Huis, tuin en keuken
rooiekater
05-09-2022 om 11:09
Hoe kom ik de winter door? Warmte tips gezocht.
Ik kon er hier zo snel geen topic over vinden.
De energie prijzen rijzen de pan uit en vraag mij af hoe overleef ik de winter zonder in financiële problemen te komen. Heb een variabel contract.
Ik heb blok verwarming betaal alleen voor eigen gebruik maar heb geen zicht op of ik veel of weinig moet bij betalen. Moet ook per ruimte de kachel aan zetten.
Woon gelijkvloers maar de boel is slecht geïsoleerd. Volgend jaar start de renovatie. Een beetje wind en alle warmte vliegt de woning uit.
Voor mijn katten heb ik heb een matje besteld die extra warm moet zijn hopelijk vinden ze dat wat. En verder van een dekbed een warm holletje gemaakt.
Voor mijzelf extra fleeceplaid
Tocht strips aangebracht
Ik twijfel nog heeft het zin om b.v een electrisch kacheltje aan te schaffen voor de warmte? Zou dat goedkoper dan dan mijn kachel aan zetten?
Hoe gaan jullie het doen komende winter? Tips alles is welkom.
mardejo
08-09-2022 om 13:07
Goede tips en daar gaan we zeker ook gebruik van maken (bv. sloffen met harde onderkant).
Vorig jaar hadden wij ook strips onder onze deuren (zit een behoorlijke spleet tussen de onderkant van de deur en de vloer-3cm?). Maar als je alles zo afsluit, ventileert het ook weinig. De CO2 meter liet zien dat de luchtkwaliteit echt slechter werd. We wonen met 4 personen met een open keuken). Je voelde je ook echt duffer worden.
Ik snap dat iedereen om de energierekening denk, maar hou het wel gezond!
Mija
27-09-2022 om 10:49
Ik las vandaag een artikel in Trouw over het zelf isoleren van enkel of oud dubbelglas met simpele krimpfolie:
”Die vond hij in de bouwmarkt, in de vorm van oldskool krimpfolie: een soort vershoudfolie dat men op de kozijnen voor het enkelglas kan plakken. Een soort doe-het-zelf-voorzetraam.”
“[dit] is vergeleken met bekende simpele verduurzamingsingrepen vrij indrukwekkend. Huishoudens kunnen met zo’n honderd euro aan spullen van de bouwmarkt en een middagje werk honderden euro’s aan energiekosten sparen. Carton schat de besparing op ongeveer dertien euro per jaar per vierkante meter. Voor veel huishoudens kan met het folie dus zo’n vijfhonderd tot achthonderd euro op de energierekening schelen.
“Mensen die hun huis willen isoleren en enkelglas of dubbelglas uit de jaren zeventig hebben, moeten dit absoluut als eerste doen als ze minder gas willen verbruiken.” Cartons toepassing van het folie, voor iedereen beschikbaar, pimpt het enkelglas dusdanig dat het 35 procent minder warmte doorlaat.”
Om die besparing te halen moet je er wel een lijstje omheen maken, om een isolerende ruimte tussen glas en voorzetraam te creëren.
Hier staat de instructie:
https://www.tno.nl/nl/newsroom/insights/2022/06/brains4neighbourhoods-isolatie-doe/
moonoloog
27-09-2022 om 10:57
Het schijnt dat je met waxinelichtjes en een bloempot op z'n kop een soort kacheltje kan maken. Mijn ouders hebben dat geprobeerd en het werkt wel, maar is natuurlijk niet geschikt voor een hele grote ruimte.
Sarada
02-10-2022 om 08:08
Koop 2 kruiken ( van die zakken, paar euro bij Kruidvat),vullen volgens voorschrift met kokend heet water, één leg je onder een deken op de plek waar katten graag liggen, de ander doe je boven je trui, onder je vest. Het lijkt of je hele huis ineens warm is!
Ysenda
02-10-2022 om 08:49
moonoloog schreef op 27-09-2022 om 10:57:
Het schijnt dat je met waxinelichtjes en een bloempot op z'n kop een soort kacheltje kan maken. Mijn ouders hebben dat geprobeerd en het werkt wel, maar is natuurlijk niet geschikt voor een hele grote ruimte.
Dit is klinkklare onzin, laten we stoppen met het delen hiervan.
Mevrouw75
02-10-2022 om 08:54
dikke echt wollen trui over een wollen thermo, goede pantoffels met harde zool, thee in een thermobeker om je kopje regrlmatig bij te vullen en een kruik moeten echt de allerergste kou wel weg kunnen nemen.
redbulletje
02-10-2022 om 08:58
Ik heb nog een tweede elektrische deken gekocht. Zo kan ik eentje op de bank leggen om op te zitten en de andere voor om me heen.
Milala
02-10-2022 om 09:06
ik heb zo'n oversized hoodie gekocht van fleece stof met teddy voering. Best prijzig maar oh zo fijn.. en enorm warm, zo warm dat ik hem weer uitgetrokken heb. Maar fijn om te weten dat ik het niet koud hoef te hebben of voor vriendinnen die 17 graden niet gewend zijn.
rooiekater
02-10-2022 om 10:02
Milala schreef op 02-10-2022 om 08:00:
Dat is iets wat ik met katten nooit durf te doen. En vind het hoe dan ook gevaarlijk.
rooiekater
02-10-2022 om 10:03
Sarada schreef op 02-10-2022 om 08:08:
Koop 2 kruiken ( van die zakken, paar euro bij Kruidvat),vullen volgens voorschrift met kokend heet water, één leg je onder een deken op de plek waar katten graag liggen, de ander doe je boven je trui, onder je vest. Het lijkt of je hele huis ineens warm is!
Das ook wel een goeie bedankt!
redbulletje
02-10-2022 om 10:14
Ik heb in de winter sowieso vaak theelichtjes aan, dan weer niet onder een bloempot. Ik vind het gewoon gezelllig staan. Heb niet het idee dat ze veel warmte geven.
KillerQueen
02-10-2022 om 10:38
redbulletje schreef op 02-10-2022 om 10:14:
Ik heb in de winter sowieso vaak theelichtjes aan, dan weer niet onder een bloempot. Ik vind het gewoon gezelllig staan. Heb niet het idee dat ze veel warmte geven.
Ligt er aan hoe veel je er aan doet.
Vorig jaar deed onze cv het niet, ik heb toen heel veel waxinelichtjes aan gedaan, denk wel 30 à 40 en dat hielp echt wel!
Maarja, die dingen zijn ook niet gratis, dus ik denk onder aan de streep beetje niet perse goedkoper uit dan de verwarming aan doen.
Milala
02-10-2022 om 10:39
Kijk wel uit met veel kaarsen in een kleinere ruimte kan dit problemen opleveren voor het zuurstofgehalte in de lucht.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.