Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het grote minimalisme topic

Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!


Ies

Ies

04-06-2024 om 23:44

Ja, schaam me dood, maar zoveel zonnebrand spul nog staan….shampoos enzo gaan nog wel op (ooit) maar zonnebrand zou maar beperkt houdbaar zijn. Waarom heb ik er zoveel liggen???
Ik moet teveel wegdoen vaak, ook van etenswaar. Wil ik niet meer! 
Hier maar een klein beetje bezig hier en daar maar kan niet wachten huis echt goed onder handen te gaan nemen. Nu geen tijd. (verbouwing etc) 

Mijn man dacht dat zonnebrandspul niet bederft...

Niets is zo erg als vergane, ranzige zonnebrandmelk. Ik koop voor mezelf en zoon elk jaar verse.

ja klopt. Heel smerig is dat, oude zonnebrandmelk

Voor kringloop en rommelmarkt ben ik niet zo gevoelig. Of eigenlijk heb ik er gewoon geen oog voor om tussen veel spullen die me niet aanspreken steeds net datgeen te zien wat wel leuk is. Sommige mensen hebben er wel oog voor en hebben zo bijvoorbeeld prima kleding voor weinig geld. Mooi als je dat wel kan. 

Voorraad qua verzorgingsproducten en eten heb ik ook best veel gehad. Immers vaak een goede aanbieding. Daar probeer ik wel op te letten, die goede aanbieding is er namelijk binnenkort gewoon weer.

Blijkbaar heb ik de smaak te pakken.
Zojuist besloten dat de kleinste kleding die ik nog heb liggen, weg gaat. Want als ik echt eerlijk naar mezelf ben denk ik dat die kleding weer gaan passen niet meer gaat lukken. 
Heb het meteen uitgezocht en het is aardig wat. 
Was nodig ook, qua ruimte. had ik dus al veel eerder kunnen doen. Maar het is een proces hé.

RavIvaR schreef op 05-06-2024 om 00:50:

Voor kringloop en rommelmarkt ben ik niet zo gevoelig. Of eigenlijk heb ik er gewoon geen oog voor om tussen veel spullen die me niet aanspreken steeds net datgeen te zien wat wel leuk is. Sommige mensen hebben er wel oog voor en hebben zo bijvoorbeeld prima kleding voor weinig geld. Mooi als je dat wel kan.

Voorraad qua verzorgingsproducten en eten heb ik ook best veel gehad. Immers vaak een goede aanbieding. Daar probeer ik wel op te letten, die goede aanbieding is er namelijk binnenkort gewoon weer.

Klopt. Alles herhaalt zich binnen een paar weken weer als je goed op let. Bepaald koffiemerk, bepaalde tandpasta ed. Ik leg geen complete voorraden meer aan. Zou niet weten waar ik het kwijt moet.

Ik heb het laatste serviesgoed en een kast naar de kringloop gebracht. Daarvoor al wat spul verkocht via de IJhallen en via MP en weggegeven.

Ik heb inmiddels een nieuwe inrichting. Ik woon hier al 13 jaar en had nog veel oude dingen uit mijn studententijd. Echter de skere studenten esthetiek heb ik nu wel gehad.  

Broodtrommel schreef op 11-06-2024 om 17:12:

[..]

Klopt. Alles herhaalt zich binnen een paar weken weer als je goed op let. Bepaald koffiemerk, bepaalde tandpasta ed. Ik leg geen complete voorraden meer aan. Zou niet weten waar ik het kwijt moet.

Ik hou van voorraad en aanbiedingen maar ben gestopt met groots inslaan. Elke paar weken zijn dezelfde aanbiedingen deo, gezichtscreme, wasmiddel en alles van verschillende merken. De ene week bij kruidvat, de week erna bij Ah, de week daarna bij Etos etc.  Dus als het op is is er altijd wel ergens een aanbieding.

Wel moet ik zeggen dat ik verzorgingsproducten vaak in duitsland koop, vaak nog goedkoper dan hier 2 halen 1 betalen. En dan koop ik wel zodat ik 6 maanden vooruit kan.

Dingen als gele doekjes, sponsjes, folie, keukenpapier etc heb ik wel voorraad van zodat ik niet misgrijp. Als er nog 2 verpakkingen staan vul ik weer aan. Gelukkig een kelder waar ik eea kwijt kan.

Op MP een houten ikea kruk gratis afhalen gezet. Heeft wat gebruikssporen maar kan nog een ronde mee. Binnen 5 minuten was ie weg.

We gaan een houtkachel kopen, maar daar moet wel ruimte voor komen.

