Huis, tuin en keuken
noas_1993
02-03-2022 om 14:21
Hoe vaak grijze rolemmer buiten
Ik ben heel benieuwd hoe vaak jullie je grijze rolemmer buiten zetten.
Vorig jaar heb ik hem 1 keer buiten gezet en in 2020 2 keer
Bij ons komen ze elke 2 weken langs, maar naast je gemeentelijke belastingen betaal je hier zo'n € 6,25 per lediging.
Dit vind ik sowieso duur, maar ook doordat ik alles goed scheidt duurt het echt wel een tijdje eer dat mijn bak vol is. Ik woon alleen.
Nu sprak ik net iemand die met een tiener woont en haar bak vorig jaar 16 keer aan de straat heeft gezet. Een vriendin van haar met 2 kinderen had dit 4 keer gedaan. Die persoon die ik sprak was daar héél verbaasd over, dus ik heb maar niks gezegd verder.
Die persoon zegt alles goed te scheiden, maar alsnog elke maand een volle bak te hebben... ik snap daar echt niks van!
Waarop ik dacht: leuk onderwerp voor een topic!
Bijna vergeten, ze zei ook nog dat gemeentes minimaal voor 5 ledigingen rekenen. Dat kan niet kloppen toch?
Bij was er trouwens keurig voor 1 lediging gerekend
bieb1963
03-03-2022 om 17:06
PhilDunphy schreef op 03-03-2022 om 16:53:
Luiers in de groene bak zou wel zijn zijn, maar is hier helaas niet. En door dit topic weet ik pas dat chips zakken niet bij pmd moeten..
Precies. Het is ook nog eens een hele studie. Net zoals wat wel en niet in de glasbak mag
Zomertje
03-03-2022 om 17:09
Hier ook een ondergrondse container voor restafval. Vast bedrag per jaar.
Kind in de luiers dus ik denk 1x per 3 a 4 weken een zak van 60l (staat buiten en zal deze zomer vaker worden geleegd ivm stinken dan nu).
ShowyHummingbird30
03-03-2022 om 17:11
Luiers in de groene bak zou wel zijn zijn, maar is hier helaas niet. En door dit topic weet ik pas dat chips zakken niet bij pmd moeten..
Om het nog ingewikkelder te maken: dat is per gemeente verschillend. Hier moeten chipszakken juist wél bij pmd.
noas_1993
03-03-2022 om 17:47
Dat is per gemeente verschillend, hier mag het wel bij het plastic
Eigenlijk zouden ze dat gewoon gelijk moeten trekken
Treurniet
03-03-2022 om 17:54
MMcGonagall schreef op 03-03-2022 om 12:55:
[..]
Ik doe mijn PeeWee vulling wel bij het GFT. Ik koop er speciaal afbreekbare zakken voor. De bak met het normale grit niet.
Ik zou ook graag willen dat de katten de Peewee korrels accepteren.
Verder begrijp ik ook niks van eens per jaar de 240 liter grijze container buitenzetten! Ik zet hem eens per 14 dagen buiten. Nu doe ik wel samen met de buuv, maar die is ook alleenstaand. Pmd hebben we niet en bio container is alleen voor mensen met een tuin hier
PhilDunphy
03-03-2022 om 23:43
noas_1993 schreef op 03-03-2022 om 17:47:
[..]
Bizar ja, dat dat lokaal zo verschilt. Ik heb het n.a.v. dit topic dus opgezocht en hier mag het niet. Ik vrees dat ik dus al jaren de PMD onbruikbaar heb gemaakt door er spullen in te gooien die er niet in horen.
Ninoea
04-03-2022 om 01:34
Het vaste deel van de afvalstoffenheffing is 255 euro per jaar. PMD, groen en papier betaal je geen apart bedrag per leging voor.
Voor restafval betaal je of 7,75 per container of 1,50 per zak van 40L bij de ondergrondse container. Wij hebben geen container. Voor leging moet een speciale afspraak gemaakt worden.
Het is in mijn gemeente nogal aan verandering onderhevig geweest de afgelopen tien jaar qua tariefstelling.
Ik heb het speciaal even opgezocht voor dit topic en ben wat verbaast over de gratis (behalve vaste bedrag) voor PMD, groen en papier. Ik dacht dat we daar ook voor per container betaalden. Dat was wel zo. Ik kan hem nu dus net zo goed vaker aan de weg zetten in plaats van pas op het moment dat deze helemaal vol is.
duizel
04-03-2022 om 04:44
wij betalen per jaar vastrecht € 126,48
En dan per lediging afhankelijk van de grote van de container. Je kunt kiezen voor 25, 80, 140 of 240 liter. In verhouding is 240 wel wat goedkoper.
Restafval kost voor 240 liter ruim 28 euro per lediging
Gft kost voor 240 liter 2,13
Voor plastic en papier betaal je dan niets meer en wordt om de week opgehaald.
Luiers, incontinentiemateriaal en tampons/ maandverband mag je gratis inleveren bij de milieustraat.
Wij scheiden afval goed en gaan inderdaad met luiers naar de milieustraat. Afgelopen jaar ook maar 1 keer de grijze kliko laten legen
Ik begreep de topic titel meteen maar rolemmer is een nieuw woord voor mij. Hier noemen ze het container of kliko . Wel een grappig woord eigenlijk.
