Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Overstappen naar inductie

Ik ben me aan 't orienteren op een inductieplaat. Enige wat ik weet is het formaat wat past op de plek van mijn gasfornuis en dat mijn stoppenkast toereikend is. Nu heb ik al een plaat gegoogled die zou passen, maar wellicht hebben jullie tips over merken of functies die echt niet te missen zijn. Of juist de tegenvallende functies bij bepaalde merken/types. 

Dit heb ik tot nu toe gevonden wat past:
https://www.coolblue.nl/product/830731/aeg-ikb64411fb.html#product-specifications

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

10-08-2022 om 07:50

Heb je wel een perilex stopcontact in je keuken? Of wordt die nog geplaatst?

Ik zie dat deze kookzones heeft. Dat is sowieso de fijnste versie. Bij een vriendin van mij waren het geen zones en als je pan dan net te groot is voor die plek, deed hij het niet. Wel suf dat je de stekker er nog apart bij moet kopen...

Heb je ook al die aparte kabel liggen? 

ik kan het niet zo goed zien op de foto. Maar ik heb sinds kort een inductie vanuit de woningbouw. 
Probleem: er zit een randje omheen. Daar blijft alle troep achter zitten. En als je grote pannen neerzet staan ze net op dat randje, maken geen contact meer met de plaat en dus wordt het niet meer warm..  

Wij hebben pas een nieuwe keuken en ook inductie ( een bora) en ons werd verteld dat er wel iets met de stroom moest en het door professionals moest worden aangelegd omdat het anders kapot zou kunnen gaan.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

10-08-2022 om 08:26

Dolfje schreef op 10-08-2022 om 08:18:

Wij hebben pas een nieuwe keuken en ook inductie ( een bora) en ons werd verteld dat er wel iets met de stroom moest en het door professionals moest worden aangelegd omdat het anders kapot zou kunnen gaan.

Er zijn ook platen met een schuko stekker. Die hebben een maximaal verbruik zodat je de stoppenkast niet hoeft aan te passen. Nadeel daarvan is het temperen van alle pitten als ze allemaal tegelijk gebruikt.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

10-08-2022 om 08:31

Ik heb deze gekocht voor de verhuurkamers. Kon gewoon op een groep geplaatst worden die niet al te zwaar belast is.
https://www.coolblue.nl/product/859205/etna-kiv160rvs.html

redbulletje

redbulletje

10-08-2022 om 08:39 Topicstarter

Die speciale stekker met kabel moet idd geregeld worden. Idd raar dat je de stekker los bij moet kopen trouwens. 

Je hebt 1-fase, (gewone stekker) 2-fase (perilex  stekker) en 3-fase (krachtstroom)  

Met fase 1 kun je niet alle kookgedeeltes tegelijkertijd op vol gebruiken. 2 van de 4.

Meest voorkomende is 2 fase. Daar moet je wel een geschikt stopcontact voor hebben of (laten) aanleggen. Maar dan kun je er wel optimaal gebruik van maken.

Met fase 3 heb je sowieso genoeg power maar dat is alleen voor als je er al krachtstroom  hebt zitten. Het is niet perse nodig.

Wij zijn vorig jaar op inductie overgestapt, fase 2. Wel even wennen, maar weet al niet anders meer. Ook veel hygiënischer qua schoonhouden dan een gasstel.

redbulletje

redbulletje

10-08-2022 om 08:41 Topicstarter

Voor vrijstaand zal ik niet kiezen,ik wil t netjes afgewerkt op de plek waar nu m'n gasfornuis zit.

redbulletje schreef op 10-08-2022 om 08:39:

Die speciale stekker met kabel moet idd geregeld worden. Idd raar dat je de stekker los bij moet kopen trouwens.

Dat heeft te maken met op welke fase je hem gaat gebruiken, anders moeten er steeds 3 soorten stekkers bij geleverd worden, waarvan er maar 1 wordt gebruikt.

Zag trouwens dat nisbreedte 56 cm past? Daar kun je op filteren en dan zie je veel meer soorten die passen. Hebben hier een siemens.

Wij hebben er net eentje gekocht. Van de technische details heb ik weinig kaas gegeten maar er moest een groep bij in de meterkast en inderdaad die perilex-stekker dacht ik.
Ik heb er nu meer dan een week op gekookt en het bevalt goed.We hebben een Siemens met zones waarbij ook twee zones waarvan je er één kunt maken (voor een grote ovale pan bijvoorbeeld).

Wat ik fijn/niet fijn vind na verschillende inductieplaten ( wel in  verschillende keukens hoor😜)
Ik heb wel krachtstroom dus weet niet of alles mogelijk is.

Wel:Aparte hoger lager schakelzone per pan. Dus niet 1 hoger lager toets die je voor verschillende pannen moet gebruiken door de panzone aan te klikken en dan pas lager kunt gaan.
Booster is erg fijn
Kooktijdtimer 
Volledig bruikbare plaat zodat er echt 2 flinke pannen op kunnen en deze niet dan net niet passen. De toetsen moeten dan weinig plek innemen anders past t niet.

Geen opstaand randje.

redbulletje

redbulletje

10-08-2022 om 09:34 Topicstarter

Deze Samsung ziet er op 't eerste (leken) zicht ook wel gelikt uit:
https://www.coolblue.nl/product/782627/samsung-nz64k5747bk.html

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.