Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het grote minimalisme topic

Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!

ik koop niet perse minder, maar koop sowieso niet echt veel. de vuilniszakken met kleding die weggingen waren vooral door de jaren heen opgespaard. Het is niet zo dat ik die hoeveelheid in 1 of 2 jaar weer nieuw koop.

Vandaag een theedoos weggedaan waar nog veel zakjes in 4 smaken in zaten die niemand lekker vindt, en dus maar ongebruikt in de kast bleef staan. Ik ben een echte theeliefhebber dus heb daarnaast nog een goedgevulde theedoos, die wél regelmatig leegraakt en wordt aangevuld. 

gisteren een aantal fleecedekens gekocht van de cadeaukaart die ik gekregen heb (verjaardag). Vond ik wel een nuttige koop vooral met die hoge prijzen momenteel qua energie en gas.

alhambra schreef op 19-09-2022 om 21:37:

Lukt het jullie ook om minder te kopen?

Ik hoor veel over mensen die veel zaken wegdoen maar ik ben zo bang dat ze weer opnieuw gaan kopen.

Ik ben bewust minder gaan kopen sinds een aantal jaar maar ik durf niet grondig te gaan weggooien uit angst dat ik het toch nodig heb en het opnieuw ga kopen.

Ik ben een zeikerd hoor, maar dat is wel wat ik tegen heb op juichverhalen waarin er wéer 6 vuilniszakken weggedaan zijn. Ik hoor dan meteen een stem "en komend jaar worden er toch weer 6 vuilniszakken bijgekocht."

Ik ben nu bewust alles wat ik heb aan het hergebruiken en pas als het echt op en kapot is kan het weg of verknipt worden. Dus kleding van 10 jaar geleden dat elk jaar weer in en uit de kast geladen wordt met het wisselen van seizoenen, maar toch niet zo vaak gedragen wordt, draag ik nu juist vaker omdat ik mezelf beperk in mijn toch al karige koopgedrag.

Mevrouw75 schreef op 20-09-2022 om 08:32:

[..]

Ik ben een zeikerd hoor, maar dat is wel wat ik tegen heb op juichverhalen waarin er wéer 6 vuilniszakken weggedaan zijn. Ik hoor dan meteen een stem "en komend jaar worden er toch weer 6 vuilniszakken bijgekocht."

Ik ben nu bewust alles wat ik heb aan het hergebruiken en pas als het echt op en kapot is kan het weg of verknipt worden. Dus kleding van 10 jaar geleden dat elk jaar weer in en uit de kast geladen wordt met het wisselen van seizoenen, maar toch niet zo vaak gedragen wordt, draag ik nu juist vaker omdat ik mezelf beperk in mijn toch al karige koopgedrag.

Dat vind ik ook, en herken ik ergens ook wel.

Dan word ik getriggerd om een nieuwe jas te kopen bijvoorbeeld. En dan zie ik mijn kast, waar er 6 in hangen. Allemaal groen of grijs. Maar geen één die écht aan al mijn wensen voldoet. Dan denk ik: ergens gaat iets gruwelijk mis. 

Waarom niet één of twee jassen kopen die echt helemaal naar wens zijn? Dan ga ik waarschijnlijk ook niet snel nog een extra exemplaar aanschaffen. 

Dat is wel zo'n beetje waar mijn koopgedrag heen wil schuiven: hoe kan ik er voor zorgen dat ik spullen koop die ik écht geweldig vind, wat er voor zorgt dat ik niet 10 minder fijne exemplaren aanschaf. En dat wil ik de komende tijd met meerdere dingen gaan invoeren. 

Tips zijn vanzelfsprekend zeer welkom

Regendrup. schreef op 20-09-2022 om 08:39:

[..]

Dan word ik getriggerd om een nieuwe jas te kopen bijvoorbeeld. En dan zie ik mijn kast, waar er 6 in hangen. Allemaal groen of grijs. Maar geen één die écht aan al mijn wensen voldoet. Dan denk ik: ergens gaat iets gruwelijk mis.

Waarom niet één of twee jassen kopen die echt helemaal naar wens zijn? Dan ga ik waarschijnlijk ook niet snel nog een extra exemplaar aanschaffen.

Dat is wel zo'n beetje waar mijn koopgedrag heen wil schuiven: hoe kan ik er voor zorgen dat ik spullen koop die ik écht geweldig vind, wat er voor zorgt dat ik niet 10 minder fijne exemplaren aanschaf. En dat wil ik de komende tijd met meerdere dingen gaan invoeren.

