Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Heb jij nog goede bespaar- en/of bezuinig tips ?

TanSwallow86

TanSwallow86

24-06-2022 om 19:11

Heb je een fles ketchup enz die bijna leeg is, ondersteboven zetten, dan zakt het naar beneden, of even goed schudden, wel met de dop er op natuurlijk

Bakblik schreef op 24-06-2022 om 19:04:

[..]

Dit dus inderdaad. Niet zelf de hulpverlening gedaan maar wel opgegroeid in een gezin waar dan 's nachts het alarm ging en mijn vader met de brandweer assistentie moest gaan geven bij het uit het kanaal halen van een auto of een compleet om een boom gevouwen auto moesten open knippen.

Waren nooit fijne verhalen waar vader dan mee thuis kwam.

en bij vrijwillige brandweer regelmatig ook bekenden of kinderen van je vrienden die je dan mocht uitzagen terwijl je al wist dat die niet meer leefden of zeer zwaar gewond waren. 

Hier hetzelfde, en dan de eerste debriefing in de kazerne als je geluk had maar ook wel gewoon bij iemand thuis. Dat heeft diepe indruk op mij gemaakt als kind.

alhambra schreef op 24-06-2022 om 18:32:

Ik bedenk me met nog twee bespaartips:
- knip tubes open zodra je er met knijpen niets meer uit krijgt. Je zult zien dat er nog meer in zit dan dat je denkt
- een pak vla of yoghurt zo vouwen dat hij helemaal plat wordt. Vervolgens kun je er nog aardig wat uitkeringen door te knijpen.

Altijd weer hilarisch die autocorrectie 

Wilgenkatje- schreef op 24-06-2022 om 19:30:

[..]

Altijd weer hilarisch die autocorrectie

Oh niet eens gezien, ha ha!

Ysenda schreef op 24-06-2022 om 19:20:

[..]

en bij vrijwillige brandweer regelmatig ook bekenden of kinderen van je vrienden die je dan mocht uitzagen terwijl je al wist dat die niet meer leefden of zeer zwaar gewond waren.

Hier hetzelfde, en dan de eerste debriefing in de kazerne als je geluk had maar ook wel gewoon bij iemand thuis. Dat heeft diepe indruk op mij gemaakt als kind.

Vreselijk ja een vader die dagenlang van slag was, omdat hij als vrijwillige brandweerman in een klein dorp vaak de slachtoffers wel vaag kende. 

Uit de oude doos, maar wel actueel: controleer je kassabon. Ik ben alvast aan het inkopen voor een feestje voor over een paar weken. Bier, fris, kant en klare saus. Allemaal dingen die ik normaal niet koop maar de Jumbo heeft momenteel een goede actie. Saus 1+1 gratis, fris twee voor €3. Toen bleek dat de pindakaas ook 1 + 1 gratis was dus dat ging ook in mijn karretje.
Omdat dit voor mij geen gebruikelijke boodschappen zijn, had ik geen idee hoeveel het ongeveer zou zijn.
Thuis bon gecontroleerd. Fris volle prijs, bijna alle saus volle prijs, pindakaas volle prijs. Uiteraard terug gegaan met de bon.
Ik kreeg ruim €26 terug.

Blauwevis schreef op 23-06-2022 om 22:11:

Als je op bijstandsniveau zit of al eten haalt bij de voedselbank kan het soms helpen om je er niet voor te schamen en het te vertellen aan de mensen waar je goed contact mee hebt. Bijvoorbeeld: Mijn collega's vinden het leuk als ik mee ga met een uitje en dan wordt de fooienpot omgedraaid, als er iemand kleding naar de kringloop wil brengen mag ik altijd eerst even uitzoeken. Voor mijn verjaardag krijg ik geen bosje bloemen maar een envelopje. Maar sommige mensen kunnen zich echt geen voorstelling maken hoe het is om weinig geld te hebben en sommige zullen het ook nooit snappen. Soms als ik aan een collega vraag of ze nog een recept weet bij een bepaald product wat ik van de voedselbank heb gekregen komt ze standaard met dingen als zalm, kip of pijnboompitjes, dat zijn voor mij echt luxe producten, maar dat komt dan niet binnen. Klagen dat de aarbeien in de winter zo duur zijn terwijl er weer 2 dozen van Zalando zijn bezorgd. Maar ja er werden tips gevraagd, de mijne zijn om boodschappenlijstjes te maken, snoep en chips en frisdrank heb je nergens voor nodig en van dagje vaste ga je ook niet direct dood. Veel water drinken helpt ook, maar dan wel uit de kraan.

