Huis, tuin en keuken
kopjekoffie
20-07-2021 om 21:05
Het (kamer)planten topic
Hier kunnen we ervaringen en tips uitwisselen over onze kamerplanten, tuinplanten, moestuin en kruiden.
Zelf heb ik dit jaar voor het eerst kruiden gezaaid. Op zich wel een succes al werd het bij de dille anarchie. Verder zijn er wat meer kamerplanten bijgekomen en vermaak ik me soms met leuke/leerzame filmpjes op youtube. Wie graag wat meer achtergrong wil, kan swedisch plantguys eens bekijken:
ik wilde hier een link plaatsen, maar dat kan pas na 10 berichten
Angelo Dorny is ook leuk, vooral gezellig getut.
Een een tip die wel handig is; geef op een vaste dag in de week water.
rionyriony
26-02-2022 om 14:20
Cousin_It schreef op 26-02-2022 om 11:08:
Die asparagus die ik gekocht had, begint nu inderdaad blaadjes aan de hele lange roobbruine stengels te krijgen. Ik laat ' m maar eens even z' n gang gaan. Moet alleen een ander plekje zoeken, hij staat nu op een commode maar de stengels zitten al tot aan het plafond
Eentje van mij stuurt ze richting schemerlamp en gaat daar onder zijn kap bladeren maken. Dat mag natuurlijk niet dus eens per zoveel tijd haal ik ze weg.
Maar sierlijke slanke takjes die bij zijn silhouet passen laat ik zitten.
Unwind
26-02-2022 om 17:34
Friezinnetje schreef op 26-02-2022 om 09:56:
ik heb een tijdje terug een skeletplant van iemand gekocht, toen 1 blad. En nu komt het ene blad na het andere blad uit, er zijn er nu al 5! Word ik blij van
Wat goed! Kun je vertellen hoe jij hem verzorgt? Die van mij is echt een beetje treurig, helaas
Friezinnetje
26-02-2022 om 18:21
Unwind schreef op 26-02-2022 om 17:34:
[..]
Wat goed! Kun je vertellen hoe jij hem verzorgt? Die van mij is echt een beetje treurig, helaas
hij staat in de vensterbank op zuidkant, boven verwarming, `1 keer per week wat water.
Unwind
27-02-2022 om 18:00
Friezinnetje schreef op 26-02-2022 om 18:21:
[..]
hij staat in de vensterbank op zuidkant, boven verwarming, `1 keer per week wat water.
Oh, dus toch veel zon! Dat is goed om te weten, dankjewel! Hopelijk wordt hij bij mij ook weer gelukkig
Zusterclivia
08-03-2022 om 11:40
Hier een boel plantjes die stiekem allerlei blaadjes aan het maken zijn.
Mijn maranta heeft de winter overleefd, daar had ik wel wat zorgen over. Maar mooie nieuwe blaadjes mét felle kleurtjes. De laatste blaadjes van het vorige seizoen waren al flets toen ze nieuw waren.
Binnenkort maar eens wat stekjes op facebook aanbieden. Zit een beetje te bezinnen op waarvoor ik ze wil ruilen. Graslelies heb ik al genoeg. Moneymask of zo misschien? Cactussen?
Rockstar
08-03-2022 om 15:53
Mijn mooiste beeb Rhaphidophora tetrasperma heeft - denk ik - wortelrot gekregen en begon van onderaf te sterven. Dus ik heb nu met pijn in mijn hart een hele berg stekjes op water gemaakt van mijn lange stengel en ik hoop dat ze het weer gaan doen zo.
Raphidophora is leuk als je die nog niet hebt Zusterclivia, als ze aanslaan groeien ze heel snel (mijn mooie potbeeb groeide als een malle in elk geval...). Ik heb een aantal stekkies nu...Ik weet niet hoe het werkt met ruilen maar je mag er best 1? Ik heb echt geen idee of ze het gaan doen, het zijn takjes met 1 blaadje in een glaasje water.
Regendrup.
08-03-2022 om 16:01
Ik heb mijn pannekoekenplant volgens mij heel erg laten schrikken.. ik wilde hem in een ander potje zetten en toen viel hij op z'n kop.
Sindsdien heeft ie geen extra blaadjes meer laten groeien.. en dat terwijl er elke week wel een nieuwe bij kwam. Ben zó benieuwd of hij nog bijgroeit. Hoop het echt.
Zusterclivia
08-03-2022 om 19:24
Regendrup. schreef op 08-03-2022 om 16:01:
Ik heb mijn pannekoekenplant volgens mij heel erg laten schrikken.. ik wilde hem in een ander potje zetten en toen viel hij op z'n kop.