Tip van mij: laten maken! Neem je favoriete jas mee en zeg wat er ‘anders’ moet. “Mijn” coupeuse maakt dan een patroon en past het aan: binnenzakken, langere mouwen, ik bedenk het en zij doet het! Maar dat is dus niet goedkoop.

Minimalisme is dan ook niet altijd hetzelfde als bezuinigen. Eén goede jas die 15 jaar meegaat, is uiteindelijk wel zuiniger. Maar dan moet je wel de initiële investering (kunnen, willen) doen. En je bent niet modieus, nou ja, elke paar jaar komen trends terug en ben je weer heel eventjes hip. 

Tip 2: investeer in een stijl- en kleuradvies. Iets kan heel leuk zijn bij een ander en ik ben echt helemaal smoorverliefd op bepaaalde kleuren die mij niet staan in mijn gezicht. Dan neem ik een tas in die kleur ofzo 

Regendrup. schreef op 20-09-2022 om 08:39:

[..]

Volgens mij is er geen enkele jas die aan al je wensen voldoet Dus die 6 jassen kan je gebruiken op het moment dat ze wel prima zijn en dan kan je ze alle 6 rouleren en gebruiken. Mode bepaalt trouwens ook in hoge mate of je een kledingstuk wel of niet aan je wensen voldoet op een bepaald moment. 

ik heb nu een capsule gemaakt met ongeveer 50 kledingstukken (voor het hele jaar). De andere kleding heb ik netjes in een doos op zolder staan. Het bevalt tot nu toe heel goed. 

Als dat zo blijft ga ik de andere kleding verkopen/weggeven/naar de kringloop. En dan inderdaad vanaf nu alleen nog maar dingen kopen die echt fantastisch zijn. 

Mevrouw75 schreef op 20-09-2022 om 08:32:

[..]

Ik was ook kritisch op die Marie Kondo hype. Veel weggooien zodat men weer meer kon kopen.

Gelukkig lees ik hier veel goede verhalen en ik in mijn omgeving dat veel mensen van mijn leeftijd (40) weinig behoefte hebben om nieuwe spullen te kopen.

Ik heb mezelf gisteren streng toegesproken toen ik eigenlijk de kleerhangers zou willen vervangen door identieke exemplaren. Tuurlijk is het mooier maar het is niet nodig.

Ik probeer elke vakantie een beetje op te ruimen. Dit zijn dan dingen die ik al jaren heb, maar niet meer gebruik en ook niet hoef te vervangen. Je kunt niet alles bewaren voor het geval dat.

tja, tips….
Ik merk zelf dat ik steeds minder ‘nodig’ heb. Vroeger had ik veel onder het mom: dat kan handig zijn, vind ik mooi etc. 
Tot ik jaren geleden ging scheiden en mijn ex mij bijna alle spullen gunde. En ik ging verhuizen en dus moest inpakken en schrok van alles. 
twee pizzasnijders, 3 kurkentrekkers. Waarom? Ik heb toen echt heel drastisch geruimd en ben dat blijven doen. Ik heb nu geen pizzasnijders, 10 mesjes van de Xenos etc meer maar heb gespaard voor een messenset.  En nu kijk ik om me heen vanaf de bank en zie ik 95% spullen waarvan ik blij word. Design items die ik gekocht heb van geld verdiend met Marktplaats, wat erfstukken etc. En niet meer Action prulletjes. 
maar het is wel een proces. Bij mij is de garage echt wel vol en die krijg ik ook niet goed opgeruimd. Zo ook mijn washok waarin allerlei kasten staan. 
Qua kleding werk ik ook met een capsule. Met daarbij nog losse kleding voor festivals. Mijn uitdaging sinds Corona is om items uit de capsule te vervangen door tweedehands. Dat lukt verbazingwekkend goed. Vorige week een mooie blazer voor een tientje gekocht. 
met “does it sparkle joy” heb ik ook niet veel. Wat voor mij wel werkt is een ‘twijfeldoos’. Als een item na een jaar nog in die doos zit en is niet gemist dan kan t waarschijnlijk wel weg. En kleding waar ik over twijfel hang ik met het hangertje omgekeerd aan de stang, hangt t na een jaar nog zo dan kan t weg. Etc. 

nou die pizza-snijder vind ik ideaal en wordt hier ook vaak gebruikt. Ooit gekocht als puber bij de xenos. Sterk en scherp dingetje

GroenTuintje schreef op 22-09-2022 om 11:18:

nou die pizza-snijder vind ik ideaal en wordt hier ook vaak gebruikt. Ooit gekocht als puber bij de xenos. Sterk en scherp dingetje

Maar jij hebt misschien weer niets aan een appelboor. Dan is het ook onzin om er twee in de lade te hebben liggen.

