Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

keukentje

Binnenkort ga ik verhuizen naar een klein poppenhuisje. Onwijs leuk maar het enige nadeel is dat de keuken meer een kitchenette is. Ik heb 2 smalle bovenkastje en 1 kastje onder het aanrecht. Daarnaast moet de vaatwasser komen en daarnaast is er nog een gat waar ik voor de handigheid een extra werkblad wil maken.
Het aanrechtblad is een wasbak, een smal werkblad en een 4pits gaskookplaat.

Er is dus weinig werkruimte en de keuken is verder ook mini. De muur waar de keuken tegenaan is geplaatst is 170cm, de muur die er haaks op staat is 180cm. Tegenover het aanrecht zit raam en een deur naar de tuin. Tegenover de 180 muur zit nog 40cm naast de afwasbak en daarnaast de doorgang naar de woonkamer. Het aanrechtblad is erg hoog, uit mn hoofd 90cm.

heeft er iemand nog slimme hacks? Ik heb bv geen keulenla voor bestek. In het gat onder de kookplaat wile ik zoiets: https://ingka.page.link/9XWcKCPMbRUX334P9
maar geen idee of dat handig is. Bv kan daar mijn oven in en de pannen oid.


Ik heb maar 1 tip: Ikea. We hebben zelf een ladenkastje van ikea staan waar heel veel in kan (hoge lades). Dus precies meten en kijken of Ikea iets heeft wat in dat gat past. Succes! (En heel veel plezier van je nieuwe huisje!)

Een glazen klep op het fornuis. Als je niets op het vuur hebt staan, geeft dat je wat meer aanrechtruimte. 
En gefeliciteerd met je nieuwe woonruimte! 

Is er misschien een mogelijkheid om je oven op een plank aan de muur te bevestigen? Zodat je geen oppervlakte op de grond nodig hebt en die kunt gebruiken voor een ladenkast voor opbergruimte? 
Pannen kunnen dan in lades, dat staat wat minder rommelig misschien.

Ik zou in plaats van de vaatwasser een extra keukenkast(je) plaatsen. 

Misschien nog een wandtafel die je kunt inklappen waarmee je extra werkblad kunt creëren?

En ik heb zelf in mijn vrij kleine keuken zo'n soort verrijdbaar kastje voor wat extra bergruimte:


8720604882407_384062fb-c9b3-40a1-a993-d29e7065eeb4.jpg

koop of huur?
In mijn mini keuken 2,10* 1,70 ben ik naar een parallelle keuken gegaan.
 Mijn deur zit in 1 van de lange kanten.
Ik heb in de 1,70 koelkast, wasbak, smalle vaatwasser en aan de andere kant kastje, kookplaat, kastje.

De tip: smalle vaatwasser en daarnaast een kastje met smalle laatjes https://www.amazon.nl/Berlioz-Creations-CE15BB-Onderkast-hoogglans/dp/B013LF2W4W/ref=asc_df_B013LF2W4W/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=471274116847&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=3496758397694290412&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=t&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1010704&hvtargid=pla-978087416808&psc=

Standaard hoogte voor een werkblad is 92 cm. Prima hoogte voor iemand van 1,70 - 1,80

Wij hebben ook een kleine keuken. Wij hebben de volgende oplossingen bedacht: 
- Ninja foodi: een multicooker met fryer functie waardoor we minder pannen nodig hebben en geen extra ruimte voor een oven kwijt zijn.
- inductiekookplaat: omdat we veel met onze ninja werken koken we zelden met veel pannen tegelijk. Daarom hebben we een losse tweepits inductiekookplaat. Scheelt de helft in ruimte vergeleken met een reguliere kookplaat en omdat hij alleen aan de stroom aangesloten zit kun je hem makkelijk verplaatsen als je eens extra ruimte nodig hebt.
Ikea trolley: een brede, smalle trolley met twee laatjes en opslaglagen. Extra opslag + extra werkruimte

eettafel met lade’s en daar je bestek
Je keukenmes en wat je voor koken nodig heb op magneetstrip boven aanrecht
En ja ik zou afwassen ipv vaatwasser, liever een extra kast

Ik zeg ook Ikea . Ze hebben daar ook voorbeeld ruimtes al ingericht staan , zodat je kan zien wat je met weinig m3 kunt doen .

Ik zou toch echt niet de vaatwasser niet verruilen voor een kastje.

Prachtwacht schreef op 11-12-2022 om 09:23:

Ik zou toch echt niet de vaatwasser niet verruilen voor een kastje.

Wij hebben al 12 jaar geen vaatwasser. We hebben 3 kastjes onder en 3 boven en die kan ik écht niet missen. Zelfs de oven wordt als kast gebruikt voor de grote gietijzeren pannen. De airfryer en bakblikken heb ik in de schuur staan.

I.p.v. een gewone 60 cm vaatwasser een smalle van 45 cm? 

Als je een vaatwasser in zo'n kleine keuken plaatst, heb je helemaal geen ruimte meer om de spullen op te bergen om de vaatwasser mee te vullen. Half leeg draaien is ook zonde.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

11-12-2022 om 10:10

Rondstruiner schreef op 11-12-2022 om 10:00:

Als je een vaatwasser in zo'n kleine keuken plaatst, heb je helemaal geen ruimte meer om de spullen op te bergen om de vaatwasser mee te vullen. Half leeg draaien is ook zonde.

Daar wil TO nu juist een oplossing voor

Ik heb jaren zonder vaatwasser gedaan in een apartement met heel kleine keuken => slechtste beslissing ooit.

Ik zou een mooie vitrinekast (of compleet gesloten kast) in de woonkamer zetten voor borden, glazen, bestek, mokken-voor-bezoekers, enzovoort. Zo'n trolley gaat in een kleine keuken ook in de weg staan... en dan kun je je k*nt helemaal niet meer keren.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

11-12-2022 om 10:13

Oh, wasbak onmiddelijk vervangen door een aanrechtblad met gootsteen/spoelbak...
heb je zo weer 10 cm extra werkoppervlak.

stokstaart

stokstaart

11-12-2022 om 10:14 Topicstarter

Het is een huurhuis.

Ik had ook nooit een vaatwasser. Tot een jaar geleden en toen heb ik m acuut in mijn hart gesloten   Ik geloof dus niet dat ik die weg moet doen.
Maar de vorige bewoner heeft zijn (lelijke) smalle vaatwasser achter gelaten en ik heb een (minder lelijke) grote brede. En eigenlijk wilde ik de smalle op MP zetten en mijn grote houden, maar door jullie reacties ga ik nu twijfelen

@Rondstruiner, jouw trolleykastje ziet er al weer handiger uit dan mijn trolley die ik bij ikea vond. Waar komt die vandaan?

Ik zat inderdaad ook te denken aan een nieuw aanrechtblad en dan inderdaad een 2 pits ipv 4 pits. Ervaring leert dat ik prima uit de voeten kan met 2 pits en een oven. Maar daar moet ik ook toestemming voor hebben.

En eettafel met lades gaat ook op het ideeen lijstje. Ik wilde toch nog een andere eettafel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.