Huis, tuin en keuken
kopjekoffie
20-07-2021 om 21:05
Het (kamer)planten topic
Hier kunnen we ervaringen en tips uitwisselen over onze kamerplanten, tuinplanten, moestuin en kruiden.
Zelf heb ik dit jaar voor het eerst kruiden gezaaid. Op zich wel een succes al werd het bij de dille anarchie. Verder zijn er wat meer kamerplanten bijgekomen en vermaak ik me soms met leuke/leerzame filmpjes op youtube. Wie graag wat meer achtergrong wil, kan swedisch plantguys eens bekijken:
ik wilde hier een link plaatsen, maar dat kan pas na 10 berichten
Angelo Dorny is ook leuk, vooral gezellig getut.
Een een tip die wel handig is; geef op een vaste dag in de week water.
Rockstar
04-08-2021 om 09:55
rionyriony schreef op 02-08-2021 om 13:26:
[..]
Maar je kan ze een eigen schermpje geven tegen de zon. Van rijstpapier of stof. Hebben ze hun eigen achtergrondje.
Maar wel lelluk.😶
Al mijn planten staan in de woonkamer en slaapkamer. Tot nu toe is alles in de keuken gestorven, en de hal is op zeker te donker. De meeste planten staan in de woonkamer, er staan er 3 in mijn slaapkamer (2 op de vensterbank en 1 op mijn nachtkastje).
Rockstar
04-08-2021 om 09:57
Yolo schreef op 03-08-2021 om 21:33:
Een paar maanden geleden kocht ik een groene kamerplant bij de Lidl, geen idee wat het was er zat geen kaartje bij. Ik dacht aan een anthurium zonder bloemen of een allocasiasoort.
Nu ineens komen er gaten in een nieuw blad, blijkt het een gatenplant te zijn🤣 Waar ik nog naar op zoek was, dus nu niet meer nodig is...
Haha wat een geluk.😁 Ik heb ook een Monster gehad, die is heel leuk om te zien groeien want hij groeit echt bizar snel. Die van mij werd zo groot dat ik hem heb proberen te stekken, maar dat ging niet goed en nu is hij deaud.
PriceyRook54
04-08-2021 om 10:05
Ik ben gek op kamerplanten maar helaas heb ik geen groene vingers.
Onze mooiste en best groeiende planten staan in de woonkamer, een monstera en een vrouwentong, beiden gigantisch groot. Toevallig heb ik ze net in het weekend (voor het eerst) verpot en voeding gegeven. Zal je zien dat ze nu dood gaan
Verder hebben we ook een hoop planten in de keuken maar daar doen ze het niet zo goed. Het is er redelijk donker, ik denk dat dat het is. En ik heb mijn man verboden om de planten water te geven, want hij verzuipt ze iedere keer. Dat je de plant optilt en dan ziet dat er minstens 5 cm water in de pot staat... Ik heb een paar nieuwe planten aangeschaft, op hoop van zegen. Ik wil nu nog graag een spinnenplant in een hangding, dat wordt mijn volgende missie.
Ik zit er over te denken om een kamerplantenboek te kopen, da's wel de ultieme truttigheid natuurlijk, maar ik vrees dat ik het nodig heb
Rockstar
04-08-2021 om 10:21
Kijk anders naar de app Plantsome. Daarin kun je je planten toevoegen (inclusief hun soort) en krijg je uitleg en reminders over hoe je voor ze moet zorgen. Hoeveel licht ze willen, wanneer ze water willen of voeding, dat soort dingen.
Je kan planten ook in de gootsteen zetten met een laag water voor 15 minuten tot een half uur zodat ze zelf kunnen drinken. Daarna laat je ze even op het aanrecht staan en als ze niet meer druppen kunnen ze terug de pot in. Dan geef je nooit te veel. Niet doen bij cacti en (de meeste) vetplantjes, die vinden dit niet leuk.
Suish
04-08-2021 om 10:34
Ik houd ook van planten. Heb van die graslelies van mijn oma en die blijven zichzelf maar vermeerderen! Ik kan ze eigenlijk niet meer kwijt.
Ik heb zowel sierplanten als eetbare planten.
