Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het grote minimalisme topic

Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!

Ja als je het zo bekijkt zou het goed zijn als hier ook 40 vuilniszakken van zolder zouden gaan 
Nee hoor dat ligt er echt niet. 

Bekende van me heeft na het overlijden van zijn ouders eigenlijk al hun spul overgenomen. Bij dat soort dingen kan ik me voorstellen dat je af en toe een aantal vuilniszakken weg doet. 

Hier bij de kringloop zouden ze verwassen truien niet meer verkopen denk ik. Dan is dat idee van die deken leuker. 

Hier begon zojuist de wasmachine te lekken. Ook uit het jaar kruik. Het lijkt erop dat de rubberen rand niet helemaal goed zat omdat er een sok tussen zat. Hopelijk zingt hij het nog even uit. 

jeetjemina 40 zakken?! Toen wij de zolder gingen opruimen hadden we ook flink veel weggedaan. Maar geen 40 zakken  wel een stuk of 10

Hier staat er altijd een tas in de gang voor de kringloop/weggeefwinkel. Die vul ik regelmatig met spullen die ik niet meer nodig heb.

Mijn hele kledingstash vult niet eens 6 zakken en mijn hele huisraad haalt de 40 zakken ook al niet. Ik kan er nooit zo goed bij met mijn hoofd hoe je zoveel spullen die weg moeten kan hebben haha.

Op een zolder kan je vast veel bewaren. 
Tja, die heb ik niet dus ik zal eerder moeten ingrijpen.  

Kleding vind ik overigens wel een erg lastige. De laatste maanden pas veel weg gedaan van wat ik in de 15 jaar ervoor verzameld had. Maar met een regelmatig veranderende kledingmaat heb ik wel 3 verschillende maten in mijn kast liggen en hierdoor minder plek dan ik zou willen. Terwijl ik per maat niet eens zo veel heb.

Om die reden heb ik ook veel kleding. Ooit woog ik 70 en inmiddels 92. Het komt door de medicatie dus het kan er wel weer af... 
Ik heb op een gegeven moment maat 38 en 40 wel weg gedaan. Die ga ik niet meer terugkrijgen. Maar maat 42 is nog haalbaar... geloof ik... 
Ik doe niet heel erg aan mode dus ik combineer ook dingen van jaren terug met elkaar. 

Hier heb je veel kledingruils dus misschien ga ik dat weer eens doen binnenkort. Alleen in t begin bracht de organisatie alles wat overbleef naar het goede doel. Dat doen ze nu niet meer wegens teveel werk.... dus laatste keer kwam ik terug met veel meer dan waar ik mee vertrokken was 

ik heb enkel bewaard wat ik in de afgelopen 5 jaar nog gepast en gedragen heb.
Het gewicht wat ik daarvoor had zie ik als niet meer haalbaar. 

alhambra schreef op 19-09-2022 om 21:37:

Lukt het jullie ook om minder te kopen?

Ik hoor veel over mensen die veel zaken wegdoen maar ik ben zo bang dat ze weer opnieuw gaan kopen.

Ik ben bewust minder gaan kopen sinds een aantal jaar maar ik durf niet grondig te gaan weggooien uit angst dat ik het toch nodig heb en het opnieuw ga kopen.

Ik heb een aantal jaar geleden ontspuld met het boek van Marie Kondo en heel veel weggegeven en naar de kringloop gebracht, en ik heb het niet opnieuw aangevuld gelukkig. Heerlijk was dat, alsof ik ballast loosde.

Ik probeer alleen te kopen wat ik nodig hebt of waar ik heel blij van word en over het algemeen lukt dat heel goed.

Maar de dingen die je nog denkt op te kunnen gebruiken, kun je ook gewoon bewaren. 

Ik heb bijvoorbeeld een belachelijke hoeveelheid dekens en fluffy vesten, en die heb ik niet weggedaan, ik ga ze gebruiken tot ze op zijn. Maar ik mag van mezelf absoluut geen nieuwe dekentjes en fluffy vesten kopen.

ik heb laatst ook een stapel dekens gekocht voor in de caravan  we gaan binnenkort kamperen en dan heb ik ze zeker nodig 

Ja, die 40 zakken waren het resultaat van van 2 samengevoegde huishoudens en een erfenis die in eerste instantie op zolder was beland.  En natuurlijk een grote zolder. Dat was voor ons ooit de start om echt met minder te gaan doen. Sindsdien is er nooit meer zoveel weggegaan, maar we hebben wat we hebben weggedaan nooit gemist.

