Huis, tuin en keuken
Friezinnetje
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:
Maar een mooie groene tuin:
Pejeka1
12-03-2022 om 16:02
Ik wil weer eens keizerskronen zetten, gele en oranje, in feite komen die dan ook elk jaar terug, die vind ik ook prachtig.
ToetieToover
12-03-2022 om 16:19
Ahhhh Moos, poezen weten altijd de beste plekjes, als het kan, ga ik daarom naast mijn katten zitten maar meestal ben ik aan het rondscharrelen.
Ik zaai een/tweejarigen in een paar vierkantjes van mijn makkelijke moestuin, voordat de ‘productiegroenten’ er in komen. Na het dunnen nog even doorgroeien en dan zet ik ze op hun plek. De eetbare planten staan dan binnen (thuis) of in de kas (van de stadsmoestuin). Ik heb op de stadsmoestuin al dágen zittend zaaiwerk gedaan in de kas .
SuperCow
12-03-2022 om 17:10
Leuk die foto's! Wat een grote en volwassen tuin heb je Moosey, heerlijk! Kievietsbloemen zijn gaaf maar die hondstand ook: wat een leuke blaadjes heeft ie!
Akelei is hier ook favoriet! Ik heb je voorbeeld gevolgd Pejeka en wat maïskorrels in de grond geduwd. Niet de mooiste planten maar schuurhoog en de merels zijn dol op popcorn! De minivijver hebben ze ook al snel ontdekt.
Goed om te weten dat viooltjes slakkenvoer zijn, die heb ik nét in de volle grond gepland. 'Zaait flink uit' stond er nog zo leuk bij!
Ik voel me een beetje dom: ik heb 4 grote goed gevulde potten van 15cm kruiptijm voor € 2,99 per stuk en voor en een paar halfbakken P9's voor € 3,50 per stuk...
Volgens de medewerker van het tuincentrum was die grote tijm niet te scheuren (pas als ie 2 of 3 jaar oud is kan dat?) maar het is echt een goed ontwikkelde wortelkluit. Ik denk dat ik er gewoon nog 2 ga halen en het ga proberen.
Een vraagje over de vetmuur: kan deze een beetje tegen de schaduw? Want dan zou ik hem om de stenen bij het kraantje willen planten en mss als paadje ernaartoe.
En ik overweeg een pergola te maken van de 3 balken die ik nog heb. Ze zijn 7cm dik en 3 meter lang. Ik twijfel of ik van die zinken paalhouders haal of dat ik ze in snelcement zet. Als die houders stevig genoeg zijn dan kan ik ze iets inkorten en dat stukje gebruiken voor een hoe-heet-dat schuin balkje. Dat wordt dan een poort naar het terras over de laatst rij tegels heen. Dan moeten er 'helaas' wel nog 2 tegels sneuvelen.
SuperCow
12-03-2022 om 17:13
Pejeka1 schreef op 12-03-2022 om 16:02:
Ik wil weer eens keizerskronen zetten, gele en oranje, in feite komen die dan ook elk jaar terug, die vind ik ook prachtig.
Ooooh die heb ik in GW gezien, en dan die pimpelmeesjes die erin lopen te lurken! Geweldig! Maar ja, ze zijn wel geel of rood hé?
ScarceKudu74
12-03-2022 om 17:24
Pejeka1 schreef op 12-03-2022 om 16:02:
Die moest ik even googlen, maar die zijn zeker prachtig! Zou hier ook wel in de tuin erbij passen.
ScarceKudu74
12-03-2022 om 17:25
SuperCow schreef op 12-03-2022 om 17:13:
[..]
Ooooh die heb ik in GW gezien, en dan die pimpelmeesjes die erin lopen te lurken! Geweldig! Maar ja, ze zijn wel geel of rood hé?
Niks mis met geel of rood toch 😁
ScarceKudu74
12-03-2022 om 17:28
denken jullie dat een olijfboom in de volle grond gezet kan worden? Ik lees online verschillende dingen daarover.
EnchantedDragonfly18
12-03-2022 om 19:22
SuperCow schreef op 12-03-2022 om 17:10:
Een vraagje over de vetmuur: kan deze een beetje tegen de schaduw? Want dan zou ik hem om de stenen bij het kraantje willen planten en mss als paadje ernaartoe.
Ja die kan daar tegen. De schutting waar hij bij mij staat is aan de oostkant en relatief dicht op de gevel (noord), dus hij staat hier ook niet de hele dag in de zon. En hij blijft wintergroen, dus hij kan sowieso wel goed tegen schaduw.
Waar je wel even op moet letten is afgevallen blad. Dat vindt 'ie niet zo leuk als dat weken erop blijft liggen.
GroenTuintje
12-03-2022 om 21:07
Netherfield schreef op 12-03-2022 om 17:36:
Lente!
Heerlijk weertje de laatste dagen ook, vooral vandaag
Friezinnetje
12-03-2022 om 21:18
Netherfield schreef op 12-03-2022 om 17:36:
Lente!
Op zijn Fries een Titelroas
ToetieToover
12-03-2022 om 21:32
SuperCow schreef op 12-03-2022 om 17:13:
[..]
Of paars
Moosey
13-03-2022 om 00:30
Schitterend. Maar die willen dus écht niet bij mij, meteen het eerste jaar al niet.