Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het (kamer)planten topic

Zusterclivia schreef op 11-03-2022 om 22:19:

[..]

Ik zeg het voor jou ook maar: ontaarde plantenmoeder. 😱

Nou planten moeder...Ik voel me nu als de gemene stiefmoeder van Assepoester. 🥺

Regendrup. schreef op 08-03-2022 om 16:01:

Ik heb mijn pannekoekenplant volgens mij heel erg laten schrikken.. ik wilde hem in een ander potje zetten en toen viel hij op z'n kop.
Sindsdien heeft ie geen extra blaadjes meer laten groeien.. en dat terwijl er elke week wel een nieuwe bij kwam. Ben zó benieuwd of hij nog bijgroeit. Hoop het echt.

Op dit moment verschijnt er een rode knop in het midden, waar eerst nieuwe blaadjes uit groeiden. Iemand enig idee wat dit is? Of dit nog goed komt? Op internet kan ik daar niet echt wat over vinden. 

Regendrup. schreef op 14-03-2022 om 15:38:

[..]

Op dit moment verschijnt er een rode knop in het midden, waar eerst nieuwe blaadjes uit groeiden. Iemand enig idee wat dit is? Of dit nog goed komt? Op internet kan ik daar niet echt wat over vinden.

Kan het een bloemknop zijn?

ToetieToover schreef op 14-03-2022 om 20:56:

[..]

Kan het een bloemknop zijn?

Ow? Zou dat kunnen? 

Dan laat ik 'm vaker op z'n koppie vallen 😂

Regendrup. schreef op 14-03-2022 om 21:02:

[..]

Ow? Zou dat kunnen?

Dan laat ik 'm vaker op z'n koppie vallen 😂

Laat even weten of ik met de mijne moet gaan gooien   

hij kan idd wel bloeien

pannenkoekplant-6.jpg?format=webp

Friezinnetje schreef op 14-03-2022 om 21:09:

hij kan idd wel bloeien

pannenkoekplant-6.jpg?format=webp

Hmm.. heb ook even gegoogled maar zo ziet het er helaas niet uit.

Alhoewel.. het knopje heeft wel de kleur van de stengels van de bloemen zie ik net! Maar toch, lijkt me sterk want het is nog maar een babyplantje. 

Hij maakt het wel spannend zeg 

Regendrup. schreef op 14-03-2022 om 21:02:

[..]

Ow? Zou dat kunnen?

Dan laat ik 'm vaker op z'n koppie vallen 😂

Misschien heeft hij een bult!

Maar bij sommige planten heeft een nieuw blaadje in het begin een andere kleur. Wit/rozig is niet raar.

Gisteren een Aloë Vera plantje opgehaald!

Bij mij zijn sommige planten ook begonnen te bloeien: een tradescantia krijgt kleine witte blommetjes met veel meeldraden en ook een dracaena; die krijgt bloemen in de vorm van siervuurwerk (nog in knop).

En de kamerdennenstekjes krijgen nu toch echt wortels. Of ze daarmee echt een zelfstandig bestaan kunnen gaan opbouwen moet ik nog maar afwachten. Ik heb de tijd.

Jij hebt straks je eigen woud in huis.

Gisteren een miljoen plantjes verpot. Nou ja, stekjes die naar een groter bakje mochten en zo. Het is hier net een school. De mini's gaan naar een doosje met deksel, want lekker warm en vochtig, maar niet in de felle zon. De plastic deksel filtert de zon een beetje. Daarna gaan ze naar een hogere doos (zo'n druivendoos) met minder siblings en meer ruimte om te groeien, vervolgens gaan ze nog naar een doos (cherrytomaat of zo) zonder deksel of gelijk door naar een tree vezelpotjes. Die van de winter gingen wel naar de open doos, de huidige batch denk ik niet. Die groeit sneller.

Dus ik ben er maar druk mee.

O ja, en een deel aangeboden op een ruilgroep.

Zeg dat wel. Het wordt dringen. Maar het zal niet lang duren of ik ga voor mezelf opkomen. Nu nog durf ik de zonwering niet helemaal dicht te doen omdat ik niet wil dat ze te donker komen te staan, maar als het echt warm wordt dan doen ze het er maar mee. En dan worden de sterkeren beloond.

Natuurlijk selectie.
Vorige zomer deed alles het hier prima, ondanks de verduistering. Dus ik durf het wel aan. 💪

Ze staan overal in de kamer verspreid (ook op 5 m afstand van het raam) en die verre planten moeten echt een minimum aan licht.

Dicht bij het raam doen ze het toch het beste. Ik sta nu nog steeds elk uur op om de zonwering wat te kantelen maar als het echt te warm wordt dan doe ik ze gelijk maar dicht.

Een automatisch kantelsysteem voor zonwering is belachelijk duur.

Bij mij is het ook altijd survival of the fittest. In mijn oude huis was het een soort serre, dus als je niet tegen zon kon (looking at you Calathea) dan moest je je maar redden of je had pech. Nu heb ik juist vrijwel geen zon en ik merk dat mijn orchideeen er slecht op gaan, ze maken bijna geen bloemen en het zou zomaar de laatste keer kunnen zijn dat ze bloeien. Maar ja, kan toch moeilijk mijn appartement een stuk verplaatsen, dus dan maar niet. Vind het wel jammer want ik was altijd zo trots dat ze zo mooi bloeiden, maar ja ik heb nu een baby Monstera gekocht dus dan ga ik daar wel trots op zijn als hij uit de klauwen groeit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.