Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Hoe koud is het op jouw slaapkamer?

Friezinnetje schreef op 24-12-2021 om 11:55:

[..]

je beseft je ook, dat jij het andere uiterste doet?

Ik bevries al als ik het lees.🤣

Friezinnetje schreef op 24-12-2021 om 11:55:

[..]

je beseft je ook, dat jij het andere uiterste doet?

Het zal in jouw ogen het "andere uiterste" zijn maar in de kou slapen met open raam is veel gezonder dan in een slaapkamer van 23° met het raam dicht, bedolven onder dekbedden en extra dekens. 

Wist je trouwens dat men in Zweden baby's laat buitenslapen zelfs wanneer het vriest? 

Dit is waarom ze in Scandinavië baby's buiten laten slapen

In Scandinavië is het al jaren de normaalste zaak van de wereld om je kind in de frisse buitenlucht te laten slapen. Ook in ons land hebben steeds meer kinderdagverblijven 'buitenbedjes' staan. Maar wat zijn nu precies de voordelen van buiten slapen? En zitten er ook nadelen aan?

Baby’s overdag buiten een dutje laten doen wordt in Scandinavische landen zeer aanbevolen. Consultatiebureaus daar raden vanaf twee weken na de geboorte ouders aan om hun kind een dutje van twee tot vier uur lang in de frisse buitenlucht te laten doen. Ook als het vriest! Volgens Fins onderzoek zou buiten slapen om de volgende redenen goed zijn voor de gezondheid van de baby’s:

De frisse buitenlucht kan ervoor zorgen dat je baby sneller in slaap valt en ook dieper slaapt. Dit zou er bovendien voor zorgen dat je baby fitter wakker wordt en beter eet.

De frisse buitenlucht zou voor meer weerstand zorgen door een grotere opname van vitamine D. Deze vitamine is onder andere belangrijk voor sterke botten en tanden.

Bron: ouders van nu. 

zwaankip schreef op 24-12-2021 om 12:46:

[..]

Het zal in jouw ogen het "andere uiterste" zijn maar in de kou slapen met open raam is veel gezonder dan in een slaapkamer van 23° met het raam dicht, bedolven onder dekbedden en extra dekens.

Wist je trouwens dat men in Zweden baby's laat buitenslapen zelfs wanneer het vriest?

In Scandinavië is het al jaren de normaalste zaak van de wereld om je kind in de frisse buitenlucht te laten slapen. Ook in ons land hebben steeds meer kinderdagverblijven 'buitenbedjes' staan. Maar wat zijn nu precies de voordelen van buiten slapen? En zitten er ook nadelen aan?

Baby’s overdag buiten een dutje laten doen wordt in Scandinavische landen zeer aanbevolen. Consultatiebureaus daar raden vanaf twee weken na de geboorte ouders aan om hun kind een dutje van twee tot vier uur lang in de frisse buitenlucht te laten doen. Ook als het vriest! Volgens Fins onderzoek zou buiten slapen om de volgende redenen goed zijn voor de gezondheid van de baby’s:

De frisse buitenlucht kan ervoor zorgen dat je baby sneller in slaap valt en ook dieper slaapt. Dit zou er bovendien voor zorgen dat je baby fitter wakker wordt en beter eet.

De frisse buitenlucht zou voor meer weerstand zorgen door een grotere opname van vitamine D. Deze vitamine is onder andere belangrijk voor sterke botten en tanden.

Allemaal leuk en aardig, maar ik slaap niet als het koud is en ik het koud heb. Slaapgebrek is nog ongezonder.

Rockstar schreef op 24-12-2021 om 11:56:

[..]

Nou ik ben niet zo rijk dat ik gewoon naar 25 graden kan stoken hoor. Dat gaat echt in de papieren lopen. Weet niet hoe goedkoop energie is in Finland, maar hier wordt dat een duur grapje. Dus dan zet ik de kachel op maar 22-21 graden en pak ik een trui en een deken, ik vind dat juist wel knus dus dat stoort me niet.

