Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Plant (Yucca) stekken

Ik heb een Yucca van bijna 2 meter hoog. Hij hangt scheef in de pot, er zitten van die vliegjes in de aarde, en 2/3e is dood en uitgedroogd en ik wil hem heel graag weg doen.
Maar aan de bovenkant zit nog wat groen: het is een stam met drie grote zij-uitlopers van ook al wel bijna een meter per stuk, waarvan de bovenkanten nog groene bladeren hebben. Plus hij is van iemand geweest die met veel liefde deze plant zo enorm groot heeft laten groeien, dus het gaat eigenlijk vooral om sentimentele waarde.

Kan ik deze plant stekken, en zo ja hoe? en de rest wegdoen? 
Als ik op internet kijk, lijkt het of ik alleen jonge uitlopers kan stekken (ik gebruik nu woorden die ik nog nooit gebruikt heb, geen idee!!)

Heeft iemand advies? 

Stekken zou ik in dit geval niet doen. Ik heb ongeveer 40 planten, 1 yucca, dus niet mijn lievelingsplant. Deze plant knapt enorm op van warme zomerregen, dus qua vliegjes: potgrond vervangen en even wachten tot het buiten regent en warmer is dan een graad of 15. Liever warmer. Je ziet dan leven terugkomen in delen waar je het niet verwachtte. Mag best een hele dag buiten in zon en regen. 
En sleep gelijk je andere planten voor een dagje naar buiten

Voel eens aan de stam en knijp erin. Hij moet heel stevig aanvoelen. Als zijn bast een beetje beweeglijk/los aanvoelt dan is hij aan het rotten en dat is hopeloos.

Een Yucca Elephantipes is gewoon erg vatbaar voor rot, zeker in ons koude landje. Hij rot dan in al zijn delen en daar is niet veel voor nodig.

Groene toefjes kan je er gewoon afhalen, ze moeten aan de basis stevig aanvoelen; als je hem eraf snijdt dan moet hij stevig en wit zijn van binnen, en niet bruin en vies ruikend. Zo'n toefje kan je in de aarde zetten. Cactusaarde is het beste. Klein scheutje water en op laten drogen voordat je nieuw geeft. Binnen enkele maanden zou hij er dan een blad bij moeten maken.

Een gezonde stam kan je ook in stukken verdelen en ook deze moet geurloos ruiken. De onderkanten markeren en een dagje laten drogen. In de aarde zetten en die aan de groei krijgen duurt heel lang. Een jaar lang doet hij niets en dan komen er pas bladknoppen aan de bovenkant.

Loulou39

Loulou39

23-03-2025 om 21:51 Topicstarter

Citroengraag schreef op 23-03-2025 om 20:49:

Stekken zou ik in dit geval niet doen. Ik heb ongeveer 40 planten, 1 yucca, dus niet mijn lievelingsplant. Deze plant knapt enorm op van warme zomerregen, dus qua vliegjes: potgrond vervangen en even wachten tot het buiten regent en warmer is dan een graad of 15. Liever warmer. Je ziet dan leven terugkomen in delen waar je het niet verwachtte. Mag best een hele dag buiten in zon en regen.
En sleep gelijk je andere planten voor een dagje naar buiten

Dank je voor je reactie!
Ik ben bang dat deze plant niet meer op te knappen is, hij is inmiddels ook onhandelbaar in mijn huiskamer.

Bedoel je voor de andere planten het naar buiten slepen om frisse lucht, of ook verpotten voor vliegjes?

Loulou39

Loulou39

23-03-2025 om 21:57 Topicstarter

rionyriony schreef op 23-03-2025 om 21:27:

Groene toefjes kan je er gewoon afhalen, ze moeten aan de basis stevig aanvoelen; als je hem eraf snijdt dan moet hij stevig en wit zijn van binnen, en niet bruin en vies ruikend. Zo'n toefje kan je in de aarde zetten. Cactusaarde is het beste. Klein scheutje water en op laten drogen voordat je nieuw geeft. Binnen enkele maanden zou hij er dan een blad bij moeten maken.

Een gezonde stam kan je ook in stukken verdelen en ook deze moet geurloos ruiken. De onderkanten markeren en een dagje laten drogen. In de aarde zetten en die aan de groei krijgen duurt heel lang. Een jaar lang doet hij niets en dan komen er pas bladknoppen aan de bovenkant.

Het zijn geen groene toefjes, maar echt volwaardige uitlopers, waarvan de “bladeren” misschien wel 50 cm zijn. Kan ik die ook toppen en in de aarde zetten?
En bedoel je gewoon de stam zonder bladeren in stukken “zagen” en die laten drogen en in aarde zetten?

