Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:
We willen groene tuinen
Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
Netherfield
03-02-2024 om 01:13
https://www.facebook.com/reel/1085327415836374?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v
Ipv girl math hebben we nu ook garden center math. Zo ga ik de volgende keer in het tuincentrum ook rekenen!
duet
12-02-2024 om 21:48
Zijn jullie inmiddels al voorzichting begonnen in de tuin?
Ik heb in januari mijn druivenranken gesnoeid en afgelopen weekend alle klimrozen. De klimroos tegen de keukenmuur is voor het eerst in jaren rigoreus teruggesnoeid, omdat hij steeds hoger en alleen nog onder de dakgoot bloeide. Hopelijk komt hij nu op lager niveau weer tot bloei. Ik heb geen verstand van rozen snoeien en doe altijd maar wat, dus wel spannend of dit nu goed gaat.
Sneeuwklokjes en krokussen bloeien al. De mininarcisjes staan op knappen. Heb er weer zin in!!
Moirmel
12-02-2024 om 21:59
Hier zijn het voorlopig alleen de krokussen die in bloei staan. Partner moet morgenvoormiddag niet werken en heeft gevraagd om samen wat in de tuin te werken.
Ga waarschijnlijk morgen de uitgedroogde najaarsbloeiers fijn snoeien met de kantenmaaier en dan blijft dat materiaal liggen als mulch. Verder hoop ik eindelijk te starten met de hugelbeds (vorige keer toen ik wou starten ziek gevallen), zodat deze al kunnen beginnen opwarmen.
Maar het is nog vroeg in het jaar.
Tara82
13-02-2024 om 10:19
Ik moet de hortensia, vlinderstruik en framboos gaan snoeien. Ik ben altijd (veel) te voorzichtig met snoeien, maar de hortensia had vorig jaar maar 1 bloem, dus die moet echt flink aangepakt worden.
Verder moet ik vooral gaan bedenken wat ik wil op de lege plekken. In de voortuin had ik vorig jaar iets te veel afrikaantjes en die zullen zichzelf vast uitgezaaid hebben. Dus daar moet ik wel op letten. Nu komen wel al een hoop bloembollen omhoog.
De achtertuin willen we nog gaan aanpakken, maar of dat er van komt weet ik niet. Ik denk dat kleuter wel weer zonnebloemen wil. We hebben genoeg zaadjes voor een veld vol, maar dit keer moeten ze wel op een iets handigere plaats. Ik heb ook nog pompoen zaadjes en ik denk dat kleuter dat ook wel leuk vind.
duet
19-02-2024 om 17:25
@Tara, ik ben ook altijd te voorzichtig met snoeien. Dit jaar ben ik echter rigoreus aan de slag gegaan. Rozen gesnoeid, gisteren de schijnaugurk tot op de hoofdstammen teruggesnoeid. Hortensia's en vlinderstruik daar wacht ik nog even mee, tot de kou een beetje over is. Narcisjes bloeien inmiddels hier.
Zat me gisteren ook af te vragen wanneeer ik de eerste zaadjes zou gaan zaaien. Misschien nog heel even wachten. Zonnebloemen en pompoenen komen er hier dit jaar ook weer. Is ook leuk voor kinderen: weinig inspanning en meestal een groot resultaat.
Friezinnetje
19-02-2024 om 18:19
hier bloeit de anamone Blanda zag ik van morgen. Dat is altijd al een teken dat de lente er aan komt. Verder komen de bladrozetten van de oranje papavers al flink tevoorschijn, loopt de hortensia al uit en zit er in mijn groenblijvende clematis al flinke bloemknoppen.
SuperCow
20-02-2024 om 09:24
He wat leuk, topic komt weer uit de winterslaap!
Aaaaah anemoontjes vind ik zo schattig maar die heb ik hier nog niet gezien.
Hier doen de sneeuwklokjes het erg goed. Vorig jaar een grote pol geadopteerd en her en der in kleine bosjes uitgeplant en het lijkt zich al te hebben verdubbeld! De krokussen doen het ook goed, al vinden die de regen niet zo fijn. Narcisjes lijken te zijn verdwenen en ook de bos hyacint lijkt matig enthousiast.
