Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Hoe kom ik de winter door? Warmte tips gezocht.

ik ben ook van plan met de airco te gaan verwarmen

Ik lees al veel goede tips. Kijk ook eens naar een radiatorventilator. Dit is een kleine ventilator die je onder de verwarming plaatst. Hierdoor wordt de warmte van de radiator beter verspreid en gaat dus het rendement omhoog. 

rooiekater schreef op 05-09-2022 om 11:39:

[..]

Ik had dat ook ergens gelezen maar kan die info niet terug vinden. Juist mijn omgeving zegt nu dat het goedkoper is daardoor twijfel ik.

Ik heb al goeie rolgordijnen.

Slof sokken gaat op het lijstje.

Ik zou sloffen met een harde zool doen, dan komt er minder kou van de vloer op je voeten. En koude voeten is het koud hebben. 

Ik heb voor het thuiswerken lekkere warme handwarmers gehaakt zonder vingertoppen . Plaids al gekocht, nu is er volop keus nog.

https://aartjan.nl/blog/vest-usb-verwarming/

Een verwarmd vestje? Opladen via het stopcontact. Als je het dichtbij warm hebt, kan misschien de temperatuur omlaag. Ik heb het zelf niet overigens dus kan er niet uit eigen ervaring over vertellen. 

Als je alleen woont, denk ik dat 1 ruimte elektrisch op temperatuur houden wel energie kan besparen, afhankelijk van de gasprijs tov de elektriciteitsprijs, en van de isolatie van je huis. En dan de deuren van die ruimte goed dichthouden natuurlijk. Ik sprak onlangs een vrouw in mijn buurt die op die manier bijna Nul op de Meter had gehaald, met (maar) 15 zonnepanelen op het dak. Normaal is dat echt niet genoeg voor NOM (ik heb het dubbele liggen en redde het met twee pubers in huis afgelopen winter daarmee niet) maar zij gebruikt alleen nog gas voor douchen. En ze had afgelopen winter alleen de woonkamer verwarmd. Ik vond het een opmerkelijk verhaal! 

Is er geen energieloket in jouw woonplaats? Hier is er dat wel en daar kun je allerhande meters in bruikleen krijgen en helpen ze je vervolgens met berekeningen. Ze weten ook veel. En allemaal gratis. 

Ik bevind me dus in de zeer geprivilegieerde positie dat ik me om de kosten voor energie niet druk hoef te maken omdat ik in een gasloze NOM-woning woon. Evengoed let ik erop hoor. Het totale energiegebruik van mijn huishouden is ondergemiddeld. Ik denk ook dat het komende winter nog verder omlaag zal gaan omdat een van mijn kinderen uit huis is gegaan. Ik verwacht dus volgend jaar wel weer onder nul uit te komen en dus zelfs (een klein beetje) geld toe te krijgen. Absurd maar waar. 

Ik loop ook met het plan rond een elektrische radiator aan te schaffen, helemaal toen ik vanmorgen las dat gas met 30% omhoog geknald is. En dan de thermostaat niet hoger dan 17 graden. Ik ben er alleen nog niet over uit of ik daar goed aan doe. Verder natuurlijk dik(ker) kleden en s'avonds onder een dekentje. Moet alleen nog iets voor man zijn koude voeten (vaatproblemen) verzinnen. Misschien een elektrisch verwarmd voetenkleedje.

Ik heb vroeger een thermoshirt gehad wat aan de binnenkant van dat zachte spul had dat joggingbroeken ook vaak hebben. Heerlijk warm en comfortabel shirt was dat. Weet iemand of die nog ergens te krijgen zijn?

Moxxie schreef op 05-09-2022 om 13:22:

Ik heb vroeger een thermoshirt gehad wat aan de binnenkant van dat zachte spul had dat joggingbroeken ook vaak hebben. Heerlijk warm en comfortabel shirt was dat. Weet iemand of die nog ergens te krijgen zijn?

Hier ook op zoek naar lekkere thermoshirts!

Wie o wie weet de warmste?

Moxxie schreef op 05-09-2022 om 13:22:

Die heb ik, van Decathlon zijn die.

SophieHowl schreef op 05-09-2022 om 13:28:

[..]

Hier ook op zoek naar lekkere thermoshirts!

Wie o wie weet de warmste?

Waarschijnlijk is dat wel te vinden op aliexpress. De leggings met voering hebben ze sowieso

Rockstar schreef op 05-09-2022 om 13:43:

[..]

Die heb ik, van Decathlon zijn die.

O dankjewel! Ik heb al een paar miskopen gedaan dus hier ben ik blij mee 😁.

(Ik vind het best lastig hierover concreet na te denken terwijl het nog steeds zo warm is in huis. Wilde net op zolder wat gaan werken - te warm daar.)

Hier ook een variabel contract en hoop maar dat het geen hele strenge winter wordt. 
Ik las laast ergens (geen idee of het waar is) dat je ook veel warmte via je hoofd kwijt raakt. Een warme muts is dan wel handig. 
Wol is ook een fijn materiaal om je warm te houden, misschien lekkere dikke sokken van wol? 
Heb je dikke gordijnen voor de ramen? Is een voorzetraam misschien nog iets?

Wat lief dat je voor de katten ook bezig bent om lekkere warme plekjes te maken. Denk je dat ze er ook gebruik van gaan maken? Hier claimen ze altijd het dekentje van mijzelf op de bank. Soms mag ik er dan bij onder 

Thermo-ondergoed zal het beste werken.
Op de bank kun je dan ook nog een badjas aantrekken of een deken over je heen doen.

Sterkte, blokverwarming is echt ruk want je hebt de goede controle niet zoals je wel bij een cv hebt .

Al die topics beginnen wel een beetje op mijn lachspieren te werken hoor. Ik zie me al helemaal achter mijn laptop zitten over een paar maanden in mijn skipak met mijn wollen ijsmuts op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.