan wandelen.

Ik heb inmiddels in mijn opslag nog twee 10 liter gieters gevonden en die gevuld, afgeplakt met ducttape en buiten neergezet. Het zal toch wel een raar smaakje krijgen maar verdorsten zullen we zo niet.

Ik denk dat al gauw er in echte noodsituaties mobiele gaarkeukens door de straten gaan rijden door de overheid betaald, trouwens. Mijn vertrouwen in de overheid is groot wat dit betreft.

Vond trouwens ook nog twee oude plastic vullisbakken van minstens 40 liter inhoud die ik ook zou kunnen vullen met water. Maar ik ben zo bang dat er iets gaat lekken. Misschien die ook maar buiten zetten dan.

PS: een handig ding is zo'n Crivit koplamp. Die doet het heel lang op een set batterijtjes. Ik heb hem een poos gebruikt om te borduren. Niet geschikt voor in gezelschap.

8f1e8465bde5688d64aa12e605f9c139.jpeg

Nu al allemaal tonnen water gaan opslaan vind ik persoonlijk een beetje overbodig (maar wij hebben een waterput in de tuin 

Voor het kamperen hebben we trouwens zo’n knijpkat van de decathlon, is veel handiger dan lampjes op batterijen. Die knijpkat slinger je aan. 

Ik vraag me wel af wat jullie doen met flessen water die bijna over de datum gaan. Ik drink nooit water uit flessen, dus ik zou ze dan in de waterkoker gooien voor thee ofzo?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.