Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het grote minimalisme topic

Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!


iemand tips  ik heb een hoge ikea pax kast. 1 hang gedeelte de rest planken. Heb b.v winterkleding in vacuüm zakken gedaan en wissel dat weer om als het zo ver is. Maar een deel van de kleding ligt los op planken en dat word iedere kerr weer een zooitje.
Nu zat ik denken al vakken maken met dozen of iets. 
Iemand nog iedeen of tips?

Waarom wordt het een zootje? 
Mocht het zijn omdat de stapels nu te hoog worden kan een extra plank al veel verschil maken.

rooiekater schreef op 09-08-2024 om 16:13:

iemand tips ik heb een hoge ikea pax kast. 1 hang gedeelte de rest planken. Heb b.v winterkleding in vacuüm zakken gedaan en wissel dat weer om als het zo ver is. Maar een deel van de kleding ligt los op planken en dat word iedere kerr weer een zooitje.
Nu zat ik denken al vakken maken met dozen of iets.
Iemand nog iedeen of tips?

Rechtop vouwen, zoals Marie Kondo, dan staat het naast elkaar en ligt het niet op elkaar. 

RavIvaR schreef op 09-08-2024 om 18:06:

Waarom wordt het een zootje?
Mocht het zijn omdat de stapels nu te hoog worden kan een extra plank al veel verschil maken.

Omdat ik gemakzuchtig ben  en soms denk het ligt goed 

ToetieToover schreef op 09-08-2024 om 19:04:

[..]

Rechtop vouwen, zoals Marie Kondo, dan staat het naast elkaar en ligt het niet op elkaar.

Ga ik eens naar kijken 

rooiekater schreef op 09-08-2024 om 19:15:

[..]

Omdat ik gemakzuchtig ben en soms denk het ligt goed

Alles heel strak en netjes opvouwen helpt ook. Onze kledingkast ligt ook vrij vol maar als ik alles strak opvouw ziet het er toch overzichtelijk en netjes uit, zelfs de hoge stapels. Toen ik dat nog niet deed was het met precies dezelfde hoeveelheid kleding altijd een zooitje.

Moet eerlijk zeggen dat ik strak opvouwen en nette stapels maken leuk vind om te doen. En als het in de kast ligt en toch nog niet strak genoeg ligt dan haal ik het net zo makkelijk weer eruit om het opnieuw op te vouwen 😊


Smulkruimel schreef op 09-08-2024 om 19:49:

[..]

Alles heel strak en netjes opvouwen helpt ook. Onze kledingkast ligt ook vrij vol maar als ik alles strak opvouw ziet het er toch overzichtelijk en netjes uit, zelfs de hoge stapels. Toen ik dat nog niet deed was het met precies dezelfde hoeveelheid kleding altijd een zooitje.

Moet eerlijk zeggen dat ik strak opvouwen en nette stapels maken leuk vind om te doen. En als het in de kast ligt en toch nog niet strak genoeg ligt dan haal ik het net zo makkelijk weer eruit om het opnieuw op te vouwen 😊


Kan je bij mij eens langs komen

ik ben vandaag ook productief geweest koelkast opgeruimd en schoongemaakt. Grote lade in badkamer schoongemaakt en veel spullen weggegooid. En rommelige keukenlade uitgeruimd en schoongemaakt 

De beste opvouw-uitvinding ooit. Ik kan niet meer zonder.

Ik ♥️ Sheldon Cooper.


https://youtu.be/abosT1YDDU8

rooiekater schreef op 09-08-2024 om 20:14:

[..]

Kan je bij mij eens langs komen

Ik wil je met alle plezier komen helpen hoor. Hou echt van alles netjes en overzichtelijk maken.

Alvast een paar tips:

- maak stapels van shirts met lange, korte mouw en polo'. Dat oogt al veel minder rommelig.

- alle zomersokken en wintersokken, panty's, maillots etc in aparte mandjes

- ondergoed alles op kleine stapeltjes in een aparte lade.