Ik zou t fijn vinden als mensen in mijn omgeving het zouden zeggen als ze t arm hebben. Gewoon omdat ik er dan rekening mee kan houden en evt kan helpen met spullen etc. Wij hebben t goed maar ook dat is wel eens anders geweest. Ik had toen het geluk dat mijn ouders insprongen.

Ik heb bv boven heel veel schoenen staan die zo goed als nieuw zijn maar die ik niet aan kan vanwege een voetblessure. Die ga ik nooit meer dragen maar wegdoen....

TanSwallow86

TanSwallow86

25-06-2022 om 16:34

Dat was hier ook, dan zei mijn moeder ik heb nog een jas die ik niet meer aan kan, wil jij die of iets anders. 
Nu heb ik de schoenen van mijn overleden moeder genomen. 

Knutselkei schreef op 25-06-2022 om 16:10:

[..]

Ik zou t fijn vinden als mensen in mijn omgeving het zouden zeggen als ze t arm hebben. Gewoon omdat ik er dan rekening mee kan houden en evt kan helpen met spullen etc. Wij hebben t goed maar ook dat is wel eens anders geweest. Ik had toen het geluk dat mijn ouders insprongen.

Ik heb bv boven heel veel schoenen staan die zo goed als nieuw zijn maar die ik niet aan kan vanwege een voetblessure. Die ga ik nooit meer dragen maar wegdoen....

Je zou ze kunnen inleveren bij de tweedehands winkel of in de textiel container van het Leger des Heils, dan heb je ook grote kans dat iemand anders er nog plezier van kan hebben.

Martje80 schreef op 28-06-2022 om 10:37:

[..]

Je zou ze kunnen inleveren bij de tweedehands winkel of in de textiel container van het Leger des Heils, dan heb je ook grote kans dat iemand anders er nog plezier van kan hebben.

Dat deed ik eerst inderdaad altijd met de kleding van de kinderen die hard groeiden. Helaas is vorig jaar de kledingbank hier gesloten omdat ze uit t gebouw moesten. In de buurt zit niks meer, dan moet ik echt een eind rijden. Leger des heils container heb ik opgezocht maar dan moet ik ook meer dan 20 kilometer rijden.
Ik zal het eens gaan vragen bij de voedselbank hier. Wie weet hebben zij een idee.

Saga schreef op 24-06-2022 om 18:25:

[..]

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je zoiets niet gewend bent, dat je hiervan schrikt. Overigens zijn er ook kratjes van 12 flesjes. Nog veel, maar ja, dat komt wel voor.

Hier komt er nooit iemand met de auto als ze drinken, en dat doen we zelf ook nimmer. Dus die verhalen ken ik gelukkig niet.

De meeste ouders hier in de regio gaan gelukkig rondom hun eigen kinderen hier anders mee om. Al heb je nog steeds voldoende vaders die na het sporten hun 14 of 15 jarige plus vrienden van bier proberen te voorzien.

Echt bizar. Ik heb met een verjaardag weleens 1 kratje van 12 flesjes gehaald voor totaal 16 man. Dan hebben degenen die drinken 2-3 biertjes per persoon, vind ik meer dan zat hoor. Maar dat doe ik alleen als ik mijn verjaardag vier en echt iedereen uitnodig en omdat ik weet dat er mensen zijn die bier drinken, verder is er nooit alcohol in huis. Ik heb nu een 2e koelkast dus daar heb ik wel wat blikjes sinas en pakjes limonade in staan voor onverwacht bezoek. Maar toen ik die extra koelkast nog niet had was er alleen water of thee (wel 9+ smaken thee), heel misschien koffie als het er toevallig nog stond (met koffiemelk die meestal over datum was) als je onverwacht langs kwam.

