Huis, tuin en keuken
Knutselkei
28-12-2024 om 19:02
Kastje,laatje,plankje of plekje per dag.
Een topic over een klein klusje in het huishouden per dag, wat je huis langzamer steeds schoner en opgeruimder maakt. Ik heb m nu vast gestart om te oefenen
Ik heb vandaag nog geen laatje gedaan. Gisteren al wel. De keukenlade met kruiden etc. Die ziet er weer spik en span uit. Vandaag maak ik me er makkelijk af met de halkast bovenkant weer leegmaken. Netjes voor het oog.
Romir
05-01-2025 om 23:25
Ook ik heb vandaag de kerstboom en -spullen opgeruimd. Goed gestofzuigd, fijn!
Toen had ik de smaak te pakken en heb meteen de hele kallax kast met knutsel- en tekenspullen uitgezocht. Alle stiften met dochter getest, hele hoop kleine potloodjes weggegooid. Stiften en potloden zaten bij elkaar in één volle schoenendoos die net dicht kon. Nu zit hij voor 2/3 vol 😃
Mlah!
05-01-2025 om 23:41
Eettafel ontruimd. Verder vooral her en der wat kleine rommeltjes opgeruimd. Ik begin echt verschil te merken 🥰
Poezenmeisje
06-01-2025 om 00:10
Ik koop geen shampoo of tandpasta meer voordat alles op is.
De Vriendenloterij handcrèmes ga ik maar in kastjes bij de straat zetten, die gebruik ik toch niet. Ik heb heel veel van die meuk van mijn moeder gekregen.
Man wilde laatst weer tandpasta kopen omdat die in de aanbieding was. Ik heb hem gezegd dat hij eerst de tubes thuis moest gaan tellen en dan kon hij altijd de volgende dag nog tandpasta kopen. 9 nieuwe en drie 3 aangebroken tubes in huis.
🤔
Knutselkei
06-01-2025 om 09:49
Mijn keukentafel is een terugkerend plekje per dag. Nu pas merk ik hoeveel er steeds op gelegd wordt....
Bb19bb21
06-01-2025 om 10:55
Dit topic motiveert! Ook ik ben gaan opruimen vanaf 2/1:
- dag 1: mijn bureau en de bovenkant van de ladenkast in mijn studeerkamer ontruimd.
- dag 2: e-reader opgeruimd (Alle boeken in mapjes naar genre zodat ik nog eens iets kan vinden)
- dag 3: speelgoed/knutselkast van de kinderen opgeruimd. Forse klus.
- dag 4: kamer van dochter (niet de kledingkasten. Maar omdat ze steeds uit haar kleren groeit zijn die redelijk bij) en een keukenkastje. Dat laatste was niet veel werk, maar omdat daar nog flessen en spenen lagen die we allang niet meer gebruiken, ruimde dat wel lekker op.
Omdat het vakantie was had ik ook tijd voor de wat intensievere klussen. Dat zal met de start van alles de komende periode niet meer zo zijn. Even kijken wat ik vandaag nog kan doen!
Bb19bb21
06-01-2025 om 10:58
Wat overigens irritant is, is dat mijn man een rommelkont is. Geen idee hoe iemand zoveel zooi kan veroorzaken. Zo had ik de knutselkast van de kinderen helemaal opgeruimd en uitgezocht. Alles waarvan ik niet wil dat de kinderen er zelfstandig aan zitten, ligt op de kast (heb zelf een stoel nodig om daarbij te kunnen). Had man een dag na het opruimen alweer vanalles van boven de kast gepakt zodat de kinderen het door het huis konden verspreiden. Kon ik weer opnieuw beginnen met sorteren..... Daar ben ik wel even kwaad op geweest.
RoosOpJeHoed
06-01-2025 om 11:15
Gisteren één kastje van het dressoir leeg gemaakt. De bedoeling was één plankje, maar het werden er twee, want het viel best mee. Hoop papierwerk dat ik in een bak heb gedaan en heb genomineerd als nieuw klusje.
Vandaag gaan alle bordspellen naar de kast op zolder. Nu liggen ze verspreid over drie kasten in woonkamer, keuken en op zolder. Alleen de kleine spelletjes (zoals Uno) blijven beneden liggen. Die gooi ik nog weleens in de tas voor onderweg.