ShowyHummingbird30
04-03-2022 om 07:39
duizel schreef op 04-03-2022 om 04:44:
Luiers, incontinentiemateriaal en tampons/ maandverband mag je gratis inleveren bij de milieustraat.
Dit vind ik een rare regel. Zouden veel mensen dat doen? Onze milieustraat ligt op 15 minuten rijden per auto. Daar komen we 2-3 keer per jaar met groot afval. Op de fiets zou ik er nooit heen gaan.
SophisticatedCaribou75
04-03-2022 om 07:44
Bij zulke enorme tarieven voor het legen van het restafval (bijna € 30 noemde iemand) zullen heel wat mensen hun troep bij het plastic gooien. Of bij het papier, het gft of in de glasbak. Daarmee streef je als gemeente je doel voorbij.
Schommelstoel
04-03-2022 om 07:55
niet_rechts schreef op 04-03-2022 om 07:44:
Bij zulke enorme tarieven voor het legen van het restafval (bijna € 30 noemde iemand) zullen heel wat mensen hun troep bij het plastic gooien. Of bij het papier, het gft of in de glasbak. Daarmee streef je als gemeente je doel voorbij.
Dat is wat er in mijn wijk mis gaat met het betalen per inworp voor de ondergrondse container. Ik woon in een flatwijkje waar het gemiddelde maandinkomen heel laag is, de meeste inwoners hebben geen cent te makken. 1,50 per inworp is voor velen teveel. Wat er dus gebeurt is dat heel veel mensen hun grijze zak naast de container zetten. De vuilnisdienst rijdt tegenwoordig elke dag rondjes om die bijplaatsingen op te halen...
Daarnaast zijn er mensen die alles in het PMD afval gooien. Of hun restafval in de (eveneens gratis) groene verzamelcontainer doen.
Het komt erop neer dat de vuilnisdienst alsnog veel geld kwijt is aan nascheiding. En dat er in mijn wijk altijd afval op straat ligt. Dat was voor de invoering van dit systeem nooit.
Maar omdat het in de meeste wijken in de stad wel een succes is, blijven ze met het gescheiden inleveren doorgaan.
yette
04-03-2022 om 07:55
noas_1993 schreef op 03-03-2022 om 17:47:
[..]
Hier is het ook niet de bedoeling, maar als het een keer gebeurt, is het -volgens mijn man- niet meteen een ramp. Er mag namelijk max. 15% 'vervuiling' in PMD-afval zitten.
Je weet echter niet wat je buren doen. Het schijnt dat in gemeentes waar je moet betalen voor het inleveren van restafval, zoals hier, aardig wat gezinnen helemaal geen restafval meer inleveren. Veel daarvan belandt tussen het PMD waardoor hele ladingen worden afgekeurd voor recycling. Door dat soort mensen verdwijnt ons zorgvuldig geselecteerde recycle-spul dus alsnog in de verbrandingsoven.
yette
04-03-2022 om 08:15
Schommelstoel schreef op 04-03-2022 om 07:55:
[..]
Dat is wat er in mijn wijk mis gaat met het betalen per inworp voor de ondergrondse container. Ik woon in een flatwijkje waar het gemiddelde maandinkomen heel laag is, de meeste inwoners hebben geen cent te makken. 1,50 per inworp is voor velen teveel. Wat er dus gebeurt is dat heel veel mensen hun grijze zak naast de container zetten. De vuilnisdienst rijdt tegenwoordig elke dag rondjes om die bijplaatsingen op te halen...
Daarnaast zijn er mensen die alles in het PMD afval gooien. Of hun restafval in de (eveneens gratis) groene verzamelcontainer doen.
Het komt erop neer dat de vuilnisdienst alsnog veel geld kwijt is aan nascheiding. En dat er in mijn wijk altijd afval op straat ligt. Dat was voor de invoering van dit systeem nooit.
Maar omdat het in de meeste wijken in de stad wel een succes is, blijven ze met het gescheiden inleveren doorgaan.
Juist. En die extra kosten voor het opruimen van zwerfafval, het legen van gemeente-prullenbakjes, nascheiding en het dagelijks rondje met de vuilniswagen, krijgen we vervolgens weer in rekening gebracht via gemeentelijke heffingen.
Dit is ook waarom ik moeite heb met mensen die hun eigen regels maken. Degenen die het wèl netjes doen, moeten ook meebetalen aan die extra kosten en betalen daarnaast nog eens €1,50 per keer voor hun goede gedrag. Terwijl ze het echt niet altijd financieel makkelijker hebben dan de mensen die hun eigen regels maken.
SophisticatedCaribou75
04-03-2022 om 08:20
Eens met jou, Yette. Dan maar beter een gelijk tarief voor iedereen.
redbulletje
04-03-2022 om 08:21
Het zou dus veel beter én goedkoper zijn als alles weer gewoon ongescheiden opgehaald zou worden tegen een vast tarief p/p. Hoeven ze alleen maar na te scheiden en wekelijks maar 1 keer op te halen ipv alle sluikstort overal te moeten opruimen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.