Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Hoe koud wordt het momenteel in jouw huis als je de verwarming uit laat?

Hier is het 's ochtends ongeveer 12 graden in huis. Ik probeer dan de verwarming uit te laten tot ik naar mijn werk ga, ik zit dan toch alleen maar even om te ontbijten. Het koelt dan niet meer verder af, als ik thuis kom uit mijn werk is het nog steeds 12 graden. Ik was benieuwd hoe koud het bij jullie wordt zonder verwarming.

Peiling

Hoe koud is het in deze tijd van het jaar in jouw huis als je de verwarming uit laat?
158 stemmen
18%
4%
6%
15%
21%
25%
9%
1%

Was vanochtend 16,5 toen ik beneden kwam . In de slaapkamer 16 graden . Ik heb de verwarming nu aangezet ( alleen beneden en in de badkamer boven ) op 19 graden  .

vloerverwarming hier. Snachts staat ie op 17 en dat is t dan ook smorgens. Boven zag ik vorige week 14.3 in de badkamer, toen was t buiten niet zo koud. Nu ben ik op vakantie dus nu weet ik t niet 

BlairW schreef op 08-12-2022 om 06:53:

[..]

Sowieso is het niet voordelig om de temperatuur heel erg te laten zakken in de nacht. Kost meer om het dan in de ochtend weer helemaal op te warmen namelijk.

Dit gaat alleen op als je ketel extra hard (en dus minder efficiënt) stookt bij een groter temperatuurverschil. Bij een onzuinig ingeregeld systeem dus. Als je alles goed inregelt, is het altijd zuiniger om de temperatuur te verlagen als je er niet bent/slaapt. 

Maaarrrr dat is de theorie, op papier allemaal leuk, maar hier hebben we ook vloerverwarming en eer dat blok beton een halve graad warmer is, zijn we 3 uur en 5 m3 gas verder. Niet erg comfortabel.. 

Peaches schreef op 08-12-2022 om 08:02:

[..]

Dit gaat alleen op als je ketel extra hard (en dus minder efficiënt) stookt bij een groter temperatuurverschil. Bij een onzuinig ingeregeld systeem dus. Als je alles goed inregelt, is het altijd zuiniger om de temperatuur te verlagen als je er niet bent/slaapt.

Maaarrrr dat is de theorie, op papier allemaal leuk, maar hier hebben we ook vloerverwarming en eer dat blok beton een halve graad warmer is, zijn we 3 uur en 5 m3 gas verder. Niet erg comfortabel..

Bedoel je met extra hard dat de temperatuur van de ketel op bijvoorbeeld op 80 graden staat waar wellicht 60 graden beter zou zijn of bedoel je dat als het beneden 15 graden is, het niet handig is om direct tot 19 graden te verwarmen?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-12-2022 om 09:50 Topicstarter

Hier zie ik in de verbruikscijfers dat hoe korter per dag ik de woonkamer op temperatuur houd hoe minder ik verbruik. Dat gecombineerd met het feit dat ik wakker wordt als de kachel 's nachts aanslaat is voor mij genoeg reden om de thermostaat 's nachts op tien graden te zetten zodat hij niet aanslaat. Overigens vind ik het snel wennen om de kachel minder aan te hebben. Ik kleed me 's ochtends nu gewoon wat warmer, met een extra vest, en dat gaat prima bij mijn ontbijt. Ik ben nu ook voor het eerst sinds jaren weer hemden gaan dragen. Is ook handig op mijn werk waar de temperatuur ook verlaagd is.

Als ik naar bed ga dan zet ik de thermostaat op 15 graden. Het is 18 a 19 graden als ik 's morgens beneden kom.

Ik denk een graad of 11-12. Maar ik laat hem staan op 16 graden. Ik heb van de monteur begrepen dat dit het beste is om te doen. Dus dat doe ik. Overigens staan boven alle radiatoren dicht. Dus daar wordt niet verwarmd.