Rockstar
04-08-2021 om 10:53
Die van mij spinnen niet. Heb inmiddels 2 graslelies (ik noem ze spinneplantjes) maar spinnebeebs maken ho maar.😒
rionyriony
04-08-2021 om 11:56
Zusterclivia schreef op 02-08-2021 om 13:41:
Zoiets wordt het dan":
https://www.hunker.com/13725972/fabrikor-ikea-cabinet-plant-greenhouse-hack
[..]
Dan kun je ze eventueel wel in de vensterbank zetten... slim.
Mijn moeder zette altijd in de heetste zomerdagen een stuk karton achter de planten. We hadden toen nog geen luxaflex/shutters/rolgordijnen. En dat was voor ons ook lekker zo'n beetje schaduw.
rionyriony
04-08-2021 om 12:09
Een bikkelharde plant is ook: de citroengeranium. Droogte doet hem niks. Heeft hij toch teveel droogte gehad dan kan je hem eindeloos blijven stekken. Hij is dan weer dankbaar voor zijn nieuwe kans. Heb ik lang niet meer gehad. Je moet tegen de frisse geur kunnen.
EnchantedDragonfly18
04-08-2021 om 13:07
Ainne schreef op 04-08-2021 om 10:05:
Verder hebben we ook een hoop planten in de keuken maar daar doen ze het niet zo goed. Het is er redelijk donker, ik denk dat dat het is. En ik heb mijn man verboden om de planten water te geven, want hij verzuipt ze iedere keer. Dat je de plant optilt en dan ziet dat er minstens 5 cm water in de pot staat... Ik heb een paar nieuwe planten aangeschaft, op hoop van zegen. Ik wil nu nog graag een spinnenplant in een hangding, dat wordt mijn volgende missie.Ik zit er over te denken om een kamerplantenboek te kopen, da's wel de ultieme truttigheid natuurlijk, maar ik vrees dat ik het nodig heb
Laagje hydrokorrels ingooien
Tover-Feetje
04-08-2021 om 14:00
Leuke suggestie @rionyriony, ik ga eens op zoek naar de citroengeranium.
Ik hou wel van geurende planten.
SugaryPanther19
04-08-2021 om 15:18
Ik heb gister ontdekt dat er dop- of schildluis in mijn varen zit Baal als een stekker.
Nu kwam ik op google het advies tegen om een scheut afwasmiddel (biologisch afbreekbaar / ecologisch) bij water in een spuitfles te doen, en daar de bladeren mee in te spuiten.
Daarvoor alle bladluis verwijderd met een natte doek. Daarna ingespoten.
Vanochtend alle bladeren nog eens ontstoft en gecheckt en nog 2 luizen tegengekomen.
Heeft bij jullie zo'n middel geholpen om een plant vrij van luis te houden / te krijgen?
ToetieToover
04-08-2021 om 18:25
Helaas, dop- of schildluis binnenshuis moet je haast wel chemisch bestrijden. En dat een paar weken lang. Of echt om de dag je hele plant uitpLUIZEN.
Spray eens een keer met wat gier of bladmest in plaats van sop, om de bladeren wat ‘harder’ te maken en onaantrekkelijk voor de luizen.
DownrightChinchilla41
04-08-2021 om 18:26
Heeft er hier iemand ervaring met de strelitzia nicolai? Ik heb hem een aantal jaar geleden als klein stekje gekocht en nu past hij niet meer in de woonkamer 😬de bladeren komen tot het plafond.. Heeft er iemand een idee hoe ik hem lagere bladeren laat geven? Lichter zetten (buiten) helpt niet. Ik vind het zo zonde om hem weg te doen, maar ik denk dat er niks anders op zit.
SugaryPanther19
04-08-2021 om 18:39
ToetieToover schreef op 04-08-2021 om 18:25:
Helaas, dop- of schildluis binnenshuis moet je haast wel chemisch bestrijden. En dat een paar weken lang. Of echt om de dag je hele plant uitpLUIZEN.
Spray eens een keer met wat gier of bladmest in plaats van sop, om de bladeren wat ‘harder’ te maken en onaantrekkelijk voor de luizen.
Ik was er al bang voor, kan me heel vaag herinneren dat afwasmiddel spul al 20 jaar geleden ofzo te hebben gebruikt, en dat het toen ook niet werkte.
Dank voor de tip van gier of bladmest - ga ik proberen, eerst even uitzoeken hoe ik eraan kom .
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.