Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Klimaatverandering: Pak een emmer, we gaan zelf de wereld blussen (tree huggers united)

Over het gemak ervan is niet te twisten vind ik, maar... is een quooker nou wel of geen duurzame investering?

Mijn thermostaatkraan in de keuken lekt, en dat schijnt niet of heel moeilijk te repareren te zijn, dus moet ik hem vervangen. Nu dacht ik eraan om zo'n Grohe alles-in-één kraan te nemen. Ik drink veel thee en gebruik de waterkoker veel. Mijn combiketel hangt op zolder dus duurt het altijd even voor ik warm water heb beneden. Zou een quooker in zo'n situatie rendabel zijn?

SuperCow schreef op 21-08-2021 om 12:56:

Over het gemak ervan is niet te twisten vind ik, maar... is een quooker nou wel of geen duurzame investering?

Mijn thermostaatkraan in de keuken lekt, en dat schijnt niet of heel moeilijk te repareren te zijn, dus moet ik hem vervangen. Nu dacht ik eraan om zo'n Grohe alles-in-één kraan te nemen. Ik drink veel thee en gebruik de waterkoker veel. Mijn combiketel hangt op zolder dus duurt het altijd even voor ik warm water heb beneden. Zou een quooker in zo'n situatie rendabel zijn?

Is niet heel eenduidig, die quooker en zo'n alles in één. Maar in jouw geval lijkt het me niet verkeerd. In huizen met lange leidingen is het zuiniger lees ik hier.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hoe-milieubewust-is-een-quooker-eigenlijk~b55e1154/

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-in-huis/water-koken-en-koffie-zetten/

Milieudefensie heeft een mailactie aan Rutte en Kaag die ik graag wil delen:

"Wereldschokkend. Dat was het klimaatrapport van het IPCC vorige week. De klimaatcrisis blijkt nog urgenter dan we al dachten. De opdracht aan onze overheid is duidelijk: doe alles wat nodig is om de klimaatcrisis te stoppen. Daarom is de formatie van het kabinet nog belangrijker. De politiek kan er nu niet meer omheen. Help mee en roep Rutte en Kaag op: zet klimaat op 1.

Jij kan helpen: stuur een mail naar Rutte en Kaag
Doe mee met onze e-mail-actie en geef het nieuwe kabinet een duidelijke boodschap: zet klimaat op 1. Vul je naam in en verstuur met 1 druk op de knop een kant-en-klare e-mail naar VVD en D66. Hoe meer mails ze ontvangen, hoe krachtiger ons signaal. Doe je mee?"

https://milieudefensie.nl/klimaatop1

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

21-08-2021 om 16:54

@Rondstruiner: 👍💪

Overigens teken ik elke petitie op een bepaald moment, maar ik zal het zelden melden. Zonde van de energie, want in die tijd kan ik er twee tekenen.  
En in het geval van het forum i.v.m. anonimiteit. Ik teken nooit anoniem. Maar soms staan bij zo'n petitiesite de namen vermeld. 

Puffin schreef op 11-08-2021 om 12:42:

Wat een goed topic!

Welke ik nog niet ben tegengekomen: overstappen van webbrowser (meestal Google of Duckduckgo) naar Ecosia! Zie www.ecosia. org

Het is een kleine moeite (op je telefoon en laptop de standaard search engine aanpassen naar Ecosia), maar je bereikt er veel mee

Jeeej, dit kende ik nog niet, dank! 

LoveCats! schreef op 13-08-2021 om 07:56:

De mods van petities.nl hebben de petitie online gezet om maatregelen te nemen tegen klimaatverandering.

https://petities.nl/petitions/maatregelen-tegen-klimaatverandering?locale=nl

Getekend! 

Wat we /ik wel doen of hebben:

• Vaak vegetarisch eten
  • Alle vlees wat we kopen en meerdere andere dingen biologisch kopen
  • Weinig wassen en bijna altijd op 40 C wassen
  • Veel dingen via markplaats kopen, weinig weggooien maar opknappen of weer op mp
  • Veel fietsen
  • Verwarming laag
  • Geen wasdroger
  • Zonnepanelen op het dak
  • Nog altijd mijn 25 jaar oude broodtrommel mee, want die doet het toch nog
  • Grotendeels hebben we nu het regenwater afgekoppeld, het gaat in de ton en wat niet past direct in de tuin. Alleen voor kan dat niet voor het hele dak 
  • Altijd lampen uit waar we niet zijn, deur dicht waar de verwarming aan is etc

Wat we niet doen of nog te weinig of te veel:

• Kaas eten (want lekker) 
  • Wasbaar maandverband (ik zie dat niet zitten, durf er gewoon niet aan te beginnen -  ben ik nu een mietje? ) 
  • Mijn mail (online) opruimen. Ik vind het zo makkelijk alles terugvinden. Maar kost inderdaad veel servers.. 
  • Duurzame kleding. Ik koop wat ik mooi vind, maar ik draag het altijd compleet af, koop heel weinig nieuws. En als het echt te oud wordt gebuik ik het op vakantie, als pyjama en later als poetsdoek. 

Pffff even klagen hoor, net even bijna 50 euro afgetikt voor het repareren van de hakken van m'n favoriete schoenen. Oké, ze zijn het me waard maar het was toch even slikken.