Beneden hebben we vloerverwarming. Die staat ingesteld op 19˚C overdag en 18˚C in de nacht. Kan in m'n app zien dat hij rond 2 a 3 uur 's nachts lager dan de 18˚C komt en dan bij gaat stoken. Vanaf 8 uur 's morgens stookt hij 'm weer op naar 19˚C en dan rond 12 uur is het warm genoeg en doet hij niets meer. Dan koelt het weer heel langzaam af tot het 's nachts weer te koud wordt.
Boven staat de thermostaat op 15˚C. Die ruimtes verwarmen we overdag met de airco naar rond de 18˚C. Voor boven is hij 's nachts nog niet aangesprongen dus met deze buiten temperaturen zaken we nog niet onder de 15˚C.

Monika_Geller schreef op 08-12-2022 om 09:20:

[..]

Bedoel je met extra hard dat de temperatuur van de ketel op bijvoorbeeld op 80 graden staat waar wellicht 60 graden beter zou zijn of bedoel je dat als het beneden 15 graden is, het niet handig is om direct tot 19 graden te verwarmen?

Dat eerste. Het meest efficiënt is de max aanvoertemperatuur zo instellen dat het water vrij koud weer terug komt.

Maar ook een beetje het tweede, bij een modulerende ketel: Als je de aanvoertemperstuur niet lager instelt, gaat er bij een grote warmtevraag gewoon water van 80 graden door je radiatoren (of warmtewisselaar bij vloerverwarming) wat vervolgens met 70 graden weer terugkomt. Dan werkt je ketel met een lager rendement. Wordt het wel lekker snel warm  

En daar komt het verhaal vandaan dat in 1x hard opwarmen meer kost dan de hele nacht warm houden. Klopt dus niet, wanneer je je ketel goed instelt. 

Het beste is om naast het onderhoud ook eens te investeren in het inregelen van de radiatoren door een goede monteur. Dat kost een paar 100 euro want het kost veel tijd en wat speciale thermometers omdat die waarden krap komen. Maar dat verdien je met deze prijzen snel terug denk ik.

Waterzijdig inregelen heet dat.

MissJones schreef op 07-12-2022 om 22:24:

In de woonkamer en keuken hebben we vloerverwarming die nu standaard op 18 staat, daar weet ik het dus niet. Maar in de gang, bijkeuken en slaapkamers is het nu rond de 12 graden. Gaat nog wel kouder worden vrees ik. Vervelende bijkomstigheid is dat de was nu echt niet meer droog wordt, morgen toch maar een beetje verwarmen daar.

Wij verwarmen de gang en slaapkamers ook niet, temperatuur zal daar ook 10-12 graden zijn. De was hangt hier in het trapgat, daar droogt het nog wel.

Ysenda schreef op 08-12-2022 om 10:45:

Het beste is om naast het onderhoud ook eens te investeren in het inregelen van de radiatoren door een goede monteur. Dat kost een paar 100 euro want het kost veel tijd en wat speciale thermometers omdat die waarden krap komen. Maar dat verdien je met deze prijzen snel terug denk ik.

Waterzijdig inregelen heet dat.

Waterzijdig inregelen is bij vrijwel alle soorten radiatoren ook zelf te doen. Een kit die je daarvoor koopt is nieuw 100 euro.

Daglichtlamp schreef op 07-12-2022 om 20:22:

Wat veel mensen waar de verwarming nooit uit gaat. Zijn dat allemaal mensen met vloerverwarming?

Hier inderdaad vloerverwarming. Hij staat altijd op 19 graden. Als je hem uitzet duurt het 2 weken voordat ie weer op temperatuur is, dus dat doen we nooit. 

Op de slaapkamers is het 's ochtends 13-14 graden. We hebben de avond daarvoor dan nog wel warm gestookt, maar ze koelen razendsnel af zodra de cv uitgaat. De woonkamer ligt heel gunstig qua zonligging en stokende buren. Daar is het nog niet onder de 18 graden geweest. 

In mijn (gesloten) keuken 10 graden, 
de woonkamer voelt dan haast lekker behaaglijk met 12 graden 
Een half uur voor we naar bed gaan zet man de airco op de slaapkamer even aan om de ergste kou eruit te krijgen, het is daar ook zo'n 10 graden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.