21-22 graden is toch naar mijn mening een prima temperatuur voor een huiskamer.Ik zie dat niet als heel koud ofzo.

In Finland is het ook langer koud als hier dus dan zou ik het eerder begrijpen dat ze het dan binnen maar lekker warm maken.

Tickel schreef op 24-12-2021 om 11:53:

[..]

Hier in de leefruimtes ook warm genoeg, maar dit gaat over de slaapkamer. No way dat ik zo hoog ga stoken zodat ik in mijn t-shirt kan lopen thuis. Het is nu al bijna onbetaalbaar. Ik heb alleen een t-shirt en trui aan.

Lijkt me afschuwelijk, als het binnen zo warm is gestookt dat je in een t-shirt rond kan lopen. Ook in de woonkamer. Dan krijg je het toch bloedheet als je iets gaat doen, stofzuigen ofzo. Of als er ik een opvlieger krijg🥵. 

Ik vind het zonde van de kosten en het milieu als ik stook terwijl ik in een t-shirt rondloop. Eerst warme kleding aan en als ik het dan koud heb, dan pas stook ik warmer.

Lollypopje schreef op 24-12-2021 om 12:59:

[..]

Allemaal leuk en aardig, maar ik slaap niet als het koud is en ik het koud heb. Slaapgebrek is nog ongezonder.

Tja, ik slaap niet in een hete slaapkamer zonder open raam. Dan zou ik zeker ook slaapgebrek krijgen! 

MidasWolf schreef op 24-12-2021 om 13:06:

[..]

21-22 graden is toch naar mijn mening een prima temperatuur voor een huiskamer.Ik zie dat niet als heel koud ofzo.

In Finland is het ook langer koud als hier dus dan zou ik het eerder begrijpen dat ze het dan binnen maar lekker warm maken.

Hier staat de verwarming nooit hoger dan 18,5°. Alleen als er visite komt verhogen we naar 20°.

Momenteel is het hier 17,5°graden en dat vinden man en ik prima! 

zwaankip schreef op 24-12-2021 om 12:46:

[..]

frisse lucht is belangrijk, maar met vrieskou met open raam slapen en alleen een lakentje is ook niet gezond

zwaankip schreef op 24-12-2021 om 14:59:

[..]

Tja, ik slaap niet in een hete slaapkamer zonder open raam. Dan zou ik zeker ook slaapgebrek krijgen!

En dus kun je niet simpel stellen dat het één beter is dan het andere

Ik woon in de alpen , en ons huis is dus net zo geisoleerd als de finse huizen. We ebben een electrische warmtepomp, en betalen nog geen 100 europer maand aan stroom. We zijn met 7 mensen in huis.

Bij ons is het tussen de 18 en 20 graden. We wonen in  een nieuw en goed geïsoleerd huis. Op de slaapkamer staat de verwarming bijna nooit aan. Overdag hebben we het raam dicht, s'nachts open.

Ted68 schreef op 24-12-2021 om 15:18:

Ik woon in de alpen , en ons huis is dus net zo geisoleerd als de finse huizen. We ebben een electrische warmtepomp, en betalen nog geen 100 europer maand aan stroom. We zijn met 7 mensen in huis.

Precies, het is niet duurder of mileuonvriendelijker om de temperatuur aangenaam te houden omdat de huizen vooral beter gebouwd zijn op kou en super geïsoleerd. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

24-12-2021 om 17:38

ToetieToover schreef op 24-12-2021 om 17:31:

[..]

Precies, het is niet duurder of mileuonvriendelijker om de temperatuur aangenaam te houden omdat de huizen vooral beter gebouwd zijn op kou en super geïsoleerd.

Dat is mooi, maar ik vind 22 graden niet aangenaam,  al kreeg ik het gratis. Veel te warm.  

MidasWolf schreef op 24-12-2021 om 13:06:

[..]

Voor mij ook hoor, maar dan dus wel met trui, vest, sloffen en deken en echt niet in een t shirtje. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.