Huis, tuin en keuken
Mlah!
10-08-2021 om 18:49
Klimaatverandering: Pak een emmer, we gaan zelf de wereld blussen (tree huggers united)
De wereld cq het klimaat gaat naar de klote als we niks doen, dus het is tijd om een emmer te pakken en zelf te gaan blussen. Er is genoeg wat we zelf kunnen doen, dus ik hoop dat jullie allemaal leuke slimme tips en ideëen hebben. Dingen die we zelf kunnen doen, initiatieven die we kunnen steunen, petities, whatever. Gewoon, de huis tuin en keuken dingen. Daarom heb ik ook deze pijler gekozen.
Melden dat je het allemaal bullshit vindt, of dat het toch niet helpt "want wij zijn klein en zij zijn groot en het is niet eerlijk" , of dat je toch gewoon 3x om de wereld vliegt omdat het kan en je schijt hebt aan de rest, is wat mij betreft off topic (en kan wellicht door de mods verwijderd worden?).
LoveCats!
13-08-2021 om 09:48
Piratenkoningin schreef op 13-08-2021 om 09:44:
[..]
Dit vind ik ook zo’n mooi initiatief: https://nos.nl/l/2393666
Goed idee van haar! Hopelijk doet Rutte er wat mee.
Mlah!
13-08-2021 om 10:56
LoveCats! schreef op 13-08-2021 om 07:56:
De mods van petities.nl hebben de petitie online gezet om maatregelen te nemen tegen klimaatverandering.
https://petities.nl/petitions/maatregelen-tegen-klimaatverandering?locale=nl
Gedaan. Deze ook maar meteen: https://petities.nl/petitions/petitie-samen-voor-statiegeld-statiegeld-op-smoothies-en-sappen?locale=nl
SuperCow
13-08-2021 om 16:26
Kent iemand het initiatief Nudge? Ik kwam de website tegen toen ik op zoek was naar wormen voor een compostbak en die worden daar gratis gedeeld, samen met heel veel duurzame plaatselijke initiatieven. ♥️
Ik kwam er helaas ook een vrij deprimerende (confronterende) documentaire tegen over consumentisme:
Wilgenkatje-
13-08-2021 om 17:17
SuperCow schreef op 13-08-2021 om 16:26:
Kent iemand het initiatief Nudge? Ik kwam de website tegen toen ik op zoek was naar wormen voor een compostbak en die worden daar gratis gedeeld, samen met heel veel duurzame plaatselijke initiatieven. ♥️
https://youtu.be/9GorqroigqM
Ik kwam er helaas ook een vrij deprimerende (confronterende) documentaire tegen over consumentisme:
Onlangs pakte ik een pakketje voor de buren aan, er zat een knalroze sticker op 'Work hard so you can shop harder' - wat voor bedrijf plakt zo'n sticker? Levensecht bewijs voor de documentaire die je post SuperCow.
Mlah!
13-08-2021 om 17:20
Een van de grootste problemen die we hebben is lifestyle inflatie.
Mensen wennen heel snel aan nieuwe luxe en dan is het alweer gewoon en moet het groter, gekker, duurder. En niet onder willen doen voor de buren
Taartjes
13-08-2021 om 18:18
Piratenkoningin schreef op 11-08-2021 om 10:41:
[..]
We zijn er nog niet helemaal uit. We gaan in elk geval voor een sedumdak (vetplantjes). Dat weegt het minst en vraagt weinig onderhoud. De eerste stap is laten controleren of het dak het extra gewicht aan kan. Bij ons kon een daktuin met andere bloemen en planten niet, maar een sedumdak gelukkig wel. Dan zijn er ook weer honderdden soorten vetplanten, daar ben ik me nog in aan het verdiepen. Dat hoeft niet hoor, er zijn allerlei kant-en-klare opties. Misschien gaan we daar gewoon voor uiteindelijk, maar ik vind het leuk om ermee bezig te zijn.
https://www.milieucentraal.nl/huis-en-tuin/klussen/groen-dak/ Hier vind je meer info, met ook links naar bedrijven die sedumdaken aanleggen.
We hebben net een nieuw huis waarbij we willen kijken of er zonnepanelen op de schuur kunnen, maar vindt het anders ook een goede tip om er een groen dak van te maken!