De papavers en akelei komen hier ook tevoorschijn maar veel zaailingen van de akelei en vingerhoedskruid lijken jammer genoeg te zijn verdwenen.
De kruiptijm tussen de tegels lijkt dit jaar ook een flinke optater te hebben gehad, ik hoop dat die nog bijtrekt (iemand daar ervaring mee?).
Verder overweeg ik om een Frans schapenhek van 1,25 om de voortuin te zetten want ik ben die kattenschijt echt helemaal zat. Ik weet dat ze er overheen kunnen springen maar ik hoop dat het net genoeg demotiveert zodat ze de tuin van de buren (aka hun baasje) kiezen. Zou dat werken?
Anna76
20-02-2024 om 09:37
Onze lavendel is heel lelijk geworden, verhout, dode stukken erin etc. Ik denk dat we deze toch moeten vervangen door iets anders, maar ik weet nog niet zo goed. Wel een vaste plant, met bloemetjes voor de bijtjes natuurlijk, makkelijk in onderhoud, ik ben er nog niet uit.
Tara82
20-02-2024 om 10:40
SuperCow schreef op 20-02-2024 om 09:24:
He wat leuk, topic komt weer uit de winterslaap
Verder overweeg ik om een Frans schapenhek van 1,25 om de voortuin te zetten want ik ben die kattenschijt echt helemaal zat. Ik weet dat ze er overheen kunnen springen maar ik hoop dat het net genoeg demotiveert zodat ze de tuin van de buren (aka hun baasje) kiezen. Zou dat werken?
Geen idee of dat werkt, maar ik word ook niet goed van die katten drollen in mijn voortuin. Laatst er meerdere uit dezelfde hoge bak geschept. Geen idee welke kat het is. Ik had daar eerst geen last van, maar vorig jaar is een buurkat verhuist en ik denk dat een andere kat nu zijn territorium heeft over genomen.
Vogels hebben het sedum dak van het kliko huisje omgeploegd. Even afwachten wat daar van over is. Sommige planten zullen misschien wel beter verspreid zijn nu. Misschien moet ik er een net over spannen.
Moirmel
25-02-2024 om 17:52
Vandaag in de moestuin eindelijk kunnen beginnen aan de hugelbeds (https://www.voedselboskabouters.nl/blog/wat-is-een-huegelbed) en omdat daarmee de moestuin in een redelijk definitieve plooi komt te vallen was ik aan het zoeken naar een manier om de paden af te werken.
Vorige jaren hield ik de paden tussen de bedden altijd vrij door ze te bewandelen en om de zoveel weken eens de kantenmaaier erdoor te halen, maar nu zoek ik dus iets properder en permanent.
Partner zegt karton te gebruiken en ik denk eraan om schors te bestellen. Wat zijn jullie methodes om de paden zo onkruid vrij te houden.
Mocht het niet duidelijk zijn: ik gebruik geen pesticiden.
Moosey
25-02-2024 om 17:57
Mja, ik ben daar ook nog niet uit Moirmel. Ik heb nu grind op worteldoek tussen mijn moestuinbakken liggen, maar dat gaat ook steeds meer gras etc in groeien, ik wil het er eigenlijk uit hebben. Schors ziet er leuk uit maar vergaat naar mijn idee sneller dan je zou willen.. Ik heb ook wel ns aan halfverharding gedacht, maar daar moet eigenlijk ook weer worteldoek onder en dat wil ik niet meer. Misschien zou puur zand nog een idee kunnen zijn? Moet je ook wel schoffelen zo nu en dan maar zoveel wil daar niet in groeien.. of toch gewoon stoeptegels, maar bestraten is ook echt mijn hobby niet..
Leuk van je hugelbed, ben benieuwd hoe het gaat bevallen!
Moirmel
25-02-2024 om 18:07
Ben zelf heel benieuwd naar die hugelbeds al verwacht ik er dit jaar niet veel van (had het voor de winter moeten aanleggen zodat ze goed konden rusten), maar wel op lange termijn.
Dat de schors vergaat is niet zo erg, dat is extra voeding voor de bodem, en ik ga ook niet bestraten (na al die jaren denk ik eindelijk alle stenen uit dat stuk verwijderd te hebben).
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.