En dan nog een bespaartip: Koop alleen de kleding die je nodig hebt. Ik lees weleens dat mensen een nieuw shirt kopen en dan moet er persé een ander nog prima shirt weg omdat het anders niet in de kast past. Echt WHY. Of ze doen dingen weg met het PRIJSKAARTJE er nog aan. Waarom de fuck draag je het dan niet?! En als je het niet gaat dragen waarom koop je het dan?! Ik had eerst een lichtblauwe jeans, die paste ik niet meer dus heb ik weg gedaan met het idee dat ik een nieuwe zou kopen, want ja een lichtblauwe jeans is toch wel een staple. Toen heb ik even nagedacht over hoe vaak ik tegewoordig jeans draag sinds ik fulltime thuis werk. Misschien 1x per maand. Misschien. Dus die jeans is er niet gekomen, dat vind ik dan zonde.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

30-06-2022 om 05:35

Rockstar schreef op 28-06-2022 om 12:33:

[..]

Echt bizar. Ik heb met een verjaardag weleens 1 kratje van 12 flesjes gehaald voor totaal 16 man. Dan hebben degenen die drinken 2-3 biertjes per persoon, vind ik meer dan zat hoor. Maar dat doe ik alleen als ik mijn verjaardag vier en echt iedereen uitnodig en omdat ik weet dat er mensen zijn die bier drinken, verder is er nooit alcohol in huis. Ik heb nu een 2e koelkast dus daar heb ik wel wat blikjes sinas en pakjes limonade in staan voor onverwacht bezoek. Maar toen ik die extra koelkast nog niet had was er alleen water of thee (wel 9+ smaken thee), heel misschien koffie als het er toevallig nog stond (met koffiemelk die meestal over datum was) als je onverwacht langs kwam.

...

Dit vind ik dan weer karig. Laatste etentje met mijn schoonfamilie: 9 volwassenen waarvan er 7 alcohol drinken, als ik me niet vergis zijn er toen vijf flessen cava en drie flessen wijn doorgegaan. Twee à drie drankjes per persoon op een uur of vijf, is toch echt weinig.

Wel eens met je bespaartip, mijn partner heeft enorm veel kledij en koopt nog regelmatig iets bij, terwijl ze aan de andere kant stukken in prima conditie weggeeft. Dat is gewoon kopen om eens iets anders te dragen, compleet het tegenovergestelde van mij want ik draag kleding tot het echt versleten is. 

Valdemar schreef op 30-06-2022 om 05:35:

[..]

Dit vind ik dan weer karig. Laatste etentje met mijn schoonfamilie: 9 volwassenen waarvan er 7 alcohol drinken, als ik me niet vergis zijn er toen vijf flessen cava en drie flessen wijn doorgegaan. Twee à drie drankjes per persoon op een uur of vijf, is toch echt weinig

2 a 3 alcoholische drankjes op een dag is veel. Bij een etentje hoef je toch niet alleen alcoholische drank te nuttigen?  

Alcohol is helemaal niet gezond, hoe ongezond het echt is komen ze steeds meer achter, net als met roken is gebeurd in het verleden. Geen alcohol verkopen (wettelijk, geregeld) of schenken (campagne, maar geen officieel verbod in prive situatie) aan jongeren onder de 18 zijn daar de eerste stappen in.

Lekker betuttelend.....Ysenda!

Het is nu meer een 'alcohol is superslecht je mag maar 3 drankjes per jaar drinken'-topic in plaats van een bespaartips-topic.... 

* Als de tube tandpasta leeg lijkt: knip 'm open, dan kan je er nog een paar dagen mee doen.
* Shampoo etc: aanvullen met een beetje water, smeert nog makkelijker uit ook. 
* Eind van de dag naar de markt: Ze verkopen het liever wat goedkoper dan dat ze het weg moeten gooien. 
* organiseer je iets voor een vereniging of club en is er weinig budget voor versnaperingen? Bel met de lokale supermarkt/bakker/etc en vraag of ze kunnen sponsoren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.