Geïnspireerd door o.a. dit topic heb ik hier thuis een "één klusje per weekend"-lijstje gemaakt. Dan heeft man ook een beetje overzicht. Zo staat er een kast op zolder (waar de spellen in gaan) die nog geen knopjes heeft. Is echt een klusje van niks, maar zijn van die dingen die je zo snel vergeet.
Qua huishouden doen we dit al een jaar zo. We hebben een groot magneetbord in de keuken en daar hang ik ieder weekend van die scrum-magneetjes met klusjes, zoals 'was opvouwen', 'slaapkamers stofzuigen'. Man vindt dat prettig, dan ziet hij wat er gedaan moet worden en als we wat gedaan hebben, kan het magneetje weg, dat motiveert.
PhilDunphy
06-01-2025 om 12:43
Ik heb vandaag 1 plankje uit mijn badkamerkast gedaan. Het is maar een plankje van niks (30x30 ofzo) maar zat vol gestouwd met menstruatiespullen.
Ik heb alle tampons bij elkaar in een bakje gegooid, alle maandverbandjes bij elkaar in een bakje. Een paar doosjes nog los laten staan en alles wat ik al een jaar niet aanraak weggedaan. Het ziet er weer keurig uit en precies op tijd, want het is weer de tijd van de maand.
Het voelde echt lekker om het bij dat ene plankje te kunnen laten. Ik had het in 5 minuten gedaan en hoewel ik zag dat de andere plankjes ook wel een opfrisbeurtje kunnen gebruiken, was het nu makkelijk om er aan te beginnen en overspoelde het me niet qua hoeveelheid.
PhilDunphy
06-01-2025 om 12:44
Oh en 2 planken/lades die ik vorige week heb gedaan (knutsellade van de kinderen en papier/boekjes plank van de kinderen) zien er nog steeds super netjes uit. Ik kijk een paar keer per dag naar hoe heerlijk opgeruimd het is
rionyriony
06-01-2025 om 13:21
Ik heb een heel grote plant, een ficus benjamina die gave bladeren liet vallen, op een stuk plastic omgekieperd om te kijken wat er was. Maar hij had niets. Was wel rijkelijk van water voorzien maar geen druipende grond. Dus hij zal de winterblues hebben, maar goed dat ik nu weet dat hij de eerste week of twee weken niets meer hoeft aan vocht.
Ik ben na dit soort acties die achteraf niet nodig bleken te zijn wel altijd erg moe.
Verder heb ik hem kletsnat gesproeid. Wel een vies werk want alles in de omgeving en eronder wordt dan nat, hoe voorzichtig je ook doet.
Mlah!
06-01-2025 om 13:46
Ik voel met je mee. Mijn varen laat zijn bladeren vallen, de twee al. Iemand een goede tip voor een app of zo, die me precies vertelt wat er is, wanneer er water gegeven moet worden?
Ik weet niet hoe zwaar jouw plant was, maar als je hem in de douchebak of bad zet, dan heb je minder kliederboel.
Strijkstok
06-01-2025 om 14:08
Ik heb twee grote kisten staan, met daarin de administratie, gebruiksaanwijzingen, elektra, oplaadsnoeren en dergelijke. Die heb ik allebei eens goed uitgezocht en een volle vuilniszak eruit weggegooid. Lekker opgeruimd zijn ze nu weer.
rionyriony
06-01-2025 om 14:15
Mlah! schreef op 06-01-2025 om 13:46:
Ik voel met je mee. Mijn varen laat zijn bladeren vallen, de twee al. Iemand een goede tip voor een app of zo, die me precies vertelt wat er is, wanneer er water gegeven moet worden?
Ik weet niet hoe zwaar jouw plant was, maar als je hem in de douchebak of bad zet, dan heb je minder kliederboel.
Ik heb een bad, en tot 80 cm hoogte van de plant is dat goed te doen, maar groter dan krijg ik allerlei soorten problemen.
Varens kunnen best lastige planten zijn. Ze willen een tamelijk hoge, constante vochtigheidsgraad. Met een varen kan je nog geen weekendje weg!