Verhuisdozen en doorzichtige boxen met deksels gehaald bij de Action.

Een grote kast leeggehaald. De minder courante kookspullen in de doorzichtige boxen. De boeken in twee leeggemaakte vakken (kinderspellen) van de boekenkast.

Zodra man alles naar bovem heeft gebracht hebben we weer meer ruimte in de woonkamer.
Nu wachten tot de houtkachel besteld en geïnstalleerd is.

De leeggehaalde kast en de bijpassende salontafel hebben al een nieuw huisje gevonden, daar gaan ze morgen heen.

En daarna nog met de fiets het dorp rond gegaan om boeken in minibiebs te zetten.

Weg is weg. 😄

(Nog tien fietstassen te gaan, die gaan onderweg naar het werk mee).

goed bezig Poesenmeisje

Ik ben nog steeds de zolder aan het ontspullen. Alles is nu van zolder af zodat deze geisoleerd kan worden en heb alles in mijn handen gehad en kritisch bekeken wat alsnog weg kon. De afgelopen maanden heel veel weg gedaan ik dacht dat niets meer weg kon maar zo is er nog een doos wijnglazen weg gegaan. Zelf drinken we geen wijn en voor de ene keer dat er visite komt die wijn drinkt heb ik een klein limonadeglas, 25 oranje veiligheidshesjes (miskoop van man), 15 t shirts in allerlei maten nog nieuw in een verpakking (voor hobbybedrijf van man maar is hij mee gestopt). En 2 mega grote kunstof opbergboxen waar veel in kon maar te groot waren voor onze zolder. Alles op via plaatselijke verkoopgroepen verkocht.
En het servies wat we dagelijks gebruikten (3 grote dozen vol) vervangen door een mooi servies wat ik spaar en altijd in de kast stond en wat we nu dagelijks zijn gaan gebruiken. Oude servies weggegeven aan iemand die het goed kon gebruiken. 
En nog 2 dozen met potten, kleine vaasjes, windlichtjes etc weggegeven.
En het voelt allemaal zo heerlijk opgeruimd in huis en ook in mijn hoofd. Alles wat we niet meer gebruiken is weg.

En als de zolder straks klaar is dan heerlijk alles opnieuw en overzichtelijk indelen.

Goed bezig. Ik kom zelf niet aan de zolder opruimen toe. Het ziet er op zich opgeruimd uit, maar er kunnen ook wel dingen weg / verkocht worden. Ik vind het alleen te warm voor dit soort dingen

GroenTuintje schreef op 04-08-2024 om 23:55:

Goed bezig. Ik kom zelf niet aan de zolder opruimen toe. Het ziet er op zich opgeruimd uit, maar er kunnen ook wel dingen weg / verkocht worden. Ik vind het alleen te warm voor dit soort dingen

Wij moesten wel omdat het dak geisoleerd wordt maar anders had de zolder hier nog steeds vol gestaan. En hier dan geen opgeruimd indruk hoor maar chaos.

En warm was het hier ook, alles via een vlizotrap naar beneden en de zolder is geen sta hoogte (meer een vliering). Eindeloos veel keren trapje op en af geweest en daar krijg je het warm van 😊😊 Maar hoe meer er van zolder af kwam en waarvan ik zag dat het weg kon hoe meer lol ik in het leeghalen kreeg.

Smulkruimel schreef op 05-08-2024 om 00:03:

[..]

Wij moesten wel omdat het dak geisoleerd wordt maar anders had de zolder hier nog steeds vol gestaan. En hier dan geen opgeruimd indruk hoor maar chaos.

En warm was het hier ook, alles via een vlizotrap naar beneden en de zolder is geen sta hoogte (meer een vliering). Eindeloos veel keren trapje op en af geweest en daar krijg je het warm van 😊😊 Maar hoe meer er van zolder af kwam en waarvan ik zag dat het weg kon hoe meer lol ik in het leeghalen kreeg.

Dat is het vaak, als je eenmaal begint, lukt het wel  . Maar zie maar eens te beginnen zonder doel

Fijn smulkruimel dat dat nu klaar is! Kan me voorstellen dat het even werk was maar ruimt zo wel lekker op. 

Natuurlijk helpt een deadline, maar als je het echt wil opruimen, komt dat bij jou ook wel goed, Groentuintje. Je bent een van de vaste deelnemers van dit topic, en misschien wel de meest actieve wat ruimen betteft dus daar heb ik alle vertrouwen in. 

En nu eerst van de zon genieten zonder extra te sjouwen is gewoon een heel goed idee.
 Heerlijk dit weer! Ik ruim even niks extra's op. Ga zo naar het park.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.