M'n stofzuigrobot maakt steeds kortere rondjes: nieuwe accu (zelf nog te installeren!) is bijna 40 euro en daar komen nog verzendkosten bij. Nieuw was het hele ding een eurootje of 60?

Waarom is repareren toch zo duur? (Of... hoe kunnen nieuwe apparaten zo goedkoop zijn?) 

Ik hoorde afgelopen weekend op de radio Iemand die zei dat je moet plassen onder de douche. Dat scheelt doortrekken en daarmee gemiddeld 9 liter water per dag... volgens haar...

BrightEchidna89

BrightEchidna89

01-09-2021 om 22:57

Joszy schreef op 01-09-2021 om 22:53:

Ik hoorde afgelopen weekend op de radio Iemand die zei dat je moet plassen onder de douche. Dat scheelt doortrekken en daarmee gemiddeld 9 liter water per dag... volgens haar...

Nou, als je elke keer moet douchen om te kunnen plassen. 

Wel eens met plassen onder de douche, maar liever dat je niet elke dag een douche neemt. 

SuperCow schreef op 24-08-2021 om 18:01:

Pffff even klagen hoor, net even bijna 50 euro afgetikt voor het repareren van de hakken van m'n favoriete schoenen. Oké, ze zijn het me waard maar het was toch even slikken.

M'n stofzuigrobot maakt steeds kortere rondjes: nieuwe accu (zelf nog te installeren!) is bijna 40 euro en daar komen nog verzendkosten bij. Nieuw was het hele ding een eurootje of 60?

Waarom is repareren toch zo duur? (Of... hoe kunnen nieuwe apparaten zo goedkoop zijn?)

SuperCow schreef op 24-08-2021 om 18:01:

M'n stofzuigrobot maakt steeds kortere rondjes: nieuwe accu (zelf nog te installeren!) is bijna 40 euro en daar komen nog verzendkosten bij. Nieuw was het hele ding een eurootje of 60?

Even inhaken op het laatste. We hadden laatst via een grote webwinkel een nieuwe magnetron gekocht. Prima ding, alleen was bij de 3e keer gebruiken de glazen plaat stuk. Ook omdat we dachten dat het lastig zou zijn een passende losse plaat te vinden een mail naar webwinkel. Ze zouden een nieuwe opsturen, kon alleen wel een tijdje duren schreven ze. Fijn.
Paar weken later hadden we er tabak van te wachten en de magnetron niet te kunnen gebruiken en we dachten ook dat het toch niet meer ging lukken. Dus na wat nameten bij een onderdelenzaak zelf een glazen plaat gevonden die er in paste, dat bleek helemaal niet zo moeilijk. Het ging alleen op de omtrek, die nokkeltjes van het draaiding waren gewoon hetzelfde overal. Kostte 15 euro, opgelost.
Week daarna kwam er dus van de grote webwinkel een mail dat de passende plaat helaas niet geleverd kon worden en dat we de hele magnetron mochten ruilen, we moesten hem opsturen.
Zo zonde! Compleet nieuw apparaat! Maar door hoe het met garantie etc geregeld is gaat het dan dus uiteindelijk zo. We hebben 'm natuurlijk niet opgestuurd want met die nieuwe plaat was het al opgelost.

Ik weet niet hoeveel van jullie Apple spullen hebben, maar Apple negeert bewust the right to repair. Ze bouwen hardware en software in om te voorkomen dat hun product gerepareerd kan worden. Daarom kost een nieuw scherm op een telefoon van 700 euro 600 euro, dan koop je dus een nieuwe. Dat soort dingen moeten ze echt verbieden vind ik.

Andere bedrijven daarentegen doen weer planned obsolescence, vooral bekend in het oude Android (tegenwoordig niet meer het geval in Android toestellen trouwens ennuh Apple doet het ook). Iets minder smerig, maar nog steeds smerig.

Jakkes, vies.

Dan kun je beter in een emmer het water opvangen als je de douche aanzet en het water nog moet opwarmen, en daarmee de wc doorspoelen.

Ik heb ooit een Braziliaanse postbus51-spot gezien dat dat promootte. 

Goede gedaan Aaane! Die 'oude' magnetron zou waarschijnlijk weggegooid worden dan. Totaal onlogisch dat je van een apparaat dat notabene nog wordt geproduceerd, geen reserveonderdelen zou kunnen krijgen.

Eens dat dergelijk beleid verboden mag worden! 

Al zijn andere merken ook niet geweldig: ik heb gekeken hoe ik de batterij van m'n Huawei kan vervangen maar dat is ook hogere reparatiekunde. Je moet daarvoor het halve toestel ontmantelen, tig (mini-tork) schroefjes losdraaien, allemaal met risico op schade. De nieuwe accu is daarentegen nog geen 2 tientjes, dus dat is wel de moeite waard. 

Kun je ergens checken hoe lang je softwarematig nog updates ontvangt? Want dat was toch ook nog een dingetje?

Ik ben over aan het stappen op vaste zeep onder de douche, dus de eerste stap naar minder plastic in de badkamer is gezet.

Voor de was wil ik t.z.t. zo'n Eco Egg proberen, heeft iemand daar al ervaringen mee?

Eco Egg Wasbal Fresh Linen | Big Green Smile

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.