Huis, tuin en keuken

Fenyw
01-02-2025 om 15:24
Fijnste pen
Voor mijn verjaardag mag van mijn vader een mooie pen uitzoeken. Ik weet niet of ik vulpen of balpen wil. Ik ben linkshandig.
Uiteraard ga ik ook naar een fijne stenen winkel, maar heeft iemand een tip wat voor hem de fijnste pen ever is en waarom?
Ik heb niet echt een budget, mag kopen wat ik mooi vind.

Beterlaat2021!
01-02-2025 om 16:06
Ik vind Parker balpennen altijd heerlijk schrijven. Die heb je in verschillende uitvoeringen en prijzen.
Er zijn zwarte of blauwe vullingen in drie diktes, ik geef de voorkeur aan medium.
Ongeveer 30 jaar geleden kregen alle secretaresses van één baas die met pensioen ging een slanke Parker pen met onze voornaam er in gegraveerd. Die pen heb ik nog steeds, die blijft altijd thuis, op tafel!
Cross balpennen zijn ook heerlijk.
Ik zou als ik jou was naar een goede pennenwinkel / kantoorboekhandel gaan en daar een en ander proberen.

ToetieToover
01-02-2025 om 16:15
Mijn fijnste pen ever is een vulpen van Kaweco met een extra fijne punt, een hervulbaar inktpatroon en grijze inkt. Ik heb een klein handschrift namelijk. En hiermee kan ik makkelijk in mijn studieboeken schrijven. Hij is hoekig, wat heel fijn vasthoudt, en je kunt de dop achterop schroeven. Dat geeft een heerlijke balans en is wat langer dan de gemiddelde vulpen, wat ik heel fijn vind.
Hiervan heb ik ook de balpen en het vulpotlood.
Mijn andere fijnste vulpen schrijft wat dikker, is ook wat dikker (F punt gekozen) en korter en die gebruik ik voor korte notities. Met groene inkt en eveneens een converter. Die zit bij mijn Filofax boekje. De punt is van wat betere kwaliteit en de looks zijn geweldig, maar voor langdurig schrijven te weinig comfort. Benu viper. De roos versie hiervan vind ik ook heel mooi trouwens!
Ik heb ook Parker en Waterman vulpennen, in een meer standaard uitvoering.

Gebruikersnaaminvullen
01-02-2025 om 17:37
Ik heb deze balpen gekregen, helaas ook weer zoek geraakt, en de smalle grip vind ik persoon heel fijn. "Dikke" pennen vind ik niet lekker in de hand liggen. Het is de Caran D'Ache Ecridor (2020) Balpen.

Herfstappeltaart
01-02-2025 om 18:40
Ik heb een heleboel soorten balpennen in huis en 1 Parker balpen. Ik betrap mezelf erop dat ik, als ik iets te schrijven heb, altijd naar de Parker grijp.

Auditor
01-02-2025 om 21:09
Voor het slagen voor het gymnasium heb ik mijn petekind een pennenset van Lamy kado gedaan, een vulpen en een fijnschrijver. Zij is ook linkshandig, maar kon goed met de vulpen overweg.
Zelf schrijf ik altijd met vulpen. Ik heb in mijn werktas een etui voor 2 pennen en daar zit een Pelikan 140 uit 1954 in met blauwe inkt en een Visconti met paarse inkt. Ik wissel af tussen de twee, net waar ik op dat moment zin in heb. Beide hebben fijne punten, ik meen bij de Visconti zelfs extra fijn.
Verder vind ik een Parker Jotter balpen heel fijn voor als ik met een balpen schrijf, wat soms gewoon iets handiger is.

Bellebelle
02-02-2025 om 09:51
Lamy is ook favoriet bij mij. Ik ben wel rechtshandig. Voor mijn verjaardag heb ik er één gekregen waar mijn naam in gegraveerd staat.