Via de link uit jouw bericht kwam ik op een site voor subsidies voor het vergroenen van je tuin, zelfs voor het aanschaffen van regentonnen. Dat komt mooi uit aangezien ik dat ook van plan ben aan te schaffen
Ginevra
14-08-2021 om 11:04
ik overweeg bijenwasdoeken vooral om mijn brood mee te nemen. Minder lomp dan een trommel in de tas en het houdt je beleg en brood goed op z’n plek lijkt me.
maar hoe bevalt dat in de praktijk? Worden dan de andere spullen in je tas niet vettig? Wat gebeurt er als zo’n pakketje tegen je papieren aan komt?
Mevrouw75
14-08-2021 om 11:48
Taartjes schreef op 13-08-2021 om 18:18:
[..]
We hebben net een nieuw huis waarbij we willen kijken of er zonnepanelen op de schuur kunnen, maar vindt het anders ook een goede tip om er een groen dak van te maken!
Via de link uit jouw bericht kwam ik op een site voor subsidies voor het vergroenen van je tuin, zelfs voor het aanschaffen van regentonnen. Dat komt mooi uit aangezien ik dat ook van plan ben aan te schaffen
Die subsidies ligt heel erg aan je gemeente. Mijn gemeente geeft helemaal nergens subsidie voor. Echt superjammer en dat terwijl mijn gemeente zich profileert (nou ja, profileerde) als groene gemeente. Maar nu behoorlijk door de tijd ingehaald lijkt te worden.
Taartjes
14-08-2021 om 16:09
Mevrouw75 schreef op 14-08-2021 om 11:48:
[..]
Die subsidies ligt heel erg aan je gemeente. Mijn gemeente geeft helemaal nergens subsidie voor. Echt superjammer en dat terwijl mijn gemeente zich profileert (nou ja, profileerde) als groene gemeente. Maar nu behoorlijk door de tijd ingehaald lijkt te worden.
Klopt, dat zag ik. We hebben geluk met de gemeente waar we gaan wonen. Die geven voor veel verschillende dingen wel subsidie.
ShowyHummingbird30
14-08-2021 om 16:12
Ginevra schreef op 14-08-2021 om 11:04:
ik overweeg bijenwasdoeken vooral om mijn brood mee te nemen. Minder lomp dan een trommel in de tas en het houdt je beleg en brood goed op z’n plek lijkt me.
maar hoe bevalt dat in de praktijk? Worden dan de andere spullen in je tas niet vettig? Wat gebeurt er als zo’n pakketje tegen je papieren aan komt?
Ik heb dit ook overwogen en het niet gedaan. Ik prop nogal in mijn tas, en vrees dat ik dan met geplet brood zit. (En dat vervolgens niet lekker meer vind, het weggooi en in de kantine wat haal. Geen goed idee.) Bananen neem ik om die reden ook niet meer mee.
ShowyHummingbird30
14-08-2021 om 16:14
Mevrouw75 schreef op 14-08-2021 om 11:48:
[..]
Wonen wij in dezelfde plaats? Hier idem. Allerlei zogenaamd groene initiatieven, maar subsidie of een ander soort bijdrage van de gemeente, ho maar. Alsof ze wel graag willen dat we vergroenen, maar dat het ze niets mag kosten. En nee, het is geen arme gemeente.
Rockstar
14-08-2021 om 23:17
Coreopsis schreef op 14-08-2021 om 16:12:
[..]
Ik heb dit ook overwogen en het niet gedaan. Ik prop nogal in mijn tas, en vrees dat ik dan met geplet brood zit. (En dat vervolgens niet lekker meer vind, het weggooi en in de kantine wat haal. Geen goed idee.) Bananen neem ik om die reden ook niet meer mee.
Ik heb een speciale bananendoos. Heb nog nooit een banaan gehad die er niet in paste.
Glamourlama
14-08-2021 om 23:41
Hier zonnepanelen en regenton (huurhuis). Verder elektrische fietsen die dus opgeladen worden met zonne-energie. Wel een gewone auto helaas, de elektrische zijn een beetje te duur… Verder maar 1 kind (plus een bonuskind, maar die was er al). We scheiden afval, en een groene tuin. Dat was het wel zo’n beetje.
Herfstappeltaart
15-08-2021 om 08:00
O ja nog een ieniemienie-plastic besparing: ik heb van die herbruikbare netjes gekocht bij Lidl om groente en fruit mee te kopen zodat je niet steeds zakjes hoeft te pakken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.