Een beetje als: Toen ex en ik uit elkaar gingen, hadden we meerdere kurkentrekkers. De beste is met ex meegegaan, de rest weg, want ik drink geen wijn en mijn bezoek ook niet. In de 10 jaar dat wij samenwonen is hij geloof ik 1x gebruikt. De wijn die hier gekocht werd was met een schroefdop, zo'n klein flesje. De wijn die wij kregen was wel met een kurk, maar zelf dronken we niets, dus die werd weer weggegeven.

Dus ik heb niets aan een kurkentrekker of een pizzasnijder (gebruik ik een gewoon goed mes voor). Maar een appelboor vind ik ideaal als ik appeltaart bak. 

Mijn insteek is wel om dit soort dingen te ontspullen. Dus wel die appelboor, niet die kurkentrekker. Maar als het geen fijne appelboor is, ga ik op zoek naar een andere. Goede keukenspullen zijn soms nog wel lastig. Een goede kaasschaaf, een goede blikkenopener, een goed snijmes ed. Als je eenmaal een goede hebt, dan ga je al die andere minder goede versies niet meer gebruiken.

Die vuilniszakken vol die snap ik ook nooit. Tenzij je misschien 6 kleine kinderen hebt. Hier gaan soms met moeite 2 of 3 items weg. Alleen dingen die echt veel te klein zijn geworden, die heb ik wel naar de kringloop gedaan. 

Vandaag toch maar wat onderbroeken bij kopen. Ik grijp nu echt mis. Ben niet iemand die om de 3 dagen de wasmachine laat draaien zeg maar dus vind het fijn om wel voldoende te hebben van oa onderbroeken. Heb nu zo'n ouwe string aan waarvan ik maar hoop dat ie niet a la jaren 90 boven de broek gaat uitsteken. Dit is dan weer net té zuinig. 

Verder zijn veel dingen in huis wel ouwe meuk aan het worden hoor. Ik had 11 jaar geleden eerste zelfstandige huis en toen veel kringloopspul gekocht en mijn studenten- en tienerspulletjes ook gewoon neergezet. 7 jaar geleden huidige huis en dingen als dekbed etc toen heel goedkoop nieuw gekocht. Maar met name dat dekbed daar kun je nu doorheen kijken. Zal wel kijken of de kringloop iets heeft. Nieuwe kopen komt financieel niet gelegen. 

Gelukkig zijn er ook spullen die het eeuwige leven hebben. Krukjes van mijn tienerkamer, bijzettafeltjes uit die tijd. Ik vond het toen mooi en nog steeds. 

Maar dat dekbed.... grrrrr...... Ik vind een leuke retro deken ook nog wel een optie. Maar dit ding moet echt weg. 

Ik hou van wollen truien en vesten, maar na tig jaren worden ze oud. Al een doos vol op zolder gezet en ik heb ze niet gemist.
Nu kreeg ik het idee om ze in blokken te knippen en daar een warme wollen deken van te maken. Hergebruik ten top 
Alleen een beetje onzeker over het resultaat, bedoel, het zijn wel afgedragen truien. Zou naar de kringloop kunnen om er iets bij te kopen wat het ophaalt, maar dat is dan ook weer niet het idee. Ik twijfel nog, iemand ervaring misschien??

Ik denk dat het eraan ligt waar die 6 vuilniszakken vandaan komen. Ik heb ooit 40 vuilniszakken gevuld (niet allemaal afval, ook voor verkoop of weggeven), maar die kwamen van de zolder af. Dat is nu 5 jaar geleden en ik heb er niets van gemist. Sterker nog, ik kwam toen dingen tegen waarvan ik niet meer wist dat ik ze nog had. 
Daarentegen heb ik maandenlang getwijfeld of ik een pottenopener uit mijn keukenla moest weggooien, want ik gebruikte hem nooit, kon het me niet herinneren. Had ik toevallig laatst dat ik een pot niet open kreeg en was ik maar wat blij dat ik hem niet had weggedaan. Hij gaat nu ook niet meer weg.  Dus als zakken can een zolder af, of uit een garage gaan, dan kan ik me er wat meer bij voorstellen.  Wel heb ik ooit de dubbelingen weggedaan, 1 knoflookpers is voldoende...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.