Mevrouw75
02-02-2025 om 10:24
Ik vind Lamys te groot, maar ben wel voorstander van vulpennen. Ik ben ook linkshandig.
Mijn favoriete pennen zijn een Parker jotter van mijn wijlen vader en een sailor (pro gear). Beide zijn fijn in de hand en schrijven heel lekker soepel. Ik heb converters in mijn pennen, dus kan goed wisselen van kleur en frutten met potjes inkt.
Ga wel naar een speciale winkel, met maximum budget en ga voelen.

Mevrouw75
02-02-2025 om 10:26
Auditor schreef op 01-02-2025 om 21:09:
Voor het slagen voor het gymnasium heb ik mijn petekind een pennenset van Lamy kado gedaan, een vulpen en een fijnschrijver. Zij is ook linkshandig, maar kon goed met de vulpen overweg.
Zelf schrijf ik altijd met vulpen. Ik heb in mijn werktas een etui voor 2 pennen en daar zit een Pelikan 140 uit 1954 in met blauwe inkt en een Visconti met paarse inkt. Ik wissel af tussen de twee, net waar ik op dat moment zin in heb. Beide hebben fijne punten, ik meen bij de Visconti zelfs extra fijn.
Verder vind ik een Parker Jotter balpen heel fijn voor als ik met een balpen schrijf, wat soms gewoon iets handiger is.
Wat leuk! Ik heb ook een pelikan 140 uit 1954! De oude van mijn oma.

Knutselkei
02-02-2025 om 10:39
Ik ben ook linkshandig. Ik vind het vooral belangrijk dat de punt van de pen rond is zo dat hij lekker "duwt"Als de pen heel scherp is dan blijf ik wat haken waardoor het meer kracht kost.
Een wat dikkere pen met een rubber stuk heb ik nu bij me liggen en die schrijft heerlijk.

Auditor
02-02-2025 om 22:24
Mevrouw75 schreef op 02-02-2025 om 10:26:
[..]
Wat leuk! Ik heb ook een pelikan 140 uit 1954! De oude van mijn oma.
Ik zou willen dat ik er een speciale familieconnectie mee heb, maar helaas. Ik heb hem gewoon van Marktplaats, maar het was van de mevrouw waar ik hem van kocht wel de pen van haar vader.
Degene die ik nu gebruik is mijn derde. De eerste was inderdaad van mijn vader geweest. Die heeft hem destijds als eerste dure geschenk van mijn moeder gekregen, nog voor ze trouwden. Hij gebruikte hem niet meer en ik vond hem ooit in een kastje. Ik ben hem met zijn toestemming gaan gebruiken en heb er begin jaren ‘90 mijn MTS examens mee gemaakt. Is nu helaas kapot, schoot ooit bij een klant uit mijn zak toen ik mijn telefoon uit dezelfde binnenzak haalde en brak op straat in tweeën. Ik heb de resten nog.
De tweede kocht ik jaren later als “new old stock” van een verzamelaar. Was uit 1952 en nog nooit gebruikt. Dat was in 2010. Die ging een paar jaar terug lekken op de aanhechting van het zwarte deel op het groen gestreepte deel en dat was het einde daarvan. Elke dag blauwe handen is ook zo wat.
Dus nu mijn derde.

Fenyw
03-02-2025 om 12:28
Het gaat een vulpen worden. Morgen ga ik naar een mooie winkel in Den Haag om wat uit te zoeken.

Fenyw
08-02-2025 om 18:49
Beterlaat2021! schreef op 08-02-2025 om 09:26:
Ben je geslaagd?
Nog niet helemaal. Ik ben van de week geweest en had de complete belevenis van een pen uitzoeken. Nu mocht ik kopen wat ik wou maar ik vind het fijner om wel iets van een budget te horen te krijgen. Ik had in de winkel een maximumprijs genoemd.
Ik heb een práchtige Sheaffer uitgezocht met hele mooie inkt. Nu was deze pen echt heel goedkoop en schreef imo beter dan de pennen van €200.
Maar.... Nu is mijn vader teleurgesteld dat de pen zo goedkoop is, hij had een paar honderd(!) euro in zijn hoofd.
Ik ga sowieso een keer terug, of om de pen te laten graveren want de graveur was van de week niet aanwezig, of om een nóg mooiere uit te zoeken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.