Sindsdien heeft ie geen extra blaadjes meer laten groeien.. en dat terwijl er elke week wel een nieuwe bij kwam. Ben zó benieuwd of hij nog bijgroeit. Hoop het echt.
Ontaarde plantenmoeder! 😱😁
Regendrup.
08-03-2022 om 21:01
Zusterclivia schreef op 08-03-2022 om 19:24:
[..]
Ontaarde plantenmoeder! 😱😁
Zusterclivia
09-03-2022 om 09:45
Rockstar schreef op 08-03-2022 om 15:53:
Mijn mooiste beeb Rhaphidophora tetrasperma heeft - denk ik - wortelrot gekregen en begon van onderaf te sterven. Dus ik heb nu met pijn in mijn hart een hele berg stekjes op water gemaakt van mijn lange stengel en ik hoop dat ze het weer gaan doen zo.
Raphidophora is leuk als je die nog niet hebt Zusterclivia, als ze aanslaan groeien ze heel snel (mijn mooie potbeeb groeide als een malle in elk geval...). Ik heb een aantal stekkies nu...Ik weet niet hoe het werkt met ruilen maar je mag er best 1? Ik heb echt geen idee of ze het gaan doen, het zijn takjes met 1 blaadje in een glaasje water.
Ah, wat lief. Ik weet niet of je in de buurt woont.
Ik ruil over het algemeen in mijn eigen omgeving (Apeldoorn), dat is voor iedereen en de plantjes het beste. Ik zit op facebook op diverse lokale plantenbieb/plantenruil groepen. Versturen per post doen sommigen ook, maar daar durf ik mij niet aan te wagen.
rionyriony
09-03-2022 om 13:10
Ik heb niet veel gestekt; er staat alleen een limonadeglas vol kamerdennensnoeiafval die na heel lange tijd (meer dan twee maanden) toch zoiets als witte puntjes laten zien wat vermoedelijk beginnende worteltjes zijn. Maar daar moet ik nog zekerheid over krijgen.
Verder 13 stuks Kalanchoë Blossfeldiana zonder bloemen. Die staan er alleen nog omdat ze nog steeds mooi fris groen blad hebben. Ze moeten niet veel groter worden. Ik heb er wat witte kunstbloemetjes tussen gestoken.
En ik heb wat uitlopende takken van buiten naar binnen gehaald en die wat opgesierd.
Ik hoop dat die laatsten wél wortels krijgen want dan heb ik een nieuwe struik. Maar het lijkt mij niet waarschijnlijk.
Rockstar
09-03-2022 om 13:13
Zusterclivia schreef op 09-03-2022 om 09:45:
[..]
Ah, wat lief. Ik weet niet of je in de buurt woont.
Ik ruil over het algemeen in mijn eigen omgeving (Apeldoorn), dat is voor iedereen en de plantjes het beste. Ik zit op facebook op diverse lokale plantenbieb/plantenruil groepen. Versturen per post doen sommigen ook, maar daar durf ik mij niet aan te wagen.
Oei, ik zit zeg maar aan de andere kant van Nederland. Het zou dan per post zijn, maar knakken stekjes dan niet op 50 manieren?
Mijn orchideeën snoozen echt in mijn nieuwe huis. Alles wat bloemetjes aan het maken was, maakt er maar een stuk of 3-5 op zijn aller aller traagst. Misschien hebben ze toch veel meer warmte en zon nodig dan ik dacht, maar ja dat heb ik nou eenmaal niet in mijn nieuwe huis. Wel jammer hoor, ze gingen zo goed altijd.
Zusterclivia
09-03-2022 om 13:18
Andere kant van het land is idd een beetje te ver. En per post is echt een te groot risico en zonde als ze knakken. Maar lief dat je het aanbood!
Mijn Kanlanchoë Blossfeldiana kregen rond de kerst ineens weer bloemen. Is een groep van stekjes die ik uit één plant heb gehaald. Die was heel lang en sprietig geworden. In stukken geknipt en de meesten zijn weer gaan wortelen.
rionyriony
09-03-2022 om 13:36
Zusterclivia schreef op 09-03-2022 om 13:18:
Andere kant van het land is idd een beetje te ver. En per post is echt een te groot risico en zonde als ze knakken. Maar lief dat je het aanbood!
Mijn Kanlanchoë Blossfeldiana kregen rond de kerst ineens weer bloemen. Is een groep van stekjes die ik uit één plant heb gehaald. Die was heel lang en sprietig geworden. In stukken geknipt en de meesten zijn weer gaan wortelen.
Die van mij zijn gekochte miniplantjes met de kerst gekocht. Ze zijn inderdaad wat sprietig uitgelopen. De bladeren bovenaan zijn niet zo groot als onderaan.
Maar ze hebben nog genoeg sierwaarde.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.