En wat bedoel je met onderkanten markeren?

Sorry voor al m’n vragen, maar ik heb hier geen verstand van en ik vind het ook niet zo terug op internet.

Normaal zou ik me hier totaal niet aan wagen, los van dat het toch leven is, maar ik vind dat ik dit moet proberen voor degene die ‘m zo groot heeft laten groeien.

Andere planten doen het prima hier, maar deze ziet er niet uit 😳.

Loulou39 schreef op 23-03-2025 om 21:51:

[..]

Dank je voor je reactie!
Ik ben bang dat deze plant niet meer op te knappen is, hij is inmiddels ook onhandelbaar in mijn huiskamer.

Bedoel je voor de andere planten het naar buiten slepen om frisse lucht, of ook verpotten voor vliegjes?

Sowieso naar buiten slepen voordat die rouwvarenvliegjes in al je planten zitten.

Of liever in de groene bak. Ook buiten kunnen die beesten planten aantasten.

Loulou39

Loulou39

23-03-2025 om 22:07 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 23-03-2025 om 22:03:

[..]

Sowieso naar buiten slepen voordat die rouwvarenvliegjes in al je planten zitten.

Helaas te laat, baal ik zo ontzettend van!

De vorige “eigenaar” zag te slecht en was dement, om dit te zien. Haar huishoudster heeft de boel onderhouden maar heeft dit ook niet heel best gedaan 😡.

Dus nu heb ik overal die rotvliegjes en een stervende yucca (kort samengevat😝).

Als je echt wil stekken dan zou ik het in water doen;

Stap 3: Stek je Yucca

Hebben de hangende takken nog wel gezonde toppen, dan kun je die nog stekken. Snij de takken af, totdat je ziet dat de binnenkant weer stevig en gezond is. Haal de onderste bladeren van de stek, zodat je een mooi stammetje hebt. Laat het snijvlak opdrogen en zet de gezonde stekken daarna in het water of in potgrond om te laten wortelen. In de potgrond moet je de grond licht vochtig houden tot de stekken goed gaan groeien. Bij de stekken in water heb je er minder omkijken naar: zodra de wortels een centimeter of 10 zijn kun je de stekken in de grond planten. Ververs het water regelmatig als er algen in groeien.

https://www.mamabotanica.nl/blog/plantenvraag-slappe-yucca-redden

Als je eenmaal wortels hebt kun je een kleine kweekpot nemen en vullen met hydrokorrel. De kweekpot zet je in een ruimere pot, zonder gat, en met een watermeter, en vul je ook af met hydrokorrels. Af en toe een beetje hydrovoeding en water, de meter geeft dat aan, en je hebt er verder geen omkijken naar. 

Loulou39 schreef op 23-03-2025 om 22:07:

[..]

Helaas te laat, baal ik zo ontzettend van!

De vorige “eigenaar” zag te slecht en was dement, om dit te zien. Haar huishoudster heeft de boel onderhouden maar heeft dit ook niet heel best gedaan 😡.

Dus nu heb ik overal die rotvliegjes en een stervende yucca (kort samengevat😝).

Als ze ook in je andere planten zitten; koop aaltjes en een zakje zand. Eerst de aaltjes gieten en dan een laagje zand zodat de vliegjes niet naar boven kunnen. 

Loulou39

Loulou39

23-03-2025 om 22:19 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 23-03-2025 om 22:09:

Als je echt wil stekken dan zou ik het in water doen;

Stap 3: Stek je Yucca

Hebben de hangende takken nog wel gezonde toppen, dan kun je die nog stekken. Snij de takken af, totdat je ziet dat de binnenkant weer stevig en gezond is. Haal de onderste bladeren van de stek, zodat je een mooi stammetje hebt. Laat het snijvlak opdrogen en zet de gezonde stekken daarna in het water of in potgrond om te laten wortelen. In de potgrond moet je de grond licht vochtig houden tot de stekken goed gaan groeien. Bij de stekken in water heb je er minder omkijken naar: zodra de wortels een centimeter of 10 zijn kun je de stekken in de grond planten. Ververs het water regelmatig als er algen in groeien.

https://www.mamabotanica.nl/blog/plantenvraag-slappe-yucca-redden

Als je eenmaal wortels hebt kun je een kleine kweekpot nemen en vullen met hydrokorrel. De kweekpot zet je in een ruimere pot, zonder gat, en met een watermeter, en vul je ook af met hydrokorrels. Af en toe een beetje hydrovoeding en water, de meter geeft dat aan, en je hebt er verder geen omkijken naar.