- broeken per soort op een stapel. Spijkerbroeken, winterbroeken, zomerbroeken, korte broeken etc. En per stapel op kleur rangschikken.

- in de hangkast alles op soort bij elkaar hangen en daarin per kleur rangschikken. Dus blousjes bij elkaar en dan per kleur ophangen, zelfde met jurkjes, jassen, vestjes, truien etc. 

Vind het zelf veel schelen als de winterjassen niet in de gewone kast hangen. Die hang ik zelf op een rekje op zolder.

En alles netjes strak opgevouwen en dan oogt het al veel overzichtelijker.

Wij gaan vandaag de laminaatvloer op zolder leggen en dan kan ik hopelijk morgen gaan beginnen met de zolder opnieuw indelen en inruimen! Heb er echt zin in 😃😊

rooiekater schreef op 09-08-2024 om 16:13:

iemand tips ik heb een hoge ikea pax kast. 1 hang gedeelte de rest planken. Heb b.v winterkleding in vacuüm zakken gedaan en wissel dat weer om als het zo ver is. Maar een deel van de kleding ligt los op planken en dat word iedere kerr weer een zooitje.
Nu zat ik denken al vakken maken met dozen of iets.
Iemand nog iedeen of tips?

Mijn tips zouden zijn:

Eerst: kritisch zijn op wat je hebt. Wat heb je nodig, wat gebruik je, waar word je blij van? Alles wat je in 2024 niet aan hebt gehad weg doen, tenzij kleding voor bepaalde gelegenheden (sollicitatie, bruiloft, begrafenis).

Dan: alles wat kan hangen ophangen. (Ik hang het uit de wasmachine meteen op aan een hanger om te drogen en dan in 1 haal de kast in.) Als je daarvoor niet genoeg ruimte hebt nu dan zou ik een deel van je legkast ombouwen tot hangkast door bij IKEA een extra stang te kopen. Dingen als riemen en sjaals kun je ook ophangen. Kleding als broeken, ondergoed en sokken liever in lades dan op planken. Zo heb je veel meer overzicht.

Het was even een klus om de zolder/vliering leeg te halen, alles uit te zoeken, isoleren, laminaatvloer leggen en daarna alles weer terug zetten op zolder. Afgelopen tijd heeeel veel weggegeven, weg gegooid en verkocht en ook vandaag vanalles toch nog weg gedaan. Alles wat gaan we ooit/misschien/over 10 jaar nog wel eens gebruiken is weg. Alleen wat we nu echt nog nodig hebben staat op zolder. En de zolder is nu heerlijk overzichtelijk. Alles netjes gesorteerd zoals koffers/reistassen, bakspullen, schilderspullen, klusmateriaal, hobbyspullen van man, kerstspullen, winter- en zomerdekbedden etc alles staat netjes geordend bij elkaar. Eindelijk kan ik nu gewoon alles vinden als ik iets nodig heb. En we hebben zelfs nog behoorlijk wat ruimte over.

Aangezien wij geen schuur hebben en de kelder opslagruimte voor mijn bedrijf aan huis is, blijft het nu wel goed opletten dat de zolder geen opslag meer wordt voor alles waar we geen plek voor hebben.
Alles wat ik nu koop daarvan moet ik ook meteen een plekje hebben en anders moet ik het laten staan. Ik heb de afgelopen jaren veel te veel spullen gekocht waarvan ik dacht dat ik er nog wel eens plek voor zou krijgen. En zo belandde het vervolgens voor jaren op zolder. Dat gaan we dus niet meer doen.

hier gisteren een grote zak met spullen naar de weggeef gebracht heerlijk 

bedankt voor de tips  Ik ga er mee aan de slag. 

GroenTuintje schreef op 16-08-2024 om 20:08:

hier gisteren een grote zak met spullen naar de weggeef gebracht heerlijk

Elke zak spullen die weg gaat is er eentje!!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.