Ach ik dacht dat mijn broer en schoonzus een super minimalistisch huishouden hadden. Alles netjes, overal over nagedacht. Alles matchend. 

Maar ik was nog nooit op zolder geweest. Dat bleek een soort van extra verdieping te zijn, waar bij de verhuizing bijv alle carnavalskleding van 1985 tot nu vandaan kwam.... 

Sindsdien vind ik dat het eigenlijk nog wel meevalt hier. Zolder en berging zijn netjes, tot grote verbazing van iedereen. Het is meer de dagelijkse leefruimte waar ik moeite mee heb. 

Hoe gaan jullie om met partners die graag spullen kopen? Hier gisterenavond irritatie omdat manlief iets wil kopen voor kinderen waar ik echt de meerwaarde niet van zie en het is ook groot..

I

En hoe gaan jullie om met boeken? Ik heb bewust niet voor een boekenkast gekozen en bewaar mijn boeken op zolder. Nooit veel boeken gekocht, was altijd lid van de bieb. 
Denk dat er twee a drie verhuisdozen boeken staan en nog wat studieboeken. Misschien uitzoeken en dan toch ergens een plank boeken maken. Het kan ook gezellig staan. 
Vind t ook soort oneerbiedig dat die dingen al 7 jaar op zolder liggen en zo pak ik ze natuurlijk ook nooit. 

Lekker bezig Danoontje!

Een dekbed zou ik persoonlijk nieuw kopen omdat de isolerende waarde toch afneemt met de jaren. De mijne komt uit de supermarkt of all places, was een leuke aanbieding en bevalt al jaren prima. Vraag me ook af of je daarvoor gaat slagen in de kringloop.

Zelf ben ik al maanden op zoek naar zo'n ouderwetse wollen deken. Meerdere kringlopen afgegaan, nooit gevonden. Alleen fleece en hippe losse breiseltjes, zelfs in de meest <kuch> vintage gevulde winkels.

Boeken zijn bij mij in fases de deur uit gegaan. Boeken die ik nog eens wilde lezen heb ik gelezen of na een jaar alsnog weg gedaan. Bij boeken met sentimentele waarde kwam ik erachter dat ik ze toch nooit inkeek, dus alsnog weg gedaan. Ik heb voor zoveel mogelijk boeken een goede bestemming gezocht, zo zijn mijn therapieboeken in de GGZ minibieb beland, recente boeken in de plaatselijke minibieb en een paar leuke prentenboeken in de wachtkamer van het gezondheidscentrum. 
En nieuwe boeken probeer ik ook zoveel mogelijk te lenen zelfs in plaats van kopen.

En hoardende partners @Alhambra, tsja, ik ben ervan gescheiden maar dat is wellicht wat rigoureus. Ik begrijp je irritatie heel goed. Spullen die maar eindeloos bewaard moesten blijven waar niks mee werd gedaan, en het waarom werd ook niet duidelijk. 
Misschien kun je nog afspreken dat als er iets nieuws komt, de oude eruit moet?

Hier dure maanden door vervanging en reparatie. Lijkt even of alles tegelijk stuk gaat, grrr...

Damoontje schreef op 24-09-2022 om 07:26:

En hoe gaan jullie om met boeken? Ik heb bewust niet voor een boekenkast gekozen en bewaar mijn boeken op zolder. Nooit veel boeken gekocht, was altijd lid van de bieb.
Denk dat er twee a drie verhuisdozen boeken staan en nog wat studieboeken. Misschien uitzoeken en dan toch ergens een plank boeken maken. Het kan ook gezellig staan.
Vind t ook soort oneerbiedig dat die dingen al 7 jaar op zolder liggen en zo pak ik ze natuurlijk ook nooit.

Alle boeken waarvan ik niet denk ze opnieuw te gaan lezen en waar ik geen emotionele waarde aan hecht, doe ik weg. Weg is bij boeken naar de minibieb/weggeefkast op straat. Ik heb dit ook gedaan met bijv studieboeken van vroeger. Ze zijn achterhaald en ik ga ze niet meer lezen.

Wat over is, zijn twee planken met voor mij waardevolle boeken. En ik denk als ik er kritisch naar kijk dat ook daar nog wel een halve plank van weg kan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.