Toevallig dat dit ook om een plant met sentimentele waarde gaat 😊.

Ik vraag me dus nu echt af of ik een stronk, cq stuk stam, dan zo in de aarde/water kan zetten? Dus een gedeelte zonder bladeren?

Dat laatste lijkt me de enige optie, want ik heb geen ruimte om een uitloper met bladeren van minimaal 50 cm alle kanten op, neer te zetten (in de hoogte, 2 mtr, gaat het nog wel maar anders niet)

Loulou39

Loulou39

23-03-2025 om 22:21 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 23-03-2025 om 22:11:

[..]

Als ze ook in je andere planten zitten; koop aaltjes en een zakje zand. Eerst de aaltjes gieten en dan een laagje zand zodat de vliegjes niet naar boven kunnen.

Top, ga ik doen. Ik heb even op Google gekeken en ik zie dat ik die overal kan kopen, zelfs bij de Gamma.

Dank je voor de tip!! (Ik word er gek van, van die vliegjes!)

Loulou39 schreef op 23-03-2025 om 22:19:

[..]

Toevallig dat dit ook om een plant met sentimentele waarde gaat 😊.

Ik vraag me dus nu echt af of ik een stronk, cq stuk stam, dan zo in de aarde/water kan zetten? Dus een gedeelte zonder bladeren?

Dat laatste lijkt me de enige optie, want ik heb geen ruimte om een uitloper met bladeren van minimaal 50 cm alle kanten op, neer te zetten (in de hoogte, 2 mtr, gaat het nog wel maar anders niet)

Je kunt die uitlopers toch net zo lang maken als je wil? 

Of je doet beide, een paar stekken op water en een stuk stam in de grond. Degene die blijft leven heeft gewonnen. 

Loulou39

Loulou39

23-03-2025 om 22:27 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 23-03-2025 om 22:22:

[..]

Je kunt die uitlopers toch net zo lang maken als je wil?

Ja, maar de bladeren zijn ongeveer 50cm lang, alle kanten op. Het lijkt me niet handig om die in te korten, dus dan heb ik een stek van eigen keuze hoogte, maar breedte in totaal gemiddeld een meter.

Loulou39

Loulou39

23-03-2025 om 22:29 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 23-03-2025 om 22:24:

Of je doet beide, een paar stekken op water en een stuk stam in de grond. Degene die blijft leven heeft gewonnen.

Hahaha, goed idee!
Bedenk me nu dat ik zo’n brede stek wel op het balkon kan zetten, daar is iets ruimte. En terwijl ik dit typ, misschien ook wel eentje heel brutaal op de algemene gang..

Loulou39 schreef op 23-03-2025 om 21:57:

[..]

Het zijn geen groene toefjes, maar echt volwaardige uitlopers, waarvan de “bladeren” misschien wel 50 cm zijn. Kan ik die ook toppen en in de aarde zetten?
En bedoel je gewoon de stam zonder bladeren in stukken “zagen” en die laten drogen en in aarde zetten?

En wat bedoel je met onderkanten markeren?

Sorry voor al m’n vragen, maar ik heb hier geen verstand van en ik vind het ook niet zo terug op internet.

Normaal zou ik me hier totaal niet aan wagen, los van dat het toch leven is, maar ik vind dat ik dit moet proberen voor degene die ‘m zo groot heeft laten groeien.

Andere planten doen het prima hier, maar deze ziet er niet uit 😳.

Je kan alle delen stekken (alleen een blad heb ik nog niet geprobeerd), mits ze er fris uitzien en niet rot zijn. Je kan een top op elke plaats doorknippen of snijden, en die een dagje laten drogen, zodat de wond droog wordt. Nadat de wond is afgesloten kan je hem in de aarde zetten. 

Ook de stammen kan je stekken. Je moet wel onthouden wat de onderkant en de bovenkant is van de stek. Zet een stam flink diep in de aarde anders valt hij telkens om als je hem aanraakt. 

Als het niet goed gaat met een plant is de kans erg groot dat het systeem van de platn (wortels, stam, bladeren) niet goed meer werkt. Het kost de plant erg veel kracht om vocht naar de punten van de bladeren te transporteren, wat hij vaak niet meer heeft. Insecten en micro-organismen vallen op die momenten vaak aan.

Ik vind zelf een Yucca zelf vermeerderen niet echt een aanwinst. In de kwekerijen maken ze er een mooier geheel van, met twee of drie stammen van ongelijke hoogte en alle perfecte klimaat- en vochtcondities. Maar thuis vermeerderen is mogelijk en zelfs heel makkelijk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.