Huis, tuin en keuken
watertoren
23-11-2024 om 23:24
lampen laten branden als je niet thuis bent.
Dat heb ik van thuis uit geleerd. Tegen inbrekers. Ook al ben ik er niet bij mij lijkt het altijd alsof er iemand thuis is.
Ik kreeg vanmiddag een boos telefoontje van een bekent iemand. Zij is geen vriendin van mij maar wel iemand waar ik regelmatig mee te maken heb. Ik woon dichtbij het centrum . Ik was gisteren niet thuis vanwege een verjaardag. Zij was naar een cafe geweest en kwam zoals ik nu weet rond 12 uur langs mijn huis. Zij dacht van o gezellig van Watertoren is nog wakker en dan ga ik daar nog een afzakkertje nemen. Ik was dus niet thuis maar het leek erop van wel.
En dat vind ik fijn, dat mensen denken dat je thuis bent ook al ben je er niet. Zeker na de dood van mijn man laat ik dag en nacht licht branden.
Lang verhaal kort omdat ik het uit wilde lichten.
Laten jullie het licht aan als je niet thuis bent vanwege inbrekers.
Peiling
laat jij lampen aan voor jouw gevoel van veiligheid?
Caroline80
24-11-2024 om 11:00
Voor de prijs hoef je het niet te laten. De lamp die bij ons standaard aanblijft is een led lamp van 1,2W. Bij een stroomprijs van 0,27 per kwh zou het 2,84 kosten om de lamp een heel jaar dag en nacht aan te laten. Daarnaast hebben we overproductie op onze zonnepanelen, dus is het nog goedkoper.
GroenTuintje
24-11-2024 om 11:15
Caroline80 schreef op 24-11-2024 om 11:00:
Voor de prijs hoef je het niet te laten. De lamp die bij ons standaard aanblijft is een led lamp van 1,2W. Bij een stroomprijs van 0,27 per kwh zou het 2,84 kosten om de lamp een heel jaar dag en nacht aan te laten. Daarnaast hebben we overproductie op onze zonnepanelen, dus is het nog goedkoper.
Precies
Schemerlampje
24-11-2024 om 11:21
GroenTuintje schreef op 24-11-2024 om 10:26:
En niet alleen de lampen aanlaten , maar ook een beetje rommelig alles laten staan/liggen, dus niet de stoelen netjes terug zetten of kopjes allemaal opbergen . Het moet lijken alsof je gewoon even niet in het zicht bent
Dat lukt hier altijd heel goed...🤪
Poezenmeisje
24-11-2024 om 11:29
Ik begrijp niet dat mensen één klein schemerlampje aanlaten als ze weg zijn. Als kind wist ik al dat de buren weg waren als er één lampje brandde.
Tijdens onze vakantie parkeren buren of hun kinderen op onze oprit. Een andere buurman loopt een rondje tuin en mag meteen eten uit de moestuin halen.
krulliebollie
24-11-2024 om 14:50
hier een smart systeem met ledlampen. Er gaat dus altijd licht in. Welke verlichting wijzigt nog wel eens. Ook als wij thuis zijn hebben we de ene lamp wel eens niet of wel aan. Als wij op vakantie zijn doen wij ‘s avonds met de onze telefoon de lichten aan. Het schijnt toch wel inbrekers tegen te houden. Voor die paar euro per jaar doen we het gewoon.
Beterlaat2021!
24-11-2024 om 15:41
GroenTuintje schreef op 24-11-2024 om 10:26:
En niet alleen de lampen aanlaten , maar ook een beetje rommelig alles laten staan/liggen, dus niet de stoelen netjes terug zetten of kopjes allemaal opbergen . Het moet lijken alsof je gewoon even niet in het zicht bent
Dat doe ik sowieso als ik met vakantie ben. Theepot met kopjes en koektrommel op tafel, krant opengeslagen. Dat advies heb ik ooit van de politie gekregen.
Verder brandt er de hele nacht een LED-lampje in de huiskamer voor de hond. Die is slechtziend en dan ziet hij in ieder geval waar hij is. En er is een grotere lamp op een tijdklok die om 11 uur of zo uitgaat.
Sinds een paar weken heb ik ook lichtjes in de tuin op een tijdklok.
Tuinfluiter
24-11-2024 om 17:01
Moederkareltje schreef op 24-11-2024 om 13:55:
een goede inbreker belt sowieso eerst aan.
Niet altijd wij waren een keer gewoon boven aan het slapen toen er ingebroken werd.
Strijkstok
24-11-2024 om 17:34
Poezenmeisje schreef op 24-11-2024 om 11:29:
Ik begrijp niet dat mensen één klein schemerlampje aanlaten als ze weg zijn. Als kind wist ik al dat de buren weg waren als er één lampje brandde.
Tijdens onze vakantie parkeren buren of hun kinderen op onze oprit. Een andere buurman loopt een rondje tuin en mag meteen eten uit de moestuin halen.
Nou, dat ligt ook wel aan je huis natuurlijk. Als ik in de keuken een lampje aan laat lijkt het vanaf straat of het huis verlicht is. De rest kun je niet zien vanaf buiten.
Marty1984
24-11-2024 om 17:47
Het zou een beetje inbreker zo opvallen dat de lamp vooraan aan is.
Die is namelijk normaal zowat nooit aan .
De lampen achteraan kan je dan weer niet zien van op straat.
Hier dus meestal alles uit, behalve soms achteraan als ik een kwartier weg ben.
Ik wens ze trouwens good luck met inbreken ... met genoeg buren rondom in de rijhuizen die binnen de 5 seconden alarm slaan bij een vreemd geluid én ook nog eens niets te rapen.
Loulou39
24-11-2024 om 18:19
PinkFlower schreef op 24-11-2024 om 07:29:
Tijd klokken hebben echt 0,0 zin tegen inbrekers. Die houden je huis nl al langer in de gaten voor ze hun slag slaan. Een beetje inbreker trapt niet in een tijdklok.
Bij gelegenheidsinbrekers lijkt het me best nut hebben.
Als inbrekers jouw huis echt moeten hebben en in de gaten houden, dan hebben tijdsklokken en een bewoond achtergelaten huis (dezelfde krant en hetzelfde theekopje dagenlang op dezelfde plek op tafel) ook niet echt zin.
Marty1984
24-11-2024 om 19:01
Poezenmeisje schreef op 24-11-2024 om 18:58:
Geen krant, daar staan actuele foto's in. Beter een boek.
En op die krant staat ook gewoon een datum.
Je gaat natuurlijk vandaag niet de krant van vorige week woensdag lezen.
Dolfje
24-11-2024 om 19:02
Kan je bij jullie zo goed binnen kijken dat je ziet welke krant er op tafel ligt?
mana_sutiyuq
24-11-2024 om 19:27
Dolfje schreef op 24-11-2024 om 19:02:
Kan je bij jullie zo goed binnen kijken dat je ziet welke krant er op tafel ligt?
Wie leest